Fout code 0405 (EGR) en inhouden van motor

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

alleen dat grote filter zal nog wel te doen zijn hier op de oprit,
maar de rest zal nog best wel even een klus zijn :cry:

anders is het misschien toch een idee om 8 augustus richting Dbilas te bellen,
want als het dat allemaal niet is, wat next :?

wordt vervolgd tot over een paar dagen, thanks voor al het meedenken :thumbup: :thumbup:
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

Nou na twee weken werken en geen tijd voor de speedster,eindelijk het vervolg, alhoewel vorige week nog even samen met Martinb een tweetal testruns gemaakt om Dbilas van info the voorzien de opdracht was om in zijn vier met 2000 toeren volgas te geven en dan minstens 10 seconden data te produceren dat hebben we gedaan, met na een seconde of 7 een knipperend Engine light en een motor in noodloop.

resultaten hier

http://www.boltje.com/spider/first_run.xls

http://www.boltje.com/spider/second_run.xls

en de volgende meldingen in de OPcom

P0300 - random cylinder misfire
P0302 - random cylinder misfire
P0420 - Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)
(00) - Not present

Dbilas had als optie aangegeven om alle slangen na te lopen en als die goed waren, de ECU op te sturen voor een rijkere programmering.

Maar er waren ook mensen die aangaven dat het mogelijk de ontsteking zou kunnen zijn, of het octaangetal vande benzine te laag.

Dus gisteren besloten om eerst octaanboost te halen, dus een flesje van de 'justice brothers' bij de 20 liter shell gegooid was precies de verhouding voor wedstrijdgebruik :wink:

Dat gaf geen verschil.

daarna mijn ontsteking open gepulkt en daar kwam al aan het licht dat die redelijk wat vocht langs had gehad door roestaanslag zie hier:

http://picasaweb.google.nl/Nieuwvennep. ... directlink

duas schoongemaakt maar dat hielp niet, vanmiddag naar MartinB getogen en zijn ontstekingsmodule in zijn geheel overgezet.
warm gereden en toen geschiedde het wonder,

Hij doet het weer normaal, gasgeven en gaan!!!!!

:jump:

dit hadden we dus weken eerder moeten doen :bag: maar het probleem qua denken was denk ik, dat als er vrij veel power over is en je net zo'n vette power upgrade gedaan hebt, ben je eerder geneigd daar de fout te zoeken.

Dus iedereen onwijs bedankt voor het meedenken, zelfs MarkV op vakantie :thumbup:

:woship: En MartinB bedankt voor het lenen van de sleutel tot succes.

Morgen ligt er een nieuwe onstekingsmodule klaar in Leiden,

http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... index.html

blijkbaar is er al wel meer mee van doen geweest want dit is inmiddels
versie 3 sinds de introductie van de speedster.

Ik ben weer blij :thumbsup:
Laatst gewijzigd door Spider op 20 aug 2010 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Mooi verslag en top dat je de oorzaak van het probleem gevonden!
Lekker rijden weer :wink:

Wel gek dat de metingen van het mengsel aangaven dat de auto te arm liep. Ik zou het nog eens nameten na het plaatsen van de nieuwe bobine-unit. Als het dan nog niet goed is (qua mengsel dan, ook al rijdt ie goed), misschien toch nog eens met een wideband nameten voor de zekerheid, maar dan lijkt het er misschien toch op dat de meting van het mengsel niet correct was en ons dat op het verkeerde been heeft gezet..

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Mooi dat het weer opgelost is. :thumbup:
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Bericht door sooike »

Leuk te lezen dat je probleem is opgelost Spider :thumbup: , het heeft inderdaad wel een hele tijd aangesleept.
Zo zie je maar dat met het delen van kennis (en onderdelen) van andere speedsterrijders, het uitmeten van specifieke motorwaarden, tot een knappe oplossing kan leiden.
De roestvorming in de ontstekingsmodule is zeker een gevolg van de pakken sneeuw waaronder je Speedster bedolven zat, toe hij bij Dbilas buiten werd gestald. :roll:
Geniet er van na die hoop ellende :!:
Einfach nur ein nackter Sportler
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

thanks guys,
tjah, had natuurlijk allemaal sneller gekund maar sowieso de laatste 2 maanden druk met werk geweest.
Wat het vocht zelf betreft is de 2 weken veel regen begin juni ook teveel van het goede geweest, net ook in de weken dat ik steeds weg was en ik er niet mee heb gereden.

als de nieuwe unit erin zit gaan we zeker nog een keer testen.

@Duke ben ook benieuwd naar verschillen tussen onze drie speedsters, als we die datasheets in de toekomst eens naast elkaar zouden zetten, is ook wel interessant denk ik.

vanaf nu vaker onder de hoes en eindelijk mijn garage eens anders inrichten en zo'n turbo kapje boven de module is misschien ook een optie, anyway ik kan weer 3 jaar vooruit 8) , toch al weer zolang gewoon buiten.
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

Inderdaad, binnenkort nog eens de gegevens uitlezen. Kijken of er verschillen zijn. Ook is het weer een goede basis. Mocht er in de toekomst een ander probleem zijn hebben we in ieder geval referentiepunten.

Maar vooral, gelukkig dat het nu opgelost is. Nu weer tijd voor andere leuke projecten ;-)
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

Leuk verslag zo, mijn gevoel was ook de ontsteking, zo lezend, gezien de misfires. Goed dat het gevonden is.
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

Hee Ries, was jij dat die zei>> is de ontsteking! :wink:

Vanmorgen de nieuwe unit opgehaald in Leiden bij het motorhuis,
Arie van het magazijn was wel zo aardig om 10 % te geven omdat het zaterdag was; Top!
maar voor 314,34 E was ik weer voorzien van nieuwe 'animatie'!

Loopt weer als een lier, maar het 'coilpack' schreeuwt om een nieuw
motorplaatje want opel levert voor dat bedrag natuurlijk geen motorplaatje erbij; gemiste kans :cry:

duitse forum had wel een mooi aanbod of misschien gelijk maar de vauxhall 'griffin' geplaatst. :idea:
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

:-), maar wat een prijsje zeg, ik zeg altijd dat ik van de Opelclub Fedoc ben en dan heb je vaak 30%.

Mooie (front)plaatjes maken kan hier, voor allerlei doeleinden. Zit te denken er ook een te maken daar. Een electronicavriend maakt daar ook zijn voorfronten voor buizenversterkers etc.

Je download hun designer en upload je opdracht en je ziet vooraf de kosten.

http://www.schaeffer-ag.de/

tl ! Ries
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

goeie tip ga gelijk eens aan het 'tekenen' :wink:
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Spider schreef:duitse forum had wel een mooi aanbod of misschien gelijk maar de vauxhall 'griffin' geplaatst. :idea:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0471822787
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Spider
Mega lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 01 feb 2007 9:37
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Spider »

Die bedoelde ik :wink:
¨speed is life, but control is everything...¨
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

De mapping van de 2,2 SC's is vrijwel identiek aan die van de DBilas turbo's, en bij de 2,2 SC's wordt een Delphi 16235939 MAP sensor gebruikt.
Range 20-200 KPa
(Absoluut, dus klopt met 1 bar boostdruk = 4.9V)
Mocht iemand nog ooit wat willen rekenen met dit type mapsensor.. Ik vond nog de bijgevoegde datasheet, waar de eigenschappen beschreven staan..

Met de formule die erbij staat kan je het voltage dat je meet omrekenen naar vuldruk..

Gr,
The Duke
Bijlagen
Delphi 16235939 MAP sensor.pdf
(427.46 KiB) 286 keer gedownload
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Ik had Gonzales nog gesproken vandaag bij Rica over dit probleem in het verleden voor Spider en dat het toen niet duidelijk was waarom een misfire kan leiden tot een te arm lijkend mengel. ("...omdat je zou denken als een deel niet verbrandt, dit juist rijk moet lijken...")

Hier is het antwoord daarvoor: http://www.innovatemotorsports.com/foru ... php?t=9967

Waar in het midden van de text het antwoord staat:

Your right. Easiest way I see it is lambda 1.0 is stoichiometric for any given fuel exhaust (0.8 lambda is about 11.8 afr). AFR is just the ratio in units to unit for whatever fuel to air. For gas its about 14.7:1, alcohol is 6 -10:1 depending on type, and nitromethane burns stoich at about 1.5:1.

Thing is, a glass beaker filled with 12g of air and 1g gas has an AFR of 12:1, but it doesn't have any lambda value because it hasn't burned and a WBO2 which is a tool to read lambda (expressed as afr) doesn't know the difference. So if the engine is missfiring it would incorrectly read lean because it senses the air and exhaust, not the raw uncombusted fuel (from missfire).

Yet another method is "fuel-air equivalence ratio" where 1.0 is stoich and richer is higher and leaner is lower.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Plaats reactie