2.2 ECU gekraakt

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Als ik het filmpje zo bekijk, krijg je een generieke map toegestuurd.
http://www.youtube.com/watch?v=xCWDM6H1T9k
Die zal dan (hopelijk) geoptimaliseerd zijn voor de afwijking van de standaardwaarde (die beruchte 25%) die in je ecu is opgeslagen. (die leerfase zeg maar, die je ook kwijt kuntraken als je zekering 8 er even uithaalt)

Hier is het volgens mij nog niet gedaan.
Een snelle scan op het Uk forum laat redelijk tevreden gebruikers zien (in verhouding tot wat je betaald en krijgt), maar voor het zekerste zou ik je vraag daar ook (met de mods erbij) stellen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
RCduck7
Actief lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 jun 2006 19:19
Locatie: Wetteren

Bericht door RCduck7 »

Smiley schreef:Als ik het filmpje zo bekijk, krijg je een generieke map toegestuurd.
http://www.youtube.com/watch?v=xCWDM6H1T9k
Die zal dan (hopelijk) geoptimaliseerd zijn voor de afwijking van de standaardwaarde (die beruchte 25%) die in je ecu is opgeslagen. (die leerfase zeg maar, die je ook kwijt kuntraken als je zekering 8 er even uithaalt)

Hier is het volgens mij nog niet gedaan.
Een snelle scan op het Uk forum laat redelijk tevreden gebruikers zien (in verhouding tot wat je betaald en krijgt), maar voor het zekerste zou ik je vraag daar ook (met de mods erbij) stellen.
Ik zal dat zeker vragen wat dit betrekking heeft met andere mods. Kun je die leerfase wat meer toelichten? Ik las er wel wat over maar wat betekent het nu juist? Betekent dit dat elke keer je de auto start hij de andere waarden van de ecu leert na vele kilometers en die telken teniet gedaan worden? Of is hij gewoon die (nieuwe) gegevens kwijt als je even de zekering 8 eruit haalt? Dus ik vraag best aan Bluefin of er rekening is gehouden met de standaardwaarde, dus die afwijkingswaarde van 25% moet als het ware omhoog gekrikt worden of teniet gedaan worden?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Peter kan het je beter uitleggen, en het is al eens besproken in dit topic maar;
Je ecu heeft af fabriek een standaard ingebakken, geoptimaliseerd rond die 147pk, en de instellingen af fabriek.
Als het bijvoorbeel extreem koud of warm wordt, moet de ecu dat bijregelen, en daar is die 25% bandbreedte voor.
Alles wat je daarbuiten wilt, snapt de ecu gewoon niet. Daarvoor moet je het vaste geheugen aanpassen. (wat Peter en andere tuners dus doen)

Als je het leergeheugen dus leeggooit, begint de ecu gewoon weer opnieuw data te verzamelen.

Daarom rijden mensen na een 2.4 inlaatspruitstuk de eerste paar honderd kilometer nog niet optimaal. De ecu is dan volop aan het bijleren.

Die bluefin zou dus in ideaal gebruik, die vast geprogrammeerde standaard moeten verschuiven, naar een voor jou mods geoptimaliseerde standaard.
Of hij dat ook daadwerkelijk doet, weet ik alleen niet.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

Ik wil er wel even op reageren.

Het zelflerende deel van de ECU is bedoeld voor correcties zoals motorslijtage, weersomstandigheden en aangezien de Speedster ECU alfa-n gebruikt voor de brandstof regeling, ook de hoogte correcties voor in de bergen. Het corrigeren voor bovenstaande zaken gaat overigens erg snel, denk aan minuten zeker niet een paar uur.
Aangezien de Speedster een narrow-band lambda sensor heeft, kan de ECU alleen corrigeren zolang deze in closed-loop draait, zodra je de motor wat zwaarder belast dan zal de ECU omschakelen naar open-loop. Hij blijft dan de geleerde correctie gebruiken voor dit deel van de map, maar de ECU zal niet meer doorgaan met corrigeren. De ECU zal dus niet corrigeren voor het vollast deel van de map, om dit probleem op te vangen laat men het correctie gebied voor het vollast deel doorlopen tot in het closed-loop deel wat dus betekent dat de ECU zijn vollast correcties bepaald in een totaal ander deel van de map dan waar je vol gas deel zit. Dit werkt prima als je mapping klopt met het karakter van de motor maar dit geeft zeker niet het gewenste resultaat als je het karakter van je motor gaat veranderen door b.v. het plaatsen van een 2.4 inlaat. De originele motor heeft zijn maximum vermogen bij ongeveer 5600 rpm terwijl dit met alleen het 2.4 inlaat spruitstuk op ongeveer 6400 rpm zit. Dus met de originele mapping zal de ECU relatief minder in gaan spuiten boven de 5600 rpm terwijl hij juist meer in zou moeten gaan spuiten omdat het 2.4 spruitstuk nog volop meer lucht doorlaat. De ECU kan hiervoor dus niet corrigeren waardoor de motor dan dus feitelijk te arm loopt en dus niet het optimale rendement uit je modificaties haalt. Dit geld overigens voor het hele gebied waarin de motor in open-loop draait, dus ook als je vol gas geeft bij lagere toerentallen.

Groeten,
Peter
Less Is More
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Bericht door speedokus »

Hoi Speerke

Ik denk dat dit bij mij het geval isl .
Bij volgas krijgt hij volgens OPC te weinig brandstof.
Er zit ook een 2.4 inlaatspruitstuk op en een open luchtfilter plus een andere uitlaatlijn.
Als jij dit kunt veranderen, wanneer heb je dan een keer tijd voor mij.
Ik woon vlak bij Eindhoven, is dus niet ver weg voor mij.
Alvast bedankt.
Grt Speedokus.
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Hoi Speeeeeeeeeeedokus :D
Je kan de wagen toch zelf inrijden met zijn programma. Geeft je zoveel meer voldoening 8)
(vroeger veel nachtelijke inrijsessies gedaan)
grtz
captain slow
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Bericht door speedokus »

ik ga voor de gemakkelijke weg Tibby, dan is het zeker goed.
Grt Speedokus. :D
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

In aanvulling op het verhaal van Peter, ik heb een tijd terug het e.e.a. geprobeerd samen te vatten, wellicht nog nuttig in dit geval:

http://www.verboom.net/blog/index_nl.ht ... 20100309.0

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

speedokus schreef:Hoi Speerke

Ik denk dat dit bij mij het geval isl .
Bij volgas krijgt hij volgens OPC te weinig brandstof.
Er zit ook een 2.4 inlaatspruitstuk op en een open luchtfilter plus een andere uitlaatlijn.
Als jij dit kunt veranderen, wanneer heb je dan een keer tijd voor mij.
Ik woon vlak bij Eindhoven, is dus niet ver weg voor mij.
Alvast bedankt.
Grt Speedokus.
Je hebt een pb-tje.
Less Is More
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Re: 2.2 ECU gekraakt

Bericht door Speerke »

Voor degene die met ObdTuner versie 2 software rijden, is er nieuwe PC software beschikbaar, deze heeft onder meer:
- Betere ondersteuning voor breedband lambda sensor.
- Ondersteuning voor andere inlaat temperatuur sensor.
- Automatisch aanpassen stationaire brandstof tabel na brandstof inleersessie.
- Automatisch afregelen van vollast brandstof cellen door gebruik van breedband lambda sensor.

Je kunt de applicatie en de gebruiksaanwijzing downloaden op: http://www.ObdTuner.com
Less Is More
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: 2.2 ECU gekraakt

Bericht door Co'tje »

Speerke schreef:Voor degene die met ObdTuner versie 2 software rijden, is er nieuwe PC software beschikbaar, deze heeft onder meer:
- Betere ondersteuning voor breedband lambda sensor.
- Ondersteuning voor andere inlaat temperatuur sensor.
- Automatisch aanpassen stationaire brandstof tabel na brandstof inleersessie.
- Automatisch afregelen van vollast brandstof cellen door gebruik van breedband lambda sensor.

Je kunt de applicatie en de gebruiksaanwijzing downloaden op: http://www.ObdTuner.com
Dank je. Was net van plan te beginnen met een nieuwe inleersessie.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: 2.2 ECU gekraakt

Bericht door S. Gonzales »

Speerke schreef:Voor degene die met ObdTuner versie 2 software rijden, is er nieuwe PC software beschikbaar, deze heeft onder meer:
- Betere ondersteuning voor breedband lambda sensor.
- Ondersteuning voor andere inlaat temperatuur sensor.
- Automatisch aanpassen stationaire brandstof tabel na brandstof inleersessie.
- Automatisch afregelen van vollast brandstof cellen door gebruik van breedband lambda sensor.

Je kunt de applicatie en de gebruiksaanwijzing downloaden op: http://www.ObdTuner.com
Hallo Peter,
Betekent dit dat door het gebruik van de wideband lambda bij vollast, de motor dan feitelijk 'altijd' in closed loop blijft draaien? (dus altijd save? Of handmatig rijker zetten in het vollast deel i.v.m. koeling etc.?)
En... is het (voor Manta 79 en mij) zinvol om de software upgrade nu al uit te voeren zonder dat de wideband lambda is aangesloten (op de EGR stekker?) en zo ja, kan ik de huidige mapping dan weer laden of moet de ECU dan toch opnieuw inleren?
Groet, Joop
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: 2.2 ECU gekraakt

Bericht door Exmantaa »

Bovenstaande lezende denk ik dat Peter alleen zijn PC software heeft aangepast zodat het wat eenvoudiger is om een wideband lambda sensor (via EGR aansluiting) te loggen en de gevonden afwijkingen in de fuelmap te verrekenen.
Closed loop = 14.7AFR via de narrow band sensor
Vollastverrijking is Open Loop. De narrow band sensor werkt niet in dat gebied, maar via een Wideband is wel de AFR te meten. Signaal is echter afhankelijk van het type WB, dus de logging zal hierop geconfigureerd moeten worden.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: 2.2 ECU gekraakt

Bericht door S. Gonzales »

Aaahhh... je hebt gelijk Frank! Peter schrijft idd 'pc software' . Ik was al 'bang' dat de ECU software geupgrade moest worden. Heb er gewoon overheen gelezen :bag:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: 2.2 ECU gekraakt

Bericht door Manta79 »

Hoi Joop,

Als je de nieuwe software download, download ook meteen even de nieuwe documentatie, op pagina 48 staat beschreven hoe de wide lambda aangesloten moet worden op de EGR stekker. Peter beschrijft hier de Bosch versie van de Innovate LC1, dat is dezelfde als de innovate MTX-L die wij hebben.

In de software OBDTunerST2 (algemeen, instellingen) kan je nu aangeven waar je de EGR input voor kan gebruiken. Je kiest eenvoudig AFR en welke spanningen overeenkomen met de AFR waarde. De waardes die in documentatie van OBDTunerST2 zijn aangegeven komen overeen met die in de documentatie van de innovate MTX-L, aan de meterkant bij je dashboard is dat de gele draad 0V = 7.35 AFR en 5V = 22.39 AFR. We hoeven de MTX-L uitgang niet aan te passen met de Innovate software. En waren ze anders geweest dan hadden we andere waarden in kunnen vullen.

Deze gele draad van de MXT-L kunnen wij beide naar de motorruimte brengen omdat we nog ongebruikte aders van de zelfgetrokken kabel hebben liggen naar de motor.

Aangezien we de EGR cheater hebben laten zitten (maar wel hebben uitgeschakeld in OBDtunerST2) moeten we even de stekker erbij pakken welke ader dit is aan de EGR cheater.
Maar als ik de plaatjes erbij pak is het op de EGR stekker ingang B, brown/blue. Bij een afgeknipte stekker is het de draad waar de gele draad van de EGR cheater aan vast zit gesoldeerd zit.

We gaan het proberen en dan laten we wel onze ervaringen hier achter.

gr. Rieske
"A je to !" #0047
Plaats reactie