Injectoren voor supercharger conversie: Turbo of LSJ?

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

De rijdbaarheid is ook identiek (in elk geval bij mij)

Het gaat alleen om de koude start (waar bij mij het eerste half jaar de ecu ervoor zorgde dat ik exact 3 x een korte toerenverhoging kreeg; wat schijnbaar alle courtenay mappings hebben, en wat nu weg is; geen idee waarom)

Het andere probleem van het rijden in ijle lucht heb ik nog niet meegemaakt.

Beiden iets waar afr niks mee kan, en speed densiy wel, als ik het goed begrepen heb.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

@ Duke en Smiley; je praat echt over kleine nuances in het rijden, want in closed loop wordt alles grotendeels door de ecu zelf weer gecorrigeeerd.
Verschil merkt je bv. bij koude start als de lambda sensor nog niet goed werkt, of bij snelle gaswisselingen. Ellende met een zelf mappable systeem is ook dat je kunt blijven klooien, maar het verschil zit dan tussen even een korte aarzeling of dat je wielen gelijk beginnen door te spinnen... :wink:

Smiley rijdt nog steeds met een 1e base mapping rond, maar Duke's turbo is bij DBilas afgesteld en ze weten daar toch ook wel wat ze doen.
Weet niet of de 2,2 turbo's bv. ook die fan-foutcode wel eens krijgen, maar dat is dus iets wat niet helemaal klopt. (En de fan aansturing loskoppelen is dan echt een lapmiddel, maar wordt wel door de verschillende tuners zo gedaan...)
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Weet niet of de 2,2 turbo's bv. ook die fan-foutcode wel eens krijgen, maar dat is dus iets wat niet helemaal klopt. (En de fan aansturing loskoppelen is dan echt een lapmiddel, maar wordt wel door de verschillende tuners zo gedaan...)
Nooit gehad..

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Exmantaa schreef:Weet niet of de 2,2 turbo's bv. ook die fan-foutcode wel eens krijgen
Die heb ik ook nog nooit gehad.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Dacht dat ik iets hoorde blazen destijds............................
' t was de turbo maar!!! :jump:
:lol:
captain slow
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

@Exmanta, is er een reden (zal wel, maar ik ben een absolute beginner) dat je bij een S/C conversie niet gewoon op een LSJ ECU over kan stappen? Ik bedoel bij een conversie waar je een LSJ TB en injectoren gebruikt, of komt daar toch meer bij kijken?

(ik weet 't, 1 gek kan meer vragen dan 1000 wijzen kunnen beantewoorden)

Alex
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Beter een keer teveel gevraagd dan te weinig... :wink:

Maar bij een ecu conversie naar bv de LSJ ecu (het originele Supercharged Ecotec blok van GM) komt er helaas iets meer kijken omdat het Speedster 2,2 blok met een vrij apart krukassensor patroon werkt. (een 7-gaats trigger met zgn. wasted spark ontsteking)
De meeste moderne GM blokken en ook de LSJ werken met een 58-2 patroon en ander type (direct coil) ontsteking.
Dit zul je bij een ecu conversie dus allemaal moeten gaan ombouwen en de vraag is dan of het voldoende meerwaarde voor je heeft.

(De simpele cheat route is overigens om gelijk een standaard Saab Ecotec blok in te bouwen (sterker!) en daar dan een programmeerbare LSJ ecu op te schroeven. Staat hierover een heel ombouwtopic van mij... :wink:)
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Lijkt me fantastisch beginnen met zo'n Saab blok en dan uit te komen op 300+ PK. Helaas kan ik pas sinds deze week injectoren van bougies onderscheiden (is zo makkelijk nog niet, zitten er immers van beide 4 in zo'n blok!), dus lijkt 't me op dit moment een beetje te hoog gegrepen. Eerst de S/C conversie 'effe' doen.

De Speedster is m'n eerste auto waar ik echt zelf wat aan doe en al doende leer je. Overigens alleen maar mogelijk door de bruikbare en betrouwbare informatie uit dit (en het UK) forum. Petje af, beste forum dat ik ken!!
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

markv schreef: @Co'tje
Ja, een standaard pomp. Als je die hebt liggen, dat zou helemaal geweldig zijn! Ik kan hem ook een keertje komen ophalen, of misschien kan je hem aan Eric meegeven als je die nog ziet?
Denk dat ik eric en nonie dinsdag wel zie. Het pompje zit al in mijn tas.
Laat het je weten!
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Co'tje schreef:
markv schreef: @Co'tje
Ja, een standaard pomp. Als je die hebt liggen, dat zou helemaal geweldig zijn! Ik kan hem ook een keertje komen ophalen, of misschien kan je hem aan Eric meegeven als je die nog ziet?
Denk dat ik eric en nonie dinsdag wel zie. Het pompje zit al in mijn tas.
Laat het je weten!
Toppie!!
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
frederic
Actief lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 22 dec 2011 13:17
Locatie: maldegem

Bericht door frederic »

Ik ga beginnen aan een compressor stage 2, dus na al dat lees werk zijn volgens mij de lsj verstuivers de beste?
Waar kan ik die kopen voor een goede prijs?

Greetz
Fré
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Hangt van je mapping af. De "standaard" Stage 2 remap werkt met Z20LET injectoren. Ga je voor de Speerke software dan kun je ook de iets grotere LSJ injectoren kiezen. (heb nog wel een setje liggen :wink: )
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

@Frederic, ik heb de Speerke 'remap' al sinds meer dan een jaar en verschillende veranderingen in vooral het inlaat traject. Kan alleen maar zeggen dat het voor mij z'n geld meer dan opgebracht heeft. En de 'upgrade' naar S/C is dan een no-brainer.

Ik zou overigens niet zo snel naar een S/C conversie gegaan zijn als Speerke's software niet beschikbaar was. Kwestie van voorkeur, maar de programmering van de ECU speelt toch wel een heel belangrijke rol in het geheel.
Plaats reactie