Fout code 0405 (EGR) en inhouden van motor

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

van deze 3 lijkt me dat je #1 kan uitsluiten, anders heeft ie dit vanaf het begin al. (waar het niet dat deze 2,2 turbo (of SC, is bijna dezelfde) mapping behelpen blijft.

Heb al meerdere malen gelezen dat de brandstofvoorziening van de 2,2 het bij zo'n 280pk vaak moeilijk krijgt. => Nieuwe pomp plaatsen, maar vaak is gewoon het filtertje in de tank flink verstopt. Even checken lijkt me.
(Zit een luikje voor achter je stoel...)
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Speerke :thumbup:
Ik wist dus niet hoe je een small band lambda waarde moet interpreteren, maar dit wijst dus inderdaad duidelijk op de tussenoorzaak van het probleem: te arm.

Echter..
Ik geef het een heel goede en de meeste kans dat het de brandstofdruk is (door drukregelaar-, pomp- of filterprobleem), maar als hij de veel turbodruk heeft kan hij ook te arm gaan.

Speerke zei:
Er even vanuit gaande dat er nu een 2.0 bar MAP sensor opzit, dan is met het gelogde MAP voltage te bepalen dat de turbo overdruk ongeveer 0.5 tot 0.6 bar is. (1.5-1.6 bar absoluut)
Als ik Speerke goed begrijp (ik denk dus dat hij bedoeld dat wanneer je een een turbodrukmeter aan zou sluiten, je 0.5-0.6 bar ziet) en de aanname correct is, dan is dus te veel turbodruk niet het probleem.

Double checken via druk meten is wel de volgende stap lijkt me: kost heel weinig tijd en dan weet je het zeker. De broertjes DBilas vertelden mij namelijk op de beurs in Essen dit najaar dat een stufeII met 0.7 bar turbodruk zou moeten werken, dus deze waarde zou een beetje gek zijn. (maar misschien bestaat er ook wel een 1.5 bar map sensor?!)
Ik woon te ver van je weg denk ik (Zeeland), maar je bent van harte welkom om dit te meten, ik heb er de spullen voor liggen.

Ik zou er wel heel erg mee oppassen nu en hem niet te zwaar belasten! Gewoon zonder turbodruk proberen te rijden, want anders gaan je zuigers eraan ben ik bang.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

spider,
Hoop dat het snel verholpen is, blijf natuurlijk graag op de hoogte van de ontwikkelingen. En mocht je naar dbilas gaan, ga uiteraard mee als het kan.
Speerke, je hebt dus aardig wat aan die gegevens van de op-com. Handig om te weten.
Mocht er ooit iemand in de buurt iets willen uitlezen, kan dat natuurlijk.
Zeker gezien de garantie lijkt het mij niet verkeerd zsm naar dbilas te gaan.
Uiteraard is het aanbod van duke ook geweldig, ook dan heel nieuwschierig en nodig mij dan ook graag zelf uit ;-)

Martin
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Extra info:
Of het waar is weet ik niet, maar hier http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... &hl=sensor staat dat voor een DBilas MAP sensor 1 bar vuldruk gelijk staat aan 4,9V.

Dan lijken de waardes die je hebt gemeten spot-on te zijn en heb je dus geen turbodruk probleem.

De volgende waardes bij volgas door jullie gemeten: (als de info op het Duitse forum klopt)
RPM Boost (bar)
3403 0.58
3750 0.66
4151 0.74
4219 0.73
4408 0.71
4551 0.72 Keurig :thumbup:

Gr,
The Duke

P.S.
Jullie zijn beiden van harte welkom, maar persoonlijk zou ik eerst met DBilas zelf verder gaan om de oorzaak te zoeken
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

Weer wat geleerd en genoteerd:
dus de MAP sensor waarde in V / 4,9V geeft aan hoeveel bar druk er is.

Dbilas zou voor de stufe 2 naar 0,7 bar gaan. Het duimpje bij 4551 toeren, 0,72bar. Echter zie ik iets erboven 0,74 bar staan. Dat is dan toch wel iets maar dan het maximum welke dbilas opgeeft. Of zou er enige marge in het omrekenen gehouden moeten worden?

Ook staat er nog een 2de kokom, met de druk in kPa. kPa /100 geeft de druk in bar als ik het goed heb? bij 4551 zou er dan 77kPa oftwel 0,77 bar zijn.

Wat ook lijkt, als ik het goed lees, zodra de turbo de druk op 0,74bar heeft, bij ongeveer 4100 toeren, begint het sputteren/stotteren. Alsof de software aangeeft, he de druk is nu te hoog, even inhouden.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

MartinB zei:
Wat ook lijkt, als ik het goed lees, zodra de turbo de druk op 0,74bar heeft, bij ongeveer 4100 toeren, begint het sputteren/stotteren. Alsof de software aangeeft, he de druk is nu te hoog, even inhouden.
Ik denk dat het niet zo nauw komt.
Ik heb bij die van mij (stufe I) de druk wat verhoogd en er zijn meerdere voorbeelden op het Duitse forum van collega's die de druk tot 0,8 of meer hebben verhoogd zonder problemen.
Let op: nog steeds onder de aanname dat wat op het Duitse forum staat over de MAP sensor klopt..

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Bovenstaande berekening lijkt me niet helemaal correct, als die MAP sensor een bereik heeft van 0-2bar absoluut. Oftewel van -1bar to +1 bar overdruk...

4.9V = 1 bar boostdruk = 2 bar absoluutdruk.

Als ik die waardes even snel omreken:
3,101 081 2.44 1.00 941 Rich
3,403 100 2.83 1.16 950 Rich
3,750 100 3.22 1.31 954 Rich
4,151 100 3.61 1.47 889 Rich
4,219 100 3.57 1.46 542 Rich
4,408 100 3.49 1.42 243 Lean
4,551 100 3.53 1.44 130 Lean
4,726 088 3.55 1.45 087 Lean


(Berekening zal niet helemaal kloppen, omdat het meetbereik van een sensor meestal vanaf zo'n 0.2V start.)

De 4e kolom is dus de berekende de boostdruk, welke hier tegen de 1.5 bar absoluut aanzit. En dat lijkt me een aannemelijke waarde voor een standaard 2,2 motor...

Zoals Speerke al zei springt ie bij vollast opeens naar Lean, dus oppassen daarmee en snel oplossen. (Brandstoftoevoer checken!!)
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

De mapping van de 2,2 SC's is vrijwel identiek aan die van de DBilas turbo's, en bij de 2,2 SC's wordt een Delphi 16235939 MAP sensor gebruikt.
Range 20-200 KPa
(Absoluut, dus klopt met 1 bar boostdruk = 4.9V)
:wink:
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

top jullie meedenken!

ik leer elke posting meer :oops:

resumee, druk lijkt goed met een absolute druk van 1,5 bar.

eerstvolgende mod wordt een drukmeter om daar ook bij normaal gebruik te kunnen kijken voor check van turbo systeem tijdens normaal gebruik :!:

(Kom wel even samen met Martin kijken hoe jij hem hebt ingebouwd Duke )

brandstof toevoer zou de oorzaak kunnen zijn.

heb nu een mail uitstaan naar Dbilas met alle info maar zou mij niet verbazen als dit of augustus de maand is dat de hele familie in Griekenland zit.
Maar wil zeker even hun reactie cq actie op dit alles hebben.

Mocht ik geen antwoord krijgen dan gaat in ieder geval de stoel eruit en ga ik het filter checken.
Vanaf morgen en dag of drie mogelijk 6 geen tijd om hier mee aan de slag te zijn, MAAR minimaal rijden of helemaal niet had ik mij al voorgenomen :!: :!:

deed ik al zo min mogelijk en als ik al reed dan zonder dat fenomeen te laten optreden wat zeker na de bougievervanging en EGR cheater makkelijk gaat.

Maar mogelijk is de pomp ipv het filter de boosdoener en levert ie gewoon minder want bij filter heb ik het gevoel dat je over het hele bereik dan wisselende resultaten zou hebben of grilliger gedrag maar misschien is dat een verkeerde conclusie.

ik laat het weten!

iemand het brandstoffilter cq pomp al eens vervangen :?: 8)
¨speed is life, but control is everything...¨
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Bij een verstopt aanzuigfilter zal de pomp niet meer zijn maximale opbrengst (flow vs. pompdruk) kunnen leveren, en dat merk je dus juist bij die max boostgebieden.
(Dit zou overigens ook nog een probleem kunnen zijn met de spanningstoevoer naar je pomp. Even checken of daar wel altijd 14.4 volt aankomt...)

Pompunit uitbouwen hoor je eigenlijk van onderuit te doen (hele tank demonteren...), maar door het minimaal groter maken (dremeltje oid) van de serviceopening achter je stoel kun je daar zo de pompunit loshalen. :wink:
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

Okay duidelijk verhaal, filter dan eerst.

brandstof filter al gevonden zit tegen motorschot links bij het luchtfilter,
lijkt het makkelijkst omdat als eerste dan te checken cq te vervangen.

En daarna uitbouwen stoel en voltage pomp checken.

wordt toch na dit weekend, jammer.

kan wel al vast een filter bestellen,even afhankelijk of ie van goud is.

vond dit nog op de Dbilas site


Wir machen
vom 22.07.
bis 08.08.2010
Betriebsferien. :)
¨speed is life, but control is everything...¨
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Aanzuigfilter zit onderaan je pomp. Schijnt nogal eens wat troep in te zitten. Maar als je deze excercitie toch gaat uitvoeren is het misschien handig om gelijk een uprated pomp terug te plaatsen. Moet me hier ook eens in verdiepen. :?
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

in de bibliotheek wordt ook nog gesproken over een fuel pressure test is dat nog een optie,
geeft zon pomp altijd dezelfde druk en bepaalt de afname de hoeveelheid of geeft de pomp bij meer vraag meer druk > fuel?

mocht druk altijd max zijn dan is dat nog een aardige check lijkt me,
die lijn met testpunt zit bovenop de motor.

http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... 0Check.pdf

bij fuelfilter had ik de indruk dat je dit filter bedoelde

http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... eplace.pdf

maar
in de pomp zit ook nog een filter begrijp ik,
die in het motorcompartiment heeft geen zin om die na te lopen?
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Spider zei:
(Kom wel even samen met Martin kijken hoe jij hem hebt ingebouwd Duke )
Prima, ik hoor het wel, via PM kunnen we dan wat gegevens uitwisselen en een geschikt momentje vinden.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Spider schreef:in de bibliotheek wordt ook nog gesproken over een fuel pressure test is dat nog een optie,
geeft zon pomp altijd dezelfde druk en bepaalt de afname de hoeveelheid of geeft de pomp bij meer vraag meer druk > fuel?

mocht druk altijd max zijn dan is dat nog een aardige check lijkt me,
die lijn met testpunt zit bovenop de motor.


maar
in de pomp zit ook nog een filter begrijp ik,
die in het motorcompartiment heeft geen zin om die na te lopen?
Dat grote (fijn) filter kun je natuurlijk gewoon vervangen. Zal niet al te duur zijn. En de brandstofdruk meten is natuurlijk altijd een goed idee, mits je de juiste aansluiting kunt verkrijgen. (Meter lenen?) Alleen wel lastig om dit dan tijdens een belasting/rijden te doen...

De 2,2 heeft dacht ik standaard met 3.8bar benzinedruk, echter de DBilas turbo's zullen hier de boostdruk nog wel bij optellen. (Inlaatdruk-geregeld systeem, net zoals de SC conversies hebben.)

Je zou nog de benzinedruk plus de flow statisch kunnen bekijken bij lopende pomp (retourstroom loshalen in emmer) en bij 1 bar overdruk op je regelaar moet je dan op 4.8 bar komen. Met ook nog voldoende flow...

Lastig klusje...
:?
Plaats reactie