Turbo lader van DBILAS
Na wat spelen met de gegevens kwam ik een 100-200 run tegen die inderdaad met 1x schakelen was, begon in 3 en 1x schakelen naar 4. Die was halve seconde sneller (had ik eerder over hoofd gezien)Maik zei: En dat je sneller dan die 12s bent door in z'n 4 te blijven betwijfel ik. Je zou het snelste moeten zijn als je begint in z'n 3 denk ik, schakelen kost je maar iets van 0.3s en die verdien je wel terug tijdens de 100-140...
Hoe ver staat je toerenbegrenzer nu? Ik denk iets verder dan standaard? Anders haal je de 200 denk ik niet in de vierde versnelling.
Speed(km/h) Time(s) Dist(m)
100,00 0 0,00
110,00 0,74 21,62
120,00 1,48 45,11
130,00 2,25 72,13
140,00 3,12 104,62
150,00 4,37 155,03
160,00 5,55 205,92
170,00 6,81 263,71
180,00 8,17 329,71
190,00 9,72 409,77
200,00 11,54 507,97
Een run in alleen zijn 4 of 5 heb ik helaas niet dus kan ik niks over zeggen.
en ja.. de RPM limiter staat op 7300..
gr,
The-Duke
The bullshit stops when the light drops
- allen
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2801
- Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
- Locatie: dordrecht
- Contacteer:
ik begrijp niet goed waarom hij op 7300 rpm begrensd is. Heb de papieren erbij gezocht en in m'n 3 serie hebben ze (dbilas) hem op 7150 begrensd. De max rpm zit op 7050 en m'n max koppel zit daar ook ergens.
Dan kijk ik op je blaadje. Wat ik dan zie is dat je max vermogen bereikt wordt bij 6195 rpm en je max koppel bij 5140. Maximaal door hun gehaald toerental is 6465 rpm. Op de grafiek van de uitdraai valt alles ook weg vanaf 6200 rpm. Nu moet ik zelf ook maar alles van dit soort papiertjes leren dus als iemand me even kan helpen begrijpen waarom een tuner de begrenzer dan toch op 7300 rpm zet, stel ik dat wel op prijs. Want waarom zou ik voorbij de 6500 rpm willen gaan als het vermogen en koppel al ruimschoots ervoor wegvalt?
Dan kijk ik op je blaadje. Wat ik dan zie is dat je max vermogen bereikt wordt bij 6195 rpm en je max koppel bij 5140. Maximaal door hun gehaald toerental is 6465 rpm. Op de grafiek van de uitdraai valt alles ook weg vanaf 6200 rpm. Nu moet ik zelf ook maar alles van dit soort papiertjes leren dus als iemand me even kan helpen begrijpen waarom een tuner de begrenzer dan toch op 7300 rpm zet, stel ik dat wel op prijs. Want waarom zou ik voorbij de 6500 rpm willen gaan als het vermogen en koppel al ruimschoots ervoor wegvalt?
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Tenzij expres gedaan door boost control is het vaak een teken dat de turbo te klein of de compressor trim niet agressief genoeg is en niet voldoende lucht meer kan verplaatsen om de motor 'bij te houden' op hoge toeren.Maik schreef: Bij getunede turbomotoren komt het max vermogen meestal niet op hele hoge toeren vrij
Een goede turbo setup hoort 'm gewoon tot vlak voor de begrenzer door te sleuren.
Tekenend voor bovenstaand probleem is dat je vaak ziet dat de laad-druk ook terug loopt als de toeren en gasklep boven een bepaalde grens komen.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Nog even een stukje informatie met betrekking tot de interpretatie van de vermogensmeting op een Maha bank.
Ik wilde toch ook nog even verdere bevestiging van een meetstation zelf (en dus niet alleen door metingen te vergelijken of in de Maha manual te kijken) en ik vond het erg sympathiek van Rica dat zij dit wilden toelichten:
gr,
The-Duke
Ik wilde toch ook nog even verdere bevestiging van een meetstation zelf (en dus niet alleen door metingen te vergelijken of in de Maha manual te kijken) en ik vond het erg sympathiek van Rica dat zij dit wilden toelichten:
Gezien Dynojet banken als bijvoorbeeld in Goes alleen vermogen aan de wielen kunnen meten, kunnen we er voor eens en altijd mee stoppen om te proberen de resultaten op deze 2 types vermogensbanken met elkaar te vergelijken.----- Original Message -----
From: Roel van den Brink Jr
To: the-duke
Sent: Friday, October 24, 2008 9:16 AM
Subject: RE: Vraag over interpretatie meetgegevens vermogensbank
Inderdaad, je hebt `t goed begrepen.
Het enige wat klopt is pk-eng gecorrigeerd.
----- Original Message -----
From: the-duke
To: info@rica.nl
Sent: Tuesday, October 21, 2008 10:30 PM
Subject: Vraag over interpretatie meetgegevens vermogensbank
Hallo,
ik heb een vraag over de interpretatie van de meetgegevens van jullie testbank.
Ik las op jullie site:
"Hoe betrouwbaar zijn de vermogenstestbank gegevens?
De vermogens testbanken (rollenbank) waar RICA Engineering van gebruik maakt zijn van het merk MAHA, welke gekenmerkt wordt als de industrie standaard in vermogenstestbanken. De metingen zijn zeer precies en alle metingen zijn binnen een maximale tolerantie van 2%."
Nu zijn we laatst in Wateringen geweest met een aantal auto's en nu ontstaat er wat discussie over hoe we naar de getallen moeten kijken en misschien kunt u daar wat licht op schijnen:
Het gaat met name om de meting die we als nauwkeurig moeten nemen, is dat het P-Wheel of P-Eng ? (de correctiefactoren naar DIN70020 voor o.a. inlaattemperatuur en luchtdruk zijn bekend en duidelijk)
Ik heb me wel eens laten vertellen dat een Maha bank nauwkeurig motorvermogen kan bepalen, maar dat het wielvermogen niet naar gekeken moet worden, omdat het zogenaamde P-Wheel wel netjes en nauwkeurig gemeten wordt, maar bestaat uit de weerstand in de automechanica+rolweerstand banden+weerstand die in de Maha installatie optreedt. Daardoor kan perfect het totaal berekend worden en daarmee nauwkeurig het motorvermogen worden bepaald (wat ik nu even het interessantse vind ook), maar het wielvermogen is dus niet daadwerkelijk wat de wielen zelf aan de grond brengen.
Heb ik dat goed begrepen ?
Ik zou uw antwoord en toelichting zeer op prijs stellen.
Vriendelijke groeten,
the-duke
gr,
The-Duke
The bullshit stops when the light drops