compressor of turbo??
- robertsabee
- Actief lid
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
- Locatie: Noord-Holland
compressor of turbo??
mannen help eens, ik heb het forum al behoorlijk doorgespit maar kom er niet achter wat ik wil: een turbo of compressor op mijn 2.2. Het gaat mij om de beleving, maar ook om duurzaamheid en garantie. Wie is supertevreden of had achteraf liever iets anders gedaan?
Ik heb een SC met 270pk en 330nm koppel. Het grote voordeel dat hij heel gemakkelijk rijdt door het gelijkmatig vrijkomen van het vermogen en koppel. Het is gemakkelijk te doseren.
Ik heb bewust niet gekozen voor een Turbo omdat ik de combinatie van het gewicht van de auto, de korte wielbasis en een "turbo duw" niet zo plezierig vind.
Maar een SC heeft ook nadelen. Je bent redelijk veel vermogen kwijt door de aandrijving via de krukas. De Eaton M62 warmt de lucht nogal op waardoor een intercooler nodig is.
Zo zeker weer voor een SC gaan met de kennis van nu.
Ik heb bewust niet gekozen voor een Turbo omdat ik de combinatie van het gewicht van de auto, de korte wielbasis en een "turbo duw" niet zo plezierig vind.
Maar een SC heeft ook nadelen. Je bent redelijk veel vermogen kwijt door de aandrijving via de krukas. De Eaton M62 warmt de lucht nogal op waardoor een intercooler nodig is.
Zo zeker weer voor een SC gaan met de kennis van nu.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Alleen als je op de aanzuiging een open cone zet.Co'tje schreef:O ja, een Eaton klinkt als een opgevoerde stofzuiger.
Met de standaard airbox erop, hoor je hem amper.
Wat betreft beleving; als je gewoon rechtuit wilt branden is de trap in je rug van een turbo perfect.
Als je die kracht gedoseerd wilt hebben een SC.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- robertsabee
- Actief lid
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
- Locatie: Noord-Holland
Bedankt allemaal, ik begin er gevoel bij te krijgen. Heb ik het mis als ik er uit lees dat een turbo spannender (duw, nog niet zoveel exemplaren) is en een SC verstandiger (lineaire opbouw, meer ervaring mee in de club)? En dat de turbofluit altijd lekker klinkt, terwijl je het geluid van een compressor moet waarderen? Het is niet mijn bedoeling twee kampen op te zetten, maar reageer vooral hierop! Goed idee trouwens van een ritje bietsen, ik heb nog een uitnodiging staan van MartinB in zijn turbo, als er iemand met een SC in de buurt van Haarlem woont....
En de vervolgvraag is: waar laat je het doen? De turbo in Dbilas Duitsland of SpeedEquipment. Uithoorn is lekker dichtbij maar toch minder ervaring en ik las van garantiegevallen die alsnog naar Frankfurt gestuurd werden. En de compressor bij Van der Kooi, waar die van mij in onderhoud is en ze daarbij goed werk geleverd hebben? Of zijn er nog andere goede adressen??
En de vervolgvraag is: waar laat je het doen? De turbo in Dbilas Duitsland of SpeedEquipment. Uithoorn is lekker dichtbij maar toch minder ervaring en ik las van garantiegevallen die alsnog naar Frankfurt gestuurd werden. En de compressor bij Van der Kooi, waar die van mij in onderhoud is en ze daarbij goed werk geleverd hebben? Of zijn er nog andere goede adressen??
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
MartinB zal nog een tijdje uit de running zijn, vandaar de verwijzing naar the-duke (zeeland) of spider (nieuw vennep).
Voor een turbo conversie heb je inderdaad alleen dbilas (7k), en voor een SC vd kooij (6k).
Als je er geen garantie op hoeft, en tweedehands materiaal ook goed is voor een SC, zou je exmantaa eens kunnen contacteren.
(die hierboven dus )
Voor een turbo conversie heb je inderdaad alleen dbilas (7k), en voor een SC vd kooij (6k).
Als je er geen garantie op hoeft, en tweedehands materiaal ook goed is voor een SC, zou je exmantaa eens kunnen contacteren.
(die hierboven dus )
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Goedkoopste Dbilas turbokit mits je een Turbodemper op de kop kunt tikken is 3399 euro (zonder plaatsing) en aangesloten op de originele of 2.4 inlaat. Bij de aansluiting op 2.4 iinlaat dien je nog extra turbo injectoren laten te plaatsen. (170 euro voor Dbilas items).
Of je kan in overleg met Klasen zelf een kit samen stellen...
Grtz
Of je kan in overleg met Klasen zelf een kit samen stellen...
Grtz
captain slow
- robertsabee
- Actief lid
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
- Locatie: Noord-Holland
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
http://www.boltje.com/speedster-op-zandvoortrobertsabee schreef:Kennelijk iets gemist, wat is er met MartinB?
http://www.boltje.com/speedster-bij-vd-kooi
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- robertsabee
- Actief lid
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
- Locatie: Noord-Holland
Smiley schreef:http://www.boltje.com/speedster-op-zandvoortrobertsabee schreef:Kennelijk iets gemist, wat is er met MartinB?
http://www.boltje.com/speedster-bij-vd-kooi
AUW!