Re: Cursus 'wegligging racewagens'
Geplaatst: 27 feb 2015 13:02
De Nederlandse Opel Speedster Club
http://www.speedsterclub.nl/forum/
Dat niet-lineaire zie je dus terug in mijn tabelletje hierboven.Exmantaa schreef:ff uit hoofd, maar dwarskracht is afhankelijk van die wrijvingscoëfficient X het gewicht wat erop drukt. Gewicht neemt door gewichtsverplaatsing aan ene kant toe (dus de dwarskracht daar ook) en aan de andere kant af. Loopt alleen niet lineair op, omdat die wrijvingscoëfficient dus iets afneemt.
In principe heb je gelijk, maar toch is een flink portie camber bij de speedster op de achteras wel lekker bij flink hoeken. Ik rij met 425-550 veren icm Nitrons en rij met -2.5 graad achter en -0.8 graad voor, en dat vind ik een goede set-up voor mij. Ik beoordeel dat op basis van bandenslijtage, want echt experimenteren met deze settings (op het circuit bv) heb ik nog nooit gedaan. Je hebt best kans dat je een tandje terug moet als je naar significant zwaardere veren gaat.Daan schreef:Wellicht een rare vraag maar als je minder gewichtsverschuiving hebt (strakkere veren,minder bodyroll etc.) zou je dus ook minder camber moeten hebben om hetzelfde contact-pad te behouden:
Veel rol + veel camber is een "vlak" raakvlak (je band staat weer recht zeg maar) en daardoor het meeste rubber op de weg.
Weinig rol + veel camber is minder rubber op de weg (Je kan harder om de camber te corrigeren maar dan heb je dus weer meer rol)
Weinig rol + weinig camber is veel rubber op de weg
???
Strakkere veren of minder bodyroll zorgt niet voor significant minder gewichtsverschuiving/verplaatsing. De hoogte van het zwaartepunt heeft daar veel meer invloed op, of het spelen met anti-roll bars kan voor verschillen in verdeling van gewichtsverplaatsing tussen voor en achteras betekenen.Daan schreef:Wellicht een rare vraag maar als je minder gewichtsverschuiving hebt (strakkere veren,minder bodyroll etc.) zou je dus .....
Alex, de gewichtsverschuiving wordt (mede) bepaald door de afstand tussen wegdek en zwaartepunt, niet roll center en zwaartepunt. Roll center kan/zal inderdaad verschuiven tijdens in/uitveren, maar dat heeft dus geen invloed op de gewichtsverschuiving.aboellaard schreef:Om een en ander voor te stellen is dat bezemsteelmodel wel handig. Alle onafgeveerde massa in een punt: zwaartepunt. In een bocht roteert dat zwaartepunt om het roll center. De gewichtsverschuiving wordt bepaald door het koppel (=kracht x arm). Kracht wordt bepaald door massa x versnelling. Massa alleen te beinvloeden door gewicht te veranderen. Versnelling wordt bepaald door hoe snel je rijdt en hoe kort of lang de bocht is. De arm (afstand tussen roll center en zwaartepunt) is dus heel belangrijk. Want dat roll center kan wel degelijk verschuiven met in/uitveren. En doet dat ook. Je kan je voorstellen dat bij grote veranderingen van het roll center, de gewichtsverplaatsing via dat roll center ook niet heel leuk verloopt. Vandaar dat het wel van belang is dat rc enigzins stabiel te houden.
BTW, roll center hierboven is het gemiddelde rc van voor en achter. Beide zouden enigzins stabiel moeten zijn.
aboellaard schreef:
Zie ook volgende plaatjes: