Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Heb je een idee gooi het in de groep.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door S. Gonzales »

Neem het bovenstaande (for dummies) s.v.p. niet te serieus :wink: , ik leg het uit:

Al tijden loop ik met het idee rond voor Speedster rijd(st)ers (mag ook ander merk/type zijn) een soort introductiecursus op het circuit van Zandvoort te organiseren. Het is de bedoeling dat de liefhebbers die eigenlijk wel graag zouden willen.... maar.....het uiteindelijk toch niet doen, over de (start)streep getrokken worden.
Wat hield je tot nu toe tegen:

-1- mijn auto is te langzaam/te snel
-2- angst
-3- onbekendheid
-4- kans op ongelukken
-5- kans op schade aan mijn auto
-6- ben ik wel verzekerd?
-7- geen idee welke lijnen je moet rijden
-8- ik ben te oud/te jong
-9- wat betekenen die vlaggen en waarvoor hebben ze verschillende kleuren?
En zo kan ik er nog wel een paar bedenken. :roll: :lol:

Mijn vragen:
Zou je wel/niet aan zo'n soort cursus mee willen doen? Waarom wel/niet?
Wat verwacht je van zo'n cursus qua inhoud en begeleiding?
Welk doel wil je ermee bereiken?
Hoe kan ik het zo aantrekkelijk mogelijk voor jullie maken, qua tijdsduur (1 a 2 uur, halve dag, etc.) en welke prijs zou je dan aanvaardbaar vinden?

Best veel vragen.....maar het is tenslotte weekend :wink:

Laat maar weten in dit draadje of via PB, alvast bedankt!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door gertje »

&? Cn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door gertje »

Sorry da was de kleine


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door Exmantaa »

Hé. waar zijn Tibby's comments gebleven met z'n te snelle Turbo voor het circuit? :mrgreen:

Maar even serieus; er zal gerust meer twijfel zijn bij mensen of hun Speedy het circuit geweld wel aan kan, maar dat zijn nou juist de bezwaren die Joop graag wil horen. Dan kan ie daar op inhaken, want er zijn wel een paar basic dingen die je even in orde moet hebben als je de boel zwaarder gaat belasten. (Komt voornamelijk neer op de remmen gewoon normaal goed in orde te hebben met verse remolie en redelijke remblokken erin.)

:yes:
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door tibby »

Exmantaa schreef:Hé. waar zijn Tibby's comments gebleven met z'n te snelle Turbo voor het circuit? :mrgreen:

Maar even serieus; er zal gerust meer twijfel zijn bij mensen of hun Speedy het circuit geweld wel aan kan, maar dat zijn nou juist de bezwaren die Joop graag wil horen. Dan kan ie daar op inhaken, want er zijn wel een paar basic dingen die je even in orde moet hebben als je de boel zwaarder gaat belasten. (Komt voornamelijk neer op de remmen gewoon normaal goed in orde te hebben met verse remolie en redelijke remblokken erin.)

:yes:

Heb ik terug gewist. Vond het zelf wat onnozel overkomen :bag: :oops:
Bij mij was dus Nr1 en 5 wat mij stoorde.....
grtzzzzz van een broekschijtertje :D


PS: m'n turbo is te snel in MIJN handen he....... Ik kan er zelf amper op straat mee rijden :lol:
Wss in handen van jullie (circuitrijders) zal hij wel voldoen (mits juiste set up : banden,remmen,ophanging,mapping) Indien het een standaard turbo was zou die set up wat ik nu heb wel voldoen wss......(exige lss ophanging , straatbanden en die o zo geweldige ds2500 blokken)
captain slow
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door Exmantaa »

Lijkt me dan juist een uitgelezen kans om veilig, met begeleiding op een afgesloten circuit te leren omgaan met de power van jouw auto.
Het is niet zo dat Gonzales een circuit-race o.i.d. wil gaan organiseren. :wacko:
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door aKra »

Persoonlijk vind ik dat wij Speedsterbezitters ontzettend netjes met ons bezit omgaan. De meesten willen namelijk ook weer in dezelfde auto naar huis toe rijden.

Met Driving-Fun of andere trackday organisaties ben ik van mening dat het lastig is om tussen de E30's die wel eens een stapje opzij zetten te manoeuvreren.

Lotus on Track helaas vorig jaar roet in mijn ogen gegooid, en ik moet eerlijk toegeven, die Britten hebben oordoppen in tijdens de veiligheidsinstructies. Maar het principe van hun vind ik een heel erg goede en veilige constructie, mits de mensen ook wel om zich heen kijken en ruimte geven waar dat nodig is.

Het lijkt mij dan ook een top idee om de wat meer "onervaren rijders" ook meer kans te gunnen. Het is geweldig om met de Speedster over een circuit te jagen, dat moet iedereen meegemaakt hebben in z'n eigen badkuip!
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door Manta79 »

5. Kans op schade aan mijn auto.

Ik ben zuinig op mijn Speedster. Ik zie het niet als investering, maar het hoeft ook niet naar de klote geholpen worden.

Ik ga rijden op CPZ en de Speedster is nagenoeg gelijk aan die van Joop, ik heb namelijk nog de vulling in mijn Tullet en iets andere remmerij.

Waarom nu wel, ik heb een aantal keer meegereden, gekeken, door de bergen geknald, mijn auto werd technisch steeds beter geschikt voor op het circuit, ik ben voor Lot verzekerd, ik zou later misschien spijt krijgen, ik wil hard rijden en geen zin meer in gezeik met de blauwe petten, etc.

Dus ik ga de baan op. Vind ik het leuk dan kom ik vaker en misschien ben ik er na 2 rondjes klaar mee en vind ik het genoeg, beide uitkomsten heb ik dan vrede mee.

Op zich zou 1 a 2 uur voor het eerst op een circuit in alle rust het mooiste zijn, zeg 1 a 2 uur 150 euro voor wat basics zou leuk zijn.

Wat je daar van zou kunnen oppikken, allereerst of je het echt wel zo leuk vind, de ideale lijnen leren volgen, waar moet je op letten, spiegels kijken, hoe laten inhalen, wanneer en op welke wijze remmen, je grenzen bewaken.
Misschien iemand die je auto vooraf even aanvoelt op de baan of je technische ongemakken hebt waarmee het niet slim is de baan mee op te gaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door RollatorGT »

Hoi Speedsters,
Ik vindt het idee van Mante79 interessant voor verdere "haalbaarheid".
Het bedrag van 150 euro voor 1 a 2 uur lijkt mij niet onoverkomelijk maar ik weet niet wat er aan verzekering bij komt.
Voor mij gaat het niet om de topsnelheid of "haantjes" gedrag maar ik wil graag weten wat het maximum met een standaard 2.2 in de bochten is.
Inmiddels heb ik in mijn woonomgeving (Flevoland) een openbaar circuit uitgestippeld zonder bebouwing en pottenkijkers en de blauwe petten staan altijd op de rechte stukken die WIJ niet leuk vinden.
Er is wel een minpunt, de mooiste bochten zijn "Blinde" bochten met behoorlijke uitwijk mogelijkheid maar de kans bestaat dat er spontaan een landbouwvoertuig/tractor voor je neus zit en die zijn in Flevoland vaak heeeeel groot.

Dat is voor mij de reden dat ik geïnteresseerd ben in het circuit idee voor leken en/of rijders die zich zelf dreigen te overschatten.

Misschien een klein minpuntje, als puntgave originele Speedster liefhebber ben ik niet blij met filmpjes of beelden op internet van mijn oranje mandarijn polyester badkuipje met alu pootjes op Zandvoort, (eventuele toekomstige kopers en dealers hebben ook internet).
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door Smiley »

Op zandvoort kun je je kenteken afplakken.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door aboellaard »

Goed idee Joop. Zoiets had mij een paar jaar geleden over de streep getrokken.
RollatorGT schreef: Misschien een klein minpuntje, als puntgave originele Speedster liefhebber ben ik niet blij met filmpjes of beelden op internet van mijn oranje mandarijn polyester badkuipje met alu pootjes op Zandvoort, (eventuele toekomstige kopers en dealers hebben ook internet).
Ik zou juist van iedere circuitrijder op het forum zo de Speedster overnemen. Die zijn namelijk heel erg goed onderhouden en alle zwakke punten zijn er uitgehaald. Soort natuurlijke selectie. Een Speedster die goed op een circuit rond gaat is beter dan een 'alleen openbare weg' Speedster. En dat heeft eigenlijk niets te maken met standaard zijn/blijven of niet. Je kan ook met een standaard Speedster leuk circuit rijden. Ideaal zelfs om uit te vinden of je het leuk vindt. Maar ik kan je haast garanderen dat je auto er beter van wordt en niet slechter.

En iedereen die er serieus over nadenkt, gewoon doen. Alleen al om uit te vinden of je het leuk vindt of niet. De manier die Joop voor ogen heeft is een mooie 'gentle introduction'. Zou leuk zijn als het alleen maar Speedsters werden!
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door tibby »

Indien de datum en weer het toelaat.

1: Speedywilmske
2: Tibby
captain slow
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door gertje »

Zal ook nog eens mee rijden dan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door RollatorGT »

Ik ben het eens met "beschaafd" circuit gebruik en de plus punten wat betreft de conditie v.d. auto.
Het is wel belangrijk dat je zelf in de hand hebt of je dit aan een eventuele volgende koper vermeld want er zijn helaas altijd zieke geesten (afgunst) met b.v. een Dacia en bijstand uitkering die hun tijd verdoen met het naaien van mensen die het in hun ogen ONTERECHT! beter doen.
Even voor de goede orde, ik ben afgekeurd dus ik moet het rooien met een uitkering maar ik ken GEEN afgunst en geniet van de interactie van de Speedster eigenaren op dit forum al dan niet met turbo, blower, charger of alleen een carbon flapje over het koelvloeistof tankje.

Genieten van ons GM/Lotus polyester Hornbach badkuipje(met alu onderstel en pootjes) en schijt aan de mening van simpele zielen.

Ik heb nog geen antwoord op de (circuit) verzekering vraag,
Eigen schade eigen risico maar als ik een andere rijder tussen de schrootjes frommel, wat dan ????
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Circuitrijden (for dummies ;-) Interesse peiling

Bericht door aboellaard »

Goede vraag over die aansprakelijkheid. Wat ik er van begrijp: in principe is het zo dat ieder voor z'n eigen schade verantwoordelijk is, dus ook als jij door iemand anders schuld schade hebt. Ik denk dat het fijnslijpen begint met wat in het engels gross neglect heet (even het nederlandse woord kwijt). Oftewel, als iemand jou willens en wetens schade berokkend, of dat ie beter had moeten en kunnen weten (ervaringsniveau, snelheidsverschil etc). Geen idee hoe dat er in de praktijk aan toegaat.

Buiten dat is circuit rijden net zo gevaarlijk, of misschien beter, ongevaarlijk, als je het zelf maakt. Ik hou m'n spiegels altijd heel goed in de gaten en laat snellere auto's zo snel voorbij. En als ik zelf langs een auto wil, dan liever even wachten en op een absoluut veilige plek dan er snel even langs. Ik rij dan ook nog niet zo lang. En als je vrij baan hebt, dan is het dus echt alleen aan jou. Als je echt op het randje wilt rijden, prima, maar dan loop je dus ook meer risico. Vrijwel niemand doet dat echter, iedereen wil aan het eind van de dag weer gewoon naar huis rijden met z'n koektrommel.

Zo'n dag (of paar uur) zoals Joop voor ogen heeft loop je nauwelijks risico. Op het moment dat je echt trackdays gaat rijden denk ik dat je even moet nadenken over de mogelijke gevolgen.
Plaats reactie