Supercharger ombouw 2.2 DIY

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Supercharger ombouw 2.2 DIY

Bericht door Co'tje »

Ben begonnen met de SC ombouw voor mijn oranje speedy. Er waren al de nodige topics, maar daar stonden vaak de onderdelenlijsten niet bij. Die blijf ik bijhouden met zoveel mogelijk leveranciers en partnumbers. Dan hoeft niet iedereen hetzelfde uitzoekwerk te doen.

Uitgangspunten:
- 280 a 310 pk
- 6-ribs riem, gelijk aan Ariel Atom
- Ecu remap van Courtenay/Klasen
- 2,5 of 3 inch Tullett systeem

Dit is het startpunt:
Nokken as inlaat - Catcams - 253gr
Gesmede drijfstangen
Zuigers - Wiseco - compressie 8,9
Krukas balanceren en polijsten – Bakker Sliedrecht
Kop revisie, kleppen, hoedjes flowen

De rest van de onderdelen komen er nog bij om de boel aan de praat te krijgen.

Onderdelen Leverancier
Remap en Dyno Klasen motorsport
Passende riem Conitech 6 PK- XXXX
Koppelingsset Courtnay

Overig
Waterpomp intercooler
Catchtank dualpass
Afdraaien en balanceren vliegwiel
100 Amp dynamo

Reeds gekocht
Dual pass plate ZZPerformance
Neutrale balansassen ZZPerformance
Eaton M-62 eBay
Spruitstuk met laminova koeling 12584348
68mm gasklep 12565553
Supercharger outlet gasket 12584342
TB gasket 12575463
SC bolts 11589214
Intake manifold bracket 12586632
Oversized tensioner pulley ZZPerformance
SC Pulley 2,8 inch 6-rib ZZPerformance
LSJ phenolic intake spacer ZZPerformance
Crank pulley LSJ 6-rib MRZ
LSJ Dynamo pulley 6-rib MRZ
Idler pulley Courtney
2 bar map sensor Delphi
Injectoren 470cc Bosch
Radiateur intercooler Pro-alloy
Electrische waterpomp Stewart components
Laatst gewijzigd door Co'tje op 14 feb 2011 19:50, 8 keer totaal gewijzigd.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Supercharger ombouw 2.2 DIY

Bericht door Exmantaa »

Even wat update erbij :)
Co'tje schreef:

Originele GM delen nummer
Spruitstuk met laminova koeling 12584348
68mm gasklep 12565553
Supercharger outlet gasket 12584342
TB gasket 12584342
SC bolts 11589214

Injectoren Hangt van ecu af, Stage 2 = std Z20LET
2 bar map sensor Hangt van ecu af. Courtenay heeft Delphi


Overige onderdelen leverancier
Oversized tensioner pulley Niet nodig
SC Pulley 2,8 inch 6-rib ZZPerformance alleen voor >250pk
LSJ phenolic intake spacer ZZPerformance
Crank pulley LSJ 6-rib aleen nodig voor 6 rib conversie
LSJ Dynamo pulley 6-rib aleen nodig voor 6 rib conversie
Idler pulley Courtney
Koppelingsset Courtnay
Remap en Dyno Klasen motorsport
Passende riem nnb > Contitech 5(6) PK-1275 oid

Reeds gekocht
Dual pass plate ZZPerformance ++
Neutrale balansassen ZZPerformance of DIY ombouw
Eaton M-62 eBay


Overig
Waterpomp intercooler
Radiateur intercooler
Catchtank dualpass
Afdraaien en balanceren vliegwiel
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Volgens mij wil Co naar de 300 exmantaa, en de Z20let injectoren maxen op 270.
Volgens mij moet hij die van de vxr hebben (die blauwe)

Heeft de M62 zelf nog een GM nummer, of is die generiek?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

Smiley schreef:Volgens mij wil Co naar de 300 exmantaa, en de Z20let injectoren maxen op 270.
Volgens mij moet hij die van de vxr hebben (die blauwe)

Heeft de M62 zelf nog een GM nummer, of is die generiek?
- Volgens mij is dit het GM nummer van de Charger 12584331. 1200 dollar nieuw (harrop is 2000 dollar nieuw)
- En ik zal courtenay eens mailen voor de juiste injectoren die bij de mapping passen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Stage 2 mapping = std Z20LET injectoren
Boven de ~275pk inderdaad de blauwe VXR injectoren.
(Ik dacht dat Klasen deze ook kon mappen met onze Z22SE ecu. Heb je daar al contakt mee?)

Mooiste is straks als Speerke z'n remap ook geschikt is voor drukvulling. Heb 'm gevraagd of hij de LSJ TMAP sensor daarin ook wil meenemen, omdat deze zo in het spruitstuk past en daarbij ook de echte inlaattemp meet.
Gebruikersavatar
Denthrax
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 10 mei 2009 16:43
Locatie: Kluisbergen (BE)

Bericht door Denthrax »

Enige tijd terug heb ik Klaasen gecontacteerd voor een SC map. Toen hij zei dat dit op maat was voor 1200 eur heb ik vriendelijke bedankt!! Dan maar een roadtrip naar Courtenay binnen enkele weken.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Denthrax schreef:Dan maar een roadtrip naar Courtenay binnen enkele weken.
Exmanta heeft zijn ecu opgestuurd.
(je moet wel aandringen op een final map, want standaard krijg je die met de 5500 rpm max, en wordt je vriendelijk verzocht langs te komen voor een final)

Ter lering en vermaak; wat moet een SC map kosten bij Courtenay?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

Denthrax schreef:Enige tijd terug heb ik Klaasen gecontacteerd voor een SC map. Toen hij zei dat dit op maat was voor 1200 eur heb ik vriendelijke bedankt!! Dan maar een roadtrip naar Courtenay binnen enkele weken.
Courtenay heeft me voor de 300 pk setup naar Klasen verwezen. 1200 euro voor dyno en goede mapping is aardig wat geld. Maar voorlopig zijn ef niet veel alternatieven.

Al doet Hitec ook weer wat schijnt het.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Hitec doet ontzettend veel met SC's, alleen zijn ze dacht ik tijdje geleden verhuisd.
Mijn Courtenay "post-mapping" heeft toen 200,-GBP gekost. Dat zijn betere prijzen dan Klasen, want €1200,- is idioot duur. Daar kan je een lang weekend voor naar UK en nog met en dyno remap terugkomen. :)

Ik weet niet hoe Courtenay die ander SC 300+ remaps dan heeft gedaan. Zal eens navragen hoe dat zit daar.
Gebruikersavatar
Denthrax
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 10 mei 2009 16:43
Locatie: Kluisbergen (BE)

Bericht door Denthrax »

Smiley schreef:
Denthrax schreef:Dan maar een roadtrip naar Courtenay binnen enkele weken.
Exmanta heeft zijn ecu opgestuurd.
(je moet wel aandringen op een final map, want standaard krijg je die met de 5500 rpm max, en wordt je vriendelijk verzocht langs te komen voor een final)

Ter lering en vermaak; wat moet een SC map kosten bij Courtenay?
Klopt. Ik heb mijn ECU reeds terug van Courtenay met de base map erop. Toch ga ik voor een een uiteindelijke map bij hen op de dyno. Begin volgend jaar even tot bij hen.

Voor de basemap heb ik £200 betaald. De final dyno setup is volgens uurloon.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

Tegenvaller tijdens de eerste klusdag. De bussen van de balansassen komen er met geen mogelijkheid meer uit. Dus we gaan voor een oplossing met een electrische waterpomp. Prijzige en bewerkelijke optie, maar helaas de enige mogelijkheid om dit blok aan de praat te krijgen.

Voor de liefhebbers: ik heb een setje neutrale balansassen te koop :cry:
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

Exmantaa schreef:Mijn Courtenay "post-mapping" heeft toen 200,-GBP gekost. Dat zijn betere prijzen dan Klasen, want €1200,- is idioot duur. Daar kan je een lang weekend voor naar UK en nog met en dyno remap terugkomen. :)
Ik betaal 800 euro bij Klasen voor een "post mapping" en daarna een custom remap op de dyno. Lijkt me een prima prijs.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

Elektrische waterpomp is binnen.Met elektronische besturing en verlengkabel om de besturing op een andere plek te bevestigen.

Waarom?
- waterpomp uit het blok verwijderd waardoor de ketting van de balansassen en de waterpomp geheel komt te vervallen
- hij blijft pompen tot het blok voldoende gekoeld is, ook met motor uit
- minder vermogen nodig omdat hij pompt onafhankelijk van het aantal toeren dat de motor maakt
- Vocky kwam op ongeveer 12pk extra vermogen op hoge toeren door vervallen balansassen en efficient water rondpompen.

Blok zit in elkaar. Dit weekend de voorclam eraf om de pre-rad van pro-alloy erin te zetten.

Afbeeldingwaterpomp
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Klinkt goed :thumbup:

Nog wat foto's misschien om de werkzaamheden tot nu toe te illustreren :wink:

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

the-duke schreef:Klinkt goed :thumbup:
Nog wat foto's misschien om de werkzaamheden tot nu toe te illustreren :wink:
Gr,
The Duke
Zal morgen foto van het blok posten
Wordt pas echt spannend als de clams eraf gaan.
Plaats reactie