Injectoren voor supercharger conversie: Turbo of LSJ?

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Injectoren voor supercharger conversie: Turbo of LSJ?

Bericht door aboellaard »

Voor een M62 S/C conversie moeten grotere injectoren ingebouwd worden. Ik zie hier en op het UK forum dat meestal de Turbo injectoren (Bosch 0280156021) gebruikt worden, maar dat dan de connectoren aangepast moeten worden.

Op Mark's website (http://www.verboom.net/projects/speedst ... ex_nl.html) zag ik echter dat hij onderzoek naar grotere injectoren had gedaan die 'connector compatibel' zijn. Hij gebruikt de LSJ injectoren, die ongeveer dezelfde opbrengst hebben als de Z20LET injectoren, maar waar dus de connectoren niet aangepast hoeven te worden.

Nu vraag ik me dus af of in deze conversie er iets op tegen is de LSJ injectoren te gebruiken?

MVG, Alex
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

De LSJ injectoren hebben zelfs een hogere opbrengst dan de standaard turbo injectoren voor zover we hebben gezien. Ik heb een setje liggen nu doe ik binnenkort even op de testbank ga zetten.
Voor de rest hangt het er helemaal vanaf hoe de setup is van je motor hoe groot de injectoren moeten zijn.

Mark
C30-94@0.55bar
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

De "standaard" SC remaps (t/m stage 2) zijn afgesteld voor de Z20LET injectoren en er rijden ook enkele SC's met de grotere blauwe Bosch VXR injectoren rond. (meeestal Klasen remaps)

Buiten de max. opbrengst is er echter ook nog een dynamisch gedrag wat voor elke injector weer net even anders is (denk aan openingstijden etc.) en waarvoor de mapping dus afgesteld moet zijn.

Simnpel gezegd, bouw de Z20LET exemplaren in en soldeer er een paar Bosch connectors aan. Je moet deze draden toch sowiezo verlengen, dus...
Of wachten op de Speerke OBD Speed Density conversie...
(@ Mark; nog wat nieuws te melden daarover?)
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Je leert toch elke keer weer wat. Ik had de SC remap helemaal vergeten. logisch dat daarin de injectoren van belang zijn.

Ik was eigenlijk van plan wat voorbereidend werk voor de SC conversie te doen. En ik rij al met Speerke's NA software, waarin de LSJ injectoren ondersteund worden. Had ik dus mooi de injectoren alvast kunnen doen. En heel misschien had 't nog wat opgelevert ook aangezien het hele inlaattraject al is aangepast (regenpijp, 2.4 spruitstuk en 65mm TB).

Wat die injectoren betreft had ik ook al begrepen dat te groot ook niet goed is, omdat dan het gedrag bij stationair en weinig vermogen weer te lijden heeft (puls naar de injectoren wordt heel kort en de injectoren kunnen niet meer goed vernevelen).

Ik denk dat ik me maar eens in connectoren ga verdiepen om de injectorkabels te verlengen. Wil op een later tijdstip traction control inbouwen en daarvoor moeten de injector kabels naar de control unit. Dus als ik het nu goed doe, scheelt dat later weer werk
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Yep, stationair puls bij grote injectoren wordt lastig aangezien ze dan in het niet lineaire gebied werken. PITA om dat dan een beetje knap te mappen... :?
(Daarom kun je dan ook gelijk beter ombouwen naar een inlaatdruk-referenced brandstofregelaar, waardoor grote injectoren bij stationair wat makkelijker te controleren zijn. En wat de 2,2 SC remaps toevallig ook omgebouwd hebben voor de Z20LET exemplaren. :wink: )
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Speed/density gaat goed, we zijn druk aan het testen. Mijn NA draait nu ook alweer wat maandjes speed/density. Het initiele mappen is nogal een klus, maar met versie 12 van mijn map lijkt het nu allemaal helemaal top.

Te grote injectoren zijn inderdaad niet handig. Maar het lijkt er eerder op dat er veel speedster rijden met te kleine injectoren. Ik heb hier en daar nogwel eens stukken gelezen van mensen die klagen dat de koelvin steeds maar blijft draaien. Zeer waarschijnlijk is dat het gevolg van een foutcode die de ECU zet (lampje gaat daarbij niet aan), lean during acceleration. Ofewel, de ECU draait in open loop maar ziet dan dat de lambda sensor toch lager voltage geeft dan degene die hoort bij 14.7:1. Als dat gebeurd zit je toch wel redelijk te krap met je injectoren, of je hebt een hele brakke map..

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Goeie tip van die foutcode (P0171/P0174?), ga ik ook maar eens controleren. Heb ook begrepen dat de fabrikanten meestal de injectoren zo kiezen dat ze full throttle zo'n beetje op 80% van het maximum zitten. Dus als je wat aan de motor gaat sleutelen ben je al snel aan grotere injectoren toe.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Klopt. En als je die code dus krijgt in een situatie waar ie rijk hoort te rijden, dan is er echt iets niet lekker. Je zit dan dus al een tijdje armer als 14.7:1...

Mark
C30-94@0.55bar
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

markv schreef:Speed/density gaat goed, we zijn druk aan het testen. Mijn NA draait nu ook alweer wat maandjes speed/density. Het initiele mappen is nogal een klus, maar met versie 12 van mijn map lijkt het nu allemaal helemaal top.

Te grote injectoren zijn inderdaad niet handig. Maar het lijkt er eerder op dat er veel speedster rijden met te kleine injectoren. Ik heb hier en daar nogwel eens stukken gelezen van mensen die klagen dat de koelvin steeds maar blijft draaien. Zeer waarschijnlijk is dat het gevolg van een foutcode die de ECU zet (lampje gaat daarbij niet aan), lean during acceleration. Ofewel, de ECU draait in open loop maar ziet dan dat de lambda sensor toch lager voltage geeft dan degene die hoort bij 14.7:1. Als dat gebeurd zit je toch wel redelijk te krap met je injectoren, of je hebt een hele brakke map..

Mark
Tja, veel SC's (en waarschijnlijk ook de 2,2 turbo's welke dezelfde basismap hebben) rijden met een remap welke kort gezegd "niet helemaal top" is. Merk je vooral bij koudloop etc. waarin ie soms wat nukken heeft. Daarna wordt het in closed loop allemaal wel weer gecorrigeerd naar 14.7AFR, maar dat is vaak al het stukje waarin die foutcode wordt gezet.
Die fuel correctie achteraf (door de lambdasensor) is niet wat je wilt en een goed gemapte Speed Density ecu conversie zal zeker in de moeilijkere deelgebieden een betere loop geven en waarschijnlijk ook wat beter oppakken.

Rij nu zelf met een LSJ ecu rond (die heeft overigens een MAF geregeld deel en een VE-map deel onderin) en die VE-mapping (= Speed Density) kost inderdaad flink tijd om alle bereiken een beetje knap af te stellen. Maar met een wideband lambdasensor erin prima te doen, echter verloopt het resultaat soms wat per dag vanwege temperatuurverschillen etc. Maar daar hebben we fuel trims voor... :wink:

Misschien interessant om jullie ecu conversie topic weer eens te updaten met de laatste stand van zaken?
metallic
Actief lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 11 dec 2007 14:06
Locatie: gelderland

Bericht door metallic »

kollere ..hebben we het hier nog steeds over auto's??
:roll: :roll: :D
twinair
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:57

hmmmm

Bericht door twinair »

Nee, ik neem aan dat ze het over de Gyronef hebben. :shock:
Gebruikersavatar
Pw
Mega lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:39
Locatie: Almere

Bericht door Pw »

Dus ik ben NIET de enige die er echt geen snars van volgt?!?!?! :lol:
Nr.0672
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Ben de weg ook kwijt, maar ga toch een gok wagen. Overigens zonder enige kennis van injectoren. Wat ik begrijp is dat injectoren een lineair en niet-lineair gebied hebben. Vooral bij een zeer korte puls naar een injector (stationair), kan ik me voorstellen dat het juist vernevelen van de brandstof moeilijk wordt. Grotere injectoren betekent meer brandstof per tijdseenheid en dus komen die eerder in de problemen bij kleine hoeveelheden (=korte tijd).

Nu is de hoeveelheid brandstof die geinjecteerd wordt afhankelijk van de druk op de injector. Dus als je de druk verlaagt in het geval dat er weinig brandstof nodig is, kan je de injector weer in het lineaire gebied krijgen. Als er meer brandstof nodig is moet de druk weer verhoogd worden. Dat zou de 'inlaat druk referenced brandstofregelaar' verklaren. Gok ik.

Maar is het dan niet eenvoudiger een injector te kiezen met een beter dynamisch gedrag? Als die bestaan dan, maar dat doet me weer denken aan een discussie op het cobaltss forum, waar ze het hadden over een injector die door z'n goede dynamische gedrag gebruikt kan worden voor verschillende tuning stages. Kan alleen de discussie niet meer terugvinden :(
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

metallic schreef:kollere ..hebben we het hier nog steeds over auto's??
:roll: :roll: :D
Waar het in Jip en Janneke op neer komt, is dat bij de huidige supercharger conversies waarbij de bestaande ecu aangepast wordt (de courtenay remap), we de map sensor niet optimaal gebruiken.
http://en.wikipedia.org/wiki/MAP_sensor

We verwisselen onze bestaande map sensor voor een zwaarder type.
Dat, in combinatie met wat creativiteit in de remap zorgt voor een werkend systeem, maar wat niet optimaal is.
(De speed density informatie van de map sensor uit de eerdere wikilink gebruikt de courtenay remap niet)

Dat resulteert in een niet optimaal lopende motor als hij net gestart is, en hoger in de bergen vindt hij het ook allemaal maar niks meer.

Als we die speed densitie informatie van de map sensor wel in de ecu kunnen gebruiken, kun je zeg maar alle plooien in de remap glad strijken.
Peter heeft onze standaard ecu nu zo ver, dat hij ook die speed density informatie kan gebruiken, wat weer een mooie doorbraak is.
Exmantaa heeft een zogenaamde vrij programeerbare ecu in zijn speedster, en die is naar wens in te stellen, incl speed density.

Ik zal vast verbeterd worden door de hardcore techneuten, maar dit is zoals ik het begrepen heb.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Stephan Klasen vertelde me dat de Z22se ecu niet geschikt was voor drukgevoede toestanden. Deze ecu 'zag' de boost ook niet wanneer hij opkwam. (er was geen verwittiging?)
Grtz
captain slow
Plaats reactie