compressor of turbo??

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

compressor of turbo??

Bericht door robertsabee »

mannen help eens, ik heb het forum al behoorlijk doorgespit maar kom er niet achter wat ik wil: een turbo of compressor op mijn 2.2. Het gaat mij om de beleving, maar ook om duurzaamheid en garantie. Wie is supertevreden of had achteraf liever iets anders gedaan?
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

De belangrijkste afweging is wat je zelf wil: wat spreekt het meeste aan, en waarom? Wat voor motorkarakter wil je? Vind je het geluid ook belangrijk? Etc, etc...
Jägertee
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

Ik heb een SC met 270pk en 330nm koppel. Het grote voordeel dat hij heel gemakkelijk rijdt door het gelijkmatig vrijkomen van het vermogen en koppel. Het is gemakkelijk te doseren.

Ik heb bewust niet gekozen voor een Turbo omdat ik de combinatie van het gewicht van de auto, de korte wielbasis en een "turbo duw" niet zo plezierig vind.

Maar een SC heeft ook nadelen. Je bent redelijk veel vermogen kwijt door de aandrijving via de krukas. De Eaton M62 warmt de lucht nogal op waardoor een intercooler nodig is.

Zo zeker weer voor een SC gaan met de kennis van nu.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

jaydee schreef:De belangrijkste afweging is wat je zelf wil: wat spreekt het meeste aan, en waarom? Wat voor motorkarakter wil je? Vind je het geluid ook belangrijk? Etc, etc...
O ja, een Eaton klinkt als een opgevoerde stofzuiger. Moet je wel van houden.... Ik vind het geweldig!!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Co'tje schreef:O ja, een Eaton klinkt als een opgevoerde stofzuiger.
Alleen als je op de aanzuiging een open cone zet.
Met de standaard airbox erop, hoor je hem amper.

Wat betreft beleving; als je gewoon rechtuit wilt branden is de trap in je rug van een turbo perfect.
Als je die kracht gedoseerd wilt hebben een SC.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Een ritje bietsen met een 2.2 turbo zou je bij the-duke of bij spider kunnen proberen.
Een ritje in een SC is makkelijker, want daar zijn er veel van.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Bericht door robertsabee »

Bedankt allemaal, ik begin er gevoel bij te krijgen. Heb ik het mis als ik er uit lees dat een turbo spannender (duw, nog niet zoveel exemplaren) is en een SC verstandiger (lineaire opbouw, meer ervaring mee in de club)? En dat de turbofluit altijd lekker klinkt, terwijl je het geluid van een compressor moet waarderen? Het is niet mijn bedoeling twee kampen op te zetten, maar reageer vooral hierop! Goed idee trouwens van een ritje bietsen, ik heb nog een uitnodiging staan van MartinB in zijn turbo, als er iemand met een SC in de buurt van Haarlem woont....

En de vervolgvraag is: waar laat je het doen? De turbo in Dbilas Duitsland of SpeedEquipment. Uithoorn is lekker dichtbij maar toch minder ervaring en ik las van garantiegevallen die alsnog naar Frankfurt gestuurd werden. En de compressor bij Van der Kooi, waar die van mij in onderhoud is en ze daarbij goed werk geleverd hebben? Of zijn er nog andere goede adressen??
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Er rijden 2 SC's in Alkmaar rond, dus een keer wat over de A9 blazen moet wel lukken. :wink:

Oh wacht, er zijn 3 SC's in Alkmaar. :D
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

MartinB zal nog een tijdje uit de running zijn, vandaar de verwijzing naar the-duke (zeeland) of spider (nieuw vennep).

Voor een turbo conversie heb je inderdaad alleen dbilas (7k), en voor een SC vd kooij (6k).
Als je er geen garantie op hoeft, en tweedehands materiaal ook goed is voor een SC, zou je exmantaa eens kunnen contacteren.
(die hierboven dus 8) )
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Goedkoopste Dbilas turbokit mits je een Turbodemper op de kop kunt tikken is 3399 euro (zonder plaatsing) en aangesloten op de originele of 2.4 inlaat. Bij de aansluiting op 2.4 iinlaat dien je nog extra turbo injectoren laten te plaatsen. (170 euro voor Dbilas items).

Of je kan in overleg met Klasen zelf een kit samen stellen...

Grtz
captain slow
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Bericht door robertsabee »

Kennelijk iets gemist, wat is er met MartinB?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

robertsabee schreef:Kennelijk iets gemist, wat is er met MartinB?
http://www.boltje.com/speedster-op-zandvoort

http://www.boltje.com/speedster-bij-vd-kooi
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Bericht door robertsabee »

Smiley schreef:
robertsabee schreef:Kennelijk iets gemist, wat is er met MartinB?
http://www.boltje.com/speedster-op-zandvoort

http://www.boltje.com/speedster-bij-vd-kooi

AUW!
Ralph
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 apr 2008 16:33
Locatie: Krommenie

Bericht door Ralph »

de vertegenwoordiging van SC in omgeving is aanzienlijk lees ik al, keuze zat :!: (ik maak er zelf ook de wegen rond Krommenie mee onveilig :!: :lol: )
Plaats reactie