Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1449
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door stefan »

ja en ik heb er deze keer géén meer liggen hoor... :( daar is dennizz al mee geholpen)
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door Neetmans »

je zou natuurlijk in het geval je ECU werkelijk stuk is het nuttige met het aangename kunnen verenigen en speerke eens een bericht sturen.
Je kunt iedere willekeurige Z22SE ECU volgens mij gebruiken, en voorzien van zijn software.

Wel de juiste codes/beveiligingen/startonderbekingen etc laten programmeren.
Gebruikersavatar
paulbroere
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 apr 2013 20:50
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door paulbroere »

HELP!

Ik heb de auto zelf uitgelezen, het resultaat is een zeer verstoord gaspedaal signaal...

auto naar de dealer gebracht. In het motorstuurapparaat was heel veel water gelopen. De stekkers zijn gaan oxideren. Volgens de dealer is er kortsluiting in het motorstuurapparaat ontstaan wat nu de storing veroorzaakt.

diagnose: €100
Computer: € 1000
inleveren computer en alle stekker schoonmaken, inspuiten en waterdichtmaken: € 400 (4 UUR WERK)
TOTAAL € 1500 kosten :S

GEEN garantie dat het dan weer werkt, omdat de stekkers schoongemaakt worden, maar natuurlijk geoxideert zijn...

WAt nu te doen?

een gebruikte computer willen ze liever niet aan beginnen, deze moet namelijk eerst netjes bij de oude auto zijn uitgeleerd om te kunnen gebruiken, daaar hebben ze in het verleden gezeur mee gehad.
Bijlagen
SDC12265.JPG
SDC12265.JPG (52.01 KiB) 4707 keer bekeken
SDC12261.JPG
SDC12261.JPG (58.83 KiB) 4702 keer bekeken
2001 Opel Speedster 2,2 nr 0691
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door Smiley »

Is 3 x posten niet wat overdreven?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
paulbroere
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 apr 2013 20:50
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door paulbroere »

Ik ben wanhopig!!!
2001 Opel Speedster 2,2 nr 0691
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door speedokus »

probeer eens de onderdelenlijn, je plaatst je vraag en ze gaan kijken, en reageren op je vraag.
kost niets, en zeker het proberen waard.
succes Paul.
grt Speedokus.
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door Dennizz »

paulbroere schreef:Ik ben wanhopig!!!
Bij mij was een nieuwe ecu de oplossing, kost wat....
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door Arno »

Zoals al eerder gemeld, als er geen pennetjes zijn doorgeroest op de ECU, eerst even de connector van de kabelboom en de ECU flink uitspuiten met een contact cleaner en dan goed laten drogen. Kijken of dat helpt.

Als tweede traject even de tweedehands markt op.. Ebay/marktplaats voor of een vrijgemaakte ECU of een compleet setje van ECU/immobiliser/sleutel/code die met een OPCOM/TECH2 etc. vrij te maken is en het her-programmeren met de Speedster ECU code (voor zover ik weet doet een ECU met bijv. Astra code het wel, maar zeurt over ontbrekende zaken). Wellicht ook nog even speuren voor een vervangende kabelboom om ook de 'andere kant' van de ECU stekker te vervangen.

Dat de dealer geen 'gebruikte' ECU wil gebruiken is logisch: daar verdienen ze weinig tot niks op.. Een nieuwe ECU is heeeeel leuk voor hun winstmarge, dus die willen ze heeeel erg graag aan je aansmeren. Oh.. De kabelboom willen ze ook vast leveren, maar daar wil je denk ik de prijs helemaal niet van weten..

Het hangt er allemaal vanag hoeveel haast je hebt en hoeveel geld je uit wilt geven.

Veel haast == veel geld == laat dealer alles vervangen.
Geen haast == minder geld == ga de gebruikte onderdelen markt op en sprokkel de onderdelen zelf bijeen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
paulbroere
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 apr 2013 20:50
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door paulbroere »

enigzins haast.. het is mijn daily, en ik rijd nu al ruim een week in de auto van mama. (die wil ze ook graag terug).

Kabelboom vervangen noemde ie ook heeel snel (€5.200)

"Wellicht ook nog even speuren voor een vervangende kabelboom om ook de 'andere kant' van de ECU stekker te vervangen." Maar hoe ga je die stekker er netjes aan zetten dan?

Ik ga vragen of ze niet de stekkers met zorg kunnen schoonmaken, roest eraf, inspuiten en terug monteren met de oude ecu... (want als die kapot is, waarom deed ie het dan af en toe wel?
2001 Opel Speedster 2,2 nr 0691
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1449
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door stefan »

één goede raad haal je wagen daar zo snel mogelijk weg :oops:
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
12Esc
Mega lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:06

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door 12Esc »

Vervelend Paul. Hopelijk vind je mbv dit forum snel een oplossing die niet teveel kost.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door aboellaard »

Ziet er op de foto helemaal niet zo slecht uit. Ik zou eerst eens het advies van Arno opvolgen en alle pennen zowel aan de ECU kant als aan de stekker kant goed bekijken. En de draden die de stekker ingaan. Kabelboom even openmaken bij de stekker en draden en pinaansluiting een voor een visueel controleren. ECU en stekker goed inspuiten met contactspray, laten drogen en proberen. Als dat niet lukt heb je in ieder geval iets uitgesloten.

Dat alles bij een garage laten doen is natuurlijk weinig werk voor jou, maar gaat je wel een en ander kosten. Als ze daar naar problemen gaan zoeken kost het ook tijd. Gewoon zelf de handen even uit de mouwen steken. Leer je ook nog wat van.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door Arno »

paulbroere schreef: "Wellicht ook nog even speuren voor een vervangende kabelboom om ook de 'andere kant' van de ECU stekker te vervangen." Maar hoe ga je die stekker er netjes aan zetten dan?
Ik bedoel een vervangende, gebruikte, kabelboom vinden. Meeste kabelbomen rond/op de motor zijn prima in z'n geheel te vervangen. Zooi beugeltjes en clipjes en tiewraps losmaken en redelijk wat uurtjes prutsen om overal bij te komen, maar dan is het vaak wel te doen.

Dan hoef je geen stekkers om te zetten, maar ga je de hele kabelboom in z'n geheel wisselen.

Stekker vervangen is op zich ook wel te doen. Je moet daar alleen weten hoe je bij deze de pennen/klemmetjes juist kunt verwijderen en plaatsen (meestal wat specifieke ontgrendelings-pennetjes nodig) en dan een voorraadje nieuwe contactjes voor degene die teveel aangetast zijn. Misschien wat kabels verlengen of de kabelboom een stukje 'uitpellen' en daar voldoende lengte uit halen. Echter ook geen 'snelle' klus..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door jaydee »

Heb je een buitenslaper, Paul? Of is de waterwerende afdichting van de stekkers kapot?
Jägertee
Gebruikersavatar
paulbroere
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 apr 2013 20:50
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door paulbroere »

stefan schreef:één goede raad haal je wagen daar zo snel mogelijk weg :oops:
serieus? waarom? Ben daar juist heen gegaan omdat men veel kennis vd Speedster zou hebben.

@aboellaard:
Momenteel ben ik zakelijk net aan een nieuwe uitdaging begonnen die me erg veel tijd kost, daarnaast is de Speedster mijn daily.
Ik heb de garage (tegen hun advies in) gevraagd eerst zorgvuldig de stekkers schoon te maken, te controleren en in te spuiten en daarna op de HUIDIGE ecu te monteren en waterdicht te maken.
Dit vooral omdat de storing soms weg was, dus ik geloof niet zo snel dat de ecu kapot is.

@Jaydee: nu wel, voorheen niet. Maar ik heb het vermoeden dat de motorruimte ooit met hogedrukreiniger schoongemaakt is
OF: het probleem is ontstaan de dag nadat ik de motorkap (met veeeel water erop) open deed. Dit liep richting de ecu weg daaroverheen... misschien was dat de doodsteek..? (aangezien het roestig is, aannemelijk dat er wel al eerder water is ingekomen.
2001 Opel Speedster 2,2 nr 0691
Plaats reactie