Turbo lader van DBILAS

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

tjonge wat een reacties.. :shock:

Ik denk dat we er maar beter niet aan kunnen beginnen deze 2 auto's te vergelijken.
Ik ben ook heel benieuwd wat het doet als we weer eens wat samen gaan boenderen, maar verder dan een stukje optrekken en een paar korte bochten pakken is er toch echt weinig vergelijk te maken..

Als je in de GT3 zit ademt alles degelijkheid, vergis je niet.. Zonder drama, met 1 vinger aan het stuur 200+, maar als je deze auto bezit kan je met recht alle motoren tot 750cc brommers noemen. :D
Ik heb er al heel wat stof zien happen boven de officiële Nederlandse maximum snelheid. Een op en top sportwagen, maar gewoon een heel ander uitgangspunt. Ik weet dat we beiden elkaars auto bewonderen, zonder te willen ruilen.

Wat kan een mens nog meer wensen :D
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Rikster
Mega lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 16 apr 2005 18:05
Locatie: NL

Bericht door Rikster »

Herman schreef:Denk overigens dat GT3 de auto van Rik ook tot 250kmh (en verder) niet bij zal houden... :shock:
Rij nog altijd met een F23 versnellingsbak, dus veel meer dan 290 zit er niet in :oops: ...




:twisted:
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

misschien nog een interessant feit..
Ik heb nu een turbodrukmeter en daarmee geconstateerd dat de vuldruk in mijn geval 0,65 bar is op zijn hoogst en ietsje afzakt verder in toeren, maar ruim 0,6 blijft.

Na een gesprek met één van de heren van DBilas, ben ik er ook achtergekomen dat je een andere turbo krijgt op bijvoorbeeld een Vectra dan op een Speedster. Zij hebben de karakteristiek hiervan ontwikkeld in samenwerking met iemand die veel op de Nürnburgring reed en zo afgestemd op specifiek de dynamiek van de Speedster, zodat ie als het ware bijna atmosferisch rijdt (alleen dan sterker).

Ze hebben bijvoorbeeld o.a. eerst met bepaalde Garret turbo's geprobeerd, die hetzelfde topvermogen gaven, maar al bij 2200 RPM 400nm koppel leverden, piekerig waren en je daarmee in iedere bocht omgedraaid stond in een Speedster. Dat schijnt de hoofdreden te zijn geweest dat ze hun eigen turbo-behuizingen zijn gaan ontwikkelen en gieten.

Vriendelijke groeten,
The-Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Aha, dat verklaart ook je relatief rustige koppelverloop die je op de vorige pagina gaf.
Klinkt goed.
Toch vraag ik mij af hoeveel turbo-lag je hebt. Wanneer kan ik een keertje komen proefrijden? :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

tja, ik voel er eigenlijk gewoon niks van, van een turbo gat. Hij rijdt gewoon heel atmosferisch, onderin normaal sterk en bovenin versterkt hij gewoon fors, maar heel lineair. Voelt daardoor niet zo spectaculair aan misschien, maar de teller laat zien dat het heel rap vooruit gaat.
Dan nog.. Dit geldt natuurlijk alleen voor de eerste versnelling.. Na de eerste keer schakelen kom je normaal gezien alleen nog maar in het gebied terrecht waar ie volaan vuldruk heeft..

gr
The-Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Turbo gat heeft niets te maken met hoeveel koppel hij heeft bij een bepaald toerental, maar hoe snel hij reageert op het gaspedaal.
Wij hebben als gezinscontainer een Golf 1.4 TSI, ook met een turbo motortje, maar ik voel nog steeds wat vertraging, ook al zegt iedereen (Volkswagen het hardst natuurlijk :wink: maar ook de pers) dat een turbo gat er BIJNA niet meer is, ik voel hem toch nog wel sterk...
Als ik je een keer tegenkom bij een meeting wil ik dat ding van je wel even naar de 200 jenzen :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Misschien is het in jouw geval wel gewoon de strooptrage vagputer... :twisted:
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Heb met dezelfde motor gereden en dat is echt wel duidelijk te merken hoor!! :cry:
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

misschien dat een pop-off valve daarvoor wel wat gaat schelen..
Dat zorgt ervoor dat de turbo goed op gang blijft wanneer je je gas even dichtdoet..

Het naar de 200 afschieten laat ik trouwens volledig aan mezelf over :wink:
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ach... wat jammer 8) Een andere speedsterrijder had daar laatst helemaal geen moeite mee.... alhoewel... :roll: :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef:Ach... wat jammer 8) Een andere speedsterrijder had daar laatst helemaal geen moeite mee.... alhoewel... :roll: :lol:
Hehe, ik zat niet in de auto hoor, en ik heb nog een datalog hier liggen uit een kastje onder het dashboard :P

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

whoeps :oops:
Afbeelding
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Hallo,

ik had jullie de vermogensgrafiek nog beloofd en heb deze net ingescand.
Omdat het niet echt lukte hem leesbaar als plaatje bij te voegen (ging echt niet bij 640x480 formaat), heb ik hem maar in Microsoft Word gestopt.

gr,
The-Duke
Bijlagen
dbilas_duke_graph.doc
(1.07 MiB) 227 keer gedownload
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Hmm, zeker geen gekke grafiek qua verloop, maar ik blijf de verliezen erg groot vinden, meer dan 60pk in dit geval? :shock:
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik hou de berekening aan die op de website van pumaracing staat voor een schatting van vermogen aan de motor op basis van vermogen aan de wielen. Rollenbanken kunnen dit niet meten.

Op basis daarvan zou je uitkomen op:

(186.5pk + 10pk) / 0.9 = 218pk

Max koppel zou ronde 5100 moeten zijn zo te zien aan de grafiek en bijschrift. Daar doet de motor ongeveer 180pk aan de wielen zo te zien, dus dat zou moeten zijn:

735*180)/ (0.105)/5100 = 247Nm aan de wielen

Volgens mij best nette getallen voor een turbo die 0.5/0.6 bar boost draait toch?

Mark
C30-94@0.55bar
Plaats reactie