Turbo lader van DBILAS
tjonge wat een reacties..
Ik denk dat we er maar beter niet aan kunnen beginnen deze 2 auto's te vergelijken.
Ik ben ook heel benieuwd wat het doet als we weer eens wat samen gaan boenderen, maar verder dan een stukje optrekken en een paar korte bochten pakken is er toch echt weinig vergelijk te maken..
Als je in de GT3 zit ademt alles degelijkheid, vergis je niet.. Zonder drama, met 1 vinger aan het stuur 200+, maar als je deze auto bezit kan je met recht alle motoren tot 750cc brommers noemen.
Ik heb er al heel wat stof zien happen boven de officiële Nederlandse maximum snelheid. Een op en top sportwagen, maar gewoon een heel ander uitgangspunt. Ik weet dat we beiden elkaars auto bewonderen, zonder te willen ruilen.
Wat kan een mens nog meer wensen
Ik denk dat we er maar beter niet aan kunnen beginnen deze 2 auto's te vergelijken.
Ik ben ook heel benieuwd wat het doet als we weer eens wat samen gaan boenderen, maar verder dan een stukje optrekken en een paar korte bochten pakken is er toch echt weinig vergelijk te maken..
Als je in de GT3 zit ademt alles degelijkheid, vergis je niet.. Zonder drama, met 1 vinger aan het stuur 200+, maar als je deze auto bezit kan je met recht alle motoren tot 750cc brommers noemen.
Ik heb er al heel wat stof zien happen boven de officiële Nederlandse maximum snelheid. Een op en top sportwagen, maar gewoon een heel ander uitgangspunt. Ik weet dat we beiden elkaars auto bewonderen, zonder te willen ruilen.
Wat kan een mens nog meer wensen
The bullshit stops when the light drops
misschien nog een interessant feit..
Ik heb nu een turbodrukmeter en daarmee geconstateerd dat de vuldruk in mijn geval 0,65 bar is op zijn hoogst en ietsje afzakt verder in toeren, maar ruim 0,6 blijft.
Na een gesprek met één van de heren van DBilas, ben ik er ook achtergekomen dat je een andere turbo krijgt op bijvoorbeeld een Vectra dan op een Speedster. Zij hebben de karakteristiek hiervan ontwikkeld in samenwerking met iemand die veel op de Nürnburgring reed en zo afgestemd op specifiek de dynamiek van de Speedster, zodat ie als het ware bijna atmosferisch rijdt (alleen dan sterker).
Ze hebben bijvoorbeeld o.a. eerst met bepaalde Garret turbo's geprobeerd, die hetzelfde topvermogen gaven, maar al bij 2200 RPM 400nm koppel leverden, piekerig waren en je daarmee in iedere bocht omgedraaid stond in een Speedster. Dat schijnt de hoofdreden te zijn geweest dat ze hun eigen turbo-behuizingen zijn gaan ontwikkelen en gieten.
Vriendelijke groeten,
The-Duke
Ik heb nu een turbodrukmeter en daarmee geconstateerd dat de vuldruk in mijn geval 0,65 bar is op zijn hoogst en ietsje afzakt verder in toeren, maar ruim 0,6 blijft.
Na een gesprek met één van de heren van DBilas, ben ik er ook achtergekomen dat je een andere turbo krijgt op bijvoorbeeld een Vectra dan op een Speedster. Zij hebben de karakteristiek hiervan ontwikkeld in samenwerking met iemand die veel op de Nürnburgring reed en zo afgestemd op specifiek de dynamiek van de Speedster, zodat ie als het ware bijna atmosferisch rijdt (alleen dan sterker).
Ze hebben bijvoorbeeld o.a. eerst met bepaalde Garret turbo's geprobeerd, die hetzelfde topvermogen gaven, maar al bij 2200 RPM 400nm koppel leverden, piekerig waren en je daarmee in iedere bocht omgedraaid stond in een Speedster. Dat schijnt de hoofdreden te zijn geweest dat ze hun eigen turbo-behuizingen zijn gaan ontwikkelen en gieten.
Vriendelijke groeten,
The-Duke
The bullshit stops when the light drops
tja, ik voel er eigenlijk gewoon niks van, van een turbo gat. Hij rijdt gewoon heel atmosferisch, onderin normaal sterk en bovenin versterkt hij gewoon fors, maar heel lineair. Voelt daardoor niet zo spectaculair aan misschien, maar de teller laat zien dat het heel rap vooruit gaat.
Dan nog.. Dit geldt natuurlijk alleen voor de eerste versnelling.. Na de eerste keer schakelen kom je normaal gezien alleen nog maar in het gebied terrecht waar ie volaan vuldruk heeft..
gr
The-Duke
Dan nog.. Dit geldt natuurlijk alleen voor de eerste versnelling.. Na de eerste keer schakelen kom je normaal gezien alleen nog maar in het gebied terrecht waar ie volaan vuldruk heeft..
gr
The-Duke
The bullshit stops when the light drops
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Turbo gat heeft niets te maken met hoeveel koppel hij heeft bij een bepaald toerental, maar hoe snel hij reageert op het gaspedaal.
Wij hebben als gezinscontainer een Golf 1.4 TSI, ook met een turbo motortje, maar ik voel nog steeds wat vertraging, ook al zegt iedereen (Volkswagen het hardst natuurlijk maar ook de pers) dat een turbo gat er BIJNA niet meer is, ik voel hem toch nog wel sterk...
Als ik je een keer tegenkom bij een meeting wil ik dat ding van je wel even naar de 200 jenzen
Wij hebben als gezinscontainer een Golf 1.4 TSI, ook met een turbo motortje, maar ik voel nog steeds wat vertraging, ook al zegt iedereen (Volkswagen het hardst natuurlijk maar ook de pers) dat een turbo gat er BIJNA niet meer is, ik voel hem toch nog wel sterk...
Als ik je een keer tegenkom bij een meeting wil ik dat ding van je wel even naar de 200 jenzen
- stevenflappy
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2926
- Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Hallo,
ik had jullie de vermogensgrafiek nog beloofd en heb deze net ingescand.
Omdat het niet echt lukte hem leesbaar als plaatje bij te voegen (ging echt niet bij 640x480 formaat), heb ik hem maar in Microsoft Word gestopt.
gr,
The-Duke
ik had jullie de vermogensgrafiek nog beloofd en heb deze net ingescand.
Omdat het niet echt lukte hem leesbaar als plaatje bij te voegen (ging echt niet bij 640x480 formaat), heb ik hem maar in Microsoft Word gestopt.
gr,
The-Duke
- Bijlagen
-
- dbilas_duke_graph.doc
- (1.07 MiB) 227 keer gedownload
The bullshit stops when the light drops
Ik hou de berekening aan die op de website van pumaracing staat voor een schatting van vermogen aan de motor op basis van vermogen aan de wielen. Rollenbanken kunnen dit niet meten.
Op basis daarvan zou je uitkomen op:
(186.5pk + 10pk) / 0.9 = 218pk
Max koppel zou ronde 5100 moeten zijn zo te zien aan de grafiek en bijschrift. Daar doet de motor ongeveer 180pk aan de wielen zo te zien, dus dat zou moeten zijn:
735*180)/ (0.105)/5100 = 247Nm aan de wielen
Volgens mij best nette getallen voor een turbo die 0.5/0.6 bar boost draait toch?
Mark
Op basis daarvan zou je uitkomen op:
(186.5pk + 10pk) / 0.9 = 218pk
Max koppel zou ronde 5100 moeten zijn zo te zien aan de grafiek en bijschrift. Daar doet de motor ongeveer 180pk aan de wielen zo te zien, dus dat zou moeten zijn:
735*180)/ (0.105)/5100 = 247Nm aan de wielen
Volgens mij best nette getallen voor een turbo die 0.5/0.6 bar boost draait toch?
Mark
C30-94@0.55bar