motormanagementgegevens weg na accu los??
- robertsabee
- Actief lid
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
- Locatie: Noord-Holland
motormanagementgegevens weg na accu los??
Omdat ik mijn Speedster weinig gebruik nu staat hij geregeld met een lege accu. Nu dacht ik slim te zijn door de min-pool los te halen. Na twee weken stilstand draait de startmotor lekker rond en hij start wel, maar slaat ook gelijk weer af. Pas na 15 keer proberen blijft de motor lopen. Kennelijk vergeet het motormanagement voldoende om niet meer te weten hoe te blijven lopen. O ja, het MIL-lampje blijft dan ook branden en de OBD-lezer geeft een onbekende fout die overigens wel te resetten is. Kan iemand mij uitleggen wat hier precies aan de hand is en is er een slimme oplossing voor? Helpt het bijvoorbeeld als ik eerst het contact een minuutje aanzet? Of helpt een soort backup-batterijtje aan het management te hangen? En loop ik een risico dat het motormanagement er helemaal de brui aan geeft? NB: mijn auto staat in een garage zonder stroom, dus ik kan geen druppellader gebruiken.
- robertsabee
- Actief lid
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
- Locatie: Noord-Holland
De garage staat een paar blokken verder, dus een verlengsnoertje wordt lastig. Toen ik de garage kocht wilde ik meteen een zonnepaneel op het dak leggen, maar dat is ontaard in een oeverloze discussie met de Vereniging van Eigenaren, of liever gezegd met een aantal leden daarvan die niet op een paneeltje willen uitkijken. Vraag me af of ze ook moeilijk doen over zo'n Conradgevalletje.
Vraag me evengoed nog steeds af hoe dat nu technisch zit met dat afkoppelen van die accu.
Vraag me evengoed nog steeds af hoe dat nu technisch zit met dat afkoppelen van die accu.
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
Als je auto nog standaard is dan zou het loskoppelen van je accu geen probleem moeten zijn. Als de auto niet standaard is dan heb je inderdaad meer last van het feit dat de ecu de "geleerde" correcties vergeet als je deze los koppelt van de accu.
Ik heb om die reden dan ook een zonnepaneel van conrad op het dak liggen maar het is moeilijk te bepalen in hoeverre die helpt. Ik heb de indruk van wel maar ik start de auto zo wie zo om de 2 weken. Heb wel het idee dat die makkelijker start cq de accu meer stroom levert. Maar je accu moet natuurlijk al in goede conditie zijn.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=856103
Ik heb om die reden dan ook een zonnepaneel van conrad op het dak liggen maar het is moeilijk te bepalen in hoeverre die helpt. Ik heb de indruk van wel maar ik start de auto zo wie zo om de 2 weken. Heb wel het idee dat die makkelijker start cq de accu meer stroom levert. Maar je accu moet natuurlijk al in goede conditie zijn.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=856103
Laatst gewijzigd door Piet op 23 dec 2011 8:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- robertsabee
- Actief lid
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
- Locatie: Noord-Holland
- robertsabee
- Actief lid
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
- Locatie: Noord-Holland
één nul voor jou!! zodra exmantaa tijd heeft ga ik er langs
Laatst gewijzigd door robertsabee op 23 dec 2011 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: motormanagementgegevens weg na accu los??
Dat klinkt niet goed. Welke foutcode geeft het motormanagement systeem?robertsabee schreef:O ja, het MIL-lampje blijft dan ook branden en de OBD-lezer geeft een onbekende fout die overigens wel te resetten is.
Mark
C30-94@0.55bar
- robertsabee
- Actief lid
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
- Locatie: Noord-Holland
Re: motormanagementgegevens weg na accu los??
Hoi Mark,markv schreef:Dat klinkt niet goed. Welke foutcode geeft het motormanagement systeem?robertsabee schreef:O ja, het MIL-lampje blijft dan ook branden en de OBD-lezer geeft een onbekende fout die overigens wel te resetten is.
Mark
Ik heb zo'n ding die tekst van de foutcode maakt en die zegt dat de code niet in de database voorkomt. Ik dacht dat het MIL-lampje bij de 4e startpoging ging branden. Als ik op vakantie ga koppel ik van een andere auto de accu ook wel af dat gaf nooit problemen met starten. Wel even raar lopen ivm inleren en zo, maar wel gewoon starten en lopen. Ik meen ergens op het forum iets gezien te hebben van iemand van wie het management helemaal dood was na een tijdje stroomloos geweest te zijn. Ik geloof dat hij 300 euro kwijt was bij de dealer om dat te herstellen. Daar heb ik dus geen zin in. Ik vind het ook wel raar want laatst was de accu zo dood als een pier. Dan krijgt de ecu toch ook geen stroom? En met een hulpaccu startte hij toen wel gewoon. Heeft de Ecu sowieso stroom nodig om te overleven??
Robert
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Elk blok heeft generieke mil codes, en specifieke codes.
In princiepe is de code zelf het belangrijkst, en wat jouw ding er aan tekst bij genereerd niet belangrijk/betrouwbaar.
Dit is de codelijst van de Z22SE:
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... ecodes.pdf
Vandaar marks vraag wat de code is.
In princiepe is de code zelf het belangrijkst, en wat jouw ding er aan tekst bij genereerd niet belangrijk/betrouwbaar.
Dit is de codelijst van de Z22SE:
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... ecodes.pdf
Vandaar marks vraag wat de code is.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- robertsabee
- Actief lid
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
- Locatie: Noord-Holland
ja dat begreep ik wel, maar dit apparaat geeft de code zelf dus niet weer. niet zo handig dus. de volgende keer (als ik dat nog doe) sluit ik mijn oude obd2-meter wel aan, die geeft wel de codes zelf. bedankt voor die lijst codes!! superhandigSmiley schreef:Elk blok heeft generieke mil codes, en specifieke codes.
In princiepe is de code zelf het belangrijkst, en wat jouw ding er aan tekst bij genereerd niet belangrijk/betrouwbaar.
Dit is de codelijst van de Z22SE:
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... ecodes.pdf
Vandaar marks vraag wat de code is.