Inlaatspruitstuk en TB

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

Maik schreef:
Andersom dan wel he :wink:
ja ok eerst rustig aan doen maar hij heeft vandaag om te kijken of alles goed was al een kwartier stationair gelopen en af en toe een beetje gas gegeven en klonk allemaal al redelijk goed

van de week eerst maar ff lekker rijden kijken wat tie doet
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

vandaag eerste test rit gemaakt met de speedy

hij reed heel goed merkt wel een beetje dat de ecu moest denk af en toe even inhouden enzo

vond alleen heel vreemd toen ik een 10 km had gereden hij bij stationair rond de 1200 toeren bleef hangen en toen ik hem uit zetten de wagen heel erg schudden

is dit dat de ecu bezig is of iets anders ???
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Klinkt als een vacuum lek..

Kleine pakking toch niet helemaal afgedicht? Pakking onder/rond gasklep niet helemaal op z'n plek?

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

vacuum heb ik denk ik gevonden was een beugeltje vergeten van de dikke slang op me luchtfilterbuis

maar nu heb ik nog wel iets anders zou het kunnen zijn dat tie op een 30 km rijden toch een halve liter olie heeft verbruikt tijdens zichzelf afstellen

had tijdens het rijden wel dat tie flink wat zwarte en grijze rook eruit gooide
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

dat klinkt niet best.. :cry:

Ik hoop maar dat er niks in de motor is gevallen tijdens het vervangen van het spruitstuk bv of echt te veel gas gegeven met een te arm mengsel bijvoorbeeld, want (ineens neem ik aan) zoveel olie verbruiken..

Dat klinkt niet best, ik hoop maar voor je dat dat snel beter wordt en er niks structureels kapot is..

Succes,
The-Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Pipo »

M-speed schreef: Maar nu heb ik nog wel iets anders. Zou het kunnen zijn dat ie op een 30 km rijden toch een halve liter olie heeft verbruikt tijdens zichzelf afstellen?

Had tijdens het rijden wel dat ie flink wat zwarte en grijze rook eruit gooide.
Heel onwaarschijnlijk. Dat hij meer benzine zou verbruiken tot daar toe, maar ik zie niet in hoe hij door regelen van de inspuiting en ontsteking je olie er kan doordraaien :? . De zwarte rook zou wel van een slechte afstelling kunnen komen. De grijze rook wijst dan weer op verbrande olie wat de theorie van een olielek tegenspreekt.
Het hoeft niet direkt ernstig te zijn. Is bv je carterontluchting in orde? Of heb je er niet teveel olie in gedaan? Of te dunne olie?
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Nee, dat is niet normaal.
Hij mag niet meer olie verbruiken.
Ik denk dat de c/case vent pas seal niet goed op zijn plaats zit.
Er is hopelijk niets in de motor gekomen met het terug plaatsen van het spruitstuk, want dan heb je echt een probleem.
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

aardig avondje weer gesleuteld en hoogwaarschijnlijk is het de c/case vent pas seal er kan niks in zijn gekomen want heb de gaten van het blok dichtgeplakt gehad

ik heb het spruitstuk eraf gehaald en de zag dat vloeibare pakking niet meer zo goed op de plaats zat waar ik het had gesmeerd waarschijnlijk tijdens het monteren er niet goed op gebleven (was ook aan de oude kant)

ik ben er achtergekomen door remreiniger bij het spruitstuk te spuiten
en daar gemerkt dat het spruitstuk lekte

het olie verbruik komt volgens mij ook van c/case vent pas seal
want het spruitstuk en dat gedeelte waar de seal moet komen waren aardig vet

en ik had nog een foutje gemaakt met het terug monteren van de peilstok deze zat ook niet helemaal goed maar hier was gelukkig niks uit gelekt :oops:

morgen even nieuwe vloeibare pakking halen het c/case vent pas seal goed monteren beetje olie erbij en dan hopen dat tie het weer goed doet

in ieder geval bedankt voor het mee denken
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

waarom heb je eigenlijk vloeibare pakking gebruikt voor die seal. Bij mij paste hij er zo in, zonder iets bijzonders te hoeven doen.
Gebruikersavatar
Super7
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:08

Bericht door Super7 »

hmmm ben druk doende;

2 probleempjes;

1) het oude spuitstuk wil er simpelweg niet uit, moet je per sé je peilstok uit het blok halen wil er ruimte genoeg ontstaan?

2) rechts van het oude spruitstuk heb ik een dikke slang verwijdert, die kan ik niet op het nieuwe psuitstuk aansluiten; klopt dat???

BVD voor jullie hulp.
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

het zou moeten lukken met de peilstok erin het is dan wel ontzettend lastig
beter er even uit halen

je 2e vraag snap ik niet helemaal
heb je er misschien een foto bij ?
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Super7 schreef: 1) het oude spuitstuk wil er simpelweg niet uit, moet je per sé je peilstok uit het blok halen wil er ruimte genoeg ontstaan?

2) rechts van het oude spruitstuk heb ik een dikke slang verwijdert, die kan ik niet op het nieuwe psuitstuk aansluiten; klopt dat???
1) Ik hoor bij iedereen dat hij er uitgehaald is, heeft naast ruimte vermoedelijk ook met een bevestigingssteun van de stok te maken.

2)Dat is de aansluiting van de EGR klep. Die hou je idd over. In principe moet je die mod er verplicht bij doen! :lol:

Raadpleeg ook ons aller Vraagbaak eens. Zeer vermoedelijk heb je er wat aan! :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Super7
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:08

Bericht door Super7 »

1) hmmm.. hoe verwijder je een peilstok in het blok?

2) EGR; is toch niks meer dan het afdichten en de klep een kwartslag draaien?
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Super7 schreef:1) hmmm.. hoe verwijder je een peilstok in het blok?

2) EGR; is toch niks meer dan het afdichten en de klep een kwartslag draaien?
1) Hij zit met 2 rubber ringen afgedicht in het blok gestoken. In de richting van de pijlstok omhoog trekken. Ergens halverwege de pijlstok zit ook nog een bevestiging.

2)klopt, dat is de 'easy way'. Het is ook mogelijk de klep te verwijderen, alleen zal je de ECU moeten foppen met electronica.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Heb je de draadboom die onder aan je spruitstuk vastgezet is met 1 of 2 tie-wrap-achtige dingen al losgehaald? Je ontkomt er eigenlijk niet aan om onder je speedster te kruipen (moet dus op bokken of oprijstoelen). Dan kan je na het loshalen van je onderplaat goed bekijken hoe het allemaal onder je spruitstuk zit. Ik kreeg ook de peilstok er niet uit via de bovenkant, die heb ik via onder eruit moeten trekken, hij zat nogal vast/strak en via de onderkant had ik meer/betere grip op de peilstok.
Afbeelding
Plaats reactie