Pagina 13 van 14

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Geplaatst: 04 mar 2015 7:32
door aboellaard
Om mezelf te corrigeren ( :bag: ), Maik gelijk te geven en het plaatje compleet te maken. Totale gewichtsverplaatsing is de som van:
- gewichtsverplaatsing door de onafgeveerde componenten (met hun eigen zwaartepunt)
- gewichtsverplaatsing door de afgeveerde componenten direct door het RC met als arm de hoogte van het RC tov het wegdek (kan dus ook negatief zijn)
- rol moment van de afgeveerde componenten met als arm de afstand tussen RC en zwaartepunt
Alleen de laatste veroorzaakt rol (kracht wordt via de veren op de wielen overgebracht), de andere twee niet. In het geval dat het RC hoog ligt en samenvalt met het zwaartpunt is er dus wel degelijk gewichtsverplaatsing, maar dat gaat niet via de veren.

Maik heeft dus gelijk door te zeggen dat de totale gewichtsverplaatsing zoals gevoeld op de wielen afhangt van de afstand tussen zwaartepunt en wegdek. Alleen de component die via de veren overgedragen wordt, en die roll veroorzaakt, is afhankelijk van de afstand tussen RC en zwaartepunt. Als het RC verandert in een bocht, verandert dus de totale gewichtsverplaatsing niet, maar wel de verhouding van de componenten.

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Geplaatst: 04 mar 2015 7:58
door Maik
Frank, die link die je post bevestigd toch dat je het wel snapt? :wink:
Vul maar wat getallen in in de formules en je zal zien dat de som van WTu, WTg en WTe hetzelfde resultaat geeft als dat je het systeem globaal beschouwd. Neemt niet weg dat je dit (het opdelen van de effecten) wel moet snappen als je echt wilt snappen wat er gebeurd in je auto/ophanging. Als je namelijk met de balans wilt gaan spelen door bv antiroll bar (instellingen), dan wordt dit wel belangrijk, omdat je dan gaat spelen met hoeveel procent van de "onafgeveerde moment" naar je voor of achterwielen afgedragen wordt.

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Geplaatst: 04 mar 2015 9:07
door Exmantaa
Die link daar die dat zo mooi uitlegt betekend nog niet dat ik dat ook gelijk snap hé... Maar langzaam begint de mist op te trekken.

Zoals daar wordt uitgelegd kun je, zonder de hoogte van je zwaartepunt of spoorbreedte te veranderen, dus niets doen aan de totale hoeveelheid gewichtverplaatsing bij een bepaalfde dwarskracht. Maar via het roll centre, de veren en ARB's kun je dus wel de verhouding van gewichtsverplaatsing voor/achter sturen. (Iets met geometrische en elastische gewichtverplaatsing)

Afijn, zal nog wel een paar avondjes duren voordat het kwartje helemaal op z'n plek valt. :wacko:

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Geplaatst: 04 mar 2015 11:06
door Maik
Aha, had je post nog niet gelezen Alex, die hebben elkaar gekruisd denk ik. Maar jij zegt nu hetzelfde inderdaad. Samen komen we er wel uit! :)

Frank, een avondje een keer niet sleutelen maar studeren dus. Lukt je dat?? 8)

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Geplaatst: 04 mar 2015 11:56
door S. Gonzales
Maik schreef:Samen komen we er wel uit! :)
Leuk om te zien dat dit onderwerp 'leeft'. Van Ton kreeg ik de complimenten m.b.t. de groep. Hij heeft het als zeer plezierig ervaren! Bij deze!

Wellicht wordt het nu tijd om de theorie in praktijk om te zetten? Er is al eerder gesproken over het organiseren van een testsessie met een ervaren/constante rijder en voldoende sleutelaars (ieder een wiel?) Zou mooi zijn wanneer we met de theorie in het achterhoofd een ideale setup kunnen benaderen. Standaardwaarden: R888, Nitrons, verschillende veren, verstelbare ARB.

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Geplaatst: 04 mar 2015 15:00
door Exmantaa
Tja... En dan komt gelijk de vraag; de "ideale set-up" voor wie en voor waar? :bag:

Ik vind het al heel wat als we kunnen bevestigen dat de Speedster track praktijk een enigzins overeenkomt met de geldende theoriën hierover. (dat is waar we nu een beetje staan) En daarvandaan dan maar een beetje individueel bijschaven.

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Geplaatst: 04 mar 2015 16:48
door Smiley
Al bij al weet Ik nog steeds niet wat ik moet kopen om sneller te gaan :wacko:

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Geplaatst: 04 mar 2015 17:01
door aboellaard
Een Ferrari!

:D

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Geplaatst: 04 mar 2015 17:09
door jaydee
Smiley schreef:Al bij al weet Ik nog steeds niet wat ik moet kopen om sneller te gaan :wacko:

Talent...






Geintje Stefan! :wink:

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Geplaatst: 04 mar 2015 18:07
door alain
Nu dat jullie de theorie in de praktijk gaan omzetten gaan jullie deze zomer wellicht allemaal op Zandvoort 4 seconden sneller knallen over een rondje. :yes: :yes: :wacko: :yes:

Maik gaat dan heel dicht in de buurt komen van mijn beste tijd ooit op Zandvoort. (1m58.5 of zoiets denk ik)

Hoog Tijd dus dat ik 't een en 't ander aan mijn auto ga aanpassen!!! :mrgreen: om de kloof terug wat groter te maken :yes:


Mijn mening is:
Zolang je geen rondjes achter elkaar kunt rijden binnen dezelfde tiende van een seconde ben je nog steeds beter af met een uurtje ( of meer) door een professionele coureur gecoacht te worden dan met je afstellingen te liggen klooien.
Dat geldt trouwens ook nog een beetje voor mij.
Maar ja ... een auto die goed afgesteld staat geeft je dan ook weer meer vertrouwen en dan ga je ook zoiezo sneller.

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Geplaatst: 04 mar 2015 18:46
door Maik
Ik denk dat dit één van de beste posts is in dit draadje tot nu toe :mrgreen:
Behalve dat stukje over dat ik in de buurt zou komen van jouw tijd. Waarom niet een seconde sneller dan jouw tijd? :bag: :lol:

En @Smiley: cursusje bij ene Andrew. Echt.

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Geplaatst: 04 mar 2015 19:01
door Smiley
Maik schreef:En @Smiley: cursusje bij ene Andrew. Echt.
http://www.youtube.com/watch?v=L6Q_UVUaJLo


Ik hoor gemengde signalen van het Uk forum.
Naast het goede ook over bandenslopende troep op de baan, en zeer veel wachttijd.

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Geplaatst: 04 mar 2015 19:04
door Piet
Als je geen talent hebt kom je daar bij Andrew ook achter. :bag:

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Geplaatst: 04 mar 2015 19:20
door Maik
Smiley schreef:
Maik schreef:En @Smiley: cursusje bij ene Andrew. Echt.
http://www.youtube.com/watch?v=L6Q_UVUaJLo


Ik hoor gemengde signalen van het Uk forum.
Naast het goede ook over bandenslopende troep op de baan, en zeer veel wachttijd.
Nou goed, mij best, andere instructeur/organisatie dan (alhoewel ik jouw punten niet herken toen ik de training een tijd geleden deed), als je maar eens dat ding 20x op en over de limiet een bocht ingooit met iemand naast je die het zelf beter kan dan 99% van de rest en ook een beetje uit kan leggen. Ik weet trouwens niet of er veel alternatieven zijn.

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Geplaatst: 04 mar 2015 19:28
door Smiley
Maik schreef:Ik weet trouwens niet of er veel alternatieven zijn.
Ik kan ook niks anders bedenken.