Turbo lader van DBILAS

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Tja, de discussie over verliezen.. Ik heb hetzelfde gedacht toen ik dat zag.
Vergeet niet dat (net als bijvoorbeeld Rica) DBilas werkt met een weerstandsbank en niet met een accelleratiebank.. Daar zit volgens mij de truc in.

Als jij kijkt naar de 2 oude posts op dit forum voor meting bij Rica, zie je dat een speedster waaraan diverse zaken waren gedaan ruim 22% verlies had en een standaard Astra Z22SE 27%.
Mijn Speedster heeft ongeveer 24% verlies, dus zit aardig in die buurt.
Ik heb vele voorbeelden van forums uit Engeland en Duitsland nagerekend die op weerstandsbanken waren gemeten en die kwamen allemaal op dit soort verliezen uit.

Een stukje verklaring:
Vergeet ook niet dat de verliezen ook behoorlijk toenemen bij toeren, dus als je maximum vermogen bij een hoger toerental ligt, moet ie juist op dat punt ook meer weerstand overbrugggen..
Daarnaast is mijn auto gemeten in de 5-de versnelling, wat ook heel wat meer rolweerstand geeft, dan wanneer je hem meet in zijn 3-de versnelling.
Last, but not least, de weerstandsbank heeft zelf veel meer mechanische weerstand (naast de kleine hoeveelheid kinetische energie die in deze kleine rollen gaat zitten) dan een accelleratiebank, die dus ten koste gaan van het netto vermogen dat de auto over kan brengen op de meetapparatuur van deze bank..

Ik heb mensen mee laten rijden die een standaard Speedster turbo hebben en een standaard 2.2 en die verklaren (subjectief natuurlijk) dat het gat tussen een std. 2.2 en een std. turbo even groot is als tussen een std. turbo en de mijne.

Tenslotte (ja, ja ik heb er over nagedacht) laten we eens terugrekenen naar het basisvermogen.. Stel dat mijn auto nu 218 pk zou hebben en neem daarnaast het feit dat er bij max vermogen 0.62 bar vuldruk op mijn inlaatspruitstuk staat, dan moet mijn basisvermogen (dus zonder de turbo, maar met betere software, 63 mm systeem, speciale cat en Dbilas inlaat, etc.) 218/1.62 = 134 pk zijn..

Al deze zaken bij elkaar genomen, lijkt het me nogal onwaarschijnlijk dat mijn auto slechts 218 pk levert. Het zou ook wat jammer zijn gezien ik voor 260 heb betaald en de auto zou dan ook heel snel weer terug in Duitsland staan om dit te fixen.

Vriendelijke groeten,
The-Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Je hebt betaald voor ongeveer 260 pk aan de krukas en dBilas kennende is dat gelukt. Anders krijg je hem simpelgezegd gewoon niet mee. :idea:
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Begrijp echt niet waarom ze test hebben gedaan in de 5e versnelling.

Overigens zeg ik ook niet dat het krukas getal niet 260pk is, echter ik geloof de meting niet. Was er nou nog een meting op 1 rollenbank met voor en na de conversie dan was het veel beter vergelijken geweest. En zeker wanneer er grafiekjes komen met vermogen aan de krukas, dan klopt het vaak niet meer. Ik denk dat we daar hier een voorbeeld van hebben.

Meer als 20% verlies alleen in de auto zelf is echt veel te hoog voor een dergelijke aandrijflijn.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Mark, dat verlies schijnt op alle Mahabanken hoog te zijn. Mijn wagen is destijds bij dBilas ook voor en na op de bank geweest. Niet helemaal representatief omdat het in mijn geval om een rwd wagen met het blok voorin gaat, maar bij mij rekenen ze een verlies van zo'n 30 procent!
Ben op hun bank van nog geen 97 naar 127 en nu 155 pk gegaan aan de krukas. Alle keren gemeten in hartje zomer. In mijn geval hebben ze overigens in de vierde versnelling gemeten.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Dat vermogen zal ongetwijfeld kloppen hoor, ook als een GT3 rijder zegt dat hij een hele kluif aan je zal hebben :wink:
Ik vind het gewoon vaag hoe die tuners die vermogens omrekenen. Je vind nergens terug hoe ze het precies omrekenen, wat meer openheid zou de cijfern#*kers goed doen :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Terug omrekenen kan niet, is niet meer dan een schatting, en veelal een erg slechte. Dat was ook de reden waarom ik zelf bij die rollenbank in zeeland ben geweest, die geven geen vermogens uit aan de krukas, alleen aan de wielen, want dat is het enige wat je kunt meten.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Beste Speedstervrienden..
De nauwkeurige lezer ziet dat ik niet schrijf dat de auto zelf meer dan 20% verlies heeft.. echter wel dat de weerstand van de bank+verlies van auto totaal het aangegeven percentage verlies heeft.

Kijk eens naar: http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... light=rica Daar zie je direct een vb van een Speedster met een vergelijkbaar verlies (procentueel) op een vergelijkbare bank...

Mark, ik vind het erg interessant dat je refereert aan de Dynojet in Goes..
Als je het verhaal van bovenstaande link verder leest, wordt gerefeerd aan een blauwe LPG A-manta met 310 pk.. Laat die nu net van een vriend van me zijn die 1 straat verder woont..

Deze is dus ook op de bank geweest in Goes.. Een paar weken voor Rica en zonder iets te veranderen aan de auto.. In Goes 40 pk aan de wielen meer dan bij Rica.. Dus 40/350*100=11,4% minder bij Rica...

Jij zegt op je site dat je 15% verlies geloofwaardig acht. Neem nu voor de discussie 15 van de auto + 11,4 extra van de bank = 26,4% verlies en ik spreek van 24.. Dan is ons verschil al een heel eind verklaard zou ik zo zeggen.. (ook al zal mijn auto wat minder verliezen hebben dan de Manta en wat meer dan die van jou, maar dat heft elkaar weer een beetje op)

Kijk ook maar eens hier: http://www.freddycane.com/ en klik op rollenbank. Daar wordt ook uitgelegd dat op zo een bank het verlies niet berekend wordt, maar gemeten...

Het is ongeveer niet mogelijk met meer feiten te komen..

I rest my case..
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Wat op het site van freddycane staat is precies wat ik dus niet geloof aan de brekening naar de krukas. Er wordt een coastdown gedaan, waarmee de wielen/versnellingsbak worden aangedreven en zo bepaald hoeveel weerstand er is. Normaliter draait de motor vanaf de andere kant dit hele systeem aan. Er wordt nu gemeten zonder dat er kracht op het systeem staat.

Het lijkt me trouwens dat het verlies van de rollenbank zelf een constante is en niet iets wat elke keer opnieuw gemeten moet worden?

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

pb heb ik al, maar m'n exacte wagengewicht nog niet. Zodra ik terug ben van vakantie krijg je een pb van me. Alvast bedankt! 8)
Hopelijk staat je Spexige er dan ook weer.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Hallo,

tja, om alle onzekerheden weg te nemen, met de zeer gastvrije hulp van Herman maar eens wat feiten verzameld. (Herman, nogmaals bedankt daarvoor!)

Eerst de weging: (er was 18 liter uit de tank)

LV 175 RV 173
LA 272 RA 272
Totaal 892 KG

Cross 49.7 %
Left 50 %
Rear 60.9 %

Kan niet veel beter volgens de geleerden :)

Daarna wat metingen gedaan (met mijzelf erbij dan met 975 kg - 3 kilo voor de brandstof die ik ging gebruiken)

Ik begon met een 0 - 100 tijd van ongeveer 5,4 seconden, maar na een keer of 5 (beetje leren wegrijden en toen vond ik dat ik hem wel voldoende geplaagd had):

Speed(km/h) Time(s) Dist(m)
0,00 0 0,00
10,00 0,30 0,42
20,00 0,69 2,04
30,00 1,05 4,57
40,00 1,40 7,93
50,00 1,74 12,20
60,00 2,13 18,33
70,00 2,82 30,48
80,00 3,35 41,48
90,00 3,88 53,81
100,00 4,46 69,24

Ik was daar persoonlijk nogal blij mee kan ik je zeggen..

Er zullen ook wel vragen komen over de 100-200 tijd. Nu heb ik dat niet geoptimaliseerd ofzo, maar kwam het volgende tegen tijdens het optrekken:

Speed(km/h) Time(s) Dist(m)
100,00 0 0,00
110,00 1,19 35,23
120,00 1,97 59,81
130,00 2,73 86,40
140,00 3,56 117,60
150,00 5,06 178,61
160,00 6,27 230,70
170,00 7,48 285,84
180,00 8,78 349,10
190,00 10,26 425,48
200,00 11,95 516,78
Hierin zit dus wel 2x schakelen! Dus dat moet beter kunnen als ik in 1 versnelling blijf, zoals de 4-de bijvoorbeeld, maar dan heb je een indicatie.

Mijn voorzichtige conclusie is, dat het qua vermogen wel redelijk goed zit. :D

gr,
The-Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Netjes!
0 - 100 in 4.46! 8)

Zonder semi slicks eeerg netjes.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Dat zijn inderdaad nette tijden.
100-200 zou je met 200pk in ongeveer 15.5s moeten doen, dus voor die 12s van jou zou wel duidelijk meer dan 200pk (en ook meer dan 218pk :wink: ) moeten hebben.

En dat je sneller dan die 12s bent door in z'n 4 te blijven betwijfel ik. Je zou het snelste moeten zijn als je begint in z'n 3 denk ik, schakelen kost je maar iets van 0.3s en die verdien je wel terug tijdens de 100-140...
Hoe ver staat je toerenbegrenzer nu? Ik denk iets verder dan standaard? Anders haal je de 200 denk ik niet in de vierde versnelling.
Afbeelding
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Mooie tijden! :o
Plaats reactie