Inlaatspruitstuk en TB

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Inlaatspruitstuk en TB

Bericht door markv »

http://www.z22se.co.uk/forum/viewtopic. ... 98&start=0

De 2.2 levert zijn vermogen altijd bij een vrij laat toerental. Vaak zit max vermogen niet boven de 5500 toeren (bij die van mij bij 5200). Toen ik de resultaten zag van de throttlebody kit zag je eigenlijk vooral dat de motor nu veel langer doorloopt en z'n piek vermogen bij hoger toerental levert (ergens 6300 ofzo?).

Dat effect zie je bij iedereen, ongeacht nokkenassen, uitlaten etc etc. Maar bij motoren waar de inlaat is veranderd (throttlebody kit, Anders z'n racespeedster, auto's met een dbilas inlaatspruitstuk) verschuift het piek PK toerental ineens. Theorie is op het moment dus dat het standaard inlaatspruitstuk van de 2.2 een beperkende factor is.

Ik heb zo'n ding uit elkaar gesloopt en het lijkt idd zwaar geoptimaliseerd voor kopel bij lage toeren en vooral niet voor goede doorstroming bij hoge toeren.

De 2.4 versie van onze motor levert zijn max vermogen bij 6600 toeren. Dat inlaatspruitstuk lijkt goed te passen op de 2.2. De theorie is dus nu dat door de beter doorstroming de motor verder doorloopt (meer lucht) en dus waarschijnlijk ergens in de buurt van de throttlebody kit gaat uitkomen. Dat is tenminste wat ik verwacht..

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

vacuum

Bericht door Pipo »

De vacuumleiding achter de luchtfilter is er om de brandstofdruk aan te passen aan de vervuiling van het luchtfilter. Als dit grotendeels verstopt raakt, stijgt het vacuum en daalt de hoeveelheid ingespoten brandstof.

Bij een atmo de aansluiting naar de inlaatcollector verplaatsen is volgens mij geen goed idee daar je de vacuumonderdruk doet dalen en daardoor armer gaat draaien.
Bij een Turbo krijg je een tegengesteld effect als je de vacuumaansluiting koppelt aan de inlaatcollector achter de butterfly. Je krijgt dan een overdruk ipv een vacuum op de leiding. Het zou kunnen dat de motor hierdoor rijker gaat draaien.

Al bij al lijkt het me dat je de aansluiting beter kunt laten waar ze is, zodat ze haar werk kan doen zoals voorzien.
A thing of beauty is a joy forever!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Laatste info over de 2,4 inlaatmodificatie:

http://cobaltss.net/forums/showthread.p ... 85&page=12

Precies zoals Mark ook al zei, meer vermogen bovenin!! Samen met een knappe uitlaat en beter ECU programma moet dit een leuke tuning op kunnen leveren,,
Bijlagen
Dit is dus PK's aan de wielen gemeten.... (en je ziet aan de air/fuel dat ie niet meer zo gesmoord wordt. )
Dit is dus PK's aan de wielen gemeten.... (en je ziet aan de air/fuel dat ie niet meer zo gesmoord wordt. )
basevmodhp_med.JPG (47.64 KiB) 10468 keer bekeken
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Hehe, zag de throttlebody grafiek er ook niet zo uit??? :)

Hij loopt zo te zien onder de 3500 toeren wel arm, of heb ik het mis?

Naja, het effect is idd wel precies wat je wilt hebben.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Exmantaa schreef:.....

Precies zoals Mark ook al zei, meer vermogen bovenin!! Samen met een knappe uitlaat en beter ECU programma moet dit een leuke tuning op kunnen leveren,,
Dus die grafiek is het resultaat van het 2.4 inlaatspruitstuk, de 58mm standaard throttlebody en een goede uitlaat? Dan is de vraag weer, in hoeverre hebben "zij" die ECU goed kunnen aanpassen en hoeveel had dat op zich voor effekt?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

De "winst is dus ongeveer 20pk aan de wielen, maar Mark had al 15pk met alleen de uitlaat al... ik heb het idee dat de grafiek een aanpassing van alleen het spruitstuk laat zien, als ik zie hoe de grafiek het verloop van de originele set-up volgt...
Afbeelding
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Lees die link.

Blauw is standaard motor met iets gemodificeerde uitlaat (precat dacht ik) + ander filter-inlaattraject.

Rood is zelfde auto maar nu met een 2,4 inlaatspruitstuk gemonteerd. verder zelfde. Zelfde gasklep, en ook dezelfde ECU zonder tuning!!

Dit is lijkt al meer op een motorkarakteristiek voor een Speedster. Dat koppelverlies onderin merk je niet, maar bovenin doortrekken zeker.

(En dat armere mensel onderin zal wel een lambda geregelde stuk zijn waar ie precies met verhouding 1:14,7 loopt.)
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

:shock:

Wow, dat is dan inderdaad DE mod voor de speedster 2.2...

Denk, denk, denk.......
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Als het allemaal klopt is dat een erg goede investering !


Ook de grotere 68mm gasklep van de 2.4 zou zo aan te sluiten moeten zijn zonder wijzigingen.

(risico is dat de gasklepdiagnose getrigerd wordt........ is namelijk een probleem als die 68mm gasklep op de compressor wordt geschroefd)

Als je het voor dat geld krijgt..... bestel er gerust een stel, zijn zeker liefhebbers voor.

Maarten
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Arme mengsel zal niet komen door de lambda sonde. Een dyno run wordt (als het goed is) vol gas gedaan (WOT), dus dan doet je ECU weinig meer met de lambda sondes.

Verder zal dit idd de 58mm gasklep zijn, aangezien ze in de VS problemen hebben met het aansluiten van de 68mm TB op de ECU van die auto's.

HET effect moet zijn beter luchtdoorvoercapaciteit op hogere toeren. Voor de PK getallen mannen leuk, maar vooral qua motor gevoel verwacht ik hier veel van. Veel lekkerder doorlopen bij hogere toeren.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Ah, zag bij de originele thread nog een veeeel belangrijker plaatje, de koppel grafiek! Valt me erg mee wat ie bij lage toeren inlevert. Denk dat bij mij het extra koppel van de uitlaat wel mooi zal compenseren voor de dip in het midden.

Mark
Bijlagen
basevmodtq_large.jpg
basevmodtq_large.jpg (51.57 KiB) 4029 keer bekeken
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

Ik zie deze modificatie wel zitten. Weet iemand of je dit inlaatspruitstuk in Amerika moet bestellen of kan dit ook via een Nederlandse GM dealer :?:

Kunnen we meteen een voor en na meting doen op een standaard Speedster. 8)
Less Is More
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Als het goed is kan je hem alleen via de States bestellen, helaas...
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Onderdeelnummer is niet bekend in Europa. Ik heb mijn bestelling geplaatst in de US.

Hou er wel rekening mee dat (vreemd genoeg) dit spruitstuk geen aansluiting heeft voor de EGR klep en een dikkere aansluiting heeft voor de vacuum aansluiting naar de rembekrachtiger. Verder zou er interferentie zijn met de dynamo.

Maar even kijken hoe het wil passen als ie er is.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Dikkere aansluiting vacuum heeft de compressor ook , gewoon een stukje gewapende slang ertussen met een slangklem tot aan de terugslagklep.

Ook de dynamo heeft een plaats prbleempje met het inlaatspruitstuk van de SC, maar door een deel van de kunstofkap aan de achterzijde van de dynamo af te halen, past het daarbij wel. Even afwachten hoe dat bij het 2.4 spruitstuk is natuurlijk.


Maarten
Plaats reactie