Cursus 'wegligging racewagens'

Heb je een idee gooi het in de groep.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Bericht door Exmantaa »

alain schreef:Nu dat jullie de theorie in de praktijk gaan omzetten gaan jullie deze zomer wellicht allemaal op Zandvoort 4 seconden sneller knallen over een rondje. :yes: :yes: :wacko: :yes:

Maik gaat dan heel dicht in de buurt komen van mijn beste tijd ooit op Zandvoort. (1m58.5 of zoiets denk ik)

Hoog Tijd dus dat ik 't een en 't ander aan mijn auto ga aanpassen!!! :mrgreen: om de kloof terug wat groter te maken :yes:


Mijn mening is:
Zolang je geen rondjes achter elkaar kunt rijden binnen dezelfde tiende van een seconde ben je nog steeds beter af met een uurtje ( of meer) door een professionele coureur gecoacht te worden dan met je afstellingen te liggen klooien.
Dat geldt trouwens ook nog een beetje voor mij.
Maar ja ... een auto die goed afgesteld staat geeft je dan ook weer meer vertrouwen en dan ga je ook zoiezo sneller.
Streeftijd voor een Speedster op Zandvoort ligt ergens rond 1:53 en een beetje geloof ik. :mrgreen:

Maar met deze hele exercitie is het eigenlijk (tenminste mijn) de bedoeling dat de basis afstellingen goed staan en daar dan verder liefst niet meer aan komen. Gaat mij vooral om meer vertrouwen te krijgen in het karretje en dat richt zich voornamelijk op de remmerij en daarbij dus ook een stuk wegligging.

En ach, je hebt de Drivers en Race Engineers hé, haha. :yes:
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Bericht door Dominique »

Inmiddels heb ik in een aantal verschillende Speedsters circuitkilometers mogen maken (waarvoor zeeeer vriendelijk bedankt!) en weet ik wel wat een groot verschil er tussen de een of de andere auto zit. Banden/demping/geo/remmen, etc., het draagt er allemaal aan bij of de auto goed of onzeker voelt. En dan is er nog de persoonlijke voorkeur....

Oefening baart kunst heren.
Trackday kilometers maken is de enige en vooral de leukste! manier om vertrouwd te raken met snelheid en het bijhorende gedrag van de auto.(en bestuurder)
Een onervaren chauffeur in een goed afgestelde powerbak is in mijn optiek kansloos tegen een ervaren tarmac whore met een matige auto/afstelling.
In peekaas investeren en de set-up optimaliseren compenseerd uiteindelijk maar tot een bepaald niveau. Je moet gewoon die baan op en lekker rijden. de tijd nemen om snelheid op te bouwen en natuurlijk zijn of worden we niet een Schumacher.

Als je de kans krijgt instructie te krijgen tijdens een trackday....DOEN!
Dit werkt het beste als je zelf al een paar uurtjes hebt gereden. De instructeur zal je tips en punten aangeven waar je nog kunt verbeteren waar je de rest van de middag op kan oefenen.

Ohja, de 1:53 die Cliffy op CPZ haalde was met race spec VX220.
Desalniettemin heeft die aap de lat op een voor mij onbereikbare hoogte gezet en denk ik niet dat ik met optimaliseren van de wegligging van mijn auto in de buurt van zijn tijd ga komen. :wacko:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Bericht door Smiley »

Naast alle aero en goodies had Cliffie ook 100pk meer dan jij.
Ik denk dat Alains 1.58.5 en Maik´s 2.01 voorlopig mooie target´s zijn.

Voor mij in elk geval wel.
Ik moet in elk geval aan mijn vertrouwen in het materiaal werken op slotemakers en scheivlak.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Bericht door aKra »

Met hoeveel vermogen heeft Alain die lap gereden?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Bericht door Smiley »

290 isch geloof ik.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Bericht door S. Gonzales »

@ Dominique: :thumbsup:

En laten we met z'n allen vooral de 'fun factor' niet uit het oog verliezen! Tussen de rondjes door ervaringen uitwisselen en aan het eind van de dag met een voldaan gevoel weer heel naar huis is ook een doel!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Bericht door Co'tje »

S. Gonzales schreef:@ Dominique: :thumbsup:
En laten we met z'n allen vooral de 'fun factor' niet uit het oog verliezen! Tussen de rondjes door ervaringen uitwisselen en aan het eind van de dag met een voldaan gevoel weer heel naar huis is ook een doel!
Helemaal waar, als is een beetje fanatisme ook wel goed.

Ik ga proberen met mijn nieuwe circuit racer 2:10 te rijden op CPZ :o)
Heb werkelijk geen idee hoe snel/langzaam ik nu ben. Maar rij inderdaad altijd met een smile weg (behalve toen ik weg werd gestuurd met 99bd)!

Vind het sleutelen net zo leuk als rijden. Maar ga zeker veel rijden om mijn skills te verbeteren. En natuurlijk af en toe meerijden, ben nog wagenziek van het ritje met Maik. :bag:
Met zo'n grote taartschep achterop en gatenkaas clams liggen de verwachtingen in 2016 natuurlijk erg hoog.
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Bericht door jaydee »

deel 1: https://www.youtube.com/watch?v=x0oi9SHJPvg
deel 2: https://www.youtube.com/watch?v=UhjQXJ6Yegs

Conclusie: het is en blijft lastige materie. En na bovenstaande filmpjes zit je eigenlijk met meer vragen dan antwoorden. Zelfs met de kennis van onze cursus :)
Jägertee
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Bericht door Smiley »

S. Gonzales schreef:Wellicht wordt het nu tijd om de theorie in praktijk om te zetten? Er is al eerder gesproken over het organiseren van een testsessie met een ervaren/constante rijder en voldoende sleutelaars (ieder een wiel?) Zou mooi zijn wanneer we met de theorie in het achterhoofd een ideale setup kunnen benaderen. Standaardwaarden: R888, Nitrons, verschillende veren, verstelbare ARB.
Ton werkt samen met DF op 20 nov, mochten mensen de theorie in de praktijk willen brengen met Ton erbij.
http://forum.driving-fun.com/viewtopic.php?f=58&t=33309
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie