Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door speedokus »

paulbroere schreef:
stefan schreef:één goede raad haal je wagen daar zo snel mogelijk weg :oops:
serieus? waarom? Ben daar juist heen gegaan omdat men veel kennis vd Speedster zou hebben.

@aboellaard:
Momenteel ben ik zakelijk net aan een nieuwe uitdaging begonnen die me erg veel tijd kost, daarnaast is de Speedster mijn daily.
Ik heb de garage (tegen hun advies in) gevraagd eerst zorgvuldig de stekkers schoon te maken, te controleren en in te spuiten en daarna op de HUIDIGE ecu te monteren en waterdicht te maken.
Dit vooral omdat de storing soms weg was, dus ik geloof niet zo snel dat de ecu kapot is.

@Jaydee: nu wel, voorheen niet. Maar ik heb het vermoeden dat de motorruimte ooit met hogedrukreiniger schoongemaakt is
OF: het probleem is ontstaan de dag nadat ik de motorkap (met veeeel water erop) open deed. Dit liep richting de ecu weg daaroverheen... misschien was dat de doodsteek..? (aangezien het roestig is, aannemelijk dat er wel al eerder water is ingekomen.

Ze zullen best wel verstand van een speedster hebben, maar nog meer van hun portemonnee, ze zien wel dat je pas begonnen bent, en er nog niet veel vanaf weet.
1en 1 is 2, pakken die kip, er is hier al zoveel geldbesparend opgelost, dat ik dat eerst zou proberen.
succes Paul
grt Speedokus.
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1449
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door stefan »

net wat ik bedoel... :oops:
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
paulbroere
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 apr 2013 20:50
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door paulbroere »

een (leuke) update:

gisteren zou men aan de auto werken.

TEGEN hun uitdrukkelijk advies in en op mijn verzoek heeft men eerst de contacten en stekkers grondig schoongemaakt, ontdaan van roest en ingespoten. Daarna alles teruggezet op de "oude" ECU en waterdichtgemaakt.

Vandaag rond 14:00 had ik nog niets gehoord.. even bellen.
OPC: "meneer, hij is klaar" (zonder toelichting)
toch even doorvragen:
ik: "dus een nieuwe ECU was niet nodig?"
OPC: "nee meneer, schoonmaken stekkers heeft gewerkt, hij doet het weer"

maar niet op doorgegaan.. maar ik heb behoorlijk moeten pushen tegen hun advies in om mezelf een ECU van € 1000 te besparen... :/

Ik juig nog neit te vroeg.. men heeft proefgereden, maar bij mij bleef het ook wel eens een paar km weg..
Morgenochtend na 50km naar huis rijden durf ik hardere uitspraken te doen.

kosten: nog niet bekend, maar ik moest rekenen op 400 (incl. diagnose, pinnetjes allemaal schoonmaken, terugzetten, vastzetten.) pittig... maar wel blij als ie het dan weer goed doet.

een laatste update volgt morgen na grondig testen. Mijn humeur is wel wat verbeterd iig :D
2001 Opel Speedster 2,2 nr 0691
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door Smiley »

paulbroere schreef:kosten: nog niet bekend, maar ik moest rekenen op 400 (incl. diagnose, pinnetjes allemaal schoonmaken, terugzetten, vastzetten.) pittig... maar wel blij als ie het dan weer goed doet.
Ik heb 2 mille moeten schokken uit onwetendheid voor hetzelfde probleem, dus je doet het niet slecht.
Ik rijd nu trouwens rond met die ecu die zogenaamd kapot zou zijn.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1449
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door stefan »

begrijp je nu waarom ik zei.... weghalen die handel... 10a15 eur had het je gekost..toch weer tevreden dat hij terug bolt :thumbup:
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door aKra »

Dure les ;)
Gebruikersavatar
Pw
Mega lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:39
Locatie: Almere

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door Pw »

Maar wel goed om te delen!
Nr.0672
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door aKra »

Is al eens eerder door Smiley gedaan, en ondanks dat ik een Turbo heb, hoor ik het vaker over die stekker. Dus het is ruim bekend binnen de club als je het mij vraagt ;)
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1449
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door stefan »

is hoe dan ook een domme plaats om de ecu daar te monteren door mazen in het motordeksel :bangin:
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
paulbroere
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 apr 2013 20:50
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door paulbroere »

hebben jullie nog extra maatregelen getroffen om dit te voorkomen?

ik heb het idee dat het bij mij dus echt is ontstaan nadat ik een natte achterklep opende en het water recht over die stekkers nar binnen liep.
Na een buitje de bagageruimte niet openen? of afdekken?

Duur.. maar men heeft uren geïnvesteerd om de stekkers/pinnetjes goed te ontdoen van roest, daarvoor de ecu uitgebouwd, etc.
Ik heb zelf gewoonweg niet de tijd rustig te gaan proberen.
1. ik heb het enorm durk op werk
2. het is mijn daily! elke dag dat de auto niet werkt rijd ik met mijn moeders auto, of moet ik een auto huren

maar laat het een les zijn voor andere forumleden!
Motorruimte niet afspuiten en extra anadacht voor de ecu. De stekkers kunnen gewoon NIET tegen water
2001 Opel Speedster 2,2 nr 0691
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door Smiley »

stefan schreef:is hoe dan ook een domme plaats om de ecu daar te monteren door mazen in het motordeksel :bangin:
Dit is nu al de derde in een jaar, die vol water/modder zit.

Al vaker aan gedacht als de klep omhoog gaat, terwijl hij nog vol regendruppels ligt.
Het gaat allemaal precies richting de ecu.
Zelfde als je kijkt naar de regengoot onder de klep, aan de achterkant van je clam. Er zit daar een kleine uitsparing die exact...... naar de ecu loopt.
Afbeelding

Ik denk dat een ecu kapje ontwerpen, welke je met de de 2 achterste ecu bouten vast kunt zetten een mooie oplossing is.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1449
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door stefan »

precies :yes:
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door Arno »

stefan schreef:is hoe dan ook een domme plaats om de ecu daar te monteren door mazen in het motordeksel :bangin:
Tja.. Ik wil niet rot doen, maar in een Vectra en Astra hangt het ding dus ook op exact dezefde plaats op het inlaatspruitstuk en vol in de spray, nattigheid, pekel en andere troep die daar de neus binnen komt door de radiator. Over het algemeen zien de gebruikte ECU's van Astra's en Vectra's er aan de buitenkant ook compleet geoxideerd en smerig uit..

Ik vermoed dat degene in de Speedsters een uitermate 'zacht' leven hebben daarmee vergeleken. Een klein beetje water bij een regenbuitje.. Nou nou goh.. Poeh hee...

Enige wat denk ik WEL bij Speedsters vaker een probleem kan zijn is als garage's of goedbedoelende eigenaren een hogedruk spuit op de motorkap roosters zetten tijdens het wassen/afspoelen en daarmee per ongeluk een veel sterkere waterstraal op de stekkers laat komen als hij ooit ervaart bij een auto met een 'dichte' motorkap.

Dan kan het water wel eens via de wartel waar de kabel de stekker in gaat naar binnen gedrukt worden. De dichting rondom de plug/connector zelf is dermate stevig dat ik daar geen vocht 1-2-3 zo doorheen zie komen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door aKra »

Blij dat hij bij de Turbo op een andere plek zit ;)
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door Smiley »

Arno schreef:Ik vermoed dat degene in de Speedsters een uitermate 'zacht' leven hebben daarmee vergeleken. Een klein beetje water bij een regenbuitje.. Nou nou goh.. Poeh hee...
Afbeelding
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie