Turbo lader van DBILAS

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Duke, zou jij wellicht nog een antwoord kunnen geven op m'n vraag?
Ik heb geen twijfel over je meting, ben zelf meerdere malen naar volle tevredenheid geholpen door dBilas. Ik zoek alleen een theoretisch antwoord op de vraag welke mij helpt alles beter te begrijpen. In werkelijke pk's vs vermogensbank heb ik minder interesse. Verschillen komen wel naar voren op de weg. En die zullen ongetwijfeld groot zijn.

Dan kijk ik op je blaadje. Wat ik dan zie is dat je max vermogen bereikt wordt bij 6195 rpm en je max koppel bij 5140. Maximaal door hun gehaald toerental is 6465 rpm. Op de grafiek van de uitdraai valt alles ook weg vanaf 6200 rpm.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Beste Allen,

Excuses, ik had je vraag even over het hoofd gezien.

Deze was:
ik begrijp niet goed waarom hij op 7300 rpm begrensd is. Heb de papieren erbij gezocht en in m'n 3 serie hebben ze (dbilas) hem op 7150 begrensd. De max rpm zit op 7050 en m'n max koppel zit daar ook ergens.

Dan kijk ik op je blaadje. Wat ik dan zie is dat je max vermogen bereikt wordt bij 6195 rpm en je max koppel bij 5140. Maximaal door hun gehaald toerental is 6465 rpm. Op de grafiek van de uitdraai valt alles ook weg vanaf 6200 rpm. Nu moet ik zelf ook maar alles van dit soort papiertjes leren dus als iemand me even kan helpen begrijpen waarom een tuner de begrenzer dan toch op 7300 rpm zet, stel ik dat wel op prijs. Want waarom zou ik voorbij de 6500 rpm willen gaan als het vermogen en koppel al ruimschoots ervoor wegvalt?
Even een stukje algemeen:
Een auto heeft meer dan 1 versnelling, om zo optimaal mogelijk gebruik te kunnen maken van het vermogen dat de motor levert bij verschillende toerentallen.
De reden dat men (indien dat fysiek mogelijk is qua motor) het maximale toerental hoger legt, dan waar het maximum vermogen zit, is o.a. omdat om zo snel mogelijk op te trekken, je gedurende dat optrekken het gemiddeld maximale vermogen moet hebben.

Dit betekent dat je moet schakelen op het moment dat je het gemiddeld vermogen, berekend van :

(Vermogen huidige versnelling + Vermogen volgende versnelling) / 2

maximaal is.

Ik heb een grafiekje bijgevoegd, zodat je een voorbeeld kan zien hoe dit verloopt voor het schakelen tussen 2 bepaalde versnellingen bij een bepaalde motor.
(let op, verschilt dus per versnelling, omdat de stappen tussen 2 versnellingen nooit gelijk zijn en verschilt dus per motor omdat het vermogensverloop van 2 motoren nooit precies hetzelfde is)

In mijn geval kan je door dat hoge maximale toerental bijvoorbeeld:
1. Sneller optrekken in het algemeen, door betere benutting van het potentieel van de motor
2. Sneller de 0- 100 km/uur afleggen (haalt nu 100 in zijn 2-de versnelling)
3. Een hogere topsnelheid bereiken (kan nu bijna 270 volgens mensen die het hebben durven proberen)

Tenslotte kan ik alleen raden waarom ze bij mij van het gas af zijn gegaan net na max vermogen. Ik denk dat ze dat doen omdat de meeste mensen meer geïnteresseerd zijn in het maximum als in het verloop daarna en ze zo het risico verkleinen dat de motor ter plekke ploft op hun testbank.

In jouw geval, kan ik alleen maar raden naar de reden en ik snap niet precies wat je eerder schrijft. Ik kan bijna niet geloven dat je maximum koppel op 7050 toeren zit.
Misschien kan je me even je grafiek sturen, dan kan ik wat meer exact reageren.
Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld de motor fysiek beperkingen heeft om meer toeren te draaien (zwevende kleppen, brekende drijfstangbouten etc) en hij daarom begrensd wordt in de buurt van het toerental waar het maximale vermogen wordt bereikt.

Gr,
The-Duke
Bijlagen
schakelpuntgrafiekje.jpg
schakelpuntgrafiekje.jpg (39.61 KiB) 5718 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

the-duke schreef:Nog even een stukje informatie met betrekking tot de interpretatie van de vermogensmeting op een Maha bank.

Ik wilde toch ook nog even verdere bevestiging van een meetstation zelf (en dus niet alleen door metingen te vergelijken of in de Maha manual te kijken) en ik vond het erg sympathiek van Rica dat zij dit wilden toelichten:
....
mailtjes
....
Duidelijk verhaal.
Het is dan misschien handiger voor Maha/Maha-rollenbank-eigenaren om dan die term Pwheel anders te noemen in hun output, om dit soort discussies (die her en der op het internet te vinden zijn en de reputatie van Maha banken aantasten) te voorkomen.
Pwheel is dus niet Pwheel (vermogen aan het wiel) maar eerder iets van Pgemeten-ergens-in-de-bank...
Afbeelding
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Wat ik eigenlijk bedoel is dat wanneer de grafiek instort bij jou, dat we op 6200 rpm ongeveer zitten. Ik begrijp dus dat hij eigenlijk wel gewoon door blijft trekken tot 7300 rpm, maar dat zij gewoon van het gas afgegaan zijn?

Je zult toch moeten geloven dat m'n max koppel daar ongeveer pas bereikt wordt. :lol: Overigens is het karakter van dat blok absoluut niet gemaakt om mee cruisen. Stiekem is hij dan niet in z'n nopjes.
Ik kan het grafiekje best eens opsnorren weer en opsturen. Inscannen is helaas nog wat te modern voor me. :lol:
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Hmm, dan heb je een echte racemotor zou ik zeggen..
Die van mij is natuurlijk gewoon een standaard Zafira-blok om lekker de caravan mee te sleuren die wat geholpen wordt door beademing :wink:

Tja, of ze van het gas zijn gegaan weet ik natuurlijk niet 100% zeker, maar daar leek het mij een beetje op..

Bijgevoegd een plaatje van de driftbox meting bij Herman, zodat je in ieder geval kan zien dat ie wel tot het einde van zijn toeren effectief lineair blijft doortrekken. Ik weet niet hoe zich dat in de vermogensgrafiek vertaald als er zover doorgetrokken wordt, maar ik ga het binnen een paar weken eens proberen met een ODBII vermogensmeter van mijn collega autoliefhebber GT3..
Dat is van http://www.autoenginuity.com/

Een kijken wat voor grafiek we krijgen met volgas doortrekken tot de begrenzer. Als ik resultaten krijg, zal ik ze hier wel melden.

gr,
The-Duke
Bijlagen
verloopversnelling.jpg
verloopversnelling.jpg (231.81 KiB) 5679 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

kort samengevat waarom doortrekken zin heeft:
Het gaat om het vermogen aan het wiel (vermogen = koppel x toerental). En zelfs als bij hoge motortoeren het koppel/vermogen afneemt moet het in de volgende versnelling zoveel hoger liggen dat het ook de vermenigvuldigingsfactor van de overbrengverhouding compenseert.
voorbeeldje:

Als het koppel in de 1e versnelling is gezakt naar 100 Nm met een totale overbrengverhouding van 6 dan heb je 600 Nm wiel-koppel
In de 2e versnelling (bij dezelfde snelheid/wieltoerental) met een overbrengverhouding van 5 moet je dan al 600/5=120 Nm motorkoppel hebben om hetzelfde koppel aan het wiel te hebben.

Bij de lagere versnellingen zijn de stappen in overbrengverhoudingen groter als bij de hogere versnellingen, wat inhoud dat het in de lagere versnellingen meer nut heeft verder door te trekken als in de hogere versnellingen.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Marinb zei op zijn site:
3 oktober, goed nieuws, contact gezocht met dbilas duitsland, ze kunnen in oktober of november de speedster voorzien van een turbo. Nu kijken of we een juiste datum kunnen prikken. Er zit dus eindelijk schot in.
Als ik het goed lees ga je uiteindelijk voor de DBilas turbo 8)

Ik denk niet dat je daar spijt van gaat krijgen :wink:
Houd je ons hier een beetje op de hoogte van je plannen, voorgang en ervaringen ? Lijkt me heel leuk om te volgen.

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

He Duke,
In Soest al een keer met je gesproken en in de tussentijd al wat gemaild met vragen.
Ook op zoek gegaan naar info over de compressor en de kosten van beide.
Onlangs kwam ik bij speed equipment in uithoorn, omdat ze adverteren dat ze dbilas importeur zijn. Helaas krijg ik daar heel weinig informatie. Het had zo makkelijk geweest, 30 km van mijn huis.
Na jou positieve ervaring toch maar contact gezocht met dbilas duitsland. Ik kreeg daar gelijk antwoord en nu ga ik proberen volgende week al af te spreken. Wat ik van dbilas begrijp is dat ze in oktober en november ruimte hebben om het te monteren.
Gewoon lekker daar een hotel of vakantiepark opzoeken en met de familie erheen. Wordt zo snel mogelijk vervolgd dus.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Heb je ook al eens gekeken naar de Imhof turbo ombouw?
Schijnt "beter" te zijn dan de Dbilas versie en op het duitse forum lees ik er goede ervaringen over:

http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... opic=23296
http://www.lotus-specials.com/
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

Exmantaa schreef:Heb je ook al eens gekeken naar de Imhof turbo ombouw?
Schijnt "beter" te zijn dan de Dbilas versie en op het duitse forum lees ik er goede ervaringen over:

http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... opic=23296
http://www.lotus-specials.com/
jazeker, daar heb ik ook gekeken. Ze hebben zelfs nog meer opties. Maar prijstechnisch kom ik nu interessanter uit bij dbilas. En je moet een keer een beslissing nemen. Dus vandaar.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

en.. DBilas geeft 2 jaar volledige garantie..
Dus niet alleen op wat ze opbouwen, maar de hele motor, versnellingsbak en aandrijfassen en Imhoff tot op de drempel :?

Dat gaf bij mij de doorslag..

gr,
The Duke.

P.S. DBilas heeft ook een Stufe 2 waarmee ze niet adverteren trouwens en die heeft ook 300 pk. Ik heb de heren van DBilas de laatste keer op Motorshow Essen nog gesproken daarover. De enige reden dat ze hoofdzakelijk/officieel de 260 pk versie aanbieden is dat de drijfstangen max. 275 mogen hebben volgens GM performance en dus kunnen klappen bij meer. Ik kon toendertijd niet kiezen (hadden ze toen nog niet), maar ik weet niet of ik het zou durven..
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

Bericht van Dbilas, a.s. maandag gaat de auto erheen. Eind van de week kan ik hem dan weer ophalen.
en zoals Duke als schreef, die 2 jaar garantie gaf de doorslag.
Ook het feit dat ik binnen 1,5 week na contact met dbilas al terecht kan.
Binnenkort dus mijn ervaringen van dbilas.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Die 2 jaar is ook waarom m'n bimmertje erheen ging. Je geeft geen garantie als je geen vertrouwen in je producten hebt.
Caterham => Britse degelijkheid...
Elise
Mega lid
Berichten: 681
Lid geworden op: 03 aug 2007 16:21

Bericht door Elise »

allen schreef:Die 2 jaar is ook waarom m'n bimmertje erheen ging. Je geeft geen garantie als je geen vertrouwen in je producten hebt.
Waarom zou er een relatie moeten bestaan tussen garantie geven, vertrouwen en kwaliteit?
(extra) garantie kan ook "misbruikt" worden als marketing tool, iets wat tegenwoordig steeds meer voorkomt.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Ik heb een aantal jaar persoonlijke ervaring met dit bedrijf gehad, dus op die opmerking ga ik niet eens reageren. Denk er gerust het jouwe van... :bag:
Caterham => Britse degelijkheid...
Plaats reactie