Bitburg, 22 t/m 24 mei 2009
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Of gewoon (veel) te hoge bandenspanning. Dat merk je vind ik onmiddelijk op hoge snelheid. Dan voelt het aan als rijden op eieren. Wiebel-wiebel als je iets aan het stuur doet. Half barretje spanning er uit en stabiliteit is terug.Herman schreef: Vermoeden dat je achterwielen (nog steeds, ondanks check) niet lekker staan "opgelijnd" en dat daardoor je banden geen goed contact hebben met de weg waardoor het geheel onstabiel wordt.
Ik heb altijd een vrij agressieve geo staan op mijn auto, maar zelfs op 250+ is hij rock-steady..
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
even wat feedback:
Herman zei:
180 of 200 kan je prima rijden, lijkt dan prima. Alleen onder de omschreven omstandigheden niet.
Piet zei:
Ik zal de meting wel eens inscannen en op het forum zetten.
Arno zei:
gr,
The Duke
Herman zei:
enIs je auto verlaagd of met andere bandenmaat uitgerust?
Ja is verlaagd (door de Nitrons) en bandenmaten 205/45/17 voor en 235/40/18 achter.maar boven 120 een 'los' gevoel alsof de auto alle kanten op kan gaan (en boven de 200 gewoon ENG).
180 of 200 kan je prima rijden, lijkt dan prima. Alleen onder de omschreven omstandigheden niet.
Piet zei:
Tja, was de buitengrens van wat mag en alleen als ik erin ging zitten. (ik weet het, zou eigenlijk 2x75 kg in moeten staan, maar wilden er niet aan bij het tyrecentre. "Maakte niet uit voor alleen maar een controlemeting" zeiden ze, komt gewoon goed als je hem weer hetzelfde terug wilt hebben, als je het dan ook maar weer zonder gewicht meet)Als de apparatuur groen aan geeft met jouw verlaagde auto dan is het niet goed. De uitlijning zou volgens het apparaat helemaal verkeerd moeten staan.
Ik zal de meting wel eens inscannen en op het forum zetten.
Arno zei:
Ik rijd met 1.7 voor en 1.8 achter, lijkt me vrij normaal voor deze combi. Ik zou niet graag met een nog lagere spanning rijden, met dergelijke extreme snelheden, ik vind dat al te gek eigenlijk..Of gewoon (veel) te hoge bandenspanning. Dat merk je vind ik onmiddelijk op hoge snelheid. Dan voelt het aan als rijden op eieren. Wiebel-wiebel als je iets aan het stuur doet. Half barretje spanning er uit en stabiliteit is terug.
gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
- allen
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2801
- Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
- Locatie: dordrecht
- Contacteer:
Dan zou ik eens met een infrarood temperatuurmeter je banden meten na wat experimenteren en rijden. Zelf rijd ik overigens maar op 1.6 en 1.8. Koud gemeten. De slijtage is mooi egaal, dus ik ga ervan uit dat het niet te zacht is. Volgens mij rijden Herman en wellicht Maik met nog minder in de banden?
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Ik vind je demperstanden heel erg zacht staan. En zo te zien heb je achter harder staan dan voor. Zelf rijd ik nu met 11 van hard voor en 13 van hard achter. Waarschijnlijk ziet iemand die achter jouw Speedster rijdt je auto constant dansen op zijn veren. De veren achter wat zachter komt de tractie ten goede. Met 205/45R17 voor merk je het kleine beetje meer onderstuur die daar ook het gevolg van is nauwlijks.the-duke schreef:Dat zijn Nitrons, met 375-450 veren. Als het goed is, zijn ze ingesteld op 20 klikken van hard voor en 18 achter.
Over te zacht ingestelde dempers kan Piet ook meepraten, want die heeft ook een tijd met "teveel" kliks rondgereden. De dempers harder zetten scheelt relatief weinig in comfort en scheelt een berg aan voertuigbeheersing.
SteV6
S4 Avant
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Meestal rij ik met 1.5bar voor en 1.6 achter, maar ik ben nu weer even voor een tijdje naar 1.6 en 1.7 gegaan, eens kijken hoe dat ookalweer rijdt op de openbare weg. Heb alleen nog amper met deze instelling gereden.
En wat Stephan zegt kan weleens kloppen, je dempers staan wel erg zacht.
Op het circuit gaat hij altijd wel naar 1.5/1.6 of soms zelfs 1.5/1.5. Alles koud gemeten.
En wat Stephan zegt kan weleens kloppen, je dempers staan wel erg zacht.
Op het circuit gaat hij altijd wel naar 1.5/1.6 of soms zelfs 1.5/1.5. Alles koud gemeten.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
En wanneer komt er eens een leuk tellerfilmpje van je karretje Rik
Ooit al eens overwogen om een camera in je auto op te hangen tijdens een sprintrace? Lijkt me leuk om te zien. Herman had ooit ook zo'n filmpje.
En dan wel met 2 camera's graag . 1 van het totaal, dus dat je jezelf ziet en zicht op de baan, en dan nog 1 op je tellers. En dan er iets moois van monteren natuurlijk
Volgende week klaar?
Ooit al eens overwogen om een camera in je auto op te hangen tijdens een sprintrace? Lijkt me leuk om te zien. Herman had ooit ook zo'n filmpje.
En dan wel met 2 camera's graag . 1 van het totaal, dus dat je jezelf ziet en zicht op de baan, en dan nog 1 op je tellers. En dan er iets moois van monteren natuurlijk
Volgende week klaar?
Stev6 zei:
Stev6 zei:
Het effect, wat optreedt onder de eerder omschreven omstandigheden, lijkt meer op een reageren op spoorvorming, maar dan aan de achterkant. (nogmaals, het blijft heel lastig te omschrijven )
gr,
The Duke
Ik denk dat ze daar op staan, want was laatste dat ik van oude eigenaar kon vinden op dit forum. Ik heb het nooit gecheckt, misschien eens doen als ik ze er deze zomer vanonder haal om eens schoon te maken..Ik vind je demperstanden heel erg zacht staan. En zo te zien heb je achter harder staan dan voor. Zelf rijd ik nu met 11 van hard voor en 13 van hard achter.
Stev6 zei:
Nou.. Als dat gebeurd bij deze instelling, staat die van mij niet zoals ik denk. Hij is behoorlijk hard (mijn andere auto heeft Billstein Rally, dus ben wel bekend met "hard") en danst absoluut niet.Waarschijnlijk ziet iemand die achter jouw Speedster rijdt je auto constant dansen op zijn veren.
Het effect, wat optreedt onder de eerder omschreven omstandigheden, lijkt meer op een reageren op spoorvorming, maar dan aan de achterkant. (nogmaals, het blijft heel lastig te omschrijven )
gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops