Trackday Guide

Aanstaande evenementen.
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Trackday Guide

Bericht door Dominique »

Wees vij om commentaar te geven en post eventueel meer detail. Ik kan dat in het originele bericht toevoegen.
Moddereters kunnen hiervan misschien een ‘sticky thread’ maken?


Trackdays
In de eerste plaats zijn circuitdagen het hebben van veel plezier en rijden in je auto op een manier die je niet op de openbare weg kan doen. Het is niet racen!
Neem de tijd om je tempo op te bouwen, probeer op je eerste dag geen trackday held te zijn. Als er iemand ronde na ronde achter je rijd dan houdt je waarschijnlijk deze auto op, ga in zo’n geval uit de weg. Je zult veel meer leren van het volgen van snellere auto’s, dan door hen te dwingen achter je te blijven. Liefst zo vroeg mogelijk laten passeren, wacht niet tot een snellere auto op je achterbumper zit, of net voor jou de remzone in gaat. (Geef aan en) Laat vroegtijdig gas los om hen te laten passeren.
Voorkom agressief rijden achter een andere bestuurder, geef ze de tijd om een geschikt punt te vinden om jou er langs te laten. Indien dat niet wordt gedaan, rij dan de pits in en geef dit aan bij een marshall in plaats van je geduld te verliezen. Opwinding op de baan hierover is een slecht idee.
Regels voor inhalen kunnen verschillend per organisatie zijn, maar dit is de algemene regel die o.a. bij LoT toegepast wordt: Passeren is alleen toegestaan op de rechte stukken met toestemming van de bestuurder die voor je rijdt. De juiste methode voor de bestuurder die een snellere auto in zijn spiegels herkent, is richting aangeven naar rechts en naar deze kant ten opzichte van de ideale maneuvreren, lichtjes van het gas gaan totdat de auto er langs is en dan de ideale lijn weer volgen.

Normaal gesproken wordt je dit uitgelegd op de briefing, die alle bestuurders dienen bij te wonen. Dit is de gelegenheid voor de organisatoren om de algemene regels, vlaggen, etc. maar ook circuit specifieke zaken uit te leggen. Als er iets niet duidelijk is of je ergens niet zeker van bent, wees vooral niet bang om vragen te stellen, zij zullen u graag helpen.

De meeste circuitdagen zijn ‘open pitlane’ wat betekent dat je het circuit op kunt gaan wanneer je wilt ( op aangeven van de pitstraat marshalls) en zo lang als je wilt. Op sommige circuits is er een maximaal aantal auto’s toegestaan, maar op open pit lane dagen komt het zelden voor dat je in de rij staat om de baan op te mogen.
Er zijn ook sessie dagen, meestal beperkt tot 20 minuten per keer en verdeeld in groepen op basis van ervaring. Vrij-rijden op CPZ is hier een voorbeeld van.

Vlaggen
Zorg ervoor dat je voor dat je het circuit op rijd bekend bent met de volgende vlag signalen, want dit is de enige vorm voor marshalls om met jou te communiceren wanneer je op het circuit rijdt.

Rode vlag = Gevaar.
De sessie is gestopt. Controleer je spiegels, vertraag onmiddellijk en rij voorzichtigheid verder naar de pits.

Gele vlag = Vertragen.
Haal niet in en wees alert om plotseling te kunnen stoppen wanneer dat nodig is. Een groene vlag kan gegeven worden wanneer het gevaar voorbij is.

Blauwe vlag = Aan de kant.
Er rijdt een snellere auto achter je die niet kan niet passeren. Verplaats je naar rechts van de ideale lijn om de auto er langs te laten. De snellere auto kan langzamer op een recht stuk zijn (dat merk je doordat de auto na iedere bocht weer achter je zit) In dat geval even inhouden met gas geven zodat hij kan passeren. Herhaalde blauwe vlaggen kan er toe leiden dat je van het circuit wordt verwijderd.

Zwart / wit geblokte vlag = sessie eindigt.
Voltooi het einde van de huidige ronde en keer veilig terug naar de pits. Let op, over het algemeen wordt deze ronde gebruikt als ‘cool down’ ronde. De kans is groot dat je langzaam rijdende auto’s tegenkomt wanneer je deze ronde snel blijft rijden.

Zwarte vlag = Direct naar de Pits!
Je auto of rijstijl is een gevaar voor andere deelnemers. Ga direct naar de pits en meldt je bij een marshell voor meer informatie. Het kan zijn dat je auto in brand staat!

Banden
Banden, je kunt een gloednieuwe set banden in één dag op roken als je hard genoeg je best doet en elke bocht haaks gaat, maar voor de meeste mensen geldt dat ze nog voldoende profiel hebben op het loopvlak om legaal huiswaards te keren aan het eind van de dag. Wat je waarschijnlijk aan zult treffen is dat zich de meeste slijtage aan de buitenkant van de linkervoorband zal voordoen (de rijrichting is op de meeste circuits met de klok mee). Dit valt meestal pas na een aantal circuit dagen op dezelfde set banden op. De meeste mensen die nieuw zijn met circuitdagen zullen nauwelijks slijtage zien, hoewel dat voor een flink deel afhankelijk van rijstijl is.
Neem een bandenspanningsmeter mee en controleer de druk na elke circuit sessie. De druk zal omhoog gaan door de hitte, vooral wanneer de banden zwaar belast worden bij warm weer. In zo’n geval kun je beter de druk iets laten zakken om de banden te sparen. Over het algemeen zet men daarom voor circuitgebruik de druk een paar tienden bar lager dan voor de openbare weg.
Bij zwaardere auto’s is de bandenslijtage hoger dan bij lichtgewicht trackcars.
Sommige reguliere trackdayrijders kopen een reserve set wielen met circuitbanden, om hun banden voor openbare weg te sparen. Of om gewoon harder te gaan vanwege een hoger gripniveau.

Remmen
Remmen, met name voor de Opel Speedster geldt dat de OEM remblokken nauwelijks toereikend zijn. Wellicht is het een goed idee om op aftermarket remblokken over te stappen. Ze zijn goedkoper en beter. Hier zijn draadjes genoeg van te vinden op het forum.
Zorg ervoor dat er voldoende voering op de remblokken aanwezig is.
Controleer of de remvloeistof op het juiste niveau staat en vul zo nodig bij. Wanneer het remvloeistofniveau te laag is kan dat duiden op lekkage. Maar meestal betekent het dat de remblokken behoorlijk versleten zijn! Een mooi waarschuwingssysteem dus. Doe er je voordeel mee en check vooral de binnenste remblokken aan de achterzijde, die zijn wat lastiger te zien en hebben soms de neiging om iets scheef af te slijten. [edit S.Gonzales]
In het geval dat de vloeistof oud is of al eerder gekookt heeft kun je het beter vervangen voordat je de trackday doet. Wanneer je op het circuit merkt dat je pedaaldruk zacht aan het worden is, direct de pits in rijden! Probeer niet nog een rondje te rijden. Het is een klassieke trackdayfout en een van de meest voorkomende oorzaken van circuitdag incidenten. Als je deze waarschuwing negeert kan de remdruk volledig wegzakken en verliezen de remmen plotseling alle remkracht. Je kunt eventueel een ‘cool down’ ronde doen om de remmen te helpen afkoelen, vergeet hierbij niet om langs de kant te blijven rijden en veelvuldig te spiegelen.
Tip: Rij bij het remmen niet te dicht op de auto voor je. Er kan een enorm verschil in remcapaciteit (en vaardigheid) zijn wat kan resulteren in je voorganger van dichterbij dan gewenst zien of in een bezoek aan graffeltrap of bandenstapels.

Verzekering
Je kunt trackdays verzekeren via bijvoorbeeld Avis. Het eigen risico is behoorlijk hoog dus in de meeste gevallen is het enige wat echt gedekt is een total loss, en die zijn zeer, zeer zeldzaam bij trackdays.
Hou er rekening mee dat er voorwaarden gesteld worden door de verzekering, waardoor je niet bij iedere club die trackdays organiseert gedekt zal zijn.

Kosten
Circuitdagen zijn niet goedkoop. Voor degene die zich daar zorgen over maakt volgt hieronder een algemeen kostenoverzicht .
Je kunt uitgaan van ongeveer € 100 - € 300 voor een volledige dag sessie, afhankelijk van tijd van het jaar en circuit.
Op een volledige dag zal je waarschijnlijk gebruik maken van 2-4 tanks benzine, € 100 - € 300.
Remblokken gaan minstens zes circuitdagen mee. Dit komt ongeveer neer op € 30 per dag.
Bandenslijtage is sterk afhankelijk van vermogen, rijstijl, merk/type en bovendien slijten ze meestal niet gelijkmatig, maar gaan zeker een aantal circuitdagen mee zoals eerder vermeld. Ik zou voor banden een budget aanhouden van zo’n € 50 - € 100 per dag.

Instructie
De meeste circuits en trackday organisatoren bieden, hetzij gratis of tegen een kleine vergoeding instructies aan. Zij zullen je helpen met lijnen, rempunten etc.
Onderschat niet de waarde van een trackday instructie, zelfs de allerbeste coureur zal naar lokale kennis luisteren. Wanneer je denkt dat je het goed doet zal een instructeur je nog wijzen waar je kan verbeteren om nog seconden van je rondetijd te winnen...

Olie en brandstof
Zorg ervoor dat de olie bijgevuld is. Het kan geen kwaad een reserve liter mee te brengen. Check gedurende de hele dag regelmatig het olieniveau.
Je kunt last krijgen van brandstoftekort in lange bochten wanneer het niveau in de tank te laag staat. Met name de supercharged auto’s die op semislicks geschoeid zijn. Het is niet vaak een probleem, maar vergeet niet om regelmatig te controleren of het tijd wordt een tankstation op te zoeken. Het is makkelijk in je enthousiasme te vergeten wanneer je lol hebt.
Als je zonder op het circuit komt te staan maak je over het algemeen geen vrienden, je veroorzaakt immers onnodig een rode vlag situatie waardoor iedereen van het circuit moet.

Algemeen advies:
• Verwijder alles uit de bagageruimte.
• Verwijder alle losse zaken uit de auto! Fototoestellen, telefoons etc. worden al projectielen door optredende G-krachten tijdens het rijden. Je wilt er niet aan denken wat er gebeurt bij een incident. Ik ken ook een verhaal van iemand die een plastic fles onder zijn rempedaal kreeg bij het naderen van een zware remzone. Ik vond dat hilarisch, de bestuurder had daar een andere mening over.
• Doe het rustig aan en bouw je snelheid geleidelijk op, een klassieke fout is om er direct af te gaan in een van de eerste bochten.
• Controleer je spiegels voor opkomend sneller verkeer, frustreer niet door onnodig oponthoud, zo lang als je laat passeren wanneer je redelijkerwijs kan is het algemeen etiquette goed en zal je alle ruimte krijgen.
• Voel niet dat je aan de kant moet springen zodra je ze ziet, degenen die nieuw zijn hebben veelal het gevoel dat het enige dat ze doen voortdurend uit de weg gaan is. De truuk is om direct na de bocht licht van het gas gaan om vervolgens weer aan te haken en NIET aan het einde van het rechte eind. Op die manier verliezen beide auto’s de minste tijd.
• Net wanneer je denkt dat je alles onder de knie hebt en je wordt voor je gevoel heel goed, is het tijd om de pits in te gaan. Dat is misschien betuttelend, maar is als goed advies bedoeld. Vaak later op de dag gaat ambitie soms zwaarder wegen dan verantwoordingsgevoel en/of talent. Dat zijn de momenten waarop incidenten gebeuren, hou alsjeblieft het koppie erbij.
• Wanneer je van de baan gaat raak dan niet in paniek. Er zijn meestal grindbakken en voldoende ruimte naast de baan. Probeer te voorkomen dat je zijwaarts in een grindbak komt, de auto kan zich ingraven in het grind zou kunnen gaan rollen! Als je van de baan gaat of een grindbak bezocht hebt is waarschijnlijk het beste dat je kunt doen naar de pits te komen om de auto te controleren, modder of losse stenen te verwijderen. GOOI DE STENEN NOOIT UIT DE AUTO OP HET CIRCUIT. Bij 150kmh veranderen stenen in kogels waarmee je letterlijk aanslagen pleegt op je mede trackdayers.
• Als de auto stuk gaat op het circuit probeer de auto dan zo ver mogelijk bij de ideale lijn buiten de baan stil te zetten. LoT adviseert in zo’n geval in de auto te blijven zitten. Afhankelijk van wat er aan de hand is (brand!) zou ik uit de auto stappen en zo snel mogelijk achter een barrier gaan staan. De Marshalls zullen rood vlaggen, zodat uw auto kan worden opgehaald. Probeer NIET aan je auto te werken tijdens een live sessie.
• Zet je auto niet op de handrem in de pits, het zal mogelijk de remvloeistof doen koken. Laat de auto in de versnelling staan. Nog beter is een blokje voor een van de wielen.
• Zorg voor voldoende tijd tussen de sessies. Om de auto (en jezelf) de kans te geven wat af te koelen is 15 tot 20 minuten wel goed. Indien je remvloeistof gekookt heeft zou je ongeveer een uur moeten wachten om alles afgekoeld te krijgen, dat is een reden om niet te overdrijven op sessieduur. Ik zou 8-10 ronden voorstellen om te beginnen.
• Net als brandstof voor de auto heb je zelf brandstof nodig. Trackdays kunnen behoorlijk warm zijn en het is vaak hard werken, zorg ervoor dat je voldoende drinkt en eet iets. Tekort drinken reduceert je concentratie en dat is iets dat je niet wilt op een circuit.
• Soepel rijden zal je snelle rondetijden opleveren. Het ‘hoeken’ van de auto mag er misschien spectaculair uitzien, maar de chronometer liegt niet: je rijd langzamer.
• Als je op het circuit wilt rijden moet je auto in goede conditie zijn en afhankelijk van de club legaal zijn voor op de openbare weg. Je hebt een helm nodig. Je kunt gebruik maken van een eigen helm of indien aanwezig eentje huren van de organisator.
• Draag een shirt met lange mouwen en lange broeken. Sommige circuits vereisen dit om verzekeringstechnische redenen. Praktisch gezien, bandenvuil van de voorganger komt toch anders aan op blote armen als wanneer ze bedekt zijn.
• Filmen is toegestaan, maar zorg ervoor dat alle camera-apparatuur goed is bevestigd zodat ze niet los komen in het geval van een incident.
• Timing is in principe niet toegestaan en het ontkracht de dekking van circuitsverzekering voor trackdays. Als je betrapt wordt met timing van je ronden kan je mogelijk gevraagd worden om te vertrekken!
• Je bent verantwoordelijk voor de passagier(s), zorg ervoor dat ze een verklaring hebben ondertekend en de briefing hebben bijgewoond.
• [edit Rob] Haal je passagiersdeur van het slot, zeker met het dakje erop wil je wel dat de veiligheidsdiensten je kunnen bevrijden in geval van een crash.
• [edit Dominique] Het dient aanbeveling aan voor en achterijde een deugdelijke sleepbevestiging te monteren. Wanneer je auto vast zit in bv. het grid gaan de hulpdiensten zoeken naar bevestigingspunten voor hun kabel / haak en het zal niet de eerste auto zijn die er aan een velg uitgetrokken wordt.
• Rij langzaam in de pits.
• Op verzoek moet je mogelijk je rijbewijs kunnen tonen. Zorg dus dat je het bij je hebt.
• Heel veel plezier!! :D
Laatst gewijzigd door Dominique op 25 jul 2013 7:42, 5 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Trackday Guide

Bericht door Smiley »

Mooi stukje. :yes:
Wat betreft de situatie als je remolie eenmaal gekookt heeft waardoor je door je pedaal duwt, en je wilt na een half uurtje weer de baan op.
Is de olie dan nog uberhaupt bruikbaar, moet je op 90% gaan rijden omdat het elk moment weer kan gebeuren, of kun je net zo goed naar huis gaan?

Ik persoonlijk wordt wat nerveus als als het eenmaal gekookt heeft, dus zodoende.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Trackday Guide

Bericht door aKra »

Zelf ook gehad dat het ging koken vorige keer met LoT. Ondanks de half uur, en uur wachten heeft het de rest van de dag zich telkens gemeld na een aantal laps. Daarom gewoon voorzichtig met meer marge gereden. We willen immers allemaal veilig thuiskomen ;)
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Re: Trackday Guide

Bericht door Dominique »

Met oude olie zou ik gewoon thuis blijven. Maarja, wat is oud...
Ik vervang het zelf elke 2 jaar. Als je regelmatig trackdays doet zou ik geen grotere interval adviseren. Het gaat redelijk direct om je eigen veiligheid en om die van een ander.

Als je met nieuwe vloeistof kokende remmen krijgt kun je het ook eens zoeken in je manier van remmen. Kort en brusk remmen lijkt minder warmte in je schijven en blokken te ontwikkelen dan langzaam en voorzichtig remmen ondanks dat je hierbij beter de motor kan laten helpen. Waar de natuurkunde regel dat alle energie omgezet wordt in warmte tijdens remmen scheef gaat zou ik ook wel willen weten... :bangin:
Technieken van hoe te rijden en het onderhoud zelf kunnen we misschien in een ander draadje starten. :idea:
Afbeelding
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Trackday Guide

Bericht door aKra »

In mijn geval was het 3 maanden oude ATE Blue maar maakt niet uit, nu gewoon elke 6 maanden nieuwe flush DOT5.1 :)
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Trackday Guide

Bericht door Smiley »

Dominique schreef:Technieken van hoe te rijden en het onderhoud zelf kunnen we misschien in een ander draadje starten. :idea:
Dan kun je misschien beter aan Piet vragen of hij hem kan cleanen, op slot kan en er een sticky van te maken. :yes:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Trackday Guide

Bericht door S. Gonzales »

Mooi initiatief Dominique! : :thumbup:
Hieronder een kleine aanvulling van mij, misschien vind je het wat.

De 'geruite vlag' is 'het' zwart/wit geblokt (kon je er even niet op komen? :mrgreen:
En wat het bijvullen van remvloeistof betreft, wees daar altijd voorzichtig mee, dan heb ik het nog niet eens over de soort remvloeistof maar puur 'het waarom?' Kennelijk is er dan toch iets meer aan de hand want bijvullen is normaal (bijna, zeg ik voorzichtig) nooit nodig. Wanneer het remvloeistofniveau te laag is kan dat duiden op lekkage. Maar meestal betekent het dat de remblokken behoorlijk versleten zijn! Een mooi waarschuwingssysteem dus. Doe er je voordeel mee en check vooral de (binnenste remblokken aan de achterzijde, die zijn wat lastiger te zien en hebben soms de neiging om iets scheef af te slijten.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Re: Trackday Guide

Bericht door Dominique »

goeie tip! hij staat erbij Joop.

@Smiley, mijn tweede regel :wink:

Het is wel de bedoeling dat er aanvullingen komen. Met name het verzekeringdeel heb ik bewust karig gehouden met alleen hoe mijn auto verzekerd is, omdat ik niet weet hoe anderen dat geregeld hebben. Tevens weet ik niet zeker of schade aan derde partijen verzekerd is.
Dat is wel even iets om uit te zoeken.

Kan wanneer een tread eenmaal 'sticky' is geworden nog ge-edit worden??
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pw
Mega lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:39
Locatie: Almere

Re: Trackday Guide

Bericht door Pw »

Top, goede tips!
Nr.0672
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Re: Trackday Guide

Bericht door Piet »

Dominique schreef: Kan wanneer een tread eenmaal 'sticky' is geworden nog ge-edit worden??
Zal toch wel....
Rob
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 mei 2008 6:36

Re: Trackday Guide

Bericht door Rob »

even een aanvulling van mijn kant, doe je passagiersdeur uit het slot, zeker met het dakje erop wil je wel dat de veiligheidsdiensten je kunnen bevrijden in geval van een crash.
Elise
Mega lid
Berichten: 681
Lid geworden op: 03 aug 2007 16:21

Re: Trackday Guide

Bericht door Elise »

Als je zelf je remvloeistof ververst, zorg dan dat je verse remvloeistof gebruikt.
Dus geen flesje gebruiken die al maanden op de plank in je garage staan.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Trackday Guide

Bericht door aKra »

Het inrijden van de remblokken (bij speciale circuit remblokken) moet gebeuren voordat je het circuit opgaat, het inrijden van de semi-slicks mocht je die hebben gekocht dienen ook eerst "ingereden te worden" (heat-cycling).
Marten
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2009 14:56
Locatie: Tjerkgaast

Re: Trackday Guide

Bericht door Marten »

Leuk topic!
Ben redelijk ervaren trackdayrijder (meestal Assen). Eerst (kort) met een Speedster gedaan en sinds 3 jaar met een e36 - M3.
M3 is kortgeleden echter verkocht en wil nu weer op zoek naar een Speedster voor weg/circuit :D

Misschien nog even aan te vullen in de openingspost:
Bij "Vlaggen"; de "60 - vlag" = er is wat loos op het de baan en ieder is verplicht 60Km/h te rijden. Zo houd je je afstand tot je voorganger waardoor je bij "groen" niet allemaal op een kluitje zit..

M.b.t. kokende remmen; Had ik ook bij de 1e circuitdag met de Speedster. Op zich wel ff spannend als je aan wil remmen na het rechte start/finish stuk op Assen en je trapt het rempedaal zo tot de bodem...
Daarna direct goede (race) remolie er in laten doen, en nooit weer problemen gehad! ('t kost wat, maar dan hep 'ie ook wat..)

Bakontluchting:
Voor zover je het nog niet wist: mijn garage ontdekte ook dat er soms olie uit de (bak?) ontluchting kwam. Dit zit in de buurt van een achterwiel (welke weet ik niet meer), maar da's wel link met hete remschijven en zo.. Dit zou komen door overdruk i.v.m. langdurig hogere toerentallen bij circuitgebruik.
Ze hebben er een soort slang + filter op gemaakt en daarmee was het probleem verholpen. Dit hebben we bij de BMW overigens ook gedaan want daar deed zich hetzelfde probleem voor.

Hopelijk kunnen jullie d'r wat mee.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Trackday Guide

Bericht door S. Gonzales »

Marten schreef: Misschien nog even aan te vullen in de openingspost:
Bij "Vlaggen"; de "60 - vlag" = er is wat loos op het de baan en ieder is verplicht 60Km/h te rijden. Zo houd je je afstand tot je voorganger waardoor je bij "groen" niet allemaal op een kluitje zit..
Hoi Marten, de paarse '60' vlag wordt (bij mijn weten) alleen bij de ZAC (zomeravond competitie) gebruikt. Zodra er dan weer ergens langs de baan een groene vlag te zien is mag je weer op het gas.
Tijdens de trackdays die door LOT georganiseerd worden kom je die paarse vlag niet tegen. Zonodig wordt er 'rood' gegeven, veiligheid boven alles.
Marten schreef: Bakontluchting:
Voor zover je het nog niet wist: mijn garage ontdekte ook dat er soms olie uit de (bak?) ontluchting kwam. Dit zit in de buurt van een achterwiel (welke weet ik niet meer), maar da's wel link met hete remschijven en zo..
Goede aanvulling, de ervaren trackdayrijders hebben die voorziening al. Het zit overigens links.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Plaats reactie