Licentie cursus op Assen.

Na praten over een evenement.
Marten
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2009 14:56
Locatie: Tjerkgaast

Licentie cursus op Assen.

Bericht door Marten »

Zo, het eerste weekend van m'n licentiecursus zit er op! Best wel intensief moet ik zeggen, met theoriesessie's, maar vooral veel Km's.
Ik denk zeker 400 Km gereden te hebben in gedeeltelijk natte omstandigheden. Ongelooflijk leerzaam met een instructeur naast je!
Overigens ook gezien hoe langzaam ik eigenlijk ben als een instructeur (uit het BRL) zelf even laat zien hoe het moet... :lol:

Heb nog wel even een paar tips nodig:
M'n speedster haperde af en toe met z'n ABS (rem/uitwijkproeven) Deed het soms wel en soms niet. Iemand enig idee???
Daarnaast had ik zondagmiddag (2e dag dus) aan het eind van de dag af en toe geen remdruk meer... Iemand daar ervaringen mee? Heb de auto al weggebracht naar de garage. Ze gaan er in ieder geval andere (race-) remolie in doen.
Is er ook een advies over (redelijk geprijsde!!) remblokken??
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Licentie cursus op Assen.

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Ik heb met de Carbonne Loraine remblokken rondom geen problemen meer gehad met remmen. Ook het ABS probleem heb ik niet meer zo duidelijk gevoeld.

Een (groot) nadeel van deze blokken is wel dat ze piepen en dat ze remschijven vreten. Ik heb nu ATE Powerdisc remschijven, die erg goedkoop zijn en ben erg te spreken over deze combie op het circuit.

Ik rijd (nog steeds) met de orginele ABS unit.

Voor een race cursus kan je ook de ABS uitschakelen (even zoeken op dit forum naar ABS switch)

Maarten
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Kun je omschrijven wat je precies bedoeld met ABS doet het soms wel soms niet.

B.v. Rempedaal wordt hard, Gaat in het ABS zonder veel remwerking.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Het volgende topic is wel interessant als je zoekt naar nieuwe remblokken, vooral vanaf pagina 10 ongeveer:

http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... &start=135
Afbeelding
Marten
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2009 14:56
Locatie: Tjerkgaast

Bericht door Marten »

piet schreef:Kun je omschrijven wat je precies bedoeld met ABS doet het soms wel soms niet.

B.v. Rempedaal wordt hard, Gaat in het ABS zonder veel remwerking.
Bij de remproeven (op teken intsructeur vol in de remmen) pakte de ABS aanvankelijk wel, maar even later blokkeerden toch de wielen. Kreeg in het begin bij intensief gebruik ook af en toe het gevoel dat het pedaal "hoog" zat en een sponzig gevoel gaf. ook de instructeurs kwamen er niet uit en dachten eerst dat er geen ABS op zat...
Had aanvakelijk niet het gevoel dat de auto slecht remde trouwens, maar hij blokkerde dus wel geregeld.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Apart. Het gene waar altijd over geklaagd word is dat het ABS veel te snel in komt. Het originele ABS is nu eenmaal niet geweldig. Bovendien is die 2 kanaals waardoor je al snel verrast kan worden. B.v. als je met de rechterkant op een weg lijn rijdt of als je in de bocht gaat remmen.

Wellicht is er wat aangedaan.
Marten
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2009 14:56
Locatie: Tjerkgaast

Bericht door Marten »

Inmiddels hebben we besloten er goede (race)- remolie in te doen. O.m. bij Postma racing in Balk zeiden ze vanmiddag daar de waarschijnlijke oorzaak te zien. (t spul word te warm bij zulk intensief gebruik..)
Klachten duiden volgens hen op "te warm" en daardoor luchtbellen = drukverlies.

Garage dubbelcheckt de remblokken nog, en indien nodig worden die vervangen tegen die ESR800 of zo van bovenstaande tip.

Duim maar ff voor me komende zondagmiddag tijdens m'n examen.. 8)

PS: frappant; men leert je te "ribbellen" dwz op de apex over de curbs te rijden met de binnenste wielen. ik deed dat veelal ook netjes. Een zeer ervaren instructeur vertelde me dat mede daardoor je remmen "open trillen" (remblokken gaan verder van schijf af staan) waardoor je veelal ook eerst in het niets trapt.
Laatst gewijzigd door Marten op 23 nov 2009 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Ik heb de ESR800 er nu ook onder liggen, zoals te lezen is in het topic wat hierboven genoemd is en met de ervaringen erbij.

Ik ga de remolie nogmaals laten verversen om te kijken of het mijn probleem verhelpt. Zoniet, ga ik deze remmen niet oprijden en ga ik investeren in de pagid RS14.
Gisteren tijdens het noodweer gemerkt dat het remvermogen toch weer tegen viel en het schrikken was of ik op tijd genoeg stil stond...

Ik rij overigens wel met standaard schijven. Misschien moeten die er ook maar aangeloven...
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Dennizz schreef: Ik rij overigens wel met standaard schijven. Misschien moeten die er ook maar aangeloven...
Geboord en gegroefd komt regelmatig voorbij op ebay uk en DE voor een relatieve habbekrats.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0352228216
Afbeelding
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Dennizz schreef:Ik heb de ESR800 er nu ook onder liggen, zoals te lezen is in het topic wat hierboven genoemd is en met de ervaringen erbij.

Ik ga de remolie nogmaals laten verversen om te kijken of het mijn probleem verhelpt. Zoniet, ga ik deze remmen niet oprijden en ga ik investeren in de pagid RS14.
Gisteren tijdens het noodweer gemerkt dat het remvermogen toch weer tegen viel en het schrikken was of ik op tijd genoeg stil stond...

Ik rij overigens wel met standaard schijven. Misschien moeten die er ook maar aangeloven...
Remvloeistof (nogmaals) vervangen lijkt mij niet het probleem wanneer je tijdens noodweer niet remt zoals je wilt. euh, rijstijl? :lol:
In jouw geval zou ik idd eerst de pagids doen op de standaard schijven. so what, als de schijven wat harder slijten. Zoals smiley al steld zijn dat de kosten niet, zeker als het standaard schijven betreft.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

ik heb rondom gegroefd en geboord (eliseshop motorsport)
met pagid rs14

zoals vanmiddag in een plensbui koude remmen na de snelweg
en kletsnat is het vaag de remwerking,
maar na aanremmen en 2x keer doorremmen is vertraging gewoon goed. is normaal remgedrag mijns inziens in deze omstandighheden.

PS ABS uitgeschakeld mod van het forum.
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Spider schreef:ik heb rondom gegroefd en geboord (eliseshop motorsport)
met pagid rs14

zoals vanmiddag in een plensbui koude remmen na de snelweg
en kletsnat is het vaag de remwerking,
maar na aanremmen en 2x keer doorremmen is vertraging gewoon goed. is normaal remgedrag mijns inziens in deze omstandighheden.

PS ABS uitgeschakeld mod van het forum.
Deze post even gequote in dit topic om het even centraal te houden:

http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... &start=135
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Marten
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2009 14:56
Locatie: Tjerkgaast

Bericht door Marten »

Inmiddels nog een ander probleempje naar voren gekomen; Olie in de versnellingsbak schijnbaar heet geworden. Door "overdruk' komt er olie uit, en dit is op de linkerremschijf gekomen. Garage belde me hierover.
Word nu (race (hogere temp)) - olie in gedaan en op advies van ? een omleidingkje gemaakt voor dat overdruksysteem.

Is race-remolie voor e 45,- een "normale" prijs??

Remschijven rondom worden ook vervangen. T kost wat, maar hopelijk heb ik dan ook wat.. :?

FF voor de beeldvorming; Vroeg bij de Opel dealer naar de prijs van originele blokken...
Voor e 431,- en achter e 357,- incl BTW Niet normaal vind ik... :(
Er worden nu van die ESR op gezet geloof ik.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Gewoon de juiste vloeistof in die bak houden en even het ontluchtingsnippeltje eraf trekken. Daarop doe je een stuk bezineleiding oid met een tie wrap vastzetten en dan heb je geen problemen meer. Welbekend probleem.
Caterham => Britse degelijkheid...
Plaats reactie