turbo lag overbruggen
turbo lag overbruggen
Hallo,
Is het mogenlijk dmv een licht vliegwiel en een UDpulley de turbo lag (gedeeltelijk) te overbruggen? Komt de turbo hierdoor nog agressiever op?
Kan een alu vliegwiel ( Fidanza, Spec,Clutchmasters) de druk aan of moet ik toch voor een staal type gaan (TTV 4,2 kg)?
Clam on of off job?
MRZ UDpulley
Aluminium Spec vliegwiel
Maik z'n TTV vliegwiel en UDpulley
Grtz
Is het mogenlijk dmv een licht vliegwiel en een UDpulley de turbo lag (gedeeltelijk) te overbruggen? Komt de turbo hierdoor nog agressiever op?
Kan een alu vliegwiel ( Fidanza, Spec,Clutchmasters) de druk aan of moet ik toch voor een staal type gaan (TTV 4,2 kg)?
Clam on of off job?
MRZ UDpulley
Aluminium Spec vliegwiel
Maik z'n TTV vliegwiel en UDpulley
Grtz
captain slow
Nee, lichtere onderdelen aan de krukas zullen niks doen tegen turbo lag. De motor zal wel makkelijker meer en minder toeren maken, maar je zult nog steeds een bepaald toerental moeten hebben waarbij de turbo merkbaar op druk komt.
Er zijn verschillende manieren om turbo lag tegen te gaan:
- kleinere turbo (spoelt sneller op, maar geeft minder power)
- twinscroll turbo (maakt effectiever gebruik van de pulsen in de stroom uitlaatgassen waardoor hij sneller opspoelt, maar kost €€€€)
- variabele geometrie turbo (alleen op dieselmotoren en Porsches, maar aftermarket vast ook los wel te koop voor veel €€€€)
- anti lag system (ALS) zoals rallyauto's hebben (injecteert benzine in het uitlaatspruitstuk of houdt de in- en uitlaatkleppen gelijktijdig open, waardoor er verbranding plaatsvindt in het uitlaatspruitstuk - dit houdt de turbo op gang en geeft die karakteristieke klappen en roffels die iedereen vooral kent van de Subaru's WRX en Misubishi's EVO)
Er zijn verschillende manieren om turbo lag tegen te gaan:
- kleinere turbo (spoelt sneller op, maar geeft minder power)
- twinscroll turbo (maakt effectiever gebruik van de pulsen in de stroom uitlaatgassen waardoor hij sneller opspoelt, maar kost €€€€)
- variabele geometrie turbo (alleen op dieselmotoren en Porsches, maar aftermarket vast ook los wel te koop voor veel €€€€)
- anti lag system (ALS) zoals rallyauto's hebben (injecteert benzine in het uitlaatspruitstuk of houdt de in- en uitlaatkleppen gelijktijdig open, waardoor er verbranding plaatsvindt in het uitlaatspruitstuk - dit houdt de turbo op gang en geeft die karakteristieke klappen en roffels die iedereen vooral kent van de Subaru's WRX en Misubishi's EVO)
Jägertee
- Electronische boost controllerEr zijn verschillende manieren om turbo lag tegen te gaan:
- kleinere turbo (spoelt sneller op, maar geeft minder power)
- twinscroll turbo (maakt effectiever gebruik van de pulsen in de stroom uitlaatgassen waardoor hij sneller opspoelt, maar kost €€€€)
- variabele geometrie turbo (alleen op dieselmotoren en Porsches, maar aftermarket vast ook los wel te koop voor veel €€€€)
- anti lag system (ALS) zoals rallyauto's hebben (injecteert benzine in het uitlaatspruitstuk of houdt de in- en uitlaatkleppen gelijktijdig open, waardoor er verbranding plaatsvindt in het uitlaatspruitstuk - dit houdt de turbo op gang en geeft die karakteristieke klappen en roffels die iedereen vooral kent van de Subaru's WRX en Misubishi's EVO)
- Pop-off valve (alleen voor voorkomen lag tussen schakelmomenten, maar ik neem aan dat je die hebt laten plaatsen omdat DBilas dat standaard adviseerd)
Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Laatste vraagje.
Is het ECHT nodig bij het plaatsen van een grotere turbo (meer lag) dat de de internals van de motor worden aanpast? Die 300 pk versie heeft toch ook niets aangepast dacht ik (buiten de klepveren).
Het gaat niet gewoon grotere turbo, betere chargecooling en mapping+injectors=klaar?
Grtz
Is het ECHT nodig bij het plaatsen van een grotere turbo (meer lag) dat de de internals van de motor worden aanpast? Die 300 pk versie heeft toch ook niets aangepast dacht ik (buiten de klepveren).
Het gaat niet gewoon grotere turbo, betere chargecooling en mapping+injectors=klaar?
Grtz
captain slow
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Tja..
Tussen ~260(SC) en 300pk (turbo) zit je echt al flink in de veiligheidsmarge van het 2,2 blok. (Lees drijfstangen en zuigers)
Het kan lang goed gaan en is natuurlijk erg afhankelijk van hoe je ermee rijdt, maar kijk niet raar op als er opeens een drijfstang door de zijkant van je blok steekt...
Een setje Eagle drijfstangen, eventueel gesmede zuigers en een iets dikkere Saab koppakking zijn niet zo'n dure investering in veiligheid...
Maarruhh.. begint het vermogen al te wennen ofzo??
Tussen ~260(SC) en 300pk (turbo) zit je echt al flink in de veiligheidsmarge van het 2,2 blok. (Lees drijfstangen en zuigers)
Het kan lang goed gaan en is natuurlijk erg afhankelijk van hoe je ermee rijdt, maar kijk niet raar op als er opeens een drijfstang door de zijkant van je blok steekt...
Een setje Eagle drijfstangen, eventueel gesmede zuigers en een iets dikkere Saab koppakking zijn niet zo'n dure investering in veiligheid...
Maarruhh.. begint het vermogen al te wennen ofzo??
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
De hamvraag is natuurlijk ook na weer een flinke investering 30pk erbij, of je dat uberhaubt gaat merken, en zo ja, of je er niet na 10 min al aan gewend bent.tibby schreef:Het gaat niet gewoon grotere turbo, betere chargecooling en mapping+injectors=klaar?
Grtz
Je zult verbaasd staan over wat je meer uit je auto kunt halen met de juiste driver driver training.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Vind het gewoon spijtig. Dit kitje heeft me teveel gekost voor wat het 'maar' opbrengt. Ik ben eigenlijk naar een 'goedkopere' oplossing opzoek voor meer ... Hiermee wordt Exmantaa zijn vraag ook beantwoord. Het went allemaal veel te snel.
@ Smiley. Ik weet dat je er mits goede training op circuit of dergelijke je het volle potentieel kunt gebruiken van de wagen.
M'n speedster wordt eigenlijk maar domweg gebruikt om 'rechtdoor' mee te rijden. (veeeeeeeeeeeel stoplichtsprintjes tegen exotische wagens die het niet verwachten van een 'opeltje')
Rijstijl: als hij warm is wordt het ook wel gebruikt.
Daarom als er 'goedkopere' oplossingen zijn, laat ma weten. ELKE extra pk/nm is welkom.
Op het moment heb ik een installateur op het oog van hier op het forum...
grtz
@ Smiley. Ik weet dat je er mits goede training op circuit of dergelijke je het volle potentieel kunt gebruiken van de wagen.
M'n speedster wordt eigenlijk maar domweg gebruikt om 'rechtdoor' mee te rijden. (veeeeeeeeeeeel stoplichtsprintjes tegen exotische wagens die het niet verwachten van een 'opeltje')
Rijstijl: als hij warm is wordt het ook wel gebruikt.
Daarom als er 'goedkopere' oplossingen zijn, laat ma weten. ELKE extra pk/nm is welkom.
Op het moment heb ik een installateur op het oog van hier op het forum...
grtz
captain slow
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Ipv pk's erbij, kun je ook denken aan gewicht eruit.
Een bekende Chapman quote: To add speed, add lightness.
of:
Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere
Een bekende Chapman quote: To add speed, add lightness.
of:
Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
De 300 pk versie heeft in ieder geval een ander uitlaatspruitstuk, van RVS ipv een gegoten versie.Laatste vraagje.
Is het ECHT nodig bij het plaatsen van een grotere turbo (meer lag) dat de de internals van de motor worden aanpast? Die 300 pk versie heeft toch ook niets aangepast dacht ik (buiten de klepveren).
Het gaat niet gewoon grotere turbo, betere chargecooling en mapping+injectors=klaar?
Ik zou echt eens een tijdje ervan genieten en dan weer eens wat doen, maar wie ben ik.. Ik zou wel heel goed denken over wat je uiteindelijk wilt bereiken, want via deze tussenstappen is een erg dure methode, qua werk, maar ook qua onderdelen die 99% nieuw zijn weggooien straks. . Je kan wellicht beter direct werken naar je einddoel.
Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Mijn einddoel was een turbo..... (veiligste keuze voor keuring).
Een 2.0 turbo kiezen was in het begin geen optie. (veel te hoge inschrijving)
Maarja, als ik alles bijeen tel....
Ik ben altijd al een fervent tuner geweest. Vroeger moto's, nu auto's. (leeftijd he )
Ik moet 'iets' kunnen veranderen bij wijze van spreken.
' t is een hobby.
Grtz
Een 2.0 turbo kiezen was in het begin geen optie. (veel te hoge inschrijving)
Maarja, als ik alles bijeen tel....
Ik ben altijd al een fervent tuner geweest. Vroeger moto's, nu auto's. (leeftijd he )
Ik moet 'iets' kunnen veranderen bij wijze van spreken.
' t is een hobby.
Grtz
captain slow