turbo lag overbruggen

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

turbo lag overbruggen

Bericht door tibby »

Hallo,
Is het mogenlijk dmv een licht vliegwiel en een UDpulley de turbo lag (gedeeltelijk) te overbruggen? Komt de turbo hierdoor nog agressiever op?
Kan een alu vliegwiel ( Fidanza, Spec,Clutchmasters) de druk aan of moet ik toch voor een staal type gaan (TTV 4,2 kg)?
Clam on of off job?


MRZ UDpulley


Afbeelding



Aluminium Spec vliegwiel


Afbeelding



Maik z'n TTV vliegwiel en UDpulley :thumbup:


Afbeelding




Grtz
captain slow
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Nee, lichtere onderdelen aan de krukas zullen niks doen tegen turbo lag. De motor zal wel makkelijker meer en minder toeren maken, maar je zult nog steeds een bepaald toerental moeten hebben waarbij de turbo merkbaar op druk komt.

Er zijn verschillende manieren om turbo lag tegen te gaan:
- kleinere turbo (spoelt sneller op, maar geeft minder power)
- twinscroll turbo (maakt effectiever gebruik van de pulsen in de stroom uitlaatgassen waardoor hij sneller opspoelt, maar kost €€€€)
- variabele geometrie turbo (alleen op dieselmotoren en Porsches, maar aftermarket vast ook los wel te koop voor veel €€€€)
- anti lag system (ALS) zoals rallyauto's hebben (injecteert benzine in het uitlaatspruitstuk of houdt de in- en uitlaatkleppen gelijktijdig open, waardoor er verbranding plaatsvindt in het uitlaatspruitstuk - dit houdt de turbo op gang en geeft die karakteristieke klappen en roffels die iedereen vooral kent van de Subaru's WRX en Misubishi's EVO)
Jägertee
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Bedankt voor je antwoord :thumbup:

Grtz
Laatst gewijzigd door tibby op 09 dec 2011 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
captain slow
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Er zijn verschillende manieren om turbo lag tegen te gaan:
- kleinere turbo (spoelt sneller op, maar geeft minder power)
- twinscroll turbo (maakt effectiever gebruik van de pulsen in de stroom uitlaatgassen waardoor hij sneller opspoelt, maar kost €€€€)
- variabele geometrie turbo (alleen op dieselmotoren en Porsches, maar aftermarket vast ook los wel te koop voor veel €€€€)
- anti lag system (ALS) zoals rallyauto's hebben (injecteert benzine in het uitlaatspruitstuk of houdt de in- en uitlaatkleppen gelijktijdig open, waardoor er verbranding plaatsvindt in het uitlaatspruitstuk - dit houdt de turbo op gang en geeft die karakteristieke klappen en roffels die iedereen vooral kent van de Subaru's WRX en Misubishi's EVO)
- Electronische boost controller
- Pop-off valve (alleen voor voorkomen lag tussen schakelmomenten, maar ik neem aan dat je die hebt laten plaatsen omdat DBilas dat standaard adviseerd)

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Laatste vraagje.
Is het ECHT nodig bij het plaatsen van een grotere turbo (meer lag) dat de de internals van de motor worden aanpast? Die 300 pk versie heeft toch ook niets aangepast dacht ik (buiten de klepveren).
Het gaat niet gewoon grotere turbo, betere chargecooling en mapping+injectors=klaar?
Grtz
captain slow
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Tja..
Tussen ~260(SC) en 300pk (turbo) zit je echt al flink in de veiligheidsmarge van het 2,2 blok. (Lees drijfstangen en zuigers)
Het kan lang goed gaan en is natuurlijk erg afhankelijk van hoe je ermee rijdt, maar kijk niet raar op als er opeens een drijfstang door de zijkant van je blok steekt...
:shock:
Een setje Eagle drijfstangen, eventueel gesmede zuigers en een iets dikkere Saab koppakking zijn niet zo'n dure investering in veiligheid...

Maarruhh.. begint het vermogen al te wennen ofzo?? :wink:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

tibby schreef:Het gaat niet gewoon grotere turbo, betere chargecooling en mapping+injectors=klaar?
Grtz
De hamvraag is natuurlijk ook na weer een flinke investering 30pk erbij, of je dat uberhaubt gaat merken, en zo ja, of je er niet na 10 min al aan gewend bent.

Je zult verbaasd staan over wat je meer uit je auto kunt halen met de juiste driver driver training.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Vind het gewoon spijtig. Dit kitje heeft me teveel gekost voor wat het 'maar' opbrengt. Ik ben eigenlijk naar een 'goedkopere' oplossing opzoek voor meer ... Hiermee wordt Exmantaa zijn vraag ook beantwoord. Het went allemaal veel te snel.
@ Smiley. Ik weet dat je er mits goede training op circuit of dergelijke je het volle potentieel kunt gebruiken van de wagen.
M'n speedster wordt eigenlijk maar domweg gebruikt om 'rechtdoor' mee te rijden. (veeeeeeeeeeeel stoplichtsprintjes tegen exotische wagens die het niet verwachten van een 'opeltje') :wink:
Rijstijl: als hij warm is wordt het ook wel gebruikt.
Daarom als er 'goedkopere' oplossingen zijn, laat ma weten. ELKE extra pk/nm is welkom.
Op het moment heb ik een installateur op het oog van hier op het forum...
grtz
captain slow
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Ipv pk's erbij, kun je ook denken aan gewicht eruit.
Een bekende Chapman quote: To add speed, add lightness.
of:
Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

M'n vriendin mag al niet meer mee :wink:
Grtz
captain slow
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Bericht door speedokus »

Vertel ze dat zelf maar eens :lol: :lol: :lol: :lol:
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Laatste vraagje.
Is het ECHT nodig bij het plaatsen van een grotere turbo (meer lag) dat de de internals van de motor worden aanpast? Die 300 pk versie heeft toch ook niets aangepast dacht ik (buiten de klepveren).
Het gaat niet gewoon grotere turbo, betere chargecooling en mapping+injectors=klaar?
De 300 pk versie heeft in ieder geval een ander uitlaatspruitstuk, van RVS ipv een gegoten versie.
Ik zou echt eens een tijdje ervan genieten en dan weer eens wat doen, maar wie ben ik.. Ik zou wel heel goed denken over wat je uiteindelijk wilt bereiken, want via deze tussenstappen is een erg dure methode, qua werk, maar ook qua onderdelen die 99% nieuw zijn weggooien straks. . Je kan wellicht beter direct werken naar je einddoel.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Mijn einddoel was een turbo..... (veiligste keuze voor keuring).
Een 2.0 turbo kiezen was in het begin geen optie. (veel te hoge inschrijving)
Maarja, als ik alles bijeen tel.... :roll:
Ik ben altijd al een fervent tuner geweest. Vroeger moto's, nu auto's. (leeftijd he :oops: )
Ik moet 'iets' kunnen veranderen bij wijze van spreken.
' t is een hobby.
Grtz
captain slow
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Herman, i love you! Niet echt mannetaal maar toch.... :lol:
Grtz
captain slow
Plaats reactie