Niet starten
Niet starten
Hey allemaal,
Heb een probleem met mijn speedster waar jullie misschien wel mee kunnen helpen.
Gisteravond ben ik de auto gestapt en heb de auto gestart.
De motor kwam tot leven, maar klonk een beetje 'rot', zeg maar.
Dus heb wat gas gegeven, en toen was dat weer weg.
Nu ben ik 30 meter de straat uit gereden waarna de motor uitviel!!
En sindsdien wil de auto niet meer starten !
Als ik de startknop induw, slaat de startmotor netjes aan, en de motor begint de draaien, maar slaat niet aan...
Krijg geen enkele indicatie dat ie wil starten, helemaal noppus....
Op dashboard gaat er ook niets abnormaals branden of zo
Heeft iemand hier ervaring mee of een tip wat het zou kunnen zijn?
Zat zelf te denken aan de ontsteking of bezine pomp
Iemand een goeden tip ?!
Vast bedankt !
Gr,
Bas
Heb een probleem met mijn speedster waar jullie misschien wel mee kunnen helpen.
Gisteravond ben ik de auto gestapt en heb de auto gestart.
De motor kwam tot leven, maar klonk een beetje 'rot', zeg maar.
Dus heb wat gas gegeven, en toen was dat weer weg.
Nu ben ik 30 meter de straat uit gereden waarna de motor uitviel!!
En sindsdien wil de auto niet meer starten !
Als ik de startknop induw, slaat de startmotor netjes aan, en de motor begint de draaien, maar slaat niet aan...
Krijg geen enkele indicatie dat ie wil starten, helemaal noppus....
Op dashboard gaat er ook niets abnormaals branden of zo
Heeft iemand hier ervaring mee of een tip wat het zou kunnen zijn?
Zat zelf te denken aan de ontsteking of bezine pomp
Iemand een goeden tip ?!
Vast bedankt !
Gr,
Bas
-
- Nieuw lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 27 jun 2007 15:37
- Locatie: woensdrecht,Putte
-
- Nieuw lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 27 jun 2007 15:37
- Locatie: woensdrecht,Putte
Ben deze week eindelijk eens begonnen aan de speedster om het probleem om te lossen.
Had op den duur alle relais en zekeringen eruit getrokken die in de bagage ruimte zitten en met de reserve sleutel proberen te starten.
En jawel; hoorde ineens de brandstof pomp lopen en hij startte.
Nu heb ik klein rondje rondom het huis gereden, auto terug gezet; later weer terug gekomen en de speedy start niet meer.
Opnieuw de relais en zekeringen nagekeken, maar helaas...
Ben er dus nu wel zeker van dat de brandstof pomp het gewoon doet; maar er een probleem is met de aansturing van dat ding.
De motor draait wel, maar slaat weer niet aan...
Zou het misschien te maken hebben met het alarm dat erop zit of de start blokkering niet meer uit gaat??
Heeft iemand hier ervaring mee ??
Vast bedankt !
bas
Had op den duur alle relais en zekeringen eruit getrokken die in de bagage ruimte zitten en met de reserve sleutel proberen te starten.
En jawel; hoorde ineens de brandstof pomp lopen en hij startte.
Nu heb ik klein rondje rondom het huis gereden, auto terug gezet; later weer terug gekomen en de speedy start niet meer.
Opnieuw de relais en zekeringen nagekeken, maar helaas...
Ben er dus nu wel zeker van dat de brandstof pomp het gewoon doet; maar er een probleem is met de aansturing van dat ding.
De motor draait wel, maar slaat weer niet aan...
Zou het misschien te maken hebben met het alarm dat erop zit of de start blokkering niet meer uit gaat??
Heeft iemand hier ervaring mee ??
Vast bedankt !
bas
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7340
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
De brandstofpomp wordt aangestuurd door die grijze relais achterin de kofferbak.
Om die uit te sluiten, zou je moeten kijken of je er 1 van iemand kan lenen voor een dag, dan weet je het zeker.
(want het ding zal wel weer een arm en een been kosten)
Martinb heeft wel eens problemen gehad met de gele, dat de draad die binnenkomt in de relaishouder niet goed vast zat, en af en toe storingen veroorzaakt. Na wat hobbybobben nooit meer teruggekomen.
Om die uit te sluiten, zou je moeten kijken of je er 1 van iemand kan lenen voor een dag, dan weet je het zeker.
(want het ding zal wel weer een arm en een been kosten)
Martinb heeft wel eens problemen gehad met de gele, dat de draad die binnenkomt in de relaishouder niet goed vast zat, en af en toe storingen veroorzaakt. Na wat hobbybobben nooit meer teruggekomen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Hey Stefan,
Goede tip !
Als het blijkt dat het dat is, ga ik deze idd niet bij de dealer halen.
Heb het vandaag weer eens geprobeerd, niets veranderd, en auto komt weer tot leven!
Rondje gereden en alles werkt...Alleen motor-management lampje brand....
Dit kan toch komen doordat de computer is reset ?
Zou in verloop van tijd moeten verdwijnen.
Maar super7 heeft me ook al aangeboden om mijn relais eens in zijn auto te zetten.
Gr,
bas
Goede tip !
Als het blijkt dat het dat is, ga ik deze idd niet bij de dealer halen.
Heb het vandaag weer eens geprobeerd, niets veranderd, en auto komt weer tot leven!
Rondje gereden en alles werkt...Alleen motor-management lampje brand....
Dit kan toch komen doordat de computer is reset ?
Zou in verloop van tijd moeten verdwijnen.
Maar super7 heeft me ook al aangeboden om mijn relais eens in zijn auto te zetten.
Gr,
bas
Update :
Heb een nieuwe, grijs relais gehaald bij een auto onderdelen boer voor de brandstofpomp, kost idd maar 11 euro. ( bedankt stefan ! ) Je hoort deze netjes schakelen bij het op contact zetten, maar auto deed het nog steeds niet.
Dus dat is blijkbaar niet de veroorzaker.
Heb nu vanuit de zekering van de aansteker, de plus ( de bruine kabel ) , eens doorgelust/overbrugt naar het relais van de CPU ( zie foto ) en voila ! Auto startte meteen !
Wil dit dus eigenlijk zeggen dat het probleem waarschijnlijk ligt bij het bruine relais van de CPU ??
Wederom bedankt voor jullie wijsheid !
gr,
Bas
Heb een nieuwe, grijs relais gehaald bij een auto onderdelen boer voor de brandstofpomp, kost idd maar 11 euro. ( bedankt stefan ! ) Je hoort deze netjes schakelen bij het op contact zetten, maar auto deed het nog steeds niet.
Dus dat is blijkbaar niet de veroorzaker.
Heb nu vanuit de zekering van de aansteker, de plus ( de bruine kabel ) , eens doorgelust/overbrugt naar het relais van de CPU ( zie foto ) en voila ! Auto startte meteen !
Wil dit dus eigenlijk zeggen dat het probleem waarschijnlijk ligt bij het bruine relais van de CPU ??
Wederom bedankt voor jullie wijsheid !
gr,
Bas
- Bijlagen
-
- speedster overbrugging_3.jpg (63.53 KiB) 5037 keer bekeken
Zekering nr. 8 is gewoon ok.
Als je deze eruit haalt en vervangt, hoor je meteen dat het alarm inslaat, door 3x te piepen. Dit is het zelfde als je alarm op de auto zet terwijl er nog een deur openstaat.
De overbrugging die ik heb gemaakt, is eigenlijk gelijk aan wanneer het bruine relais zou moeten schakelen.
Heb de plus doorgemeten en daar staat gewoon 12V op...goed dus.
Maar je hoort het relais niet schakelen als deze erin zit zonder overbrugging.
Maar als het relais eruit halen, het kapje eraf halen en 12V opzetten, werkt ie weer wel.
Denk dat dit ook te maken heeft met het alarm wat erop zit.
Maar zodra de auto weer de weg op kan, laat ik 'm keer uitlezen en eens kijken wat ik wijzer wordt.
Op de achterkant van deze relais staat het nummer
De grijze voor benzine pomp is : 0332209159 BOSCH relais
De bruine voor de CPU is : Siemens, V23134-M52-X186, AMR 1088, 12V
Deze kan je volgens mij overal wel bestellen en worden volgens mij een vrij gangbaar iets.
Deze zou je dan moeten bestellen.
Ga morgen de bruine bestellen, dan weet ik ook de prijs.
Gr,
bas
Als je deze eruit haalt en vervangt, hoor je meteen dat het alarm inslaat, door 3x te piepen. Dit is het zelfde als je alarm op de auto zet terwijl er nog een deur openstaat.
De overbrugging die ik heb gemaakt, is eigenlijk gelijk aan wanneer het bruine relais zou moeten schakelen.
Heb de plus doorgemeten en daar staat gewoon 12V op...goed dus.
Maar je hoort het relais niet schakelen als deze erin zit zonder overbrugging.
Maar als het relais eruit halen, het kapje eraf halen en 12V opzetten, werkt ie weer wel.
Denk dat dit ook te maken heeft met het alarm wat erop zit.
Maar zodra de auto weer de weg op kan, laat ik 'm keer uitlezen en eens kijken wat ik wijzer wordt.
Op de achterkant van deze relais staat het nummer
De grijze voor benzine pomp is : 0332209159 BOSCH relais
De bruine voor de CPU is : Siemens, V23134-M52-X186, AMR 1088, 12V
Deze kan je volgens mij overal wel bestellen en worden volgens mij een vrij gangbaar iets.
Deze zou je dan moeten bestellen.
Ga morgen de bruine bestellen, dan weet ik ook de prijs.
Gr,
bas