Turbo lader van DBILAS

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
MADDOG
Nieuw lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 jul 2007 14:07
Locatie: Abcoude

Turbo lader van DBILAS

Bericht door MADDOG »

Heeft iemand ervaringen met de turbo-lader kit van DBILAS DYNAMIC?

op het duitse forum zijn hierover positieve bijdragen op o.a.

http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... turbolader

De kit schijnt circa € 5500 kosten. Daarbovenop komen mogelijk nog de inbouwkosten. Het levert circa 260 PK met een koppel van 380 Nm. :shock:

Heb een vraag uitstaan bij de leverancier.

Informatie van DBILAS: http://www.dbilas-dynamic.de/index.htm

Peter
Speedster# 0888
[/url]
Speedy voor woon/werkverkeer top!
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

wie is wie

Bericht door Pipo »

Weet ik niet zoveel over. Wat ik wel weet is dat de etikette vereist dat je je eerst even voorsteld onder 'wie is wie' :wink:
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Wat ik er nog van onthouden heb is dat zij niet de compressie verlagen. Dat betekent inderdaad goede prestaties onder ideale omstandigheden, maar ook dat zodra het warm wordt of je hoog de bergen ingaat, de pingel-grens snel zakt en je dus veel trekkracht en vermogen verliest.
Bovendien zijn de zuigers van de 2.2 niet zo geschikt voor hoge drukvulling, waarbij een turbo hogere belasting op de zuigerbodem levert dan een compressor met goede interkoeler.

Ik heb zelf geen ervaringen met de set, wel veel met turbo motoren (oa vanwege mijn werk), maar ik denk dat het niet de minst risicovolle ombouw is.
Als je echt een turbokaralter wilt, zou ik voor een ombouw van een speedster turbo blok gaan met chiptunning en eventueel andere uitlaat en interkoeler. Zal niet veel prijsverschil inzitten denk ik.
Anders kan ik je van harte de compressorombouw van Hitec aanbevelen. Past qua karakter naar mijn mening beter bij de speedster.

Maarten
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

Ik volg dit ook al een tijdje en vind het een interessant setje. Ze geven 2 jaar garantie op de motor en aandrijflijn, dus het lijkt erop dat het wel heel zal blijven. En met die hoge druk valt het wel mee, volgens mij doen ze maar 0.6 bar overdruk.
Bijlagen
post-3047-1172951634.jpg
post-3047-1172951634.jpg (67.72 KiB) 9710 keer bekeken
Less Is More
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

hoge verbrandings drukken => 380 Nm

De rand tussen de bovenste zuigerveren en de zuigerbodem is bij de 2.2 zuigers erg laag. Dat betekend heel hoge drukken op de zuigerveren. De turbozuigers hebben daar ongeveer een cm meer ruimte.
Gebruikersavatar
MADDOG
Nieuw lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 jul 2007 14:07
Locatie: Abcoude

DBILAS turbolader

Bericht door MADDOG »

Maarten en Speerke bedankt voor jullie reactie!

Maarten: je geeft aan de de SC van HITECH een goed alternatief is, maar wat zijn de totaalkosten hiervan?

Toen ik gisteren de deur bij een bezitter in Frankfurt haalde liet hij me de inbouw van HITECH zien. Klinkt goed en zag er goed uit, maar hij gaf aan niet voor onder de € 6000 klaar te zijn. Als ik de duitse site mag geloven, ben je dat met de turbolader van BDILAS (waarschijnlijk) wel. Ze checken voor het plaatsen eerst of het gezien de staat van je auto verantwoord is en daarna geven ze 2 jaren garantie.

Peter
Speedy voor woon/werkverkeer top!
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

kosten voor de kit zijn zo'n 5800 €, kompleet gemonteerd 7200€.
Dit is nog wel exclusief een sport cat en einddemper.

Dus is wel iets duurder in aanschaf.

Ik gevoel zegt wel dat het risico bij de compressor iets kleiner is als bij de turbo ombouw.
Maar als je daar 2 jaar garantie krijgt (hoeveel km? en incl circuit gebruik? ) heb je wel meer rechtelijn snelheid.

Ik weet ook (nog) niet hoe Dbilas de benzine verzorging regelt ?

Bij zoveel geld is het zaak je goed te (laten informeren).
Over de compressor ombouw kan ik je wel een keer uitgebreid de vragen beantwoorden.
Maar zoals gezegd heb ik geen directe ervaring met de turbo kit van dbilas.

Maarten
Gebruikersavatar
MADDOG
Nieuw lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 jul 2007 14:07
Locatie: Abcoude

Bericht door MADDOG »

Maarten,

Heb de reactie van DBILAS nog niet binnen. Weet dus nog niet of kosten in balans zijn met de risico's. Heb geen andere einddemper, dus die kosten komen inderdaad ook nog bij een compressor. Dan maakt het DBILAS avontuur wel aantrekkelijker, ook al zijn er nadelen. De mitsen en maren die ik nu op een rijtje heb:

- turbo slijtage is waarschijnlijk hoger, maar hoeveel is onduidelijk, het risico wordt verkleind door de 2 jaren garantie en de ervaringen op de duitse site.

- de warmte neemt toe en met de toename van de warmte neemt de prestatie af; de kofferbak wordt warmer en het kan het schakelen beinvloeden.

- het brandstof verbruik neem aanzienlijk toe (bron André op duitse site)

- kosten liggen lager van de Turbo, al is nu nog onduidelijk hoeveel.

- er heerst een algehele reserve tegen een turbo. Onbekend maakt onbemind. Dit komt mede door het gebruikelijke turbogat, al geeft de duitse site aan dat hij tot 2800 rpm als een normale 2.2 rijdt en daarna als de brandweer gaat.

- de kit van DBILAS is een totaal pakket met alles erop en er an.

- de ervaringen in NLD met een compressor zijn omvangrijker.
- de overdruk van 0,6 bar schijnt niet hoog te zijn.

- de verbrandingsdruk (380 Nm) kan echter een probleem geven voor de zuigerveren, daarom is de zuigerbodem van de normale turbomotor ook hoger. 380 Nm schijnt ook echt max te zijn met de 2.2 motor, vanwege vervorming van de stangen (?)(duitse site).

- prestaties ontlopen elkaar niet veel (turbo in vergelijk met compressor), daar gaat het mij ook niet om. Ik wil meer vermogen hebben, maar hoef niet per definitie de snelste te zijn...

-De compressor is eenvoudiger weer in oude staat terug te brengen bij verkoop, al kan ik me niet voorstellen dat hierdoor de verkoopprijs hoger komt te liggen.

Kortom: moeilijk te besluiten. Heeft een risico in zich, maar vraag is of deze aanvaardbaar is. Het aanbod van DBILAS zal uitkomst brengen.
Neig toch naar DBILAS, al was het maar om het uit te proberen. Levert ook weer nieuwe ervaringen op voor het forum....
En als het fout gaat, kanik altijd nog een vervangende originele turbomotor kopen, zij het voor meer geld vanwege complete in- en uitbouw.

Tot zover :?

Groet,

Peter
Speedy voor woon/werkverkeer top!
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

turbo ombouw

Bericht door Pipo »

MADDOG schreef: - het brandstof verbruik neem aanzienlijk toe (bron André op duitse site)
Dit verbaast me. Als ik mijn huidige Turbo met mijn vroegere atmo vergelijk, dan is bij een rustige rijstijl het verbruik vrijwel gelijk (ca 7,5Lt). Bij stevig gassen verbruik ik max. 1 liter meer, wat heel redelijk is.
MADDOG schreef: -De compressor is eenvoudiger weer in oude staat terug te brengen bij verkoop, al kan ik me niet voorstellen dat hierdoor de verkoopprijs hoger komt te liggen.
Het is algemeen bekend dat je bij verkoop de ombouwkosten van je 2,2 naar compressor (of turbo) in het beste geval maar voor een kwart recupereert :cry:
De compressor of turbo terug uitbouwen en apart verkopen gaat niet meer opleveren, denk ik.

Ik vermoed dat je de investering naar meer vermogen het best recupereert door je atmo te verkopen ten voordele van een Turbo Speedster.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

MADDOG schreef:.....

- er heerst een algehele reserve tegen een turbo. Onbekend maakt onbemind. Dit komt mede door het gebruikelijke turbogat, al geeft de duitse site aan dat hij tot 2800 rpm als een normale 2.2 rijdt en daarna als de brandweer gaat.

.....
Ik heb al in heel wat auto's met turbomotoren gereden, en elke keer wordt weer "beloofd" dat het turbogat nu ECHT ZO klein is geworden dat het karakter weer een N/A benadert. Maar elke keer ben ik tot nu toe van een koude kermis thuisgekomen wat dat betreft :wink:
Bijvoorbeeld de nieuwe 2.0 tfsi van VAG heb ik laatst ook gereden, en dat blok geldt tegenwoordig zo ongeveer als de maatstaf in 4-cylinder turbomotoren-land, maar ook daar toch ook weer turbo-lag en wat meer "na-ijlen" van de motor bij gas los... Toch moest ik dus weer wat wennen aan het karakter van de motor. En dat lukt dan ook best vrij snel hoor, maar echt een race-motor (met als mijn definitie: lekker giftig en direkt aan het gas hangen) is het niet. Ik zou er dus ook niet graag mee het circuit op gaan en dan op 100% van het kunnen van het onderstel door de bochten willen vliegen :wink: Maargoed, het ligt er maar net aan wat je zoekt en waar je je auto voor gebruikt.
Succes met je keuze :wink:
Afbeelding
ohjeetje..
Actief lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 jun 2007 18:48
Locatie: Huizen

Bericht door ohjeetje.. »

Speerke schreef: Ze geven 2 jaar garantie op de motor en aandrijflijn, dus het lijkt erop dat het wel heel zal blijven.
Garantie is zo goed als de garant blijkt te zijn: morgen failliet is geld weg.


Groeten,


Nico
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

@Maarten
De benzine verzorging wordt aangepast door het monteren van grotere injectoren en het her programmeren van de ECU. Hierbij wordt ook de toeren begrenzer verlegd naar geloof ik 7300 rpm.

@Maddog
Het opbouwen en terugbouwen zal met de turbo set makkelijker zijn omdat hiervoor de motor niet open hoeft. De compressie wordt namelijk niet verlaagd.
Less Is More
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

Maik schreef:
MADDOG schreef:.....

- er heerst een algehele reserve tegen een turbo. Onbekend maakt onbemind. Dit komt mede door het gebruikelijke turbogat, al geeft de duitse site aan dat hij tot 2800 rpm als een normale 2.2 rijdt en daarna als de brandweer gaat.

.....
Ik heb al in heel wat auto's met turbomotoren gereden, en elke keer wordt weer "beloofd" dat het turbogat nu ECHT ZO klein is geworden dat het karakter weer een N/A benadert. Maar elke keer ben ik tot nu toe van een koude kermis thuisgekomen wat dat betreft :wink:
Bijvoorbeeld de nieuwe 2.0 tfsi van VAG heb ik laatst ook gereden, en dat blok geldt tegenwoordig zo ongeveer als de maatstaf in 4-cylinder turbomotoren-land, maar ook daar toch ook weer turbo-lag en wat meer "na-ijlen" van de motor bij gas los... Toch moest ik dus weer wat wennen aan het karakter van de motor. En dat lukt dan ook best vrij snel hoor, maar echt een race-motor (met als mijn definitie: lekker giftig en direkt aan het gas hangen) is het niet. Ik zou er dus ook niet graag mee het circuit op gaan en dan op 100% van het kunnen van het onderstel door de bochten willen vliegen :wink: Maargoed, het ligt er maar net aan wat je zoekt en waar je je auto voor gebruikt.
Succes met je keuze :wink:
Ik vond het turbogat in de EVO toch behoorlijk meevallen... :wink:
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
Rotax
Mega lid
Berichten: 960
Lid geworden op: 21 jun 2005 0:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rotax »

Moet zeggen dat de (lagedruk)turbo in de Westfield ook een aangenaam patroon volgt. Behoorlijk constante koppelopbouw en vrijwel geen gat. Na-ijlen is iets meer aanwezig, maar zeker niet storend.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Jongens, lees mijn verhaal nou even goed, turbo-motoren worden steeds beter, maar het karakter van een N/A hebben ze gewoon nog steeds niet. Een compressor doet dat gewoon net weer een stukje beter maar zelfs DAT type drukvulling heeft gewoon ook nog wat lag...

8)
Afbeelding
Plaats reactie