2.2 ECU gekraakt

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

2.2 ECU gekraakt

Bericht door Speerke »

Gezien het grote aantal vragen over het aanpassen van deze ECU wil ik hierbij een tipje van de sluier oplichten.
Ik ben ongeveer 8 maanden geleden begonnen aan dit project.
MarkV heeft hieraan veel bijgedragen door het verzamelen en beschikbaar stellen van mapfiles, ook heeft hij een ECU beschikbaar gesteld. Waarvoor dank.
Vervolgens ben ik in de afgelopen periode bezig geweest met het reverse engineren van de software om een goed beeld te krijgen van de werking van deze ECU.

Om een lang verhaal kort te maken:
- De bandbreedte van het standaard diagnosekanaal is met een factor 90 verhoogd; belangrijk voor het doen van testmetingen en afregelen van de ECU.
- De toerentalbegrenzer kan worden verhoogd.
- De ontstekingsmapping kan worden aangepast op belasting en op temperatuur van de koelvloeistof en inlaatlucht.
- De brandstofmapping kan worden aangepast voor zowel closed als open loop.

De wijzigingen worden niet teruggeregeld en wat erg belangrijk is: het correctiemechanisme heb ik hiervoor niet uitgeschakeld. Dus de ECU kan zichzelf nog altijd aanpassen aan veranderende omstandigheden.

Bij mijn eigen Speedster (standaard motor met alleen 2.4 inlaatspruitstuk) heb ik de toerental-begrenzer op 7.000 rpm afgesteld en de brandstofmapping aangepast aan de nieuwe karakteristiek van de motor. Het resultaat is merkbaar meer vermogen maar vooral de rijdbaarheid is verbeterd.

Onderstaande stappen staan nog op de planning:
- Tabellen groter maken zodat de toerentalstappen gelijk kunnen blijven aan de originele stappen. Op dit moment zijn de toerentalstappen 10% groter geworden omdat ik de tabellen over een groter toerental gebied heb verdeeld (0-7000 rpm)
- ECU geschikt maken voor gebruik met 2.4 gasklep.
- Inschakeltemperatuur van de koelventilator verlagen.
- EGR klep uitschakelen.
- Etc.
Less Is More
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

:woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship:
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Goed bezig. :D :thumbsup:
RCduck7
Actief lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 jun 2006 19:19
Locatie: Wetteren

Bericht door RCduck7 »

Als het niet te vroeg is dan roep ik EUREKA!!!! :D
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

stevenflappy schreef::woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship: :woship:
+1000!!! :)

Ik heb van de zijlijn dit een beetje gevolgd door af en toe een updeetje van Mark te krijgen, en dit is fantastisch nieuws!
Wanneer ga je deze kennis doorverkopen aan een tuner in de buurt? :wink:
Je kan natuurlijk aardig wat aanvragen voor aangepaste mapjes gaan verwachten met al die mensen hier met 2.4 inlaten enzo 8)
Maar daar moet je dan maar net zin in hebben natuurlijk, nog afgezien van het hele aansprakelijkheidsverhaal (alhoewel ik volledig vertrouwen in je zou hebben met garantie tot de deur :lol: ).
Maar ik ben te vlug met mijn bovenstaande verhaal, ik denk dat je eerst nog eens goed naar een goede mapping voor jezelf op zoek bent, wie weet wat er nog allemaal verder gaat gebeuren :wink:

Weet je zeker dat je die 2.4 gasklep aan de praat wilt krijgen? Ik weet niet hoeveel winst je dat op gaat leveren (alhoewel, op de 2.4 zit hij ook niet voor de lol natuurlijk, en hoeveel pk had die ookalweer?).
Een honda CTR blokje had toch ook maar een 50mm gasklep ofzo? En die krijg je daar ook makkelijk mee op 200+ pk... Of ga je voor de 250+ pk Peter? :lol:

WAT een werk zit hierin zeg, applausje waard :idea: :thumbup:
Afbeelding
Gebruikersavatar
janr7imi
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 jul 2008 19:07
Locatie: LUNTEREN

Bericht door janr7imi »

kijk dat zijn nog eens berichten .
gaa zo door. :D
ik heb veel respekt voor je voor mij is het allemaal acacadabra :idea:
maar als ja nog een test auto zoek ik stel de mijne graag beschikbaar.
ik heb mijn vectra B met Z22SE motor op lpg lopen en ben benieuwd of het daar ook op werkt
heb mn EGR afgesloten met een dichte rvs plaatje
en de EGR leiding uit het gasklephuis verwijdert
luchtfilter geoptimaliseert en k&n inlegfilter
pre cat eruit
dit alles is al goed te merken
dus als je een proef konijn nodig heb je roept maar :shock:
ga vanaf maandag twee weken op vakantie naar oostenrijk
kan hij er weer eens lekker aan trekken
vrgr jan
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1449
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

2.2 ecu gekraakt

Bericht door stefan »

dat is inderdaad goed nieuws
ik blijf dit zeker volgen altyd zeer intressant
doe zo verder

grt stefan en monia
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Goed nieuws. 8)
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Bericht door André R »

Absoluut netjes Peter! Knap werk.

Het zou idd. erg mooi zijn als het correctiemeganisme intact blijft en de ECU altijd voor een optimaal resultaat gaat. Maar als je parameters gaat wijzigen, wat houdt de ECU dan als waar aan? Gebruikt hij deze waarden als basis, of wordt er op basis van de waardes van de verbrandingswaardes gecorrigeerd? En in hoeverre kan je zorgen dat dat niet conflicteerd?
En hoe interpreteer je de verandering in waardes naar aanleiding van de mods? Dat lijkt mij het moeilijkst, de waardes interpreteren om daar de parameters naar te optimaliseren.
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :woship: :woship: :jump: :thumbup: :thumbup:

goed bezig :D
Gebruikersavatar
Super7
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:08

Bericht door Super7 »

Super nieuws!!

Zet mij maar op het lijstje voor een remap!!!
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

:beta:

Ik wist via Maik dat je er mee bezig was ism Mark.

Van harte gefeliciteerd met deze mijlpaal in je project!! :thumbsup: :woship:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

Pfieuw, goed bezig mannen.
Wat een project zeg, gaaf!
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Bericht door 12Esc »

super. Ik denk dat hier vele speedster rijders al jaren op zitten te wachten. Enig idee wanneer je 'klaar' denkt te zijn?
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

Bedankt voor de positieve reacties.

Wat betreft het remappen van andermans Speedster, bedenk wel dat dit natuurlijk niet geheel zonder risico is. Alleen al het verhogen van de toerentalbegrenzer kan een productiefoutje in b.v. een drijfstang op pijnlijke wijze aan het licht brengen.

@Maik
De vermogenswinst van de 2.4 gasklep is inderdaad discutabel maar ik heb er nou eenmaal een liggen dus wil ik het wel gaan proberen. Wat ik in de metingen terug zie is dat het vacuüm in het inlaatspruitstuk vanaf 4000 rpm van 100 kPa oploopt naar 96 kPa. Een deel hiervan zou door de gasklep veroorzaakt kunnen worden. We hebben het toch over 4% vermogenswinst.

@Andre R
Wat betreft het correctie-mechanisme, je kunt het een beetje voorstellen dat dit opnieuw wordt ingeleerd voor de nieuwe motorkarakteristiek en daarmee ook waarborgt dat dit zo blijft. Ik wil hier nog even niet teveel over kwijt dit is een beetje het geheim van de smid.

Waarschijnlijk zal de eerstvolgende Speedster die van Mark zijn, deze heeft wat meer mods en zal dan ook meer profiteren van een mapping op maat. Ik houd jullie op de hoogte.
Less Is More
Plaats reactie