2.2 motor karakteristiek

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

2.2 motor karakteristiek

Bericht door aboellaard »

Na wat wijzigingen aan m'n 2.2tje om wat meer vermogen te krijgen (2.4 inlaat, Speerke remap, prekat eruit) en nu een geplande SC conversie, heb ik toch nog een vraagje. Elke keer als ik in de Speedster rij heb ik het gevoel dat de motor niet graag op toeren komt. In het duits heet dat 'Drehfreude'. Een nederlands woord kan ik helaas niet opkomen.

Het enige vergelijkings materiaal dat ik heb is een BMW M54 6-cylinder 3 liter motor in een Z4. Daar hoef je alleen maar naar het gaspedaal te kijken en het ding vliegt omhoog in toeren. Heel leuk om mee te rijden, vooral optrekken vanuit een bocht. In de Speerke software kan je overigens de gaspedaal instelling aanpassen en daar heb ik ook mee geexperimenteerd, maar dat verandert de fundamentele karakteristiek van de motor niet.

Die 'drehfreude' mis ik in de 2.2. Komt dat werkelijk alleen door het vliegwiel (en de andere roterende massa in de motor, zoals balansassen en pulley's)? Ik neem trouwens ook aan dat die motorkarakteristiek niet anders wordt als je 'm supercharged. Of wel (sprak ie hoopvol)?
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Dit komt beetje coor combinatie van dingen met de 2.2

Sowieso is het een lange slag motor die over het algemeen minder snel 'oppakken' als vierkante of korte-slag motoren.

Daar doe je op zich niet zo vreselijk veel aan..

Waar je wel nog wat aan kan doen is:

- Beter uitlaatsysteem met een 2.5" free-flow setup (helpt vooral in de hogere toeren om 'm lekker 'door' te laten lopen)
- Lichtgewicht vliegwiel
- Balansassen verwijderen of vervangen door 'gladde' assen


Vooral de laatste twee zullen bij het lage toeren gebied helpen om 'm meer 'levendig' te laten aanvoelen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Speedster4fun heeft in z'n stage 2 SC een lichter vliegwiel (~5.8kg) en de balansassen verwijderd, maar de gasrespons is nog steeds niet helemaal wat we eigenlijk willen. Het snelle oppakken dus...
(Edit: incl. Tullett 2,5"mani + turbo cat sectie+ Janspeed demper.)

Overigens veranderd de "motorkarakteristiek" behoorlijk met een SC, want het trekt zo'n beetje lineair door tot aan de toerenbegrenzer. 8)
Wel gemerkt dat mijn 2.0 met ander motormanagement (en zelfde lichte vliegwiel maar dan mét balansassen) een stuk beter beter op het gas reageert. We moeten dit echter nog eens goed 1:1 vergelijken.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7342
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Vocky (uk forum) melde eens dat het blok na het verwijderen van de waterpomp lekker snel reageerde.
Mischien Co (dit dit ook heeft) eens een mailtje sturen, om te zien wat hij ervan vindt.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

Mijn gasrespons is prima!

Ik heb de balansassen en waterpomp met ketting verwijderd. Daarnaast een afgedraaid vliegwiel en een lichte krukaspoelie. Wil alleen nog een underdrive dynamopoelie.

Bovenstaande is ook aan te raden als je meer toeren wilt draaien. Wil richting de 7800 waarvoor ik andere klepveren en betere nokkenassen nodig heb. Ik hoop dat dat komend jaar nog gaat gebeuren.

Wat ook veel scheelt is de aanpassing van de gasrespons met de mapping van Speerke (en waarschijnlijk ook in de mapping van Exmantaa). Er is een flinke vertraging ingebouwd in de standaard mapping. Die vertraging zit er bij de klasen/courtenay mapping nog steeds in.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Op UK forum staat ergens een video van Joe's Harrop SC met LET ecu en elektrische waterpomp. (+ licht vliegwiel & balancer delete) Dat reageert zo te horen ook erg lekker op het gaspedaal. (maar hij rijdt er nog steeds niet mee) :wink:

Ik zou echter zelf nooit zo'n lichte alu krukaspoelie monteren, aangezien dit ook een zgn harmonic balancer voor de krukas is. De standaard items schijnen bij hoogtoerig gebruik al problemen te kunnen geven. (o.a. gebroken spiebanen) Dan toch liever een speciale ATI balancer erop zodat het heel blijft.

Maar echt veel merk je er tijdens het rijden ook weer niet van. Belangrijkste is gewoon een goede gasrespons en dat zit 'm toch voornamelijk in de ecu.

Edit: Joe's Harrop SC => http://s586.photobucket.com/albums/ss30 ... V03109.mp4
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Co'tje schreef:Mijn gasrespons is prima!

Ik heb de balansassen en waterpomp met ketting verwijderd. Daarnaast een afgedraaid vliegwiel en een lichte krukaspoelie. Wil alleen nog een underdrive dynamopoelie.

Bovenstaande is ook aan te raden als je meer toeren wilt draaien. Wil richting de 7800 waarvoor ik andere klepveren en betere nokkenassen nodig heb. Ik hoop dat dat komend jaar nog gaat gebeuren.

Wat ook veel scheelt is de aanpassing van de gasrespons met de mapping van Speerke (en waarschijnlijk ook in de mapping van Exmantaa). Er is een flinke vertraging ingebouwd in de standaard mapping. Die vertraging zit er bij de klasen/courtenay mapping nog steeds in.
Co, let op met een undrive pulley, niet alleen je dynamo gaat minder toeren draaien, maar dan ook je SC :wink: , misschien wist je dat wel. Maar dan moet je dus ook je SC pulley aanpassen.
En heb je nog de specs en eventueel een link naar jouw elektrische waterpomp en bijbehorende electronica? Dat klinkt toch wel als een hele leuke mod...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

Maik schreef: Co, let op met een undrive pulley, niet alleen je dynamo gaat minder toeren draaien, maar dan ook je SC :wink: , misschien wist je dat wel. Maar dan moet je dus ook je SC pulley aanpassen.
En heb je nog de specs en eventueel een link naar jouw elektrische waterpomp en bijbehorende electronica? Dat klinkt toch wel als een hele leuke mod...
Wil alleen een grotere poelie op de dynamo, geen andere maat krukaspoelie.
Maar een topic aan over de electronische waterpomp.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Net weer sinds lange tijd een rondje in mijn zwarte "standaard" Stage 2 gereden. (Niks speciaals, zit alleen St2 SC op en een Turbo demper achter met de std 2,2 luchtfilterbak.)
Een verademing hoe stil en beschaafd dat rijdt, echter ook gelijk opvallend hoe "gezapig" de respons van een 2,2 onderin dus is, zeker in vergelijking met mijn gele projekt.
Maar het gaat overigens nog steeds best van z'n plek hoor... 8)
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

OK, de Speerke mapping heb ik al mee geexperimenteerd en scheelt inderdaad een stuk. Maar als je de 'sport' instelling gebruikt, lijkt het of het pedaal sneller is dan de motor. Moeilijk uit te leggen, maar voelt raar aan.

Dus de enige oplossing is de motor open en een en ander verwijderen. Ik ga toch maar eerst een 'niets speciaals' :D stage 1 of stage 2 S/C conversie doen. Best wel benieuwd hoe dat gaat voelen.

De Speedster is toch al een 'hobby auto' aan het worden. Ik heb nooit veel aan auto's gewerkt, maar deze vraagt er gewoon om. Ik heb overigens ook nooit zo'n actief forum gezien waar links en rechts motoren compleet veranderd worden en tuning van 147 naar 250PK heel gewoon is.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7342
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

aboellaard schreef:Ik heb overigens ook nooit zo'n actief forum gezien waar links en rechts motoren compleet veranderd worden en tuning van 147 naar 250PK heel gewoon is.
Het is ook niet heel gewoon. Er zitten een paar rastechneuten bij, die ook niet te beroerd zijn om kennis te delen, en dat scheelt 300%.
Ik heb hetzelfde als jij. Nooit iets gedaan aan mijn auto's, maar de speedster smeekt er gewoon om.

Qua ombouw projecten, is dit ook heerlijk leesvoer:
http://www.vx220.org.uk/forums/index.php
http://www.z22se.co.uk/forum

De z20let ecu met zijn bredere brandstoftabellen wordt nu aan de z22se gehangen, en met een harrop SC erop, gaat het richting de 400pk.

Ook is het tunen flink gegroeid sinds de standaard ecu gekraakt is (ergens 2008).
In het begin van de speedster was een andere uitlaat en een airbox al spannend, en was er een vet cool eds chipje om naar 160pk te kunnen.

De allereerste SC's waren praktisch onbetaalbaar. (delta AG 200/220pk ongekoeld kit iets van 8.5k euri geloof ik. En dat was niks meer dan een universele SC op het standaard inlaatspruitstuk geschroefd, 2 extra injectoren in het inlaatspruitstuk, of zelfs in de lucht inlaat pijp geschroefd, en een piggyback om ze aan te sturen.

De tuners hebben de eerste jaren goed kunnen cashen op conversies.
Nu de standaard ecu gekraakt is, en de sc ombouw erg duidelijk en betaalbaar is, is het hek van de dam wat betreft zelfbouw of onder clubgenoten.

Allemaal tegen het zere been van de puristen van het eerste uur, maar als een modern instap dieselltje de speedster al kan bijhouden, merk je dat de pk's van 12 jaar geleden toch wat te mager zijn, naar de maatstaven van nu.

edit; zie bijlage. Delta AG probeert dat ding 7 jaar later nog steeds te slijten, voor schandalige prijzen.
Compleet ingehaald door de tijd.
Bijlagen
Tuningliste_2010_neu.pdf
(1.01 MiB) 140 keer gedownload
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Beide UK forums ben ik ondertussen kind aan huis. Ook het duitse, hoewel men daar veel minder zelf doet en veel meer op tuners vertrouwt. Voor de lol volg ik de hele discussie rond iemand die het waagt een S/C ombouw quasi zelf te doen (Benny Berlin). Lachen. Zag dat jij er ook nog op gereageerd had Smiley.

Mijn enige probleem met de S/C ombouw, om even off thread te gaan, is de ECU. Ik wacht wel op Speerke (omdat de Courtenay remap nu begrensd is op 5500 toeren. Althans dat begrijp ik uit recente posts) en doe ondertussen alles wat gedaan kan worden zonder de S/C d'r op te zetten.

Maar misschien ook wel leuk een LSJ blok uit Amerika te halen en er een Harrop op te zetten. Probleem is weer die ECU (of is dat nu juist waar Exmantaa mee bezig is?). Maar met 400PK in een Speedster zal je mij niet meer horen over een luie motor :D
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Waarom geen zelfbouw turbokit?
3399 euro zonder demper en inlaatspruitstuk bij Dbilas.
Occasie turbo demper erop en een 2.4 inlaat.....
Speerke mapping en Mischien zelfs nog meer dan 270 pk en 350 nm koppel? (Dit zelfs met een te kleine chargecooler waar bijna geen flow aankomt)
Beste buck for the bang vind ik :roll:
Grtz
captain slow
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

aboellaard schreef:Beide UK forums ben ik ondertussen kind aan huis. Ook het duitse, hoewel men daar veel minder zelf doet en veel meer op tuners vertrouwt. Voor de lol volg ik de hele discussie rond iemand die het waagt een S/C ombouw quasi zelf te doen (Benny Berlin). Lachen. Zag dat jij er ook nog op gereageerd had Smiley.

Mijn enige probleem met de S/C ombouw, om even off thread te gaan, is de ECU. Ik wacht wel op Speerke (omdat de Courtenay remap nu begrensd is op 5500 toeren. Althans dat begrijp ik uit recente posts) en doe ondertussen alles wat gedaan kan worden zonder de S/C d'r op te zetten.

Maar misschien ook wel leuk een LSJ blok uit Amerika te halen en er een Harrop op te zetten. Probleem is weer die ECU (of is dat nu juist waar Exmantaa mee bezig is?). Maar met 400PK in een Speedster zal je mij niet meer horen over een luie motor :D
Als je er specifiek om vraagt kan Courtenay gewoon een base map maken tot ~6800rpm. Waarschijnlijk kun je ook gewoon richting DBilas voor een 2,2 remap, want de 2,2 Turbo mappings zijn bijna identiek voor een SC.
Geen idee hoever Speerke nu is met zijn boost-mapping. Is wel de betere oplossing, maar zal zeker niet goedkoopste zijn.

En Turbo ombouw kan natuurlijk net zo goed. Het is maar net wat je wilt. (Voor mij geen turbo want wil gewoon een zeer directe motorrespons in m'n Speedster.)
Het hele LSJ verhaal is juist begonnen om de programmeerbare ecu. Als je dat draaiend hebt dan is alleen je hardware nog limiterend voor het vermogen. :wink: (ZZP haalde uit een turbo LSJ 890pk. Op de wielen... :shock: )
Gebruikersavatar
Speerke
Actief lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 27 okt 2006 18:23
Locatie: Deurne (Nederland)

Bericht door Speerke »

De ObdTuner stage II software is in principe af, ik zit nu in de duurtest fase.
De stage II versie is (ook) geschikt voor Turbo en SC motoren (ik rijd nu zelf met een Rotrex compressor) en voor degene die al met de ObdTuner software rijden zal een upgrade niet duur zijn. Dus ik zou zeggen, Alex ga ervoor, wat je keuze ook wordt voor nu en in de toekomst, je ECU zal het probleem niet zijn.
Less Is More
Plaats reactie