2.2 motor karakteristiek

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

:thumbsup:
Heb ik weer goed getimed dus, mijn SC ombouw 8)
Peter, is het dan aan te raden om eerst de Courtenay remap in een andere ECU te zetten om mijn kar rijdend te krijgen, en dan bij jou mijn huidige ECU van een stage II software te laten voorzien en daar dan om te wisselen? Dan moet ik op zoek naar een andere reserve ECU...

Frank, schiet effe op met mijn kit wil je :wink:
Afbeelding
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

OBD v2.0 klinkt goed!
@Speerke: Ben benieuwd naar de wijzigingen en nieuwe mogelijkheden, dus zie graag een update van je ecu topic.

@ Maik: Wilde je net eens polsen hoe het met jouw timing zat qua ombouw. ;-)
Het ecu verhaal komen we wel uit. Een basismap op andere (leen?) ecu zou bv. kunnen, maar hangt even af van welke injectors en MAP sensor er voor de OBD V2 in moet komen. Anders heb je dubbel werk en kosten. Kun je beter even in "SC-NA" mode gaan rijden. (Da's wel alle hardware erin, maar even de boost bypassen en zo kun je dan met je huidige MAP sensor en injectoren blijven rondrijden. :wink: )
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1449
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Bericht door stefan »

maik ik heb een reserve ecu liggen die mag je zo LENEN :!:










verdomme dan ga je nog sneller worden :(
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

:thumbup:
Stefan is toch best aardig voor een Belg :)
En dat de kar dan weer sneller wordt, ach, we zullen wel nooit vergelijken want JIJ RIJDT NOOIT MET DAT DING! Ik tenminste nog 10km per maand :oops:
Afbeelding
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Daar gaat m'n planning. Meeste hardware ligt al klaar in Amerika, maar wordt per container verstuurd om kosten te sparen. Die M62 is zwaar! Gaat dus nog wel even duren. Kan ik mooi de hele zooi voorbereiden dacht ik. Maar nu ik dit lees sta ga ik het liefst dit weekend nog aan de slag. Het wordt een mooie zomer ...

@Speerke, alle kudos! Mijn ECU nachtmerries zijn over. Nou maar hopen dat de duurtests goed gaan. Uit nieuwsgierigheid, hoe doe je dat? (test to failure lijkt me een dure grap)

@Tibby, goed idee van die turbo. Al lezend kom je d'r achter dat de M62 misschien niet de meest efficiente manier van forced induction is. Ik las ergens op dit forum dat er ongeveer 30PK nodig is om de 250PK te halen. Kan nooit dacht ik, maar de door Eaton gepubliceerde gegevens laten hetzelfde zien. Da's een aardige buitenboordmotor.

Toch was de M62 een vrij eenvoudige keuze, omdat GM dat zelf ook gedaan heeft in de Cobalt etc. Dus heel veel info voorhanden en ook goed zelf te doen (his famous last words ...). Ook richting de 250PK (ik zit nog steeds te twijfelen of ik eerst stage 1 ga of toch gelijk naar stage 2) moet je beseffen dat je de grens van de 2.2 aardig nadert, of er zelf al aan voorbij gaat. 250PK + 30PK parasitair is al over wat GM aangeeft als veilig. Valt allemaal wel mee in de praktijk, gezien de vele gezonde superchargers die rondrijden, maar wel iets waar je rekeing mee moet houden.

Overigens hoop ik voor minder dan 2000 euro klaar te zijn (stage1). Stage 2 zou nog eens 1Keuro zijn (gelijk de OE radiator vervangen) en bij beide tel ik nog niet de uitlaat. En ik heb een hoop lol met het sleutelen :? (m'n stoelen en 'hoedenplank' zijn d'r nu al 3 keer uitgeweest en dat alleen om de ECU te verplaatsen. Gaat wel steeds sneller :D )
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Turbo vs Supercharger zal altijd wel een discussie blijven. :D
Qua efficienty en hoge vermogens kom je gewoon niet om een Turbo heen, maar vanwege de motorkarakteristiek kies ik (en anderen) dan toch bewust voor een SC in de Speedster. Respons is gewoon lineair met het gaspedaal en dat ook halverwege een bocht...

(En bij een SC heb je ook nog de keuze tussen een Roots of centrifugaal blower, maar daar zullen we het hier maar niet over gaan hebben. :wink: )

Je zult het gewoon zelf moeten ervaren om te kunnen beslissen, maarin ieder geval wordt de keuze straks niet meer beperkt door de ecu mapping.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Exmantaa schreef:Turbo vs Supercharger zal altijd wel een discussie
(En bij een SC heb je ook nog de keuze tussen een Roots of centrifugaal blower, maar daar zullen we het hier maar niet over gaan hebben. :wink: )
Of iemand moet een keer een 2.2 met een Lysholm 1600AX er op zetten voor het derde SC smaakje ;)

Afbeelding

(gok niet dat iemand een VW G-lader er op gaat bouwen...)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Exmantaa schreef: (En bij een SC heb je ook nog de keuze tussen een Roots of centrifugaal blower, maar daar zullen we het hier maar niet over gaan hebben. :wink: )
Ah toe... Da's nou net interessant :) (eigen topic misschien?)
Jägertee
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1449
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Bericht door stefan »

@ arno lijkt mij vrij compact(ook twin)?mits een goede aandrijflijn volgens mij hogere vermogens mogelijk dan met die andere types die hier gebruikt worden :woship:






wie o wie ....
grasmaaiers..enz
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Lysholm Twin Screw compressor.
Erg leuk, maar niet goedkoop en zeker niet zomaar even op een 2,2 te schroeven...
(Maar zou dan toch eerst maar eens je blok internals serieus gaan verstevigen. :wink: )
Plaats reactie