Ondertussen ergens op de Veluwe

Alles over turbos, luchtfilters e.d.

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Berichtdoor aboellaard » 27 nov 2018 8:49

Die kwam ik ook ergens tegen. Hoofdpijngrafiek. EGT delta in Fahrenheit, Cilinder head delta in Celcius. Alles door elkaar. Had wat handiger gekunt. Maar toch even een vraagje, wat is de reden dat max power en max EGT niet samenvallen? Aan massa gasmengsel duw je er vrijwel hetzelfde in, maar bij hoge EGT verwacht je dat na verbranding de druk in de cilinder hoger is. Hogere temperatuur = hogere druk. Dus dan zou je ook verwachten dat het vermogen hoger is.
Avatar gebruiker
aboellaard
Mega lid
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 13 dec 2010 11:56
Woonplaats: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Berichtdoor Arno » 27 nov 2018 13:22

Tekening is wel beetje 'antiek' en uit de tijd van de 8-kleppers ;)

Bij perfecte omstandigheid ja heb je gelijk, maar gooi klopvastheid (of gebrek daaraan ;) ) in de mix en dan kom je op het probleem dat bij 14:1 de zaak zo heet is/blijft dat het mengsel gaat zelf-ontbranden, of je nauwelijks ontsteking-vervroeging meer aan kan en je veel van de arbeid kwijt raakt of zelfs de zuiger gaat 'tegenwerken'. Tenminste.. Dat was/is traditioneel zo.. Voor de timing van de verbranding zodat de maximale druk beschikbaar is bij de zuiger net over het bovenste dode punt moet je dus rijker gaan draaien om kloppen of detonatie voor te zijn en dan is rond de 12.8:1 voor een N/A meestal 'genoeg' rijk.

Verbrandings-snelheid cq. vlamfront snelheid speelt ook een rol. Meer brandstof-moleculen dicht op elkaar geeft een sneller front.

Bij deel-last geldt 'meer lucht' geeft meer bruikbaar vermogen trouwens zeker! Als je even de werking van een kat buiten beschouwing laat, dan kan je zelfs naar de 15:1 of iets meer om nog efficienter de 'boem' om te zetten in beweging. (oudere carburateur auto's zonder kats gingen vaak die kant op in fabrieks instelling..)

Een aantal moderne motoren met 'berekende' verbrandingskamers kunnen wel bij vol-last veel dichter naar stochiometrisch lopen voor idd. meer vermogen omdat hotspots vermeden zijn en wervelingen de zaak stabiel houden. (al dan niet mer directe injectie..). Ik weet dat de Honda K20 zoals in mijn auto staat eigenlijk rond de 13.5:1 meestal z'n piek PK's en koppel onder vol-last levert, maar dat overleven de uitlaatkleppen meestal niet zo lang..

Probleem is namelijk meestal uiteindelijk dat de uitlaatgas temperatuur een soort snijbrander gaat worden (en natuurlijk NOx en zo door het dak gaat), dus is het niet een houdbare situatie.

Diesel is eigenlijk het voorbeeld met een moeilijk the ontsteken brandstof die prima gedijt bij 21:1 of zelf heel veel meer.. (vrachtwagen turbodiesels lopen op belachelijke boost-drukken..) De veel lagere verbrandings-temperatuur houdt daar ook de piek temperaturen lager van de uitlaatgassen en kunnen ze dit dus 'eindeloos' volhouden.

Directe injectie speelt in dit geval natuurlijk een beetje 'gemeen', want door de compressie van alleen lucht kan je al hogere compressie draaien en dan met gelaagde wervelingen kunnen ze lokaal een stochiometrische verbranding hebben waardoor een soort buiten 'jasje' van lucht alleen maar opgewarmd wordt en niet echt 'meedoet'. Toch heeft dat dan vaak weer het probleem dat de verbrandings-snelheid van zo'n mengsel (net als een diesel) niet zo vreselijk rap is, dus wanneer dit soort motoren >4000rpm of zo gaan lopen, dan zie je dat ze overschakelen op een meer traditionele werking (al dan niet terug vallend op poort-injectie) en dan dus weer naar die 'veilige' 12 a 13:1 gaan.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Avatar gebruiker
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 03 dec 2004 8:45
Woonplaats: Woubrugge

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Berichtdoor aboellaard » 27 nov 2018 15:25

Wanneer komt je boek uit? :D Zat nog even na te denken hoe je in hemelsnaam een electromotor moet gaan tunen. Voor als we allemaal aan de electriciteit gaan. Zal ook wel wat op gevonden worden.
Avatar gebruiker
aboellaard
Mega lid
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 13 dec 2010 11:56
Woonplaats: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Berichtdoor Arno » 27 nov 2018 18:38

Oh ja zeker!

Ook daar kan je aan de verschillende componenten 'tweaken' . Vooral is er veel te halen qua (kortstondig) piekvermogen in betere/duurdere vermogens electronica en sturing van de electromotoren zelf.

Ook daar komen dan altijd weer exact dezelfde problemen naar boven als met verbrandingsmotoren.. Meer 'oomph' uit de electromotor persen met electronica truukjes werkt, maar geeft vaak weer (te) veel warmte ontwikkeling in de motoren die dat weer niet kwijt raken, dus andere soorten motor-constructies, extra /andere koeling,bla bla bla... Goh... Waar kennen we dat toch van??

En dan duik je nog niet eens in alle spannende (en soms behoorlijk enge!) dingen die je met de accu's kunt uithalen, helemaal de Li-Ion types om ze verder 'op het randje' te duwen voor meer ampere's en zo.

Kan ook errrrg spectaculair fout als je op Youtube hier en daar wa filmpjes ziet van (ex-)Tesla accupacks die in de fik gaan. Daar wil je niet in de buurt staan :lol:
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Avatar gebruiker
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 03 dec 2004 8:45
Woonplaats: Woubrugge

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Berichtdoor Smiley » 27 nov 2018 18:41

Ah, Arno is ook geaboneerd op Rich Rebuilds :mrgreen:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Avatar gebruiker
Smiley
Groot Speedster Commandeur
 
Berichten: 6888
Geregistreerd: 10 jul 2008 23:46
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Berichtdoor Arno » 28 nov 2018 18:48

Dat was idd. de meest recente en hele mooie 'demo' van hoe snel en agressief zo'n accu in de fik gaat als er eenmaal 1 cel oververhit/ploft in zo'n pack. :shock:

Na de debacles rondom de Galaxy Note 7 accu's die ploften en wat Boeing 787's met schroeiplekken is denk ik wel duidelijk dat dit type echt wel met 'beleid' moet worden behandeld.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Avatar gebruiker
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 03 dec 2004 8:45
Woonplaats: Woubrugge

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Berichtdoor Smiley » 28 nov 2018 19:05

Als ik Rich goed begreep is dat wat je kunt verwachten als je de tesla koelunit weglaat.

Voor degenen die denken waar gaat dit over. :wacko:

Daisy het autotje.
https://www.youtube.com/watch?v=HMwRsT7xNVs

En Daisy even later.
https://www.youtube.com/watch?v=WdDi1haA71Q
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Avatar gebruiker
Smiley
Groot Speedster Commandeur
 
Berichten: 6888
Geregistreerd: 10 jul 2008 23:46
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Berichtdoor Smiley » 13 dec 2018 10:02

Ales, kun je je foto's en beschrijving van de einddemper ook hier posten?
Heb nog wat vraagjes over de kamers enzo. :yes:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Avatar gebruiker
Smiley
Groot Speedster Commandeur
 
Berichten: 6888
Geregistreerd: 10 jul 2008 23:46
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Berichtdoor aboellaard » 13 dec 2018 15:48

Kijk even bij de afdeling 'Uitlaten' onder SC400 vanaf 4 juni. Daar staan eigenlijk alle foto's die ik heb. Welke informatie ben je naar op zoek? Uitlaat is duidelijk luider dan de standaard turbo einddemper die ik op de Eaton SC had. Maar dat was te verwachten. Zelf vind ik de demper wel prettig klinken. Speciaal omdat ik 'm nu kan horen, omdat de uitlaten van de BOV's teruggevoerd zijn naar de inlaat. Dus geen gesis meer.
Avatar gebruiker
aboellaard
Mega lid
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 13 dec 2010 11:56
Woonplaats: Emst

Vorige

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron