motormanagementgegevens weg na accu los??

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Re: motormanagementgegevens weg na accu los??

Bericht door Speerke »

robertsabee schreef:Omdat ik mijn Speedster weinig gebruik nu staat hij geregeld met een lege accu. Nu dacht ik slim te zijn door de min-pool los te halen. Na twee weken stilstand draait de startmotor lekker rond en hij start wel, maar slaat ook gelijk weer af. Pas na 15 keer proberen blijft de motor lopen. Kennelijk vergeet het motormanagement voldoende om niet meer te weten hoe te blijven lopen. O ja, het MIL-lampje blijft dan ook branden en de OBD-lezer geeft een onbekende fout die overigens wel te resetten is. Kan iemand mij uitleggen wat hier precies aan de hand is en is er een slimme oplossing voor? Helpt het bijvoorbeeld als ik eerst het contact een minuutje aanzet? Of helpt een soort backup-batterijtje aan het management te hangen? En loop ik een risico dat het motormanagement er helemaal de brui aan geeft? NB: mijn auto staat in een garage zonder stroom, dus ik kan geen druppellader gebruiken.
De ECU heeft geen stroom nodig om te overleven. Het hoofdprogramma wordt in het zogenaamde flash geheugen van de ECU bewaard, dit geheugen blijft dus intact, ook al zou je de ECU 20 jaar in de kast leggen. Wat hij wel kwijt raakt zijn eventuele fout codes en brandstof correcties etc. maar deze zijn niet nodig om de motor te starten.
Wat soms wel eens voorkomt is dat de ECU zijn krukassensor positie opnieuw wil inleren dit kan tot gevolg hebben dat hij afslaat. Wat dan helpt is tijdens het starten een beetje gas geven.
Less Is More
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Bericht door robertsabee »

Ha Speerke, dank je wel. Ik loop dus geen kans op blijvende schade of op een vicieuze software-cirkel, waarbij de auto gegevens moet leren tijdens het lopen, terwijl hij juist niet wil starten! :shock:
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik zat zelf ook al te denken aan het inleren van de krukaspositie. Maarja, dan is het inderdaad noodzakelijk om even de foutcode te weten. Misschien bij de volgende tart meer duidelijkheid :)

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: motormanagementgegevens weg na accu los??

Bericht door robertsabee »

Speerke schreef: Wat soms wel eens voorkomt is dat de ECU zijn krukassensor positie opnieuw wil inleren dit kan tot gevolg hebben dat hij afslaat. Wat dan helpt is tijdens het starten een beetje gas geven.
P0000, en een beetje gas geven helpt inderdaad!
Plaats reactie