Supercharger ombouw 2.2 DIY
Supercharger ombouw 2.2 DIY
Ben begonnen met de SC ombouw voor mijn oranje speedy. Er waren al de nodige topics, maar daar stonden vaak de onderdelenlijsten niet bij. Die blijf ik bijhouden met zoveel mogelijk leveranciers en partnumbers. Dan hoeft niet iedereen hetzelfde uitzoekwerk te doen.
Uitgangspunten:
- 280 a 310 pk
- 6-ribs riem, gelijk aan Ariel Atom
- Ecu remap van Courtenay/Klasen
- 2,5 of 3 inch Tullett systeem
Dit is het startpunt:
Nokken as inlaat - Catcams - 253gr
Gesmede drijfstangen
Zuigers - Wiseco - compressie 8,9
Krukas balanceren en polijsten – Bakker Sliedrecht
Kop revisie, kleppen, hoedjes flowen
De rest van de onderdelen komen er nog bij om de boel aan de praat te krijgen.
Onderdelen Leverancier
Remap en Dyno Klasen motorsport
Passende riem Conitech 6 PK- XXXX
Koppelingsset Courtnay
Overig
Waterpomp intercooler
Catchtank dualpass
Afdraaien en balanceren vliegwiel
100 Amp dynamo
Reeds gekocht
Dual pass plate ZZPerformance
Neutrale balansassen ZZPerformance
Eaton M-62 eBay
Spruitstuk met laminova koeling 12584348
68mm gasklep 12565553
Supercharger outlet gasket 12584342
TB gasket 12575463
SC bolts 11589214
Intake manifold bracket 12586632
Oversized tensioner pulley ZZPerformance
SC Pulley 2,8 inch 6-rib ZZPerformance
LSJ phenolic intake spacer ZZPerformance
Crank pulley LSJ 6-rib MRZ
LSJ Dynamo pulley 6-rib MRZ
Idler pulley Courtney
2 bar map sensor Delphi
Injectoren 470cc Bosch
Radiateur intercooler Pro-alloy
Electrische waterpomp Stewart components
Uitgangspunten:
- 280 a 310 pk
- 6-ribs riem, gelijk aan Ariel Atom
- Ecu remap van Courtenay/Klasen
- 2,5 of 3 inch Tullett systeem
Dit is het startpunt:
Nokken as inlaat - Catcams - 253gr
Gesmede drijfstangen
Zuigers - Wiseco - compressie 8,9
Krukas balanceren en polijsten – Bakker Sliedrecht
Kop revisie, kleppen, hoedjes flowen
De rest van de onderdelen komen er nog bij om de boel aan de praat te krijgen.
Onderdelen Leverancier
Remap en Dyno Klasen motorsport
Passende riem Conitech 6 PK- XXXX
Koppelingsset Courtnay
Overig
Waterpomp intercooler
Catchtank dualpass
Afdraaien en balanceren vliegwiel
100 Amp dynamo
Reeds gekocht
Dual pass plate ZZPerformance
Neutrale balansassen ZZPerformance
Eaton M-62 eBay
Spruitstuk met laminova koeling 12584348
68mm gasklep 12565553
Supercharger outlet gasket 12584342
TB gasket 12575463
SC bolts 11589214
Intake manifold bracket 12586632
Oversized tensioner pulley ZZPerformance
SC Pulley 2,8 inch 6-rib ZZPerformance
LSJ phenolic intake spacer ZZPerformance
Crank pulley LSJ 6-rib MRZ
LSJ Dynamo pulley 6-rib MRZ
Idler pulley Courtney
2 bar map sensor Delphi
Injectoren 470cc Bosch
Radiateur intercooler Pro-alloy
Electrische waterpomp Stewart components
Laatst gewijzigd door Co'tje op 14 feb 2011 19:50, 8 keer totaal gewijzigd.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Supercharger ombouw 2.2 DIY
Even wat update erbij
Co'tje schreef:
Originele GM delen nummer
Spruitstuk met laminova koeling 12584348
68mm gasklep 12565553
Supercharger outlet gasket 12584342
TB gasket 12584342
SC bolts 11589214
Injectoren Hangt van ecu af, Stage 2 = std Z20LET
2 bar map sensor Hangt van ecu af. Courtenay heeft Delphi
Overige onderdelen leverancier
Oversized tensioner pulley Niet nodig
SC Pulley 2,8 inch 6-rib ZZPerformance alleen voor >250pk
LSJ phenolic intake spacer ZZPerformance
Crank pulley LSJ 6-rib aleen nodig voor 6 rib conversie
LSJ Dynamo pulley 6-rib aleen nodig voor 6 rib conversie
Idler pulley Courtney
Koppelingsset Courtnay
Remap en Dyno Klasen motorsport
Passende riem nnb > Contitech 5(6) PK-1275 oid
Reeds gekocht
Dual pass plate ZZPerformance ++
Neutrale balansassen ZZPerformance of DIY ombouw
Eaton M-62 eBay
Overig
Waterpomp intercooler
Radiateur intercooler
Catchtank dualpass
Afdraaien en balanceren vliegwiel
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Volgens mij wil Co naar de 300 exmantaa, en de Z20let injectoren maxen op 270.
Volgens mij moet hij die van de vxr hebben (die blauwe)
Heeft de M62 zelf nog een GM nummer, of is die generiek?
Volgens mij moet hij die van de vxr hebben (die blauwe)
Heeft de M62 zelf nog een GM nummer, of is die generiek?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Volgens mij is dit het GM nummer van de Charger 12584331. 1200 dollar nieuw (harrop is 2000 dollar nieuw)Smiley schreef:Volgens mij wil Co naar de 300 exmantaa, en de Z20let injectoren maxen op 270.
Volgens mij moet hij die van de vxr hebben (die blauwe)
Heeft de M62 zelf nog een GM nummer, of is die generiek?
- En ik zal courtenay eens mailen voor de juiste injectoren die bij de mapping passen.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Stage 2 mapping = std Z20LET injectoren
Boven de ~275pk inderdaad de blauwe VXR injectoren.
(Ik dacht dat Klasen deze ook kon mappen met onze Z22SE ecu. Heb je daar al contakt mee?)
Mooiste is straks als Speerke z'n remap ook geschikt is voor drukvulling. Heb 'm gevraagd of hij de LSJ TMAP sensor daarin ook wil meenemen, omdat deze zo in het spruitstuk past en daarbij ook de echte inlaattemp meet.
Boven de ~275pk inderdaad de blauwe VXR injectoren.
(Ik dacht dat Klasen deze ook kon mappen met onze Z22SE ecu. Heb je daar al contakt mee?)
Mooiste is straks als Speerke z'n remap ook geschikt is voor drukvulling. Heb 'm gevraagd of hij de LSJ TMAP sensor daarin ook wil meenemen, omdat deze zo in het spruitstuk past en daarbij ook de echte inlaattemp meet.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Exmanta heeft zijn ecu opgestuurd.Denthrax schreef:Dan maar een roadtrip naar Courtenay binnen enkele weken.
(je moet wel aandringen op een final map, want standaard krijg je die met de 5500 rpm max, en wordt je vriendelijk verzocht langs te komen voor een final)
Ter lering en vermaak; wat moet een SC map kosten bij Courtenay?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Courtenay heeft me voor de 300 pk setup naar Klasen verwezen. 1200 euro voor dyno en goede mapping is aardig wat geld. Maar voorlopig zijn ef niet veel alternatieven.Denthrax schreef:Enige tijd terug heb ik Klaasen gecontacteerd voor een SC map. Toen hij zei dat dit op maat was voor 1200 eur heb ik vriendelijke bedankt!! Dan maar een roadtrip naar Courtenay binnen enkele weken.
Al doet Hitec ook weer wat schijnt het.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Hitec doet ontzettend veel met SC's, alleen zijn ze dacht ik tijdje geleden verhuisd.
Mijn Courtenay "post-mapping" heeft toen 200,-GBP gekost. Dat zijn betere prijzen dan Klasen, want €1200,- is idioot duur. Daar kan je een lang weekend voor naar UK en nog met en dyno remap terugkomen.
Ik weet niet hoe Courtenay die ander SC 300+ remaps dan heeft gedaan. Zal eens navragen hoe dat zit daar.
Mijn Courtenay "post-mapping" heeft toen 200,-GBP gekost. Dat zijn betere prijzen dan Klasen, want €1200,- is idioot duur. Daar kan je een lang weekend voor naar UK en nog met en dyno remap terugkomen.
Ik weet niet hoe Courtenay die ander SC 300+ remaps dan heeft gedaan. Zal eens navragen hoe dat zit daar.
Klopt. Ik heb mijn ECU reeds terug van Courtenay met de base map erop. Toch ga ik voor een een uiteindelijke map bij hen op de dyno. Begin volgend jaar even tot bij hen.Smiley schreef:Exmanta heeft zijn ecu opgestuurd.Denthrax schreef:Dan maar een roadtrip naar Courtenay binnen enkele weken.
(je moet wel aandringen op een final map, want standaard krijg je die met de 5500 rpm max, en wordt je vriendelijk verzocht langs te komen voor een final)
Ter lering en vermaak; wat moet een SC map kosten bij Courtenay?
Voor de basemap heb ik £200 betaald. De final dyno setup is volgens uurloon.
Tegenvaller tijdens de eerste klusdag. De bussen van de balansassen komen er met geen mogelijkheid meer uit. Dus we gaan voor een oplossing met een electrische waterpomp. Prijzige en bewerkelijke optie, maar helaas de enige mogelijkheid om dit blok aan de praat te krijgen.
Voor de liefhebbers: ik heb een setje neutrale balansassen te koop
Voor de liefhebbers: ik heb een setje neutrale balansassen te koop
Ik betaal 800 euro bij Klasen voor een "post mapping" en daarna een custom remap op de dyno. Lijkt me een prima prijs.Exmantaa schreef:Mijn Courtenay "post-mapping" heeft toen 200,-GBP gekost. Dat zijn betere prijzen dan Klasen, want €1200,- is idioot duur. Daar kan je een lang weekend voor naar UK en nog met en dyno remap terugkomen.
Elektrische waterpomp is binnen.Met elektronische besturing en verlengkabel om de besturing op een andere plek te bevestigen.
Waarom?
- waterpomp uit het blok verwijderd waardoor de ketting van de balansassen en de waterpomp geheel komt te vervallen
- hij blijft pompen tot het blok voldoende gekoeld is, ook met motor uit
- minder vermogen nodig omdat hij pompt onafhankelijk van het aantal toeren dat de motor maakt
- Vocky kwam op ongeveer 12pk extra vermogen op hoge toeren door vervallen balansassen en efficient water rondpompen.
Blok zit in elkaar. Dit weekend de voorclam eraf om de pre-rad van pro-alloy erin te zetten.
waterpomp
Waarom?
- waterpomp uit het blok verwijderd waardoor de ketting van de balansassen en de waterpomp geheel komt te vervallen
- hij blijft pompen tot het blok voldoende gekoeld is, ook met motor uit
- minder vermogen nodig omdat hij pompt onafhankelijk van het aantal toeren dat de motor maakt
- Vocky kwam op ongeveer 12pk extra vermogen op hoge toeren door vervallen balansassen en efficient water rondpompen.
Blok zit in elkaar. Dit weekend de voorclam eraf om de pre-rad van pro-alloy erin te zetten.
waterpomp