Smiley's supercharger inbouw DIY

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Geen idee hoe dat tangetje precies heet, maar ooit op het net gezien en via B&Q besteld. Werkt met een balletje en gaatje aan de andere kant. Past net in de 10mm benzineleiding en maak daarmee rondom kleine uitstulpingen zodat de benzineslang niet meer van de pijp kan schieten.
Je kan ook speciale tooltjes kopen (duur), of anders gewoon een passende slangpilaar aan de pijp lassen/hardsolderen...

Over die fanswitch; de Courtenay SC software geeft soms een foutcode, zonder MIL lamp, maar geeft wel een continue draaiende fan. (even resetten en klaar)
Kun je natuurlijk oplossen door zo'n fanswitch te monteren en daarbij dan ook gelijk een lagere inschakeltemperatuur te nemen. (of gewoon knappe software...)
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

@Speedster4Fun: met dank voor de antwoorden. Heb ondertussen de Bosch pomp besteld (Bosch partnummer 392023004, 67 euro incl verzenden bij teilesuche24.de)

@Exmantaa: fantastisch een workaround voor een bug in je 'eigen' software. Verkoop je ook nog meer door.

@Neetmans: ik heb me een rolberoerte gezocht naar zo'n apparaat. Volgens mij heet het een 'swaging tool' in het Engels. Maar dan krijg je allerlei 'flaring tools' voor je kiezen. Had wel wat in de US gevonden, maar daar had je voor elke pijpdiameter een ander tool nodig en die dingen waren aardig aan de prijs. Vandaar dat ik maar gekozen heb voor de AN6 'all the way' route. Zit nu al ongeveer 200 euro in die route en ik heb het nog steeds niet voor elkaar. Dus zo'n kniftig gereedschapje is zo gek nog niet :)
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Eindelijk klaar met de AN6 benzine leiding. Wat foto's. Bij de bensinepomp is het allemaal heel krap en heb ik twee keer andere fittingen moeten bestellen. De retourleiding heeft misschien een millimeter speling. Pomp moet er een stukje uit, connectoren d'r op en alles d'r weer in zien te vroeten. Zoals op de foto te zien moet ook het luikje vergroot worden. Speciaal in de hoek waar de connectoren zitten. Maar zo wordt het vervangen van de pomp ook erg makkelijk.

De oorspronkelijke plaats van het benzinefilter vond ik niet erg handig (moeilijk bij te komen) dus ook het filter maar verplaatst. Het nieuwe filter is ook veel kleiner, dus makkelijker te plaatsen.

Afijn weer een stapje dichter bij de SC conversie. Op naar de per-rad montage
Bijlagen
Bij de pomp
Bij de pomp
DSC_3796 OK.JPG (40.44 KiB) 3812 keer bekeken
Benzinefilter
Benzinefilter
DSC_3797 OK.JPG (47.85 KiB) 3806 keer bekeken
injectierail
injectierail
DSC_3799 OK.JPG (65.77 KiB) 3812 keer bekeken
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Heb je ook gelijk een andere pomp gemonteerd? Standaard pomp zit aan de grens met een stage 2 SC...

En hoezo een kleiner filter? Toch nog wel dezelfde filter specs? (standaard filterunit is al redelijk klein uitgevoerd)
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

De oude pomp zit er nog steeds in. Heb er wel aan gedacht die alvast te vervangen, maar word eerlijk gezegd een beetje moe van al die 'kleine' dingen die her en der moeten gebeuren en waarvoor steeds weer onderdelen uit Engeland of de US nodig zijn. Ik heb overigens het manifold bracket weten te vinden, in de US ...

Weet nu al zeker dat die pomp ook vervangen gaat worden, maar dat is na het vergroten van het luikje allemaal goed te doen. En voorlopig rij ik nog wel even zonder interieur. Volgens mij is dit een auto waar je toch mee bezig blijft.

Dit is het filter http://www.ebay.co.uk/itm/6-AN6-Black-A ... 231364b1a8. 900 liter per uur zou toch voldoende moeten zijn. Maar het is echt veel kleiner dan het origineel. Filtering gaat wel door een sintered element (waar je bij kan komen door het filterhuis open te schroeven. Best mooi gemaakt ding). Commentaar is altijd meer dan welkom want ik ben een goedwillende amateur met vrijwel geen ervaring.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

aboellaard schreef: 900 liter per uur zou toch voldoende moeten zijn. Maar het is echt veel kleiner dan het origineel. Filtering gaat wel door een sintered element (waar je bij kan komen door het filterhuis open te schroeven. Best mooi gemaakt ding). Commentaar is altijd meer dan welkom want ik ben een goedwillende amateur met vrijwel geen ervaring.
30 micron filtering die ze aangeven is IMHO the grof voor een injectie motor.

Met een carb kan je er nog mee weg komen, maar injectors hebben veel kleinere openingen in de injector nozzle en hebben ook zelf kleine filtertjes er in die echt als een soort 'laaste redmiddel' er in zitten. Als die verstoppen moet je meestal de injector laten reviseren waarbij ze die dan kunnen vervangen.

Wellicht is dit filter geschikt als pre-filter voor een externe brandstofpomp, maar een OEM drukfilter (MANN, Bosch, etc.) zoals normaal gemonteerd filtert deeltjes tot zo'n 5 a 6 micron er voor 95% of meer uit en levert dus veel 'schonere' brandstof aan de injectors.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Niets meer aan bovenstaande toe te voegen...

(Oftewel, monteer een goed "OEM-spec" filter! Een slecht werkende injector plus SC is een slechte combionatie.)
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Gaan we weer :( Als ik dat nou van tevoren had geweten ... Heb even het een ander opgezocht, maar duidelijke uitspraken over filtering zijn moeilijk te vinden. Wat ik raar vind is dat er erg veel filters met metaal element aangeboden worden voor injectiesystemen met een filtering van 30 to 60 micron. Als hoofdfilter. Afijn, zal niet de eerste keer zijn dat de commercie toeslaat.

ISO fuel cleanness standards hebben het alleen maar over deeltjes kleiner dan 30 micron, dus dat is al een goede indicatie dat een filter die d'r ook uit moet halen. En het laatste dat ik wil is gedonder met injectoren.

Nog bedankt voor het delen van dit soort informatie!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

aboellaard schreef: Wat ik raar vind is dat er erg veel filters met metaal element aangeboden worden voor injectiesystemen met een filtering van 30 to 60 micron. Als hoofdfilter. Afijn, zal niet de eerste keer zijn dat de commercie toeslaat.
Hangt ook van de toepassing af natuurlijk.. In de circuit-racerij is het niet ongewoon dat er spullen worden gebruikt die wat minder op de 'duurzaamheid' zijn gericht maar vooral op het maximaliseren van het vermogen voor kortere tijd of met (veel) kortere service intervallen.

Een race-auto legt natuurlijk in een seizoen eigenlijk maar een heel beperkt aantal kilometers af en daarbij is het niet eens vreemd om in het seizoen nog eens het 1 en ander regelmatig te laten reviseren/vervangen zoals injectors en zo. (als mensen al niet hele motoren halverwege een seizoen reviseren!)

Dan is een erg goed filter dus niet eens nodig en omdat een fijner filter in theorie eerder zal verstoppen is het een keuze in die toepassing om dan een minder goede filtering te pakken en wat vaker spullen te wisselen.

Zelfde zie je in sommige oplossingen in race-auto's mbt. ophanging en andere onderdelen. Zaken die wellicht bere-sterk zijn en prima voldoen in een race auto, maar na 1 jaar 'op straat' waarschijnlijk rijp voor de sloop zijn wegens corrosie, vervuiling, etc. etc..

Oplossingen uit de rally-hoek zijn vaak nog het meest bruikbaar voor langdurig/straat gebruik omdat deze ook vaak met vuil en slechte omstandigheden te maken hebben. Hoewel ook hier de kanttekening blijft dat zo'n auto na een seizoen of zelfs een paar races vaak helemaal uit elkaar gaat en alles weer 'schoon' in elkaar gezet wordt, wat op een straat-auto gewoon niet gebeurt..
ISO fuel cleanness standards hebben het alleen maar over deeltjes kleiner dan 30 micron, dus dat is al een goede indicatie dat een filter die d'r ook uit moet halen. En het laatste dat ik wil is gedonder met injectoren.
De OEM filters hebben meestal bij de 30 micron een 99+% filter efficiency en halen zo'n 95% bij 5 micron deeltjes.

Sommige filters gaan nog verder/dieper, helemaal als je naar filters van direct ingespoten motoren gaat waar de extreem hogedruk pompen meestal erg allergisch zijn voor vuil. Vaak worden die wel een stuk groter omdat ze meer vuil 'vangen' en meer oppervlak nodig hebben zodat het niet te snel gaat verstoppen.

Ik heb wel eens het 1 en ander nagevraagd bij o.a. Bosch over olie en brandstof-filters.

Die mannen hebben interessante info en dan kom je er ook achter dat allerlei filters die op zich best kunnen passen en er identiek uit zien een heel andere filter 'grofheid' kunnen hebben.

Jammer genoeg hebben ze deze informatie vaak wel in hun interne databases en zijn ze niet te beroerd de info te geven als je er specifiek naar vraagt, maar ze kunnen niet zoeken in hun produkt lineup als je zegt "Welk filter heeft dan xxx-liter/min en xx-micron filter capaciteit?"..

Da's jammer als je op zoek bent naar een vervangend filter met bijvoorbeeld andere aansluitingen oid. Kan je alleen zelf al een aantal selecteren en dan vragen "wat doet deze? en deze?"

Ach.. Is ook te doen, alleen wat meer werk :)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Ben dan uiteindelijk begonnen de manifold en SC in te bouwen. Vraagje: op het UK forum staat dat de manifold naar cyclinder head pakking aangepast moet worden, maar staat niet bij wat en hoe. In deze thread staat een foto met de pakking er erg duidelijk op en een blauwe vlek in het midden van de pakking.

Als je naar de manifold kijkt, is het duidelijk dat er voor een gat met een klep (staat aangegeven als nr 908 'valve' op de LSJ partnumber list en is onderdeel van de manifold) geen corresponderend gat in het blok zit.

Moet de manifold pakking (gekocht bij Courtenay) aangepast worden of niet?

Heb net de PITA bout van de manifold bracket vast en ga maar gewoon door. Alles zit toch altijd beter als je het twee keer doet :D

Weet iemand overigens ook met wat voor een moment de manifold bouten aangehaald moeten worden? In de US is een waarde van 22Nm aangegeven, maar toen ik nog niet eens op de helft zat leek me dat al meer dan genoeg. Besefte ook opeens dat in de US de bouten M8 zijn en niet M6 zoals in de Z22SE. Heb het maar op 10Nm gelaten, wat vrij normaal lijkt te zijn voor M6.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Dat klepje is voor de PCV carterventilatie. Zoals je gemerkt hebt liggen die niet precies in lijn voor de LSJ manifold en de Z22SE kop. Voor een werkend systeem zou je de pakking iets moeten aanpassen (stukje uithalen) om een doorgang te maken tussen Z22SE ventilatiegat en LSJ manifold klep. En dan wat vloeibare pakking erop zodat het ook afdicht.

MAAR... DAT WERKT NIET met de SC remaps van Courtenay, Hitec e.a. Daar wordt een standaard pakking gebruikt en de boel gewoon helemaal afgedicht met wat vloeib. pakking. (zie foto Smiley)

De SC remap van Speerke zou volgens mij wel met een werkend PCV systeem overweg moeten kunnen, echter naar mijn weten nog door niemand uitgetest...

Succes.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7342
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Exmantaa schreef:echter naar mijn weten nog door niemand uitgetest...
Peters rotrex blaast als het goed is terug het 2.4 manifold met standaard pakking in.
Dat zou dus een werkende pcv op moeten leveren.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Wederom bedankt! Zonder dit forum (of beter, een paar heel actieve leden) kom ik nergens.

De ECU is al bij Peter, maar ik heb toch maar de boel dichtgekit. Kan ik altijd nog veranderen, aangezien het loshalen van de manifold helemaal niet zo'n klus is. Vooral niet als je het een keer of 5 achter elkaar doet, zoals ik vandaag :(

Morgen de centrifuge erop en dan eens kijken hoe het nou precies met die riem gaat. Is net zo als alles wat je de eerste keer doet, meeste tijd gaat zitten in het uitzoeken hoe alles moet. En natuurlijk spullen halen. Had bijvoorbeeld nergens gelezen dat de ruimte tussen de tuutjes van de manifold (laminova's) en de bulkhead zo klein is dat je alleen met 90 graden bochten wegkomt. Dus weer naar de autohandel voor twee knietjes. Nu maar hopen dat ik morgen niets nodig heb ...

... en dan nog het avontuur van de intake. Heb wat spul in Engeland besteld, maar ben nu al zeker dat het loodgieterswerk aan die kant ook nog wat improvisatie zal vereisen. Maar wel leuk zo'n nieuwe hobby :D
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Smiley schreef:
Exmantaa schreef:echter naar mijn weten nog door niemand uitgetest...
Peters rotrex blaast als het goed is terug het 2.4 manifold met standaard pakking in.
Dat zou dus een werkende pcv op moeten leveren.
Ik mag niet hopen dat hij z'n Rotrex zo de standaard 2.4 manifold inblaast... Tenminste; niet zonder iets aan die PCV te modificeren, want zoals je zelf nog wel weet is dat bij de 2.4 mani gewoon een plaatje met een klein gaatje erin.
Oftewel dan blaas je je boostdruk zo je carterventilatie in. :shock:

@Aboellaard; je had even hier voorin bij Smiley kunnen spieken:

Afbeelding
:wink:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7342
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Exmantaa schreef:Ik mag niet hopen dat hij z'n Rotrex zo de standaard 2.4 manifold inblaast... Tenminste; niet zonder iets aan die PCV te modificeren, want zoals je zelf nog wel weet is dat bij de 2.4 mani gewoon een plaatje met een klein gaatje erin.
Oftewel dan blaas je je boostdruk zo je carterventilatie in. :shock:
Tja, misschien dat peter nog eens langswipt voor duidelijkheid.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie