Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door aKra »

Vind ik leuk :D
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door Smiley »

Arno schreef:Tja.. Ik wil niet rot doen, maar in een Vectra en Astra hangt het ding dus ook op exact dezefde plaats op het inlaatspruitstuk en vol in de spray, nattigheid, pekel en andere troep die daar de neus binnen komt door de radiator. Over het algemeen zien de gebruikte ECU's van Astra's en Vectra's er aan de buitenkant ook compleet geoxideerd en smerig uit..
Mee eens, maar nattigheid rechtstreeks van boven naar beneden zoals in de speedster kan niet bij een vectra/astra.
De hogedrukspuit gaat er bij mij niet in. Zeker niet bij speedstereigenaren, die over het algemeen goed genoeg weten hoe fragile alles is.

Afbeelding

Ik houd het op regen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
paulbroere
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 apr 2013 20:50
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door paulbroere »

ik ben er niet gerust op.. toch eens goed kijken hoe ik het in het vervolg ga beschermen, want ik wil deze ongein niet nogmaals
2001 Opel Speedster 2,2 nr 0691
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door Smiley »

paulbroere schreef:ik ben er niet gerust op.. toch eens goed kijken hoe ik het in het vervolg ga beschermen, want ik wil deze ongein niet nogmaals
Je kunt een afdakje voor de ecu maken. Op deze 2 bouten kun je hem vastzetten. (ecu zit met 3 bouten en een blinde bout vast)
Afbeelding
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
paulbroere
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 apr 2013 20:50
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door paulbroere »

- update -

ben inmiddels thuis na 50kmm rijden vanaf OPC Ooterhout. De storing bleef weg :D
Men gaf wel aan dat er af en toe een foutmelding terug kwam ook na het repareren, dus uitdrukkelijk werd nogmaals gezegd dat er geen garantie op de reparatie gegeven kon worden.

Ik was uiteindelijk een kleine €440 kwijt.
Men heeft daarvoor de ECU stekkers gedemonteerd, alles zorgvuldig ontdaan van roest en schoongemaakt, zaken doorgemeten en terug in elkaar gezet. (ingespoten met contactspray).
Daarna heeft men de stekkers aan de achterkant (waar de kabels uitkomen) ingespoten met een soort hars om waterdicht te maken en een extra bescherming omheen gedaan.

Een smak geld, maar hij rijdt terug, en de stekkers/kabels zouden nu beter beschermd moeten zijn dan origineel... :)
2001 Opel Speedster 2,2 nr 0691
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door Manta79 »

Toppie ! :razz:
"A je to !" #0047
eryofa
Actief lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 15 mei 2006 17:37
Locatie: groningen

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door eryofa »

Al met al kunnen we er van leren dat betere bescherming van de stekkers en verbindingen kosten kan besparen, en vooral veel ellende. Moet er niet aan denken dat dit ergens in Italië gebeurt bijvoorbeeld. Vanmiddag ook eens gekeken:

De afdichting tussen kabel en stekker is d.m.v. een rubber tule. Die tule is d.m.v. een Ty-rap rondom de kabel dichtgesnoerd, maar daar kan eenvoudig water tussendoor lopen.
Dat water loopt dan aan de achterzijde de stekker in, en loopt zo door naar de ECU.

We hebben een binnenslaper, dus niet snel een probleem, maar die verbindingen ga ik toch maar verbeteren, en erboven een kapje o.i.d. maken.

Benieuwd of iemand nog een idee voor zo'n kapje heeft?
eryofa
Actief lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 15 mei 2006 17:37
Locatie: groningen

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door eryofa »

Gisteravond een stukkie toeren. Na 59 KM weer de storing, lampje brand motor loopt enkel stationair. Beetje frommelen aan de stekkers bij t expansievat, (die heb ik tegenwoordig voorlangs liggen). en lopen weer. Onderweg nog diverse keren via de OBD de storing moeten resetten.

's Morgens thuis de stekker helemaal losgehaald. Bleek toch dat enkele pinnen groene koperoxide produceerden.. schoongemaakt met contactspray en tandenborstel. Daarna ingespoten met WD40, en nu weer de hele dag zonder problemen aan t toeren geweest,

Je kijkt er al niet meer van op, maar wat een K.. bedrading maken die lui daar eigenlijk..

(e.e.a. als tip voor overige broeders)... zoek niet verder, koop geen ECU's, t zit bijna altijd in stekkers.

gelijktijdig ook de ECU stekers gecontroleerd, keurig droog, en in t vet, tules nog eens extra vastgezet met ty-raps
Daar hoeven we ons dus geen zorgen over te maken,.
Gebruikersavatar
Pw
Mega lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:39
Locatie: Almere

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door Pw »

Goed verhaal, goede tips.

Succes en Knalze!
Nr.0672
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door speedokus »

Ik heb toevallig na aanleiding van dit topic zo,n afscherming in elkaar geknutseld van aluminium, lekker licht dus.
makkelijk te monteren.
Grt Speedokus. :D
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pw
Mega lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:39
Locatie: Almere

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door Pw »

speedokus schreef:Ik heb toevallig na aanleiding van dit topic zo,n afscherming in elkaar geknutseld van aluminium, lekker licht dus.
makkelijk te monteren.
Grt Speedokus. :D

"Neem je ze in Productie" ?! :wink:
Nr.0672
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door speedokus »

zou zomaar kunnen Peter.
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
eryofa
Actief lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 15 mei 2006 17:37
Locatie: groningen

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door eryofa »

Hoi vrienden,

3 jaar later... Opnieuw een flink aantal keren P1271 en P1275 op de OBD gehad, (en dan wel in Toscane :shock: )
Achter de binnenwerkjes / gele kapjes van de grote stekkers (zwart en blauw) achter t expansievat opnieuw vocht en kopergroen.

Helaas was reinigen hiervan niet afdoende. Ook daarna nog vaak moeten resetten.

Bij de terugreis is het probleem echter na een paar honderd KM weer tot 0 teruggelopen.

Zeker weten dat ECU en beide stekkers niet het probleem zijn nu.

Zijn er nog mensen die ondertussen meer ervaring of tips hebben rond het op noodloop komen van de motor?

Grtz..
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door Smiley »

De 1271 heeft iemand anders ook wel eens gehad toen de bedrading beschadigd was onder de pook behuizing.
Is die er wel eens af geweest?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
eryofa
Actief lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 15 mei 2006 17:37
Locatie: groningen

Re: Motor loopt plots enkel stationair. Motorlampje brand.

Bericht door eryofa »

Klopt, wellicht was Dennizzz dat maar weet niet zeker meer.

2013 al eens gecheckt, en gisteren in Toscane heb ik die kabelboom losgemaakt en vrijgelegd. Geen bijzonderheden aan te zien. Het checken van de gehele boom zet ik in agenda voor komende winter...
Plaats reactie