fluitje

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

fluitje

Bericht door aboellaard »

De laatste tijd rij ik zonder 'hoedenplank' (of hoe zo'n ding in ons geval ook heet) en zonder isolatiemateriaal. En zonder radio. Dus alle vreemde geluidjes zijn nu heel duidelijk te horen. Meest vreemd is een fluitend geluid dat alleen bij langzaam acceleren te horen is. Dus eigenlijk alleen als de motor meer vermogen moet leveren. Bijvoorbeeld op de snelweg 100 rijdend en dan wat gas bijgeven: fluitje. Met stilstaande auto wat gas geven: niets. Bij meer gasgeven is het fluitje weg. Als je constant langzaam accelereert is het constant. Geluid komt van rechtsachter.

Omdat ik met een open luchtfilter rij is het moeilijk een soundfile te maken. Teveel achtergrond herrie en het fluitend geluid is nogal hoog. Overigens net alsof iemand door een afgeknepen rietje adem probeert te halen. Vandaar dat ik dacht aan de vacuumleiding, maar daar is niets aan te zien.

De auto is NA, 2.4 inlaat, 65mm gasklep en nu dus een open luchtfilter. Geen idee of het geluid altijd al aanwezig is geweest, misschien valt het nu gewoon meer op.

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2355
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Bericht door gertje »

dynamo???
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Bericht door speedokus »

benzinepomp?
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Blitz

Bericht door Blitz »

mijn auto heeft dat ook, dat is in mijn geval de open luchtfilter die je hoort zuigen, maar die zit wel aan de linkerkant :?
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Ik heb dat ook altijd gehoord na het monteren van een sportluchtfilter....

Bij de montage van de grotere gasklep was het vrijwel verdwenen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

De luchtsensor in de pijp steekt vrij diep, en die maakt misschien dat fluitende geluid.

Afbeelding

Je kunt hem wel losstrekken en er tijdelijk een stuk stevige tape over het gat doen, om het zeker te weten. (niet te lang, want de ecu vindt het niet zo leuk na een km of 20.)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Met dank voor de suggesties. Heb aan de hand daarvan alles nagekeken, maar helaas. Benzinepomp (ik ben bezig met de leidingen vervangen en vandaar dat alles open ligt) is het niet, makkelijk te controleren omdat juist daar alles open ligt.

Dynamo zit wel in de juiste richting, maar de snaar lijkt me strak zat en slippen van de snaar veroorzaakt toch een ander geluid. Of moet ik aan iets anders denken? En het luchtfilter zit juist aan de linkerkant. Komt wel een hoop herrie uit, maar weer geen fluitend geluid. De luchtpijp heb ik ook al een tijdje geleden vervangen voor een stuk regenpijp met daarin de luchtsensor gelijmd. Heb ik eruit gehad, maar fluitje blijft.

Omdat het geluid wel heel sterk op iets met lucht (vacuum of overdruk) lijkt, ga ik eerst eens de vacuumslang van de manifold naar het klepje vervangen. Vanaf het klepje is het een slang met twee rode strepen, dus volgens mij hebben ze die eens vervangen tijdens een terugroepactie. Moeilijk te vinden trouwens vacuumslang met een binnendiameter van 12mm!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Bericht door aboellaard »

Voor de volledigheid, vacuumslang en terugslagklepje vervangen ... fluitje nog steeds te horen. Vraag me nog steeds af wat het is, maar aangezien de geplande veranderingen in die hoek (SC) ga ik er niet al te veel tijd in steken.
Plaats reactie