Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
eryofa
Actief lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 15 mei 2006 17:37
Locatie: groningen

Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door eryofa »

Zo'n twee jaar geleden viel mijn Speedster geregeld terug naar stationairloop. Het motorlampje brandde dan. Na enig prutsen aan de gaspedaalstekker leek dit op te lossen. De Speedster reed dan vaak weer een paar weken zonder storing. Nadat ik de pennetjes van de gaspedaalstekker goed had dichtgeknepen (zodat ze een goed contact zouden maken) bleef het 1,5 jaar weg. Nu (totaal zo'n twee jaar verder)echter weer teruggesleept naar huis. Zijn er mensen die hetzelfde probleem kennen, en die een oplossing weten?
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Check ook eens de twee stekkers links achterin. Daar heb je ook kans op hetzelfde probleem met losse stekkerverbindingen... (Deze zitten achter tegen de koeltank-beugel gemonteerd.)

Laat even weten hoe dit afloopt.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

motor loopt plots enkel stationair

Bericht door S. Gonzales »

Dat is iid een zeer verdachte plaats (met dank aan exmantaa). Koeltankje + bevestigingsteuntje even los maken, beide multistekkers controleren en de binnenzijde met een goede contactspray inspuiten.
Bij Denniz is daarna de storing tot op heden weggebeleven (even afkloppen ;-)
Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
eryofa
Actief lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 15 mei 2006 17:37
Locatie: groningen

Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door eryofa »

Hallo medeforummersss,

Ik heb er even de tijd voor genomen alvorens te antwoorden.
Je moet per slot van rekening eerst weten of, en wat het resultaat is.

De stekkers bij het koeltankje heb ik losgemaakt en gereinigd, en daarna bovenlangs (makkelijker te bereiken) gelegd. Vooral om er bij een eventuele storing meteen bij te kunnen.

Daarna zo'n 1000km gereden, en zonder dat we daar veel van uit mogen opmaken, storingvrij.

Tevens contact gehad met de dealer om te vragen hoe lang het geheugen uit is te lezen. Stilstand komt vaak in het weekend, en dan kun je meestal niet langs (behalve zaterdagmorgen vroeg dan). Die stroringen zijn na 10 startpogingen weer gewist. Daar heb je dus niet veel aan.

Zijn er toevallig Speedstereigenaren die een tester hebben en in de buurt van Oostgroningen wonen? Zodat ik in geval van nood aan mag kloppen voor een testje? De code heb ik wel in mijn bezit.

Prettig weekend allen..
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Ik woon aan de andere kant van het land, dus kan je niet helpen, maar kan elke speedsterrijder de U480 adviseren.
Zelfs de anwb kon de codes bij mij niet uitlezen (alleen resetten) met hun apparaaat van 850 euro, maar dit chinese dingetje doet het prima. (uitlezen en/of resetten)

Is een stand-alone dus geen laptop nodig. Plug-reset-en rijden maar weer.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0462268079
Afbeelding

Ik kreeg bij mijn probleem nog wat obd uitleg van die anwb man, en die wist me te vertellen dat de betere odb stekkers een contact pin hebben (de middelste 2 steken 1 tot 2 mm extra uit)
Als ze dat niet hebben, dan kun je gezeik krijgen dat je obd apparaat de boel stuk kan maken.
Dit chinese dingetje heeft die 2 uitstekende pinnetjes.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
eryofa
Actief lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 15 mei 2006 17:37
Locatie: groningen

Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door eryofa »

Goedemorgen beste medegenieters,

Thx voor jullie goede en snelle reacties.
De stekkerszijn ondertussen gecontroleerd, ingespoten en vastgezet.
Het uitleestool heb ik (nog) niet gekocht, maar wel voor t eerst de storing gehad terwijl de Opel Dealer open was. Meteen laten uitlezen dus (kostte 13,00... netjes...

10-7-2010

• P 1275 niet aanwezig.
• (0) Circuit gaspedaal pos. Sensor 1

• P 1271 niet aanwezig.
• (0) Sensor 1-2 correlatie

• P 1280 niet aanwezig.
• Circuit gaspeldaal pos. Sensor 1

• P 1682 niet aanwezig
• Elektronische gasklep functie storing regeling

(Niet aanwezig betekent dat de storing al niet meer aanwezig is. Na het resettten reed de Speedster weer prima)

Tips van de Opel monteur:
* kleine kans dat het motormanagement defect is (onjuiste gegevens lees of geeft).
* je zou kunnen denken de software opnieuw te laten laden.
* Toch weer: stekkers...
* Massaverbindingen controleren.
* In geen geval zomaar onderdelen vernieuwen.. (goed meegedacht).
* Ondanks de storingsmeldingen richting pedaal> niet zo zeker dat het ECHT in het pedaal zit (drive by wire).

Hopelijk levert dit jullie weer ervaring op... meer nog ben ik benieuwd of er iemand is die uit deze informatie een oorzaak weet te bedenken...

Grtz van Erwin,
eryofa
Actief lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 15 mei 2006 17:37
Locatie: groningen

Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door eryofa »

Even het vervolg voor de geinteresseerden:

Heb Scan Gaugell aangeschaft, en gemonteerd, net boven de binnenverlichting. Goed afleesbaar en da's vanwege de vele informatie natuurlijk een pré. Tevens de stekkers bij het expansievat gedeeltelijk gedemonteerd>pennen dichtgebogen>goede contactspray gebruikt en met ty-raps op een andere plek weer vastgezet. Er staat nu minder spanning op de kabels.

Note: Het was duidelijk dat veel vrouwtjes-stekkers waren opengebogen. Je zag als je door het dekseltje van de stekker heen keek soms niet eens metaal zitten. Na het dichtbuigen zag je dat weer prima. Ook konden veel "mannetjes" voor en achteruit worden geschoven in de houder. Al met al geen duurzame verbindingen. Het zelfde ook gedaan met de stekker van accelerator. Mocht het nog een keer gebeuren dan ga ik solderen, net als in Engeland ook vaak wordt gedaan.

We hebben nu 150km afgelegd zonder storing. Staat een ritje Ardennen in de agenda.... we zijn benieuwd. Mocht het toch nog mis gaan kunnen we in ieder geval resetten. ;-)

Grtz,
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door Dennizz »

eryofa schreef:Even het vervolg voor de geinteresseerden:

Heb Scan Gaugell aangeschaft, en gemonteerd, net boven de binnenverlichting. Goed afleesbaar en da's vanwege de vele informatie natuurlijk een pré. Tevens de stekkers bij het expansievat gedeeltelijk gedemonteerd>pennen dichtgebogen>goede contactspray gebruikt en met ty-raps op een andere plek weer vastgezet. Er staat nu minder spanning op de kabels.

Note: Het was duidelijk dat veel vrouwtjes-stekkers waren opengebogen. Je zag als je door het dekseltje van de stekker heen keek soms niet eens metaal zitten. Na het dichtbuigen zag je dat weer prima. Ook konden veel "mannetjes" voor en achteruit worden geschoven in de houder. Al met al geen duurzame verbindingen. Het zelfde ook gedaan met de stekker van accelerator. Mocht het nog een keer gebeuren dan ga ik solderen, net als in Engeland ook vaak wordt gedaan.

We hebben nu 150km afgelegd zonder storing. Staat een ritje Ardennen in de agenda.... we zijn benieuwd. Mocht het toch nog mis gaan kunnen we in ieder geval resetten. ;-)

Grtz,
Het gaat bij mij al zo'n 6000 km goed op deze manier, ik heb er vertrouwen in :wink:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
eryofa
Actief lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 15 mei 2006 17:37
Locatie: groningen

loopt enkel stationair

Bericht door eryofa »

De tips (vooral Dennizz) en ervaringen van anderen hier hebben geholpen. Zojuist 4 dagen Limburg/Ardennen achter de rug (geluk met t weer gehad) en de Speedster gaf geen krimp meer.... De storing zat dus definitief in de 2 stekkers achter het expansievat.

Thx allen,
Gebruikersavatar
Super7
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:08

Bericht door Super7 »

Help:

Ik heb gedeeltelijk hetzelfde probleem;

1) Vandaag aan het stoplicht, loopt ie alleen nog stationair, motormanagementlampje brand.
2) Afgezet en gestart aan het stoplicht; gaspedaal doet het weer, maar lampje gaat niet uit.

Het motormanagementlampje blijft branden.

Iemand een idee?
(Bij voorbaat dank!!!)
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Het begint met uitlezen van de codes natuurlijk.
Effe bij de opel dealer binnenwippen, of posten waar je ergens woont, misschien dat er een lid met een obd lezer in de buurt woont.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Super7
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:08

Bericht door Super7 »

Wellicht iemand in de buurt van Eindhoven?

De dealer hier is een stealer..
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Bericht door speedokus »

Super7 schreef:Wellicht iemand in de buurt van Eindhoven?


De dealer hier is een stealer..
Zeker weten>
Die vinden het zeer leuke en aantrekkelijke wagentjes, prijstechnisch dan
Grtv Speedokus.
By the way; heeft iemand zo,n ding in de omgeving van Eindhoven :D
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Koop toch gewoon snel zo'n ding via Ebay oid. Of beter nog een Opcom waarmee je via laptopje nog veel meer kunt doen. :wink:
Gebruikersavatar
Super7
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:08

Bericht door Super7 »

Plaats reactie