Probleem met remmen - hulp gevraagd

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
PatrickL
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 nov 2009 12:50
Locatie: Den Bosch

Probleem met remmen - hulp gevraagd

Bericht door PatrickL »

Hallo

Ik zal het zo kort mogelijk houden om zo duidelijk mogelijk te zijn.

Ik heb veel problemen met mijn voorremmen. Ik heb bij een specialist Pagid RS14 remblokken laten monteren samen met 5.1 synthetische olie en een uitlijning / bumpsteer / wegen etc. Ik heb 205 / 17 voorbanden Toyo T1R.

Gisteren op het circuit maar ook al rijdend naar het circuit voelde ik een trilling in het rempedaal (zeer zeker geen ABS). Een soort kraken als ik het pedaal indruk, ook bij normaal remmen. Op Zolder merkte ik dat als ik hard rem ik op een bepaald moment het rempedaal ineens een stuk verder kan doordrukken. Dat laatste stuk 'kraakt' niet. Remkracht lijkt ook goed te zijn op dat moment. Na een ronde of 7-8 heb ik ineens geen druk meer op mijn rempedaal en haal alleen de bocht doordat ik erg vroeg was met remmen. Bij de volgende bocht voelde mijn rem aan als de koppeling en remde de auto niet.

Ik heb dit besproken met Thierry Verhuist van Lotus uit Oostende en hij heeft in mijn auto gereden. Conclusie - fading van de remblokken. De blokken zijn verwijderd en waren glimmend glad. Zijn conclusies zijn dat de blokken niet ingereden zijn en daardoor snel warm geworden zijn waardoor ze te warm werden en ik ernstige fading had. Hij heeft een set nieuwe Pagid RS14 gemonteerd a 260 euro. De oude blokken heb ik mee naar huis genomen.

Bij het naar huis rijden merk ik dat er geen 'kraken' meer op de rem zit maar ik merk wel een vreemd trillend geluid ergens vooraan de auto, erg lastig te horen waar. Het klinkt alsof je een paar metalen buizen in je handen hebt en die op en neer schud zodat ze tegen elkaar komen. Dat gebeurd al als ik het pedaal alleen maar aanraak. Het gebeurd niet bij hele lage snelheden (bv op parkeerterrein).

Ik heb wat vragen;
1. Kent iemand het fenomeen remblokken inrijden en is 3 uur rijden op de openbare weg dan niet voldoende?
2. Weet iemand wat dat trillend geluid kan zijn of is iemand bereid eens met mijn auto te rijden om het zelf te horen? Ik kom graag langs.
3. Heeft iemand een soortelijke ervaring met Pagid blokken. Ik heb 1 trackday + 300km opbenbare weg gereden met die blokken en nu zijn ze vervangen...

Voor meer informatie kun je mij mailen, ik heb geprobeerd het zo goed mogelijk uit te leggen.

Groeten
Patrick
Speedster 0051
rayz25

Bericht door rayz25 »

Remblokken al ingereden ?
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Hoi Patrick,

Zoals je het probleem beschrijft zou ik eerder aan lucht in de remleiding denken dan fading. Misschien moet er nog eens ontlucht worden na het vullen met de nieuwe remolie?

Over blokken inremmen lopen de meningen uiteen. Ik ben ervoor, maar ik geloof niet dat je de Pagid RS14 meteen te heet stookt als je ze niet eerst inremt... Zie http://www.stoptech.com/tech_info/tech_ ... pers.shtml

Het geluid wat je nu hebt zou van rammelende blokken kunnen komen.

Ik heb met mijn Pagid RS14 alleen maar op de openbare weg gereden, maar ze doen het perfect (maken alleen slepend geluid bij zacht remmen).

Succes,
Jelle
Jägertee
rayz25

Bericht door rayz25 »

Ontluchten lijkt me eerder iets als het niet meer remt of remt terwijl je niet op het rempedaal drukt.
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

rayz25 schreef:Ontluchten lijkt me eerder iets als het niet meer remt of remt terwijl je niet op het rempedaal drukt.
Patrick heeft het over een zacht pedaal, dat is een schoolvoorbeeld van lucht in het remsysteem. Omdat lucht makkelijk samen te persen is en olie niet, zul je "vrije slag" in het pedaal voelen totdat de lucht zover is samengeperst dat je alsnog de olie gaat verplaatsen.
Zoveel lucht erin dat-ie helemaal niet meer remt kan bijna niet voorkomen, tenzij de boel serieus lek is. En over remmen terwijl je niet op het pedaal drukt zeg ik maar niks :roll:
Jägertee
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Lucht zet uit als het warm wordt en daardoor kunnen je remmen gaan aanlopen, wat weer meer warmte genereerd...
Is dus niet zo heel gek gezegd dat "vanzelf remmen" met lucht in je leiding... :wink:
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Probleem met remmen

Bericht door S. Gonzales »

jaydee schreef:dat is een schoolvoorbeeld van lucht in het remsysteem. Omdat lucht makkelijk samen te persen is en olie niet, zul je "vrije slag" in het pedaal voelen totdat de lucht zover is samengeperst dat je alsnog de olie gaat verplaatsen. Zoveel lucht erin dat-ie helemaal niet meer remt kan bijna niet voorkomen, tenzij de boel serieus lek is.
Wanneer er nog lucht in het systeem zit (en de kans dat het in de remtangen aan de voorzijde zit is groot!) en die lucht wordt warm, zeg maar heet. Dan zet lucht behoorlijk uit met als gevolg een (nog) grotere luchtbel. Voldoende om je rempedaal 'op de plank' te krijgen. Hoe is je remsysteem ververst, ontlucht cq gevuld? Is het soms per ongeluk leeg geraakt waardoor er lucht in is gekomen?

Ik weet dat er verschillende theorieën (instructies van de fabrikant) zijn over het inrijden van remblokken, o.a. afhankelijk van materiaal en mogelijkheden. Zelf neem ik wel de tijd om remmen rustig 'in te slijten'. Belangrijk is daarbij dat de remvoering over het hele oppervlak 'draagt' waardoor de warmte afvoer veel gelijkmatiger is. Zelf trek ik daar zo'n 1000 km voor uit (ja..lach maar.. :D en ik snap dat dat niet altijd mogelijk is (zie hierboven)
Ben het met Jaydee eens dat het geluid wat je bedoelt waarschijnlijk door het rammelen van de remblokken in de remtang komt. Dat is maar goed ook, dan heeft het ruimte om uit te zetten. Voor de zekerheid zou ik het nog wel even checken, dat kan je dan mooi doen wanneer je de remtangen losmaakt om het laatste beetje lucht eruit te krijgen (remtang op z'n kop houden is hier al vaker beschreven)
Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Probleem met remmen

Bericht door S. Gonzales »

Exmantaa schreef:Lucht zet uit als het warm wordt en daardoor kunnen je remmen gaan aanlopen, wat weer meer warmte genereerd...
Is dus niet zo heel gek gezegd dat "vanzelf remmen" met lucht in je leiding... :wink:
Toch wel (een beetje) Frank! Om dat probleem te voorkomen is het "compensatiegaatje" in de hoofdremcilinder uitgevonden. Zou dus alleen kunnen gebeuren wanneer dat gaatje niet opent, bijvoorbeeld doordat je rempedaal niet helemaal terugkomt. Daarom dien je altijd een beetje vrije slag te hebben op je rempedaal. Maar dat weet jij wel :D
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

jaydee schreef:... over remmen terwijl je niet op het pedaal drukt zeg ik maar niks :roll:
Exmantaa schreef:Lucht zet uit als het warm wordt en daardoor kunnen je remmen gaan aanlopen, wat weer meer warmte genereerd...
Is dus niet zo heel gek gezegd dat "vanzelf remmen" met lucht in je leiding... :wink:

En terecht dus :wink:
Jägertee
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Bericht door martinb »

bovenstaande lijkt mij ook duidelijk.
Zelf heb ik ook de ervaring dat met de rs14 rechtsvoor een rammel te horen. Vooral in het begin. Na een paar keer goed remmen is het weg. Maar de dag erop is het weer aanwezig. Nu zo'n 6000km verder geen rammel meer gehoord. Al meerdere malen gehoord dat met name rechtsvoor een rammel heeft. Ik heb de remblokken (en nieuwe remschijf / schijfrem) wel met beleid ingereden.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7342
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Probleem met remmen - hulp gevraagd

Bericht door Smiley »

PatrickL schreef: 1. Kent iemand het fenomeen remblokken inrijden en is 3 uur rijden op de openbare weg dan niet voldoende?
Hier de inrijprocedure van nieuwe blokken: (dit zat bij mijn nieuwe schijven)
Afbeelding
2. Weet iemand wat dat trillend geluid kan zijn of is iemand bereid eens met mijn auto te rijden om het zelf te horen? Ik kom graag langs.
De RS14's staan erom bekend dat ze klapperen, rammelen etc. (RC5's hebben dat minder, en zijn daarom naast de mindere remstof erg populair)
Een deel inslijten, en een deel opvangen met die rubbertjes op de remklauw, onder de blokken.
Je bent van harte welkom. Kan ik die van jouw ook eens de begrenzer injagen
:wink:
3. Heeft iemand een soortelijke ervaring met Pagid blokken. Ik heb 1 trackday + 300km opbenbare weg gereden met die blokken en nu zijn ze vervangen...
Je heb ze ten minste nog; verstandig. Even over de slijpschijf halen, en ze zijn weer prima.
Ik ga ervan uit dat van sten de voorste calipers ondersteboven heeft gehad, om het laatste restje lucht eruit te krijgen, en de ontluchtings nipple op de versnellingsbak meegenomen heeft.
Bel ze gerust om hun procedure effe te checken, dan weet je het zeker.

Zoals al een paar keer gezegd; zacht pedaal is lucht/water, en hard pedaal is abs.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
PatrickL
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 nov 2009 12:50
Locatie: Den Bosch

Dank voor de antwoorden

Bericht door PatrickL »

Heren,
Mijn dank voor het vele meedenken.

De blokken zijn geinstalleerd door VanSten. Ik ga er dan vanuit dat dit professioneel gedaan is en dat er geen lucht in de remleiding zit.

Er is mij door VanSten niets verteld over inrijden van de blokken en ik heb 13-9 op Zolder een andere klant van gesproken die dezelfde blokken heeft laten installeren en die heeft daar ook niets over gehoord.

VanSten is op vakantie maar als hij er weer is zal ik even bellen en vragen wat hij ervan denkt.

Thierry Verhiest (Lotus dealer uit Oostende) heeft met mijn auto gereden en gaf na twee bochten aan dat het fading was van de blokken. Dat bleek ook zo te zijn. Wil natuurlijk niet zeggen dat er niet ook lucht in de leidingen kan zitten...

Smiley - ik kom graag een keer langs. Je koffie is prima en ja je mag de mijne ook een keetje in het rood jagen. Ik zal je gelijk wat rij tips geven :lol:

Ik kom hier nog op terug als ik weet wat er nu aan de hand is of was.

gr
Patrick
Speedster 0051
Gebruikersavatar
PatrickL
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 nov 2009 12:50
Locatie: Den Bosch

Wat toelichting

Bericht door PatrickL »

Nog even dit. Volgens Verhiest is er dit gebeurd;

1. Remblokken zijn niet goed ingereden
2. Doordat ik 2 mnd geleden met vrij nieuwe blokken (+/- 300km op de openbare weg) op Zolder heb gereden (250 km - 62 ronden) zijn de blokken gaan faden. Ik merkte ook trillen van het rempedaal. Geen hard of zacht pedaal die dag.
3. Doordat ik 13-9 weer op circuit ben gaan rijden met de reeds gefade remblokken heb ik telkens extreem hard moeten remmen (het pedaal kon ook verder ingedrukt worden - dat laatste stuk had geen last van dat trillen) zijn de blokken veel en veel te heet geworden.
4. Door die extreme hitte in de blokken heb ik dat zachte pedaal gekregen.

Dus niet door lucht / vocht in de leiding / olie.

Of dit correct is weet ik uiteraard nu niet zeker. Wellicht dat VanSten me kan helpen.

gr
Patrick
Speedster 0051
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Wat toelichting

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
PatrickL
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 nov 2009 12:50
Locatie: Den Bosch

remmen

Bericht door PatrickL »

Hallo Herman,

Ik voel de trilling niet in het stuur en ook niet in het pedaal. Ik hoor het geluid ergens van vooronder de auto maar het is me niet gelukt te localiseren waar. Dat geluid heb ik nooit eerder gehoord en is zodanig erg dat het niet te missen is. Wel even voor de duidelijkheid, dit trillen / geluid waar we het nu over hebben is pas gekomen nadat de remblokken vervangen zijn en op de weg terug naar huis. De eerste 30 minuten ofzo hebben we er niets van gemerkt.

Over de fading; alles is nieuw. Nieuwe remblokken, nieuwe 5.1 olie (280gr), nieuwe uitlijning / bumsteer / uitwegen etc. Alles gedaan in 1x door VanSten. Maar dus toch een hoop gedoe en nieuwe blokken moeten kopen voor een hoop geld. Ik begrijp het gewoon niet maar krijg nu wat meer info vanuit het forum.

Uiteindelijk zal ik VanSten bellen na zijn vakantie en vragen wat hij ervan vind. Als het aan mij ligt ga ik daarheen, we maken een proefrit samen en hij kijkt wat er aan de hand is. Ik neem ook aan dat dit is wat hij wil doen, lijkt me de enige mogelijkheid om uit te vinden wat er aan de hand is. Via de mail / telefoon is dat allemaal erg lastig.

Ik had al Pagid RS14 blokken en die heb ik nu weer. Alleen zijn ze nu ietsje groter, volgens Verhiest beter door groter oppervlakte. Wel lastig want volgens Verhiest had ik die 'meteen gehad moeten hebben' en de gebruikte olie 'is niet wat zij adviseren' altijd lastig, twee monteurs , twee meningen.

Ik heb geen stalen remleidingen, in hoeverre heb ik dat nodig? Ik doe een stuk of 5-6 trackdays per jaar en verder rij ik vrij rustig. De schijven hebben ventilatie gaten. Olie na 2 circuit dagen verversen is overkill voor mij. Ik doe dat 1x per jaar - bij VanSten. Wordt anders ook te duur en qua tijd niet in te plannen voor me.

gr
Patrick
Speedster 0051
Plaats reactie