Speedster #0657 terug op het forum

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Max
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 sep 2020 8:07
Locatie: Eelde
Contacteer:

Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Max »

Afgelopen week was het dan zo ver. Ik was na een tijdje zoeken van plan bij een speedster te gaan kijken in Brabant, en vlak voor het weekend kwam deze te koop in Almere. Ter vergelijk heb ik beide achter elkaar bekeken, de andere was nagenoeg origineel en in groene kleur. Qua vermogen en rijgedrag waren ze nagenoeg vergelijkbaar, grootste verschil was nog het uitlaat geluid (kom ik later op terug) Deze rode sprak me toch meer aan in de in mijn ogen mooiste kleur, de ATS DTC's, stoelen met 4 punts gordels, en andere kleine mods (racingstripes moet ik nog overnadenken :mrgreen: ).

Ik ben overigens ooit aangestoken met het speedstervirus door Maik (destijds waren we collega's). Een klein rondje in de pauze in zijn SC speedster zal ik niet meer vergeten :mrgreen: Maik wees me ook al op dit recente filmpje van de auto; https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... ollenbank/

Afgelopen zaterdag heb ik hem opgehaald;
Afbeelding
Zoals te zien is, meteen maar even een ritje naar de Posbank gedaan, heerlijk sturen daar, als je even de ruimte hebt :lol:

Ben van plan de auto lang te houden en hem komende tijd naar eigen smaak motorisch om te bouwen.
Ik heb eerder een Rotrex compressor op een BMW Z3 Clownshoe gebouwd, dus een turbo staat nu op het menu :yes:
De topics van Daan en Timmy heb ik al volledig bestudeerd :lol:

Maar voor nu, na de eerste paar dagen ben ik er achter dat;
- Het CEL lampje is gaan branden, ik heb nog een scangauge 2 die ergens stof ligt te vangen nadat ik hem niet meer nodig had voor de BMW.

- Het uitlaatspruitstuk gescheurd is, ik las dat ze er bekend om stonden, en toen ik het hitteschild gister even los haalde zag ik een gigantische scheur in het middelste Y stuk. Toch nog knap dat hij er dan 150PK uit weet te persen in het filmpje. Ik ben dan ook erg benieuwd wat voor aanpassingen de auto motorisch heeft gehad.
Ik wil eigenlijk meteen een compleet nieuwe uitlaat gaan maken (non turbo voor nu). Kort geleden ben ik gestart met mijn bedrijfje www.maxcustoms.nl waarmee ik voor vooral motoren RVS segment uitlaten maak. Ik heb ondertussen al redelijk wat inspiratie opgedaan en heb al aardig in m'n hoofd hoe ik het wil voor de speedster. Verder ben ik ook een eigenwijze en wil juist bewust voor ongelijke lengte headers gaan :mrgreen: Al is dit vooral voor het genot van een ander geluid :mrgreen: Ben helemaal gek van de speedster, maar een L4 klinkt toch al snel als Civics/Golfjes, helemaal mijne op het moment :bag: En tevens wordt dit ook een experiment voor mijn bedrijfje, zie hier een voorbeeld waarbij ze een MX5 op deze manier het geluid van een boxer hebben gegeven; https://www.youtube.com/watch?v=EAWN3nEyq28 Echter wil ik voor een ander effect gaan, daarover later meer :wink:

- De nitrons zijn waarschijnlijk aan revisie toe, de kleinste oneffenheden klappen door de auto

- Ik de spiegels niet mooi vind, niet (meer) goed verstelbaar en al andere besteld heb

- De auto staat bij mij thuis onder een carport, dus misschien is het verstandig er een goeie hoes bij te kopen.

- Binnenkort maar eens nieuwe banden moet gaan scoren, voor zijn bijna af en achter zijn 5 jaar oude toyo proxes

- Ik wil gaan uitzoeken of de 2.4 intake mod gedaan is. Ik zie dat de ECU nog op het spruitstuk zit met originele boutjes, kan ik er dan vanuit gaan dat deze nog origineel is?

Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7142
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Smiley »

Welkom Max.

Mooie plannen allemaal. :yes:

Er waren brackets om de ecu ook op een 2.4 te plaatsen.
oem is te herkennen aan een aluminium "slotprofiel" waardoor je de stekkers er niet af kon krijgen zonder dat ding uit te boren.
Gezien de Autoweek meting bijna exact de fabriekswaarden aangaf, durf ik er wel op te gokken dat de 2.2 inlaat er nog inzit.

Als je Nitron NTR40 hebt, en ze ter revisie naar Nitron gaat sturen, check dan even of je op de achter dempers de korte eyelets hebt:
https://www.speedsterclub.nl/forum/view ... &start=165
Als dat zo is kun je bij je revisie naar de overeenkomst in het gelinkte engelse forum verwijzen, en zouden ze gratis voor langere eyelets gewisseld kunnen worden.
De korte kunnen een deukje in de linkerkant van je hulpchassis maken.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.

Gebruikersavatar
Daan
Mega lid
Berichten: 986
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Daan »

Mooie kleurcombi!
Opel Speedster 2.2 Turbo

Gebruikersavatar
Max
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 sep 2020 8:07
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Max »

Dank voor de tip smiley, zal ik zeker naar kijken!

Heb ondertussen nog niet heel veel tijd voor de speedster gehad, maar toch even tussendoor de eerste 1,25kg gewichtsbesparing gedaan :D
Afbeelding

Plaats reactie