Bedankt !!

Voor alles wat niet met de Speedster te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Bedankt !!

Bericht door RollatorGT »

Hoi Speedsterliefhebbers/ techneuten,

Hierbij mijn dank voor alle hulp, denkwerk en adviezen i.v.m. het (Rotrex) compressordruk probleem.
Hij gaat nu als een speer naar 1.5 bar en het lijkt er op dat dan de BOV open gaat, het maximum van de Forge volgens Tibby.
Vermoedelijk komt hij boven de 1,5 bar met een andere BOV.
Dan komen gelijk weer de kriebels, grotere krukas pulley (150 mm i.p.v. 115) waarbij de Rotrex C38 op +/- 90.000 rpm bij 6.5000 toeren motor komt.
Er zullen dan zeer waarschijnlijk ook grotere brandstof injectoren in moeten en wellicht een ander uitlaat systeem.
Volgens Clubsport komt hij dan in de buurt v.d. 400 pk i.p.v. 350.
Een dilemma, ik heb geen idee van de kosten en kan het niet zelf (gezondheid).

Groeten Henk.
Bijlagen
20181002_172625.jpg
20181002_172625.jpg (187.47 KiB) 1513 keer bekeken
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Bedankt !!

Bericht door tibby »

Tijd voor de upgradeveer zou ik zeggen :yes:

https://www.forgemotorsport.com/Uprated ... --829.html

PS, mss effe laten voor je je blok/koppeling opblaast :wacko:
captain slow
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Bedankt !!

Bericht door aboellaard »

Ten eerste goed dat het eindelijk naar je zin is! Ik zou er nu gewoon even mee gaan rijden ipv sleutelen. Als die 350pk gaan vervelen kan je alsnog aan de slag.

Die Forge BOV begrijp ik niet zo goed. Dat ding wordt aangestuurd door vacuum, dus gasklep dicht, afblazen maar. Dacht ik. Of is het zo dat er afgeblazen wordt tot een instelbare druk? Of wordt er sowieso afgeblazen als de druk hoger wordt dan b.v. 1.5 bar, ongeacht de druk in het spruitstuk? De BOVs die ik er op heb zitten zijn volgens mij de heel eenvoudige, dus dicht bij druk en open bij vacuum. Eenvoudig met een membraam geregeld. Pas wel een beetje op dat een Rotrex niet hetzelfde is als een turbo. Die turbo wil je zo veel mogelijk laten draaien om lag te voorkomen. De Rotrex draait door de directe aandrijving via de krukas, dus daar hoef je geen speciale maatregelen te nemen.

Alvast voor de tuning, kunst is steeds weer de bottleneck te vinden en die aan te pakken. Dat kan inlaat (filter), uitlaat, brandstof (pomp, injectoren) etc zijn. Die Rotrex kan het wel aan. Met name dat gebied tussen de 65K en 90K toeren is interessant. En niet lineair. Dus dat is voorlopig geen bottleneck. Injectoren haast zeker, aangenomen dat de standaard injectoren er nog in zitten. Ik zou eerst eens uit proberen te vinden wat er zoal met dit blok gedaan wordt en wat het aan kan. Dan vind je ook vanzelf wat er moet gebeuren. Pas wel op dat als je een grotere krukas poelie monteert, je dynamo (en airco compressor en alles wat er verder nog door dezelfde riem aangedreven wordt) langzamer gaat draaien. Moet je ook even naar kijken.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Bedankt !!

Bericht door S. Gonzales »

aboellaard schreef:Pas wel op dat als je een grotere krukas poelie monteert, je dynamo (en airco compressor en alles wat er verder nog door dezelfde riem aangedreven wordt) langzamer gaat draaien. Moet je ook even naar kijken.
:roll: :shock: Aan vakantie toe Alex? :bag: :wink:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Bedankt !!

Bericht door aboellaard »

Binary challenged heet dat. Links-rechts gaat ook altijd fout. Maar goed dat ik twee linker handen heb :D
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Bedankt !!

Bericht door RollatorGT »

Dag mannen,

De krukas pulley is volgens mij geen probleem, de Rotrex pulley zit apart voor de bestaande gemonteerd dus de andere aandrijvingen komen niet in de problemen.
Wel is het max. v.h. blok een risico, op internet kan ik nergens een gelijk blok (3.2 JTS GM) in een Alfa boven de 350 pk vinden.
Blijkbaar zit daar het kantelpunt.
Natuurlijk moet zo'n blok meer aan kunnen maar dat is alleen weggelegd voor Speedster eigenaren met een 2 liter GM motortje, gewoon omdat ze handig en eigenwijs zijn (GRAPJE !)
Volgens meting door Squadra is de verh. brandstof/lucht nu goed dus met meer druk zal er meer peut bij moeten.
Ik weet niet of dit via de ECU bij te regelen is maar ik ga er van uit dat hij op de max zit.
Wel ga ik opnieuw naar de testbank, Squadra heeft eenzelfde Alfa- Autodelta Rotrex in het verleden gemeten en die had bij 1,4 bar druk 340 pk.
Mijn auto moet dus zeker 350 pk hebben, volgens Clubsport nog meer.
350 pk is leuk maar het ding weegt wel 1550 kg, je kunt het vergelijken met een Leopard 2 tank met 1500 pk.

Nog veel plezier met de laatste mooie Speedster dagen van dit jaar en groeten,
Henk.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Bedankt !!

Bericht door Arno »

RollatorGT schreef:Wel is het max. v.h. blok een risico, op internet kan ik nergens een gelijk blok (3.2 JTS GM) in een Alfa boven de 350 pk vinden.
Blijkbaar zit daar het kantelpunt.
Bij veel atmosferische 'V' motoren is de achilleshiel voor (meer) boost de dikte (of gebrek aan..) van de drijfstangen gecombineerd met hele smalle drijfstang-lagers vergeleken met een 'lijn' motor.

Prima bij een atmosferisch blok en is vaak gedaan om het blok zo compact mogelijk te maken met de cylinders zo dicht mogelijk op elkaar geschoven en om lage draai-weerstand te geven. Maar nadeel is dat ze niet zo veel kunnen hebben als je boost er op zet. Drijfstangen kan je nog wel sterker maken, maar smalle lagerschalen komt vaak omdat de krukas gewoon niet langer is en kan je bar weinig aan doen.

Wellicht speelt dat bij het Alfa blok als 'plafond' qua PK/koppel wat hij aankan. Volgens mij heeft Alfa zelf nooit een (straat)auto gemaakt met een blok uit deze familie met turbo(s) er op of zo, toch? (anders zou daar nog 1 en ander van te 'lenen' of transplanteren zijn..)

Meer er uit halen zou dan op zich nog wel kunnen, maar dan zou je een soort 'frankenstein' motor ervan moeten maken.. Je zou dan moeten kijken of (en hoe) mensen er evt. atmosferisch al veel meer vermogen betrouwbaar uit peuteren. Zoiets opbouwen en dan een lichte boost er nog op zetten met een SC of turbo om die toename nog eens uit te vergroten zonder de piek-belastingen erg te verhogen. Zal alleen nogal een fikse klus zijn en erg prijzig, want je bent 2 tuning opties aan het combineren, dus vermoed ik dat het publiek nogal beperkt is..

In dat geval moet je dan waarschijnlijk ook gaan kijken naar het 4WD systeem en of die het allemaal nog wel gaat trekken of dat bak of diff tanden je om de oren gaan vliegen :lol:

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Bedankt !!

Bericht door tibby »

MSS even kijken bij General Motors? Aangezien dit een blok is ontwikkeld in samenwerking/door GM? Mss hebben zij verdere info erover...
captain slow
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Bedankt !!

Bericht door RollatorGT »

Ik kan weinig vinden over toepassing 3.2 V6 HM blok om te vergelijken.
In het grijze verleden werd een dergelijk 3.2 V6 blok gebruikt voor o.a. Chevrolet en Pontiac.
Het recents wat ik weet dat hij in een Holden (Australie) voor kwam.
Het lijk op een stokoud opgewaardeerd blok wat GM nog had liggen.
In dat geval zit de motor vermoedelijk al aan zijn max.

Goede tip van Arno, de 4WD.
Autodelta had een zelfde Brera waar de 4 WD onderuit gehaald was.
Het scheelde +/- 100 kg of was het preventief ??
Veel onzekerheden dus.
Gewoon maar genoegen nemen met 350 pk en genieten ?

Groeten, Henk.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Bedankt !!

Bericht door S. Gonzales »

Die 4 wheeldrive scheelt niet alleen een hoop gewicht maar ook nog eens rolweerstand.

Lekker genieten van je auto zoals die nu is lijkt mij idd de beste optie. :yes:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Bedankt !!

Bericht door RollatorGT »

Bij de volgende test(bank) wil ik ook inderdaad de rolweerstand laten meten, ik heb mij laten vertellen dat het wel 30/40 pk kan zijn.
Ook vertelde men dat veel testbank rapporten krukas pk,s zijn, de rolweerstand/aandrijving wordt er af getrokken.
Regelmatig wordt de eigenaar v.d. testbank gevraagd het resultaat wat op te schroeven of een digitale uitdraai die door de klant "aangepast" kan worden.

Groeten, Henk.
Plaats reactie