Bitburg, 22 t/m 24 mei 2009

Na praten over een evenement.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Als de apparatuur groen aan geeft met jouw verlaagde auto dan is het niet goed. De uitlijning zou volgens het apparaat helemaal verkeerd moeten staan.

Duke, ga naar Zonneveld banden in Den Haag.

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 14&iwloc=A
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Herman schreef: Vermoeden dat je achterwielen (nog steeds, ondanks check) niet lekker staan "opgelijnd" en dat daardoor je banden geen goed contact hebben met de weg waardoor het geheel onstabiel wordt.
Of gewoon (veel) te hoge bandenspanning. Dat merk je vind ik onmiddelijk op hoge snelheid. Dan voelt het aan als rijden op eieren. Wiebel-wiebel als je iets aan het stuur doet. Half barretje spanning er uit en stabiliteit is terug.

Ik heb altijd een vrij agressieve geo staan op mijn auto, maar zelfs op 250+ is hij rock-steady..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

even wat feedback:

Herman zei:
Is je auto verlaagd of met andere bandenmaat uitgerust?
en
maar boven 120 een 'los' gevoel alsof de auto alle kanten op kan gaan (en boven de 200 gewoon ENG).
Ja is verlaagd (door de Nitrons) en bandenmaten 205/45/17 voor en 235/40/18 achter.
180 of 200 kan je prima rijden, lijkt dan prima. Alleen onder de omschreven omstandigheden niet.

Piet zei:
Als de apparatuur groen aan geeft met jouw verlaagde auto dan is het niet goed. De uitlijning zou volgens het apparaat helemaal verkeerd moeten staan.
Tja, was de buitengrens van wat mag en alleen als ik erin ging zitten. (ik weet het, zou eigenlijk 2x75 kg in moeten staan, maar wilden er niet aan bij het tyrecentre. "Maakte niet uit voor alleen maar een controlemeting" zeiden ze, komt gewoon goed als je hem weer hetzelfde terug wilt hebben, als je het dan ook maar weer zonder gewicht meet)
Ik zal de meting wel eens inscannen en op het forum zetten.

Arno zei:
Of gewoon (veel) te hoge bandenspanning. Dat merk je vind ik onmiddelijk op hoge snelheid. Dan voelt het aan als rijden op eieren. Wiebel-wiebel als je iets aan het stuur doet. Half barretje spanning er uit en stabiliteit is terug.
Ik rijd met 1.7 voor en 1.8 achter, lijkt me vrij normaal voor deze combi. Ik zou niet graag met een nog lagere spanning rijden, met dergelijke extreme snelheden, ik vind dat al te gek eigenlijk..

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Dan zou ik eens met een infrarood temperatuurmeter je banden meten na wat experimenteren en rijden. Zelf rijd ik overigens maar op 1.6 en 1.8. Koud gemeten. De slijtage is mooi egaal, dus ik ga ervan uit dat het niet te zacht is. Volgens mij rijden Herman en wellicht Maik met nog minder in de banden?
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

the-duke schreef:Dat zijn Nitrons, met 375-450 veren. Als het goed is, zijn ze ingesteld op 20 klikken van hard voor en 18 achter.
Ik vind je demperstanden heel erg zacht staan. En zo te zien heb je achter harder staan dan voor. Zelf rijd ik nu met 11 van hard voor en 13 van hard achter. Waarschijnlijk ziet iemand die achter jouw Speedster rijdt je auto constant dansen op zijn veren. De veren achter wat zachter komt de tractie ten goede. Met 205/45R17 voor merk je het kleine beetje meer onderstuur die daar ook het gevolg van is nauwlijks.

Over te zacht ingestelde dempers kan Piet ook meepraten, want die heeft ook een tijd met "teveel" kliks rondgereden. De dempers harder zetten scheelt relatief weinig in comfort en scheelt een berg aan voertuigbeheersing.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Meestal rij ik met 1.5bar voor en 1.6 achter, maar ik ben nu weer even voor een tijdje naar 1.6 en 1.7 gegaan, eens kijken hoe dat ookalweer rijdt op de openbare weg. Heb alleen nog amper met deze instelling gereden.
En wat Stephan zegt kan weleens kloppen, je dempers staan wel erg zacht.
Op het circuit gaat hij altijd wel naar 1.5/1.6 of soms zelfs 1.5/1.5. Alles koud gemeten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Klopt, kan ik beamen. Ik rij met de harde veren rond en de dempers mag ik niet slapper dan 18 van hard zetten. Paradoxaal werd het comfort verhoogd toen ik hem harder zette.
Gebruikersavatar
Rikster
Mega lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 16 apr 2005 18:05
Locatie: NL

Bericht door Rikster »

Herman schreef:Rik, je topic wordt misbruikt, waar blijven de movies?
Zijn door een vriend gemaakt vanuit zijn RS2 en hij is ze nog aan het bewerken. Zodra ik ze heb zijn ze ook hier te zien :!:

Ik zelf rij met Toyo R888 in de maten 205/40-R17 en 235/40-R17 op 1.7 en 1.8bar koud gemeten :wink:
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

En wanneer komt er eens een leuk tellerfilmpje van je karretje Rik :wink:
Ooit al eens overwogen om een camera in je auto op te hangen tijdens een sprintrace? Lijkt me leuk om te zien. Herman had ooit ook zo'n filmpje.
En dan wel met 2 camera's graag :lol: . 1 van het totaal, dus dat je jezelf ziet en zicht op de baan, en dan nog 1 op je tellers. En dan er iets moois van monteren natuurlijk :wink:
Volgende week klaar? 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rikster
Mega lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 16 apr 2005 18:05
Locatie: NL

Bericht door Rikster »

Zijn bezig iets te maken zodat een camera aan de harnessbar bevestigd kan worden :wink:
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Stev6 zei:
Ik vind je demperstanden heel erg zacht staan. En zo te zien heb je achter harder staan dan voor. Zelf rijd ik nu met 11 van hard voor en 13 van hard achter.
Ik denk dat ze daar op staan, want was laatste dat ik van oude eigenaar kon vinden op dit forum. Ik heb het nooit gecheckt, misschien eens doen als ik ze er deze zomer vanonder haal om eens schoon te maken..

Stev6 zei:
Waarschijnlijk ziet iemand die achter jouw Speedster rijdt je auto constant dansen op zijn veren.
Nou.. Als dat gebeurd bij deze instelling, staat die van mij niet zoals ik denk. Hij is behoorlijk hard (mijn andere auto heeft Billstein Rally, dus ben wel bekend met "hard") en danst absoluut niet.

Het effect, wat optreedt onder de eerder omschreven omstandigheden, lijkt meer op een reageren op spoorvorming, maar dan aan de achterkant. (nogmaals, het blijft heel lastig te omschrijven :oops: )

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Als je eens op de grond gaat liggen kun je zo bij de achterdempers. De voorzijde kun je al bij als je het stuur even omdraait. Lijkt me dus een gevalletje van gewoon even de garage in lopen en even controleren. 1 Minuut werk. :wink:
Gebruikersavatar
Rikster
Mega lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 16 apr 2005 18:05
Locatie: NL

Bericht door Rikster »

Maik schreef:Volgende week klaar? 8)
Nu al; FILMPJE :thumbup:
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Tijd voor een Vortex Generator.
Plaats reactie