Fout code 0405 (EGR) en inhouden van motor
Fout code 0405 (EGR) en inhouden van motor
heb sinds kort het volgende :
motor houdt in met een flutterend, vibrerend geluid bij snel gasgeven, bij iets loslaten en rustiger gasgeven accelereert de motor door tot aan max toerental. vermogen is er dus wel maar langzamer.
Geluid van aanzuiging, turbo en blowoff valve klinkt normaal.
begon met een plotselinge inhouding en toen een checkengine lampje
bij volgas na wegrijden bij stoplicht in zijn twee.
foutcode 0405 en deze was te resetten, handig hoor zon OBD.
Deze bleef terugkomen bij eerste 100 meter van wegrijden en was dan altijd te resetten.
inmiddels zijn bougies vervangen, leken vrij arm(grijs) volgens de experts.
de EGR klep is vervangen door afdekplaatje en EGR cheater.
Hierna kwam P0405 code niet meer op.
Nu loopt de motor het meest optimaal maar nog niet helemaal goed. bij snel gasgeven zo rond de 4500 toeren toch weer het geluid en inhouden en soms kan hij er doorheen accelereren.
Na loshalen EGR zag je wel wat roetvervuiling in het kanaaltje zitten.
we hebben ook al een keer met de Opcom uitgelezen en toen schommelde de O2 waarde nogal.
Maar omdat de EGR steeds foutcodes gaf daar eerst de oorzaak gezocht.
Ook waren de prestaties slechter in het begin, na bougies en EGR cheater duidelijk verbetering maar nog niet de volle PK overvloed van daarvoor.
Nu zon 80 km gereden vanavond na plaatsing cheater, is de vraag moet de ECU nog inleren?
Iemand nog suggesties voor volgende stap?
Alle slangetjes etc lijken allemaal goed vast te zitten.
motor houdt in met een flutterend, vibrerend geluid bij snel gasgeven, bij iets loslaten en rustiger gasgeven accelereert de motor door tot aan max toerental. vermogen is er dus wel maar langzamer.
Geluid van aanzuiging, turbo en blowoff valve klinkt normaal.
begon met een plotselinge inhouding en toen een checkengine lampje
bij volgas na wegrijden bij stoplicht in zijn twee.
foutcode 0405 en deze was te resetten, handig hoor zon OBD.
Deze bleef terugkomen bij eerste 100 meter van wegrijden en was dan altijd te resetten.
inmiddels zijn bougies vervangen, leken vrij arm(grijs) volgens de experts.
de EGR klep is vervangen door afdekplaatje en EGR cheater.
Hierna kwam P0405 code niet meer op.
Nu loopt de motor het meest optimaal maar nog niet helemaal goed. bij snel gasgeven zo rond de 4500 toeren toch weer het geluid en inhouden en soms kan hij er doorheen accelereren.
Na loshalen EGR zag je wel wat roetvervuiling in het kanaaltje zitten.
we hebben ook al een keer met de Opcom uitgelezen en toen schommelde de O2 waarde nogal.
Maar omdat de EGR steeds foutcodes gaf daar eerst de oorzaak gezocht.
Ook waren de prestaties slechter in het begin, na bougies en EGR cheater duidelijk verbetering maar nog niet de volle PK overvloed van daarvoor.
Nu zon 80 km gereden vanavond na plaatsing cheater, is de vraag moet de ECU nog inleren?
Iemand nog suggesties voor volgende stap?
Alle slangetjes etc lijken allemaal goed vast te zitten.
¨speed is life, but control is everything...¨
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
Als hij inhoud en je houd het gas vast, trekt hij dan helemaal niet meer of is het slechts heel kort even hikken en dan weer trekken?
Bij helemaal niet meer trekken, kan het zijn dat er een luchtslang vacuum gezogen wordt. Zeker bij warm weer en warme motorruimte als de slangen niet stijf genoeg zijn.
Dit is helaas niet makkelijk te controleren, omdat je de slangen niet kunt zien op het moment van vollast (bij een automaat kan dat door links te remmen en rechts gas te geven in D.
Wat zegt Dbilas ervan?
Bij helemaal niet meer trekken, kan het zijn dat er een luchtslang vacuum gezogen wordt. Zeker bij warm weer en warme motorruimte als de slangen niet stijf genoeg zijn.
Dit is helaas niet makkelijk te controleren, omdat je de slangen niet kunt zien op het moment van vollast (bij een automaat kan dat door links te remmen en rechts gas te geven in D.
Wat zegt Dbilas ervan?
klinkt als een mogelijkheid,
was inderdaad wel warmer dan de tijd daarvoor toen dit de eerste keer gebeurde maar misschien is het toeval dat de EGR daar mee samenviel
want nu is dat allemaal verholpen en loopt het duidelijk beter.
Het is geen hik maar een vibrerend flutter geluid waar je niet vanaf komt anders dan iets gasloslaten of niet verder trappen.
was inderdaad wel warmer dan de tijd daarvoor toen dit de eerste keer gebeurde maar misschien is het toeval dat de EGR daar mee samenviel
want nu is dat allemaal verholpen en loopt het duidelijk beter.
Het is geen hik maar een vibrerend flutter geluid waar je niet vanaf komt anders dan iets gasloslaten of niet verder trappen.
¨speed is life, but control is everything...¨
Hmm...
Je hebt sowieso 2 jaar volledige garantie bij DBilas en zou om te beginnen contact met hen opnemen!
De EGR wordt eruit geprogrammeerd door DBilas, dus enige aanslag daarin moet oude geweest zijn. Ik vind het daarom erg raar dat het iets uitmaakte dat je een EGR cheater monteerde !? Ik denk dat het de bougies zijn geweest die het verschil maakten.
Ik zou erg snel even een drukmeter monteren, want als bijvoorbeeld het slangetje van je wastegate kapot is, dan gaat hij gewoon snel richting de 1 bar turbodruk en bij veel te weinig toeren al en dan heb je ook dit effect.
Gezien het geluid bouwt ie te veel druk op, het kan ook zijn dat een moer van het draadeind tussen je "drukdoosje" en wastegate hevel is losgelopen en ook dan wordt de wastegate niet meer goed bediend om de druk te regelen. Zie plaatje..
Bij mij hadden ze in eerste instantie een siliconenslangetje hiervoor gemonteerd wat door de aandrijfas kapot gedrukt werd (omdat mijn auto lager is dan gebruikelijk) en heb ik later een verbeterde versie van hittebestendig rubber gekregen en is de wastegate iets veranderd om het te voorkomen.
Zie plaatje van het probleem..
Je kan deze heel simpel aansluiten bovenop je inlaatspruitstuk. Zie 2-de plaatje, gewoon een T-stukje ertussen en een tijdelijk drukmetertje met lang slangetje buitenom de auto. Je wilt echt niet doorrijden met te veel turbodruk, want dan gaat het niet goedkomen met de drijfstangen..
Het zou ook kunnen verklaren dat hij te arm lijkt, want met te veel turbodruk, krijg je te meer lucht in de motor, waartoe de ECU niet geprogrammeerd is qua brandstof..
Gr,
The Duke
Je hebt sowieso 2 jaar volledige garantie bij DBilas en zou om te beginnen contact met hen opnemen!
De EGR wordt eruit geprogrammeerd door DBilas, dus enige aanslag daarin moet oude geweest zijn. Ik vind het daarom erg raar dat het iets uitmaakte dat je een EGR cheater monteerde !? Ik denk dat het de bougies zijn geweest die het verschil maakten.
Ik zou erg snel even een drukmeter monteren, want als bijvoorbeeld het slangetje van je wastegate kapot is, dan gaat hij gewoon snel richting de 1 bar turbodruk en bij veel te weinig toeren al en dan heb je ook dit effect.
Gezien het geluid bouwt ie te veel druk op, het kan ook zijn dat een moer van het draadeind tussen je "drukdoosje" en wastegate hevel is losgelopen en ook dan wordt de wastegate niet meer goed bediend om de druk te regelen. Zie plaatje..
Bij mij hadden ze in eerste instantie een siliconenslangetje hiervoor gemonteerd wat door de aandrijfas kapot gedrukt werd (omdat mijn auto lager is dan gebruikelijk) en heb ik later een verbeterde versie van hittebestendig rubber gekregen en is de wastegate iets veranderd om het te voorkomen.
Zie plaatje van het probleem..
Je kan deze heel simpel aansluiten bovenop je inlaatspruitstuk. Zie 2-de plaatje, gewoon een T-stukje ertussen en een tijdelijk drukmetertje met lang slangetje buitenom de auto. Je wilt echt niet doorrijden met te veel turbodruk, want dan gaat het niet goedkomen met de drijfstangen..
Het zou ook kunnen verklaren dat hij te arm lijkt, want met te veel turbodruk, krijg je te meer lucht in de motor, waartoe de ECU niet geprogrammeerd is qua brandstof..
Gr,
The Duke
- Bijlagen
-
- t-stukje.jpg (229.44 KiB) 3823 keer bekeken
-
- slangetje.jpg (268.58 KiB) 3817 keer bekeken
-
- moertje los.jpg (226.53 KiB) 3825 keer bekeken
Laatst gewijzigd door the-duke op 23 jul 2010 23:02, 2 keer totaal gewijzigd.
The bullshit stops when the light drops
Vanavond samen met Martin zijn Opcom even gereden en data verzameld, hieronder twee links dankzij Martin zijn kennis van deze materie ook voor mij inzichtelijk
We hebben gereden en toen een tijds-opname gemaakt van het fenomeen wat optreedt.
als je naar de data kijkt rond de 3.72 sec dat is wanneer de flutter optreedt, zie bepaalde waardes zoals de airfeul rario B1S1 drastich veranderen en hij geeft ook aan 2 misfires, dus mogleijk dat dat ook het flutter effect geeft.
Martin wist ook nog informatie boven water te krijgen uit de bibliotheek waaruit je mag afleiden dat als de B1S1 sensor tijdelijk fluctueert je ook bepaalde troubleshooting moet doen. Wat we niet kunnen zondere verdere apparatuur, maar lijkt mogelijk toch dat deze sensor (naar ons idee de lambda voor de katalysator) mogelijk minder goed functioneert.
Maar ga nu Dbilas mailen om te kijken wat de verdere stappen mogen worden.
hierbij de link .
weblink: http://www.boltje.com/spider/speester_spider.htm
We hebben gereden en toen een tijds-opname gemaakt van het fenomeen wat optreedt.
als je naar de data kijkt rond de 3.72 sec dat is wanneer de flutter optreedt, zie bepaalde waardes zoals de airfeul rario B1S1 drastich veranderen en hij geeft ook aan 2 misfires, dus mogleijk dat dat ook het flutter effect geeft.
Martin wist ook nog informatie boven water te krijgen uit de bibliotheek waaruit je mag afleiden dat als de B1S1 sensor tijdelijk fluctueert je ook bepaalde troubleshooting moet doen. Wat we niet kunnen zondere verdere apparatuur, maar lijkt mogelijk toch dat deze sensor (naar ons idee de lambda voor de katalysator) mogelijk minder goed functioneert.
Maar ga nu Dbilas mailen om te kijken wat de verdere stappen mogen worden.
hierbij de link .
weblink: http://www.boltje.com/spider/speester_spider.htm
¨speed is life, but control is everything...¨
Spider zei:
Ook doen deze sensoren niks meer boven een bepaalde belasting (omdat ze dat niet kunnen), dus hebben dan ook geen invloed daarop (rijdt dan open loop).
Ik zou inderdaad bellen en als eerste zelf ook de turbodruk checken.
Gr,
The Duke
De standaard lamda sensoren van een Speedster zijn smallband en kunnen alleen rond de lambda 1 goed meten (AFR 14.7). Bij vol turbodruk zet DBilas het mengsel heel rijk (tussen de AFR 10,5 en 11,5) en kan je echt niks meer zeggen over de waardes die je met zo een sensor uitleest, dan moet je echt een extra wide-band sensor monteren..als je naar de data kijkt rond de 3.72 sec dat is wanneer de flutter optreedt, zie bepaalde waardes zoals de airfeul rario B1S1 drastich veranderen en hij geeft ook aan 2 misfires, dus mogleijk dat dat ook het flutter effect geeft.
Martin wist ook nog informatie boven water te krijgen uit de bibliotheek waaruit je mag afleiden dat als de B1S1 sensor tijdelijk fluctueert je ook bepaalde troubleshooting moet doen. Wat we niet kunnen zondere verdere apparatuur, maar lijkt mogelijk toch dat deze sensor (naar ons idee de lambda voor de katalysator) mogelijk minder goed functioneert
Ook doen deze sensoren niks meer boven een bepaalde belasting (omdat ze dat niet kunnen), dus hebben dan ook geen invloed daarop (rijdt dan open loop).
Ik zou inderdaad bellen en als eerste zelf ook de turbodruk checken.
Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
duidelijk verhaal ook het 'open loop' gebeuren.
Txs Duke voor de fotos en toelichting heb ik veel aan gehad
Vanmorgen hier in het dorp even een brug op geweest,
Gonzales kwam even op de koffie en we hebben even samen gekeken.
en met Dukes info diffuser eronderuit geschroefd en alles bekeken,
wat van invloed zou kunnen zijn, alles lijkt normaal geen scheurtjes, geen moertjes los, geen wategate slangen slecht, zit ook ver weg van drijfstang of warmte bronnen, hebben ze duidelijk verbeterd.
bovenin ook alles nagelopen, enige wat nog een conclusie was van de garagehouder is misschien bobine? hij vond hem niet zo mooi lopen in stationair, hij ploft om de zoveel tijd, en suggereerde nog om een keer de kap met de bougie connectors( weet niet precies hoe dat heet) om te ruilen met een andere speedster en kijken hoe ie dan loopt.
dit is trouwens de link naar een excel sheet net even beter te lezen
moet je wel eerst even downloaden om te kunnen lezen.
http://www.boltje.com/spider/speedster_spider.xls
met al deze gegevens ga ik nu naar Dbilas om te horen wat zij voorstellen,
wordt vervolgd.
Txs Duke voor de fotos en toelichting heb ik veel aan gehad
Vanmorgen hier in het dorp even een brug op geweest,
Gonzales kwam even op de koffie en we hebben even samen gekeken.
en met Dukes info diffuser eronderuit geschroefd en alles bekeken,
wat van invloed zou kunnen zijn, alles lijkt normaal geen scheurtjes, geen moertjes los, geen wategate slangen slecht, zit ook ver weg van drijfstang of warmte bronnen, hebben ze duidelijk verbeterd.
bovenin ook alles nagelopen, enige wat nog een conclusie was van de garagehouder is misschien bobine? hij vond hem niet zo mooi lopen in stationair, hij ploft om de zoveel tijd, en suggereerde nog om een keer de kap met de bougie connectors( weet niet precies hoe dat heet) om te ruilen met een andere speedster en kijken hoe ie dan loopt.
dit is trouwens de link naar een excel sheet net even beter te lezen
moet je wel eerst even downloaden om te kunnen lezen.
http://www.boltje.com/spider/speedster_spider.xls
met al deze gegevens ga ik nu naar Dbilas om te horen wat zij voorstellen,
wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Spider op 24 jul 2010 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
¨speed is life, but control is everything...¨
Het klopt inderdaad dat de ECU de lambda sensor niet gebruikt tijdens vol accelereren (Open loop). Dit wil echter niet zeggen dat de waarde uit de sensor niet bruikbaar is.
Wat hier goed te zien is, is dat de lambda vanaf 2.38 seconden (volgas 4200 rpm) beneden de 500 mV begint te komen wat weer betekent dat de motor armer loopt dan lambda 1 (14.7 AFR) bij volgas, dit is dus veel te arm en dat verklaart de misfires. (Is ook gevaarlijk voor de motor)
De gelogde MAP waarde lijkt niet te kloppen, dit komt waarschijnlijk doordat de ECU niet netjes is omgeprogrammeerd voor de andere MAP sensor. Er even vanuit gaande dat er nu een 2.0 bar MAP sensor opzit, dan is met het gelogde MAP voltage te bepalen dat de turbo overdruk ongeveer 0.5 tot 0.6 bar is. (1.5-1.6 bar absoluut)
Het probleem lijkt dus iets in de brandstof voorziening te zijn, misschien de brandstof pomp of druk regelaar.
Wat hier goed te zien is, is dat de lambda vanaf 2.38 seconden (volgas 4200 rpm) beneden de 500 mV begint te komen wat weer betekent dat de motor armer loopt dan lambda 1 (14.7 AFR) bij volgas, dit is dus veel te arm en dat verklaart de misfires. (Is ook gevaarlijk voor de motor)
De gelogde MAP waarde lijkt niet te kloppen, dit komt waarschijnlijk doordat de ECU niet netjes is omgeprogrammeerd voor de andere MAP sensor. Er even vanuit gaande dat er nu een 2.0 bar MAP sensor opzit, dan is met het gelogde MAP voltage te bepalen dat de turbo overdruk ongeveer 0.5 tot 0.6 bar is. (1.5-1.6 bar absoluut)
Het probleem lijkt dus iets in de brandstof voorziening te zijn, misschien de brandstof pomp of druk regelaar.
Less Is More
Speerke, super dat je de moeite heb genomen om even naar de data te kijken,
lijkt of je 3 mogelijke oorzaken geeft
om een en ander helder te hebben als Dbilas naar mij terugkomt:
1) ECU niet goed omgeprogrammeerd voor de nieuwe MAP sensor (2.0)
of
2) brandstof pomp
of
3) brandstof drukregelaar
lijkt of je 3 mogelijke oorzaken geeft
om een en ander helder te hebben als Dbilas naar mij terugkomt:
1) ECU niet goed omgeprogrammeerd voor de nieuwe MAP sensor (2.0)
of
2) brandstof pomp
of
3) brandstof drukregelaar
¨speed is life, but control is everything...¨