Smiley's supercharger inbouw DIY

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Bericht door Speedster4Fun »

aboellaard schreef: Als ik naar het benzinefilter kijk lijkt het of de plastic leiding gewoon over een tule geschoven kan worden (eerste warm maken waarschijnlijk) en dan voldoende vast zit zodat zelfs geen klem gebruikt hoeft te worden. Maar aangezien er toch nogal wat druk op komt, is het wel handig om te weten wat wel en niet kan.

Van die tule op het benzinefilter is de plastic benzineleiding verwijderd en vervangen door een flexibele leiding + benzineleidingklem. Vanwege de verdikking in die tule glijdt de slang er niet van af (is de hoge druk kant).
Op de benzinerail is de metalen leiding doorgezaagd en m.b.v. een speciale tang een verdikking in de leidng gemaakt zodat de benzineslang met klemmetje er daar er ook niet vanaf glijdt.

De retourleiding is doorgesneden en daar is een metalen buisje in de plastic leiding geschoven om het te verstevigen. Daar is de benzineleiding overheen geschoven plus een klemmetje.
Aangezien dat de lage druk kant is gaat dat prima. Bij Smiley, Exmantaa en mijzelf zit het zo.

Smiley, had je daar geen foto's van gemaakt?
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

^^ dat dus.

En ter aanvulling; alleen goede injectie-benzineslang hiervoor ngebruiken want het is wel een drukleiding!!

(Edit: minimaal SAE J30 R9 spec.)
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Met dank voor de antwoorden.

Ben ondertussen zelf ook wat wijzer geworden. Op het UK forum is dit full conversion of OE fuel hoses to AN te vinden om de hele santekraam (of is het hier 'slangenkraam') te vervangen. Staat ook een opmerking in over het gebruik van klemmen. Dus maar weer geprobeerd daar wat over te vinden. Eindelijk via Russell Performance een opmerking gevonden dat klemmen OK zijn tot ongeveer 250 PSI, of zeg maar 17 Bar. Zou dus voldoende moeten zijn, ook voor de drukkant. Muv situaties waarbij de druk heel hoog kan oplopen, zoals in de link bescheven door Alanoo met een toerentalbegrenzer die heel hard ingrijpt.

Afijn, ik ga gewoon klemmen gebruiken. Nu nog even het internet op om het speciale gereedschap voor de alu buis te vinden :)

O ja, wat de slang betreft, naarmate je meer leest, wordt he moeilijker. Zat verhalen van slangen die poreus worden en zelfs goede fabrikanten die zeggen dat je ze na een jaar of 3 (Goodridge 200) moet vervangen. Zal wel afhangen van het gebruik (temperatuur?). Of even wat geld uitgeven en Goodridge 811 gebruiken :oops:
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Bericht door speedokus »

QSP D08 Benzineslang / brandstof slang 4/6/8/10/12/16 DASH binnenwerks.

Staalomvlochten brandstof slang van de beste kwaliteit roestvrijstaal.
Maximaal 1000psi of 70 BAR
Prijs is per meter
Ik heb 8 mm inwendig gebruikt met tevens een reinigbaar brandstof filter er tussen.
Heb nog geen foto,s kunnen maken i.v.m uitlenen camera.
Succes Smiley.
Grt Speedokus.
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Sorry, ik ben al een jaartje of 350 niet op het forum geweest.. shame on me.

Ik werd net door iemand naar deze thread verwezen en zag de laatste post over brandstof leidingen.

Iedereen moet uiteraard zelf weten wat ze willen maar ik zou staal omvlochten brandstofleidingen met klem af willen raden!

Er zijn in de UK al meerdere auto's in de fik gevlogen omdat de eigenaren een lekkage onder de staalmantel niet opgemerkt hebben en daar met -voor de auto- fatale gevolgen mee doorgereden zijn.

Als je gewone rubberleidingen gebruikt weet je in ieder geval dat ze aan de juiste norm voldoen (dat staat er op geprint) en je kunt -als er al een leiding problemen geeft- zien dat het mis gaat.

Dat het de leidingen waren die dit veroorzaakt hebben staat redelijk vast omdat de eigenaren in eerste instantie na veel puzzelen vastgesteld hadden dat dit het geval zou moeten zijn en omdat er daarna meerdere andere mensen vastgesteld hebben dat ook bij hen diezelfde leidingen langzaam lekten.

Het vervelende is gewoon dat je niet kunt zien wat er gebeurt, je moet het toevallig ruiken om er achter te komen anders is het te laat.

Met brandstof in een motorruimte moet je geen halve maatregelen nemen!
Afbeelding
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Bericht door speedokus »

Dit is inderdaad een hele goede waarschuwing Yvo.
Heb daar niet bij stil gestaan.
Maar ik denk dat ze toch zeker niet het eerste jaar voor problemen zullen zorgen.
En als je de vaste aansluitkoppelingen gebruikt is dit probleem dan wel opgelost?
Want ga deze dan zeker bestellen en monteren.
Grt Speedokus.
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
twinair
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:57

leidingen

Bericht door twinair »

kun je de gevlochten leidingen weer verwijderen dus.....

@ Speedokus: wie had ze je in eerste instantie aangeraden te plaatsen?
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Voor drukslangen moet je kijken naar de gebruikte rubberkwaliteit. (de zgn permeabiliteit/ "poreusheid" voor benzine...) Zoals eerder gezegd, gebruik minimaal SAE J30 R9 spec of hoger. En na een aantal jaar gewoon vervangen.

"Staalomvlochten to 1000psi" zegt alleen iets over de barstdruk...
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Re: leidingen

Bericht door speedokus »

twinair schreef:kun je de gevlochten leidingen weer verwijderen dus.....

@ Speedokus: wie had ze je in eerste instantie aangeraden te plaatsen?
Dit heeft niemand aangeraden, maar mijn slangen waren aan het scheuren.
Dus zelf besloten om ze voor deze slangen te vervangen.
Grt Speedokus.
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Misschien dat slang met een teflon inlage wat langer meegaat. Goodridge 811 is hier een voorbeeld van, maar je heb veel goedkopere, zoals hier.

Ik heb ondertussen toch maar besloten gelijk naar AN6 aansluitingen te gaan. Zo'n 'metalen leiding verbredingtang' is nog niet zo makkelijk te vinden en een slang koud op een leiding klemmen zie ik niet zitten. Dus dan maar beide metalen leidingen weg en vanaf de rail direct naar AN6. Alleen jammer dat die adapters uit Amerika moeten komen. Die van de pomp naar AN6 ook trouwens (van Russell Performance, andere kon ik niet vinden). Misschien een mooie taak voor iemand met een webshop op dit gebied :D
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

aboellaard schreef:Misschien dat slang met een teflon inlage wat langer meegaat. Goodridge 811 is hier een voorbeeld van, maar je heb veel goedkopere, zoals hier.
Grote verschil met Goodridge 811 slang is dat de normale teflon slangen (die idd. juist voor brandstof uitstekend zijn) veel minder buigzaam/flexibel zijn.

De goodridge 811 is een flexibele slang die is gemaakt door een geribbelde harde PTFE pijp (denk aan zo'n flexibele electro-pijp in huis) van binnen te bekleden met een zachtere PTFE laag zodat de binnenkant weer glad is om de stroming niet te verstoren. Stukken ingewikkelder en duurder om te maken. Oh.. En omdat deze constructie heel anders is moet je ook voor de 811 slang de specifieke goodridge -AN slang uiteinden gebruiken.

Deze extern geribbelde constructie maakt (veel) krappere bochten mogelijk als met de reguliere PTFE pijp die veel stugger is en minder ver kan buigen.

Allemaal niet spannend, maar als je de normale PTFE slang gebruikt moet je hier wellicht beetje rekening mee houden dat je niet ergens even makkelijke een bocht/knik in kunt maken met de stuggere soort.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Bedankt voor die informatie Arno! Ik ga nu eerst maar eens bij de benzinepomp kijken of er genoeg ruimte is om met stugge slang te werken. Motorruimte lijkt me het probleem niet, maar door de bulkhead naar de pomp kan wel eens problematisch zijn.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

@Smiley, sorry voor al die vragen, maar ik gebruik je handleiding zo ongeveer als bijbel voor de S/C conversie en loop steeds weer tegen dingen aan.

1. Je stuurt de twee fans van de motorkoeling en de S/C koeling aan op dezelfde manier als de fan van de niet S/C NA, dus op koelvloeistof temperatuur van de motorkoeling. Of doe je het anders? (Bij Courtenay hebben ze 't over een fan switch in de S/C koelvloeistofleiding, vandaar)
2. Kan je me vertellen wat voor een catchtankje je gebruikt, weet ik zeker dat 't past.
3. Aansturing van de waterpomp gaat denk ik via het relais, waarbij het relais wordt aangestuurd met de signaaldraad en de pomp met de continue draad. Dus je pomp werkt direct als de motor aangaat. Correct?
4. Weet je misschien wat voor een waterpomp van Bosch dit is? Ik kan dezelfde (denk ik) bestellen via Courtenay, maar ben 't eerlijk gezegd een beetje zat steeds weer een premium prijs te betalen voor in essentie standaard onderdelen.

Ik heb ondertussen per boot uit de US de M62 en de manifold binnen. Ben nog steeds bezig met de benzineleiding, omdat bij de pomp inderdaad heel weinig ruimte aanwezig is en de tuutjes van de pomp van de bulkhead afwijzen. Wacht nu de tweede keer op wat onderdelen uit Engeland. Is tot nu toe een van de meest vervelende (en niet eens noodzakelijke) voorbereidende werkzaamheden.

Die truuk van de stofzuigerpijp voor het doorvoeren van de slangen is overigens geniaal. Ik had gisteren toch de boel weer eens open en voor je 't wist zaten die gaten in het schuim. Ik had al een luikje omdat ik wielkastverbreders gemonteerd heb, en die zitten toevallig op dezelfde plek.
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Bericht door Neetmans »

over kniftige dingen gesproken...

wat voor tang hebben jullie gebruikt om de verdikking in de stalen benzineleiding aan te brengen ? :)

Groet,
Corne
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Bericht door Speedster4Fun »

@aboelaard

1- klopt
2- http://www.alloyracingfabrications.com/ ... -tank.html
3- klopt ook
4- Bosch PAD (is dezelfde als Courtenay)

@Neetmans

pfff.. ik weet de naam van die tang niet meer, je kan ze op Ebay vinden, waarschijnlijk weet Exmantaa het (die had hem gekocht)
Plaats reactie