Zandvoort; de verbouwing

Aanstaande evenementen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Zandvoort; de verbouwing

Bericht door SteV6 »

Ik mis hier op het forum de discussie over de verbouwing van Zandvoort ten behoeve van de F1.

Wat vinden de circuitrijders onder ons ervan dat de lay-out aangepast wordt voor de moderne F1?

En wordt de kombocht een uitdaging? Of is de nieuwigheid er na 1 of 2 rondjes wel vanaf?

Ik ben benieuwd...
S4 Avant
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Zandvoort; de verbouwing

Bericht door Smiley »

Ik denk dat het naar Nederland brengen van de F1 in elk geval goed is voor CPZ, want het was behoorlijk oude meuk.
De verbouwingen vindt ik eigenlijk niet zo schokkend, en het karakteristieke old-skool circuit is naar mijn mening zeker bewaard gebleven.
Geen gigantische uitloopvlakken, maar oud-hollandse grindbakken. Als je een fout maakt, ben je de sjaak.
Gelukkig maar, want de meeste tilke creaties zijn helemaal niet zo lekker voor het betere duw en trekwerk, wat CPZ zeker gaat forceren.
Lekker korte pitstrook ook, wat hopelijk meer 2, of misschien zelfs 3 stoppers op gaat leveren.

Wat voor mezelf betreft, vindt ik het aanpassen van de Hugenholtz (ook een kom) en de audi-s niet verkeerd.
Dat waren toch al niet mijn favorieten, omdat ze de gang er flink uithaalden, en te vroeg op het gas daar best schade op kan leveren.
De kombocht in bos uit. Tja, je exit snelheid gaat wat omhoog. Geen idee of het nu al vanaf de kumho vol gas wordt.
Ik kom nu al aan bij de tarzan met 220 :bag: (bos uit zelf is rond de 130 bij mij)
Ook nog nooit in een kom op een circuit gereden, dus geen idee wat me te wachten staat.
Al gegoogled naar de ideale lijn voor een kom, maar veel wijzer nog niet geworden. Het advies lijkt buiten, binnen, buiten te zijn.

Hier wat mooie drone filmpjes van een lokalio over de verbouwingen.

Deel 1: https://www.youtube.com/watch?v=gD2ISBtNqnQ
Deel 2: https://www.youtube.com/watch?v=UWJ_dcJcJ58
Deel 3: https://www.youtube.com/watch?v=6EwVGA_IP4o
Deel 4: https://www.youtube.com/watch?v=lypLucP-WnM

En een volledige simulatielap
https://www.youtube.com/watch?v=_ypVsOpi-dI

Impressieplaatjes
Afbeelding

Afbeelding
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Re: Zandvoort; de verbouwing

Bericht door SteV6 »

Kom, op Lelystad RDW een paar keer mogen doen. Geeft een vreemd gevoel omdat de laterale G-krachten "verdwijnen". Je wordt dieper in het zitvlak van je stoel gedrukt. En kijkt bij een dichte auto door de bovenrand van de voorruit. Bij een open Speedster kijk je soms zelfs over de ruit (met mijn lengte).

Tijdens mijn Nascar-experience op de baan van Daytona zijn alle bochten voorzien van een behoorlijke banking. Daar zijn de Nascars volledig op afgesteld. Tot ongeveer 200km/h moet je nog actief insturen, boven de 200km/h voel je de auto door het groundeffect naar het asfalt gezogen worden. Vanaf dat moment stuurt de Nascar vanzelf de bocht in en hoef je "alleen nog maar" de moed op te brengen om het gaspedaal tegen het schutbord te houden en moet (!) je aan het einde van de bocht de auto de bocht uitsturen omdat je anders zo het infield oprijdt.
S4 Avant
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Zandvoort; de verbouwing

Bericht door Smiley »

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie