Injectoren voor supercharger conversie: Turbo of LSJ?
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7342
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
De rijdbaarheid is ook identiek (in elk geval bij mij)
Het gaat alleen om de koude start (waar bij mij het eerste half jaar de ecu ervoor zorgde dat ik exact 3 x een korte toerenverhoging kreeg; wat schijnbaar alle courtenay mappings hebben, en wat nu weg is; geen idee waarom)
Het andere probleem van het rijden in ijle lucht heb ik nog niet meegemaakt.
Beiden iets waar afr niks mee kan, en speed densiy wel, als ik het goed begrepen heb.
Het gaat alleen om de koude start (waar bij mij het eerste half jaar de ecu ervoor zorgde dat ik exact 3 x een korte toerenverhoging kreeg; wat schijnbaar alle courtenay mappings hebben, en wat nu weg is; geen idee waarom)
Het andere probleem van het rijden in ijle lucht heb ik nog niet meegemaakt.
Beiden iets waar afr niks mee kan, en speed densiy wel, als ik het goed begrepen heb.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
@ Duke en Smiley; je praat echt over kleine nuances in het rijden, want in closed loop wordt alles grotendeels door de ecu zelf weer gecorrigeeerd.
Verschil merkt je bv. bij koude start als de lambda sensor nog niet goed werkt, of bij snelle gaswisselingen. Ellende met een zelf mappable systeem is ook dat je kunt blijven klooien, maar het verschil zit dan tussen even een korte aarzeling of dat je wielen gelijk beginnen door te spinnen...
Smiley rijdt nog steeds met een 1e base mapping rond, maar Duke's turbo is bij DBilas afgesteld en ze weten daar toch ook wel wat ze doen.
Weet niet of de 2,2 turbo's bv. ook die fan-foutcode wel eens krijgen, maar dat is dus iets wat niet helemaal klopt. (En de fan aansturing loskoppelen is dan echt een lapmiddel, maar wordt wel door de verschillende tuners zo gedaan...)
Verschil merkt je bv. bij koude start als de lambda sensor nog niet goed werkt, of bij snelle gaswisselingen. Ellende met een zelf mappable systeem is ook dat je kunt blijven klooien, maar het verschil zit dan tussen even een korte aarzeling of dat je wielen gelijk beginnen door te spinnen...
Smiley rijdt nog steeds met een 1e base mapping rond, maar Duke's turbo is bij DBilas afgesteld en ze weten daar toch ook wel wat ze doen.
Weet niet of de 2,2 turbo's bv. ook die fan-foutcode wel eens krijgen, maar dat is dus iets wat niet helemaal klopt. (En de fan aansturing loskoppelen is dan echt een lapmiddel, maar wordt wel door de verschillende tuners zo gedaan...)
Nooit gehad..Weet niet of de 2,2 turbo's bv. ook die fan-foutcode wel eens krijgen, maar dat is dus iets wat niet helemaal klopt. (En de fan aansturing loskoppelen is dan echt een lapmiddel, maar wordt wel door de verschillende tuners zo gedaan...)
Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
@Exmanta, is er een reden (zal wel, maar ik ben een absolute beginner) dat je bij een S/C conversie niet gewoon op een LSJ ECU over kan stappen? Ik bedoel bij een conversie waar je een LSJ TB en injectoren gebruikt, of komt daar toch meer bij kijken?
(ik weet 't, 1 gek kan meer vragen dan 1000 wijzen kunnen beantewoorden)
Alex
(ik weet 't, 1 gek kan meer vragen dan 1000 wijzen kunnen beantewoorden)
Alex
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Beter een keer teveel gevraagd dan te weinig...
Maar bij een ecu conversie naar bv de LSJ ecu (het originele Supercharged Ecotec blok van GM) komt er helaas iets meer kijken omdat het Speedster 2,2 blok met een vrij apart krukassensor patroon werkt. (een 7-gaats trigger met zgn. wasted spark ontsteking)
De meeste moderne GM blokken en ook de LSJ werken met een 58-2 patroon en ander type (direct coil) ontsteking.
Dit zul je bij een ecu conversie dus allemaal moeten gaan ombouwen en de vraag is dan of het voldoende meerwaarde voor je heeft.
(De simpele cheat route is overigens om gelijk een standaard Saab Ecotec blok in te bouwen (sterker!) en daar dan een programmeerbare LSJ ecu op te schroeven. Staat hierover een heel ombouwtopic van mij... )
Maar bij een ecu conversie naar bv de LSJ ecu (het originele Supercharged Ecotec blok van GM) komt er helaas iets meer kijken omdat het Speedster 2,2 blok met een vrij apart krukassensor patroon werkt. (een 7-gaats trigger met zgn. wasted spark ontsteking)
De meeste moderne GM blokken en ook de LSJ werken met een 58-2 patroon en ander type (direct coil) ontsteking.
Dit zul je bij een ecu conversie dus allemaal moeten gaan ombouwen en de vraag is dan of het voldoende meerwaarde voor je heeft.
(De simpele cheat route is overigens om gelijk een standaard Saab Ecotec blok in te bouwen (sterker!) en daar dan een programmeerbare LSJ ecu op te schroeven. Staat hierover een heel ombouwtopic van mij... )
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Lijkt me fantastisch beginnen met zo'n Saab blok en dan uit te komen op 300+ PK. Helaas kan ik pas sinds deze week injectoren van bougies onderscheiden (is zo makkelijk nog niet, zitten er immers van beide 4 in zo'n blok!), dus lijkt 't me op dit moment een beetje te hoog gegrepen. Eerst de S/C conversie 'effe' doen.
De Speedster is m'n eerste auto waar ik echt zelf wat aan doe en al doende leer je. Overigens alleen maar mogelijk door de bruikbare en betrouwbare informatie uit dit (en het UK) forum. Petje af, beste forum dat ik ken!!
De Speedster is m'n eerste auto waar ik echt zelf wat aan doe en al doende leer je. Overigens alleen maar mogelijk door de bruikbare en betrouwbare informatie uit dit (en het UK) forum. Petje af, beste forum dat ik ken!!
Denk dat ik eric en nonie dinsdag wel zie. Het pompje zit al in mijn tas.markv schreef: @Co'tje
Ja, een standaard pomp. Als je die hebt liggen, dat zou helemaal geweldig zijn! Ik kan hem ook een keertje komen ophalen, of misschien kan je hem aan Eric meegeven als je die nog ziet?
Laat het je weten!
Toppie!!Co'tje schreef:Denk dat ik eric en nonie dinsdag wel zie. Het pompje zit al in mijn tas.markv schreef: @Co'tje
Ja, een standaard pomp. Als je die hebt liggen, dat zou helemaal geweldig zijn! Ik kan hem ook een keertje komen ophalen, of misschien kan je hem aan Eric meegeven als je die nog ziet?
Laat het je weten!
C30-94@0.55bar
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
@Frederic, ik heb de Speerke 'remap' al sinds meer dan een jaar en verschillende veranderingen in vooral het inlaat traject. Kan alleen maar zeggen dat het voor mij z'n geld meer dan opgebracht heeft. En de 'upgrade' naar S/C is dan een no-brainer.
Ik zou overigens niet zo snel naar een S/C conversie gegaan zijn als Speerke's software niet beschikbaar was. Kwestie van voorkeur, maar de programmering van de ECU speelt toch wel een heel belangrijke rol in het geheel.
Ik zou overigens niet zo snel naar een S/C conversie gegaan zijn als Speerke's software niet beschikbaar was. Kwestie van voorkeur, maar de programmering van de ECU speelt toch wel een heel belangrijke rol in het geheel.