Benzine druk

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Benzine druk

Bericht door stevenflappy »

Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ja

Daarom denk ik dat Mark die mod ook snel gaat doen :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

quote:
"The Results

standard z22se [precat removed only]

idle = 0.2 mBar suction to fpr (fuel pressure regulator)
4k rpm = 6.0 mBar suction to fpr

modified inlet system

idle = 0.2 mBar suction to fpr
4k rpm = 0.2 mBar suction to fpr

so because there is less restriction from a modified inlet system the fuel pressure will not rise with the engine revs (vacuum). "

Is dus niet waar, want bij minder onderdruk gaat de brandstofdruk juist wel omhoog. Maar 5 mbar is zo weinig......
Weersinvloeden zijn al meer als 20 mBar........
Trek zelf je conclusies zou ik zeggen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Ik moet nog eens goed kijken hoe het bij een Z22SE zit, maar bij een beetje normale injectiemotor wordt de brandstofdruk geregeld t.o.v. de inlaatspruitstukdruk. (C20XE, C20LET, Z20LET etc. allemaal inlaatspruitstuk)
Op deze manier staat er over de injector, bij elke belasting van de motor, altijd hetzelfde drukverschil. Neemt inlaatspruitstuk toe (volgas, of zelfs boost) dan neemt de brandstofdruk evenredig toe.

Een brandstofdruk-regelaar die regelt op de inlaat voor de gasklep heb ik nog niet meegemaakt, maar ik ga eens onder kap kijken. Een Z22SE is toch al een wat apart geval...

(Ik ben zelf eigenlijk meer benieuwd naar die resultaten van een 2,4 inlaatspruitstuk op de 2,2.)
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

De Z22SE gebruikt (net als Honda's trouwens) een vaste brandstofdruk en niet meer gekoppeld aan het spruitstuk met variabele druk afhankelijk van het vaccum (cq. druk bij turbo/supercharger) wat hij ontvangt.

De regel-aansluiting van de drukregelaar is feitelijk alleen aan de buitenlucht geknoopt. De enige reden dat hij waarschijnlijk op de inlaatpijp is aangesloten is om te voorkomen dat er vuil in de regelaar komt.

Bij Japanse auto's zie je dit wel vaker. Die gebruiken trouwens ook vaak een 'dead end' brandsofleiding. Dus de brandsofpomp en drukregelaar en de retour-leiding zitten in/op de benzinetank en er wordt alleen 1 drukleiding naar de motor gebracht.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Van alle mods die Niel aan het doen is, is dit juist de minst interessante :). De andere lijken wel prima effect te hebben.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Maik schreef:Ja

Daarom denk ik dat Mark die mod ook snel gaat doen :wink:
Nee dus :lol: Leek mij wel een plausible verhaal en ze halen er resultaten mee, maar dat zijn dus de beroemde tussen-de-oren-pk's 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Welke andere mods, kwam dit toevallig tegen.... Heb je een link (of meerdere)?
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Vooral deze

http://www.z22se.co.uk/forum/viewtopic. ... 98&start=0

Kost niet de wereld, maar er zijn nog geen meetresultaten van dit spruitstuk op de redelijk ver getunede van Neil bekend en er zijn ook geen resultaten op een standaard speedster bekend...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Goed, eindelijk duidelijkheid over deze mod. Leo (monteur motorhuis) heeft het e.e.a. gemeten op de Speedster om zeker te weten wat dit doet. Hij heeft paar foto's gemaakt (met GSM, niet brilliant, maar wel te zien wat er is gebeurd). Testopstelling:

Afbeelding

Dus we hebben een Tech2 om de ECU uit te lezen, een pomp die aangesloten zit op de brandstofdruk regelaar en een drukmeter op de brandstof rail. En hij heeft de motor natuurijk eerst op bedrijfstemperatuur gebracht.

Eerst een meting zonder druk of vacuum op de regelaar, dus bijna zoals hij standaard aangesloten zit:

Afbeelding

Je ziet ongeveer 3.8 bar benzine druk voorbij komen. Op de Tech2 is dan weinig spannends te zien. Motor maakt kleine korreties in de brandstofhoeveelheid, 3-5%. Er is amper variatie in de brandstofdruk bij variatie in de toeren. Dit is dus echt een ECU die ingesteld is om met een vaste brandstofdruk te werken.

Daarna de tweede test, vacuum op de brandstofdruk regelaar:

Afbeelding

Bij vacuum loopt de druk dus terug naar 3.2 bar. Oftewel, bij dezelfde aansturing van de injectoren komt er MINDER brandstof de motor in. En dat klopt ook, op de Tech2 zie je nu direct omhoog gaan naar 15-19%:

Afbeelding

Dit is natuurlijk in de situatie met vacuum. Als je de benzinedruk regelaar dus verplaatst naar het inlaatspruitstuk, dan krijg je dus bij deel last minder brandstofdruk.

Ik denk dat Leo hiermee wel bewezen heeft dat deze mod dus weinig nut heeft.

Mark
C30-94@0.55bar
RCduck7
Actief lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 jun 2006 19:19
Locatie: Wetteren

Bericht door RCduck7 »

:lol: :lol: :lol:

Die Engelsmannen kunnen wat aflullen, dat ze het beter eerst grondig testen alvorens dt mee te delen he. :roll:
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Bericht door André R »

Ik ben blij dat dat soort jongens experimenteren, zodat wij het niet meer hoeven. En volgens mij waren ze redelijk kompleet in hun informatie. Alleen misschien wat overschat.
Opel Speedster 2.2 zwart
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Ach, origineel is het een amerikaanse mod dacht ik. Dus dat verklaard natuurlijk wel veel :D
Maargoed, uiteindelijk is het gewoon jammer dat het niet werkt. Het zou moo geweest zijn als er meer druk was ontstaan, dan hoef je minder snel over te gaan naar grotere injectoren..

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Maar waarom zit dan de brandstofregeling aangesloten op de luchtinlaat als hij toch altijd met constant 3.8bar werkt? Of is dat om een kleine correctie uit te kunnen voeren met veranderingen in het weer (luchtdruk van de atmosfeer)?
Afbeelding
Plaats reactie