Foutcode P0340

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Foutcode P0340

Bericht door S. Gonzales »

Afgelopen woensdag kreeg ik tijdens een toerritje met Manta79 en PeterC, na een lunchpauze, een P0340! Deze code verwijst o.a. naar de nokkenassensor. Er is dan niet meer mee te rijden en ik moest meteen aan de kant, motor sloeg af. Foutcode uitlezen leverde in eerste instantie niets op, het mml brandde wel! Motor opnieuw gestart, liep meteen weer maar zeer slecht/onregelmatig. Mml brandde nog steeds, opnieuw naar foutcodes gezocht en nu wel gevonden, P0340 dus. Foutcode gewist, mml ging direct uit en motor liep weer als een zonnetje. Onderweg naar huis geen last meer gehad.
Vlak voor ik vertrok had ik een nieuwe ontstekingsmodule gemonteerd (preventief vervangen). Sinds de remap bij Speerke (april 2010) had ik nooit meer een foutmelding gehad. Daarom richtte ik mijn aandacht op de nieuwe ontstekingsmoduul.
Na wat Googlen leek dat geen slechte gok. Deze melding komt namelijk ook voor wanneer de massaverbinding naar de ontstekingsmoduul niet optimaal is. Daarom heb ik nu onder het M6 boutje (LA op de moduul) een kartelringetje geplaatst evenals onder de massa aansluiting van het kleppendeksel (zijkant LA). Morgen praktijktest doen naar Soest, maar heb er wel vertrouwen in.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Foutcode P0340

Bericht door S. Gonzales »

Vandaag getest of de foutmelding (P0340) wegbleef na de verbeterde massa aansluiting. Nope! Hier in het dorp floepte het mml al direct aan. Eerst ff getankt en daarna de storingscode gewist. Stukje gereden en onderweg geen last gehad. Na een gezellig familieontbijt koers gezet naar Soest. Ik was amper de parkeerplaats af en ..... plop....mml brandt weer. Code gewist en door..... Na plaspauze, motor weer opnieuw gestart, paar keer gas gegeven, niets aan de hand, maak vaart om in te voegen..plop komt ie weer, de P0340. Meteen aan de kant, gewist en tot Soest geen probleem. Voor ik uit Soest vertrok heb ik de ontstekingsmoduul gewisseld voor de "oude". En op de terugweg geen foutmelding meer gehad. Het lijkt er dus sterk op dat de ontstekingsmoduul de storing veroorzaakt. Gelukkig maar ;-)
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Je zou even de diagnose procedure kunnen uitvoeren voor p0340 in dit document:

http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... uxhall.pdf

Zo te zien moet je een heel eind komen met een multimeter.

Succes,

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Foutcode P0340

Bericht door S. Gonzales »

markv schreef:Je zou even de diagnose procedure kunnen uitvoeren voor p0340 in dit document:
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... uxhall.pdf
Zo te zien moet je een heel eind komen met een multimeter.
Succes, Mark
Dank voor de tip Mark! Dit boekwerk (235 pagina's) had ik gezien, maar zag na het lezen door de bomen het bos niet meer. Wanneer de foutcode met de "oude" ontsteking opnieuw terug komt ga ik me alsnog in de diagnose procedure verdiepen. Hopelijk is dat niet nodig. Motor loopt weer als een zonnetje en (Off topic, sorry...) met de nieuwe set-up > -1gr camber + de R888's voelt het nu al lekker aan terwijl de banden nog niet eens opgeruwd zijn.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

Toch geen 595RS'en genomen?
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

en is het probleem met de "oude ontstekingsmodule" weggebleven ?
Dan is het misschien wel handig om te weten wat de nieuwe was (merk en waar ie vandaan kwam etc.), zodat niemand die meer gaat bestellen dacht ik zo..

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Foutcode P0340

Bericht door S. Gonzales »

the-duke schreef:en is het probleem met de "oude ontstekingsmodule" weggebleven ?
Dan is het misschien wel handig om te weten wat de nieuwe was (merk en waar ie vandaan kwam etc.), zodat niemand die meer gaat bestellen dacht ik zo..

Gr,
The Duke
Sorry, je hebt helemaal gelijk Duke!
Wel, na het monteren van de 'oude' module is de storing niet meer teruggekomen. Duidelijk geval dus! De nieuwe module was/is een merkloos exemplaar, een imitatie (uit China?). Daarmee zeg ik niet dat de kwaliteit slecht is want waarschijnlijk werkt het, op een Astra bijvoorbeeld, wel probleemloos. De ECU van de Speedster is net even anders (heb ik me laten vertellen ;-) Dat zou dus de oorzaak van de storingsmelding kunnen zijn. De imitatie module kwam uit Engeland via een gerespecteerd forumlid, en die regelt voor mij (en Piet begrijp ik) dat er nu een OEM exemplaar wordt verstuurd met een kleine bijbetaling onzerzijds. De imitatie exemplaren zijn iig probleemloos teruggenomen, er zat een jaar garantie op. Hopelijk zijn de OEM versies binnen voor dat we (Spider, Smiley en o.g.) eind deze maand met LOT in Frankrijk rijden. Want de module die ik nu gebruik levert alleen problemen op wanneer de auto koud en vochtig is. Na het opwarmen is er niets aan de hand.
Conclusie: wanneer je voor een beduidend goedkoper imitatie exemplaar gaat, weet dan dat je dit risico loopt. Geef aan dat het om een Speedster gaat (afwijkende ECU), je geen storingsmelding P0340 wilt en zorg dat je een goede garantie (geld terug) op het artikel hebt!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Hartstikke duidelijk!
Bedankt voor de info, ook al weet je ergens dat goedkoop, duurkoop is, blijft het altijd verleidelijk en met dit soort feiten weten we in ieder geval zeker wat niet te doen :thumbup:

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Plaats reactie