comp cams nokken

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

comp cams nokken

Bericht door tibby »

Hallo iedereen.
Bij het plaatsen van scherpere nokken gaat de Co omhoog? Ivm de belgische keuring?
grtz
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: comp cams nokken

Bericht door Arno »

tibby schreef:Bij het plaatsen van scherpere nokken gaat de Co omhoog? Ivm de belgische keuring?
Dat hoeft niet.

Binnen zekere grenzen qua lift en duratie zal de ECU nog goed kunnen bij-regelen (of wat hulp van een re-map) en zijn de fysieke eigenschappen niet te extreem dat ze roet in het eten gooien (pulsen in inlaat die luchtstroom verstoren)

Nadeel is dan wel dat je dus niet al te extreem kunt gaan en evt. verbeteringen van de wildere nokken ook beperkt zullen blijven.

Nou kan de Z22SE sowieso niet echt extreem toeren draaien wegens het lange slag karakter, dus 300+ graden nokken die pieken rond de 8000rpm hebben niet veel nut als je niet iedere paar (draai) uur de motor wilt reviseren. ;)

Gezien de resultaten van de standaard motor met het 2.4 inlaat traject (visueel nauwelijks anders van origineel) en licht gewijzigde uitlaat (kan ook visueel vrijwel standaard er uit zien) en een remap door Speerke hier op het forum is het maar de vraag of andere nokkenassen de oplossing zijn.

Keurmeester zal waarschijnlijk helemaal niks afwijkends zien aan de auto , motor en overige onderdelen maar je hebt wel een mooie vermogens toename :)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Re: comp cams nokken

Bericht door sooike »

Arno schreef:
Gezien de resultaten van de standaard motor met het 2.4 inlaat traject (visueel nauwelijks anders van origineel) en licht gewijzigde uitlaat (kan ook visueel vrijwel standaard er uit zien) en een remap door Speerke hier op het forum is het maar de vraag of andere nokkenassen de oplossing zijn.
Het is inderdaad niet eenvoudig in België omdat "motortuning" volledig verboden is.

Mogelijkheden:

- aanpassingen uitvoeren die nauwelijks zichtbaar zijn, zoals 2.4 inlaat, precat verwijderen, uitlaatdempermodificatie van "Pipo", en eventueel remap van de ECU.
- volledige uitlaatlijn die toegestaan is mits het kunnen voorleggen van de nodige attesten (geen TUV maar GOCA attesten)
- aanpassingen uitvoeren die zichtbaar zijn, zonder attesten en elk jaar (of om de 2 jaar) afhankelijk van gereden kilometers en/of ouderdom voertuig, de wagen terug origineel maken.
- een beetje geluk met de keurmeester is natuurlijk ook altijd welkom.

@ Tibby, op dit vlak hebben onze noorderburen meer keuze, turbo van Dbillas, compressors,.............. 8)
Einfach nur ein nackter Sportler
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Bedankt Arno en Sooike voor de info.
Ik heb ondertss de 2.4 inlaat en een remap van Peter in de toekomst.
De uitlaat wil ik volledig standaard houden.
Nu kwam ik deze nokken tegen via de firma Allecotec.
Verzending inclusief kosten deze nokken nog geen 400 euro.
intake 252 exhaust 256 duration @ 050 lift 210 212
valve lift 0.423 0.419
Deze werken tss 2600 en 6800 toeren per minuut.
Ik heb zo het ding bij deze nokken van : alle beetjes helpen.
Gebruik van deze nokken staat op het Z22 se forum beschreven.
Trouwens staan er nog enkele leuke spulletjes op Allecotec voor de 2.2 :D
grtz
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Hallo iedereen. De nokken steken er van eergisteren in. Met grote hulp van Buga St truiden dat ik er van 8 uur tot en met 17 uur mocht bij blijven!!! Toffe werkmensen vooral met name BERTJE die me nogal es graag daar wat opjaagde! Nu draait de motor op 750 tr/minuut en hierdoor is de Co veel te hoog. Ik hoop dat de remap van Peter gaat helpen? Ik heb er ondertss een150 km met gereden en voel nog niet echt een verschil. Ik heb wel degelijk een remap nodig met deze nokken.
grtz
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Oh, wat cool!! :) Ik ben heel benieuwd wat het resultaat gaat zijn na een remap. En ben ook vooral heel erg benieuwd wat het effect gaat zijn van de duration m.b.t. het toerental van max vermogen. Vermoed zelf dat de remap wel veel verschil zal maken.

Mark
C30-94@0.55bar
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Dag Mark. Mijn doel is hoe ver ik kan gaan met een VOLLEDIGE standaard uitlaat. :D
grtz
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Vergelijk dat met overgeven met je mond bijna dicht ...... nouja, het gaat om het idee. :oops:

Wel ben ik enorm benieuwd of de koppel dip tussen 3k - 4k glad gestreken wordt. Die geeft namelijk bij al de andere modificaties die ik tot nu toe gezien heb geen krimp. En idd, Mark heeft gelijk: de re-map is verplicht. :wink:
Afbeelding
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Hy Dominique.
Dn komt het toch aan je neus uit. :D
Aangezien Peter toch al een redelijke winst boekte met standaard uitlaat vind ik het proberen waard.
Peter gaat voor mij een aangepast programma maken en ik word proefrijder 8) . Het eerste programma waar het stationair toerental omhoog word gebracht. BEN ER HELEMAAL KLAAR VOOR :D
grtz
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

tibby schreef:Dag Mark. Mijn doel is hoe ver ik kan gaan met een VOLLEDIGE standaard uitlaat. :D
Ja, dat had ik al begrepen. Ik weet dat Peter op zijn eigen auto met alleen het 2.4 spruitstuk al grote winst heeft geboekt. De vraag is natuurlijk waar de bottleneck straks gaat zitten, hopelijk nog niet in de uitlaat ;)

Groeten,

Mark
C30-94@0.55bar
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Dag iedereen. Voor de Belgen onder ons: De wagen geraakt NIET door de keuring ivm de viergassentest op stationair toerental. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: . klote Belgenland.
Alle hoop is nu op Peter gericht.
grtz
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Dat probleem hebben wij ook in Nederland.
Ik was dat ook van plan om te doen, maar Rika tuning rade mij dat af.

Nu hopen dat Peter dat wel goed krijg.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Hoi Tibby,
Hou je ons wel goed op de hoogte wat het effect van de Speerke remap gaat zijn? :wink:

En kan je mij vertellen of je nu nokkenassen van Allecotec hebt gemonteerd of van Compcams? Of zijn ze hetzelfde? :wink:

De meest milde van Compcams zijn volgens mij deze (de andere zijn voor drukvulling):

http://www.compcams.com/Cam_Specs/CamDe ... =1082&sb=2

Misschien de max. rpm setting maar naar 7400 rpm laten zetten door Peter :roll: :lol:

Ah, nu zie ik het, jij hebt deze denk ik:

http://www.compcams.com/Cam_Specs/CamDe ... =1080&sb=2

Misschien wel de beste optie voor de 2.2.....
Afbeelding
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Dag Maik.
Natuurlijk hou ik het forum op de hoogte van de remap met deze nokken. Je moest eens weten hoelang ik hier al aan het wachten ben vol ongeduld!
DAT HET MAAR HEEL VLUG BEGINT TE DOOIEN!!!!!
Ik heb deze nokken gekozen omdat ze geen foutmelding geven bij de ecu en omdat het geen regrinds zijn zoals de pipers. Let wel vanaf stage 2 krijg je wel foutmelding bij de ecu zonder een remap. Deze informatie heb ik vergadert op de ecotecforums van de VS en op het Z22se forum waar een aantal leden deze nokken geplaats hadden. Op het MYSPEEDSTER forum kan je de plaatsing bekijken ervan.
Allecotec is een verdeler van deze nokken. Indien vragen of dergelijke erover kan je die stellen aan Karo van Allecotec.
grtz
captain slow
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

MYSPEEDSTER forum :?: :?:
¨speed is life, but control is everything...¨
Gesloten