Bij de SC ombouw heb ik de waterpomp vervangen door een elektrische exemplaar met besturingsunit. Bij mij heeft het tot nu toe probleemloos gelopen. Vocky heeft in het begin problemen gehad, maar in de UK inmiddels drie speedsters omgebouwd die ook probleemloos rijden.
Het heeft een aantal voordelen:
- hij pompt temperatuursafhankelijk, niet toerental afhankelijk
- hierdoor vraagt het rondpompen van het water minder vermogen bij hoge toeren en loopt het water bij lage toeren sneller rond
- je kunt je blansassen laten zitten en simpelweg de ketting verwijderen
- op hoge toeren een vermogenswinst van enkele pk's
- snellere gasrespons
Nadelen zijn dat de pomp niet goedkoop is en het een hele klus is om de boel netjes aan te sluiten.
Om te beginnen twee belangrijke bestelnummers:
De pomp:
http://www.stewartcomponents.net/Mercha ... =ElectPump
De externe thermostaat:
http://www.eliseparts.com/products/show ... t-housing/
Al er iemand de ombouw wil doen dan maak ik een stappenplan voor op het forum. Met alle valkuilen waar ik in ben getrapt.
Electrische waterpomp en verwijderen ketting balansassen
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Bedankt Co!
Pompje kost dus 588USD incl. shipping, dat is 460euro... Hoeveel invoerbelasting komt daar tegenwoordig bij ongeveer? Waarde van de pomp is 351euro.
Wel grappig dat je dan heel die ketting gewoon lekker weg kan gooien
Heb jij de originele waterpomp eraf gesloopt Co? Dan moet je nog wel 1 en ander afblinden denk ik. En weet je het gewicht van de z22se pomp misschien? En wat zouden de balansassen ongeveer wegen, iemand een idee?
Pompje kost dus 588USD incl. shipping, dat is 460euro... Hoeveel invoerbelasting komt daar tegenwoordig bij ongeveer? Waarde van de pomp is 351euro.
Wel grappig dat je dan heel die ketting gewoon lekker weg kan gooien
Heb jij de originele waterpomp eraf gesloopt Co? Dan moet je nog wel 1 en ander afblinden denk ik. En weet je het gewicht van de z22se pomp misschien? En wat zouden de balansassen ongeveer wegen, iemand een idee?
Heb de vinnen van de impeller eraf gesloopt met een tang
De thermostaat eruit en de aansluiting 180 graden draaien. That's it!
De juiste loop van de koelwatercirculatie is het meeste werk, maar dat heb ik uitgevogeld.
Als je de balansassen eruit haalt verlies je oliedruk. Er is een truc voor, verschuiven van de lagers volgens mij. Ik heb ook de spanner verwijderd en afgedekt met een plaatje. Heb ik ergens nog een foto van.
De thermostaat eruit en de aansluiting 180 graden draaien. That's it!
De juiste loop van de koelwatercirculatie is het meeste werk, maar dat heb ik uitgevogeld.
Als je de balansassen eruit haalt verlies je oliedruk. Er is een truc voor, verschuiven van de lagers volgens mij. Ik heb ook de spanner verwijderd en afgedekt met een plaatje. Heb ik ergens nog een foto van.
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
elektrische waterpomp
Er zijn altijd liefhebbers die het leuk en interessant vinden om zo'n stappenplan te lezen Co! Alvast bedankt.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Re: elektrische waterpomp
Dat duurt dan paar weken. De info staat thuis op mijn desktop en ik ben op vakantie. Wordt vervolgd.S. Gonzales schreef:Er zijn altijd liefhebbers die het leuk en interessant vinden om zo'n stappenplan te lezen Co! Alvast bedankt.