Ondertussen ergens op de Veluwe

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Wat is het verschil tussen een slang en een pijp?

(Tibby mag niet meedoen, moet wel een beetje netjes blijven)

((Vraag me werkelijk af of iemand het weet))
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

?
rubber slang, koperen pijp, ijzeren buis...?? (vul in wat gewenst wordt)
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door tibby »

aboellaard schreef:Wat is het verschil tussen een slang en een pijp?

(Tibby mag niet meedoen, moet wel een beetje netjes blijven)

((Vraag me werkelijk af of iemand het weet))
Te laat !!!

(ik sluit mij aan bij exmantaa)

netjes he :wink:
captain slow
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Heel netjes. Maar het verschil tussen een slang en een pijp is niet dat de een flexibel of van een of ander materiaal is en de ander niet. Verschil is dat per definitie bij een slang de binnendiameter wordt gespecificeerd en bij een pijp de buitendiameter. So what zou je dan zeggen, maar dat kan dus tot eindeloze discussies leiden, omdat de koppelingen dus ook uitgaan van binnen of buitenmaat. Alle slangkoppingen gaan uit van de binnenmaat en pijpkoppelingen van de buitenmaat. En als je dan een AN10 male moet laten verlopen naar een BSPP 5/8" female conische aansluiting kan dat tot de nodige verwarring leiden. Dus nu voor de derde keer de verkeerde adapters (van de specialisten) om de oliekoeler aan te sluiten.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Update.

De chargecooler met de slangen naar de Rotrex. Zit een zg. humphose tussnen die wat speling toelaat. Of dat voldoende is om de beweging van de motor op te vangen? We zullen zien.
mini-DSC_1344.JPG
mini-DSC_1344.JPG (81.35 KiB) 874 keer bekeken
En met de slangen van de CC naar de TB. Open eindjes zijn voor de BOV's. Gewoon twee OEM VAG BOV's genomen op aanraden van Clubsport, de Rotrex distributeur. Iedereen die z'n VAG turbo tuned doet die dingen weg, terwijl je juist prima werken. Twee voor 20 euro. Waarschijnlijk met uitgang naar de aanzuigbuis.
mini-DSC_1345.JPG
mini-DSC_1345.JPG (79.61 KiB) 870 keer bekeken
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

De koeling van de Rotrex met zuigende fan
mini-DSC_1346.JPG
mini-DSC_1346.JPG (72.86 KiB) 866 keer bekeken
En het verdeelblokje waar nu alleen de thermostaatschakelaar op zit. Die schakeld bij iets van 70C en zet de fan aan en een telltale LED in de cabine. Rotrex olie mag niet boven de 80C komen.
mini-DSC_1347.JPG
mini-DSC_1347.JPG (82.66 KiB) 873 keer bekeken
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

En van binnen. De TCS.
mini-DSC_1349.JPG
mini-DSC_1349.JPG (60.63 KiB) 869 keer bekeken
En de relais die normaal in de achterbak zitten. Samen met een normaal zekeringenhuis. Ik gebruik het oude brandstofpomp relais voor de waterpomp, de fan voor de Rotrex en de TCS. Alles apart gezekerd. Voor de nieuwe brandstofpomp ook een wat groter relais. Niet echt nodig.
mini-DSC_1350.JPG
mini-DSC_1350.JPG (80.78 KiB) 876 keer bekeken
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

En uiteindelijk het luchtfilter. Filter zelf is van een Audi A8. Grootste cilindrische filter dat ik kon vinden. Buiten die voor commerciele voertuigen dan en die zijn niet echt geschikt. Jammer genoeg. Behuizing is een stuk rioolbuis met bijpassende deksels. In combinatie met wat HWA buis. Om dat thema een beetje aan te houden zit ik te denken aan agrarische aanzuigslang, die voor mest ja, tussen filter en Rotrex. Moet haast wel spiraalslang worden omdat er wat ongelukkige bochtjes tussen de Rotrex en het filter zitten. Die mestslang is haast perfect glad van binnen, heel degelijk en ook nog heel goed buigbaar.
mini-DSC_1351.JPG
mini-DSC_1351.JPG (79.56 KiB) 865 keer bekeken
Bedoeling is het filter te kunnen wisselen zonder de achterclam te hoeven verwijderen. Zou net moeten kunnen (famous last words)
mini-DSC_1352.JPG
mini-DSC_1352.JPG (66.29 KiB) 868 keer bekeken
En de aanzuigkant. Moet nog een HWA bochtje aan. De licht mantelbuis (voorbeeld van een heel flexible buis. Dus geen mantelslang :D ) bevat de TCS draden en nog wat extra draden voor eventueel wat ander spul. Die zit dus helemaal vol met draad
mini-DSC_1353.JPG
mini-DSC_1353.JPG (66.2 KiB) 862 keer bekeken
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Uitlaat vergeten. Freudiaans. Moet uiteraard nog gelast worden. De kat met twee v-clamps vast, zodat wisselen in principe snel zou moeten gaan. Wisselen met een klein voordempertje bijvoorbeeld, of als deze kat affikt. De vleugelmoer op de v-clamp alleen om het nu makkelijk te maken. Komt natuurlijk een gewone moer op. Die clamp wordt geleverd met een nyloc moer. Stond ik wel van te kijken, want dat smelt weg voordat die uitlaat echt warm wordt.
mini-DSC_1348.JPG
mini-DSC_1348.JPG (79.05 KiB) 852 keer bekeken
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door timmyboy55 »

Jezus wat is dit mooi zeg!
Dat luchtfilter ook echt :lol: :lol: Ben echt heel benieuwd hoe dit gaat werken, ziet er in ieder geval fantastisch uit!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Arno »

aboellaard schreef:En van binnen. De TCS.
Vast om effe te testen, maarruh....

Kroonsteentjes?!!?!? :shock: :shock: :bangin:

:mrgreen:

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Arno »

aboellaard schreef:Die clamp wordt geleverd met een nyloc moer. Stond ik wel van te kijken, want dat smelt weg voordat die uitlaat echt warm wordt.
Ja, is me ook opgevallen dat meer V-bands dat hebben. Apart..

Nou zou het in plaats van een nylon insertje in de moer een PTFE/teflon ringetje kunnen zijn. Bij degene die ik heb is het materiaal ook wit-grijzig in de moer.

PTFE houdt het een stuk langer qua temperatuur en dit deel van de klem (wegens de moeizame warmtegeleiding van RVS) kan nog wel eens beperkt zijn in de piek-temperatuur die het haalt.

Als de schroefdraad niet te gek is op de klem gewoon een geheel metalen borgmoer (licht vervormd type of met metalen 'grijpertjes' in de moee) gebruiken. Wel de draad en moer goed in een keramische anti-seize zetten, anders heeft het RVS (vooral met dit soort borgmoeren) onderling sterk de neiging tot invreten en koud-lassen..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

aboellaard schreef:Uitlaat vergeten. Freudiaans. Moet uiteraard nog gelast worden. De kat met twee v-clamps vast, zodat wisselen in principe snel zou moeten gaan. Wisselen met een klein voordempertje bijvoorbeeld, of als deze kat affikt. De vleugelmoer op de v-clamp alleen om het nu makkelijk te maken. Komt natuurlijk een gewone moer op. Die clamp wordt geleverd met een nyloc moer. Stond ik wel van te kijken, want dat smelt weg voordat die uitlaat echt warm wordt.
mini-DSC_1348.JPG
Netjes!

Heb je ook een zijaanzicht hiervan, want ben erg benieuwd hoe je die flex nog onder je 3" spruitstuk hebt weten te frommelen. :yes:

ps; dit lijkt beter te zitten dan hoe Tullett het doet...
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Arno schreef:
aboellaard schreef:En van binnen. De TCS.
Vast om effe te testen, maarruh....

Kroonsteentjes?!!?!? :shock: :shock: :bangin:

:mrgreen:

Bye, Arno.
Daar schaam ik me wel voor ja. Maar eh, 4 aarde aansluitingen nodig een eentje voorhanden. Doorgelust met 1,5 mm2 schakeldraad ook nog. En daarnaast nog twee aarde aanslutingen voor de injectoren ook met 1,5 mm2 schakeldraad. Ik probeer het nog een beetje weg te frummelen, maar zit me inderdaad niet echt lekker.

Die hele electrische installatie is best wel 18de eeuws. Gedoe met kabelbomen, niets onderverdeeld in functionele groepen e.d. Heel onderzichtig. En dat is er met CANBUS nauwelijks beter op geworden lijkt het.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Exmantaa schreef:
Heb je ook een zijaanzicht hiervan, want ben erg benieuwd hoe je die flex nog onder je 3" spruitstuk hebt weten te frommelen. :yes:

ps; dit lijkt beter te zitten dan hoe Tullett het doet...
Maak nog wel even een foto, maar die downpipe gaat wel door de diffusor heen. Dus daar moet een gat in komen. Tullett werkt keurig tussen de lijntjes en ik neem her en der wat vrijheid.
Plaats reactie