Nilfisk op z22se
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Vakantie, dus weer een klein beetje knutselen aan de badkuip.
Draadboom heeft wat modificaties nodig omdat de ECU naar de andere kant verhuist. Bij mij zelfs nog wat verder de hoek in dan bij de meeste andere conversies begreep ik. Dit omdat bij mij het koelcircuit van de chargecooling wat anders gaat lopen.
Deze beugel die normaal het standaard luchtfilter ondersteund hebben we in ieder geval niet meer nodig en zit ook wat in de weg voor al het slangen- en kabelwerk:
Even een stukje isolatie weggehaald op de nieuwe plek van de de ECU (zit standaard op het inlaatspruitstuk gemonteerd, aan de rechterkant van de motorruimte dus):
Woohoo! :
Hier de ECU op z'n nieuwe plek:
Dan klooien met de kabelboom, eerst maar eens even wat injectorstekkertjes nummeren:
Hier horen ze:
Één helft van de kabelboom afdekkapje verwijderd:
Wat verder ontmanteld:
Schaar erin!
En na wat knip- en plakwerk ziet het er zo uit:
Dus dat wordt veel solderen en puzzelen met draadloop de komende uurtjes.
Ook alvast wat kachelslang gehaald voor het aansluiten van de chargecooler:
Weer 3kg erbij! Hel ende verdoemenis!!
Hopelijk snel weer een update...
Draadboom heeft wat modificaties nodig omdat de ECU naar de andere kant verhuist. Bij mij zelfs nog wat verder de hoek in dan bij de meeste andere conversies begreep ik. Dit omdat bij mij het koelcircuit van de chargecooling wat anders gaat lopen.
Deze beugel die normaal het standaard luchtfilter ondersteund hebben we in ieder geval niet meer nodig en zit ook wat in de weg voor al het slangen- en kabelwerk:
Even een stukje isolatie weggehaald op de nieuwe plek van de de ECU (zit standaard op het inlaatspruitstuk gemonteerd, aan de rechterkant van de motorruimte dus):
Woohoo! :
Hier de ECU op z'n nieuwe plek:
Dan klooien met de kabelboom, eerst maar eens even wat injectorstekkertjes nummeren:
Hier horen ze:
Één helft van de kabelboom afdekkapje verwijderd:
Wat verder ontmanteld:
Schaar erin!
En na wat knip- en plakwerk ziet het er zo uit:
Dus dat wordt veel solderen en puzzelen met draadloop de komende uurtjes.
Ook alvast wat kachelslang gehaald voor het aansluiten van de chargecooler:
Weer 3kg erbij! Hel ende verdoemenis!!
Hopelijk snel weer een update...
Laatst gewijzigd door Maik op 24 mei 2013 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Ehhhhhhhhhhhhh
Jij hebt wel heel rigoreus je draadboom doorgeknipt...
Bij een SC conversie hoeft alleen je 4 injectoren, je MAP sensor en je EVAP klep te verlengen. Zie Smiley's build.
(En het is handiger om de draadboom/ecu pas als laaste te doen als je precies weet waar de SC, TB en injectoren gemonteerd zitten. Oftewel eerst de chargecooler spullen erin plaatsen. )
Jij hebt wel heel rigoreus je draadboom doorgeknipt...
Bij een SC conversie hoeft alleen je 4 injectoren, je MAP sensor en je EVAP klep te verlengen. Zie Smiley's build.
(En het is handiger om de draadboom/ecu pas als laaste te doen als je precies weet waar de SC, TB en injectoren gemonteerd zitten. Oftewel eerst de chargecooler spullen erin plaatsen. )
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Zitten er nog niet wat ongebruikte stekkers en draden in de kabelboom die je er meteen nu uit kunt vissen? Oude EGR klep sturing en zo?
Geen idee hoe 'overbemeten' de Z22SE kabelboom is, maar vaak zit er van alles en nogwat al in de kabelboom omdat ze die op alle motoren gooien, of er nou bijvoorbeeld wel of geen A/C, stuurbekrachtiging, etc. etc. op zit.
Dat kan nog best oplopen met de hoeveelheid draad en stekkers die er nutteloos in zitten.
AFAIK zit er in ieder geval 1 stekker die lijkt op de tweede lambda sensor connector een beetje voor spek en bonen in de kabelboom volgens mij?
Bye, Arno.
Geen idee hoe 'overbemeten' de Z22SE kabelboom is, maar vaak zit er van alles en nogwat al in de kabelboom omdat ze die op alle motoren gooien, of er nou bijvoorbeeld wel of geen A/C, stuurbekrachtiging, etc. etc. op zit.
Dat kan nog best oplopen met de hoeveelheid draad en stekkers die er nutteloos in zitten.
AFAIK zit er in ieder geval 1 stekker die lijkt op de tweede lambda sensor connector een beetje voor spek en bonen in de kabelboom volgens mij?
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Ik heb zitten kijken, puzzelen, meten, en geklooid, maar ik kwam er niet onderuit om het zoals dit te doen was mijn conclusie. Ik wil graag een "relaxte" loop van de kabelboom. En met de ECU op deze plek kwam ik bv al lengte tekort om naar de ontsteking te gaan bv. En nu kon ik inderdaad ook die mooie stekker van de EGR eruit vissen ja
Frank, wanneer kan ik die compressor bij je op komen halen? Die is nu wel handig om te hebben voordat ik de boel weer aanelkaar soldeer ja, en ook voor het pielen met het andere leidingwerk
Frank, wanneer kan ik die compressor bij je op komen halen? Die is nu wel handig om te hebben voordat ik de boel weer aanelkaar soldeer ja, en ook voor het pielen met het andere leidingwerk
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7342
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Nu maak je me wel nieuwsgierig.Maik schreef:PA koeltankje, of zo'n mini corsa plastic dingetje om gewicht te sparen? - Nog meer mini waarschijnlijk!
Zo'n flink reservoir helpt ook met koelen he .
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7342
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Dat hoort dan weer bij de puzzel van april; "Eerste keer gestart, maar hij loopt niet lekker" zeg maar.Exmantaa schreef:ja, maar die 2 kg soldeertin die er nu weer op moet gaan niet helpen...
Geintje Maik; je durft maar
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Ik ga voor zo'n mini-plastic dingetjeSmiley schreef:Nu maak je me wel nieuwsgierig.Maik schreef:PA koeltankje, of zo'n mini corsa plastic dingetje om gewicht te sparen? - Nog meer mini waarschijnlijk!
Zo'n flink reservoir helpt ook met koelen he .
Ik denk dat zo'n pro-alloy tankje niet heel veel brengt behalve gewicht
Als het koelwater zo rond de 50graden zal zijn dan weet ik niet of hij warmte kwijt kan aan de omgeving die daar niet echt heel koel zal zijn. Je kan wel wat warmte opslaan in die tank natuurlijk, maar op het circuit zal die qua warmte snel verzadigd zijn is mijn gevoel. Nou goed, we gaan het zien en meemaken
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Tsja, een langzame bocht op een serieus circuit, zeg een audi S, die neem je met 65 km/u, 2 seconde daarna rij je alweer 20 km/u harder en een paar seconde daarna... Met 80 km/u heb je denk ik al meer luchtstroom door je pre-rad dan je fans op kunnen wekken? Ik ga de inlaatluchttemp weleens monitoren als het zover is, een enorme tank met koelribben en aparte koele lucht toevoer kan er altijd nog ingeprutst worden.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
En weer een klein beetje geklust.
De draadboom zit alweer voor de helft inelkaar, eerst moeten er meer zaken zoals compressor en gasklep en wat koelleidingen gemonteerd worden voordat ik daarmee verder kan.
Eerst het definitieve plan gemaakt van hoe ik de koelleidingen van de chargecooler ga laten lopen, zodat ik wat slangenspul en bochtjes kan gaan inslaan:
Een schetsje (mee eens Frank en Rob? )
Dan wat voorbereidingen om de koelslangen door de dorpel naar voren te kunnen geleiden. Het gat wat ik hieronder maak is alleen nodig om door twee schuimblokken in de dorpel heen te kunnen prikken.
Eerst deze hoek wat schoongemaakt:
Deze scheur kan ik gelijk even een beetje repareren met wat polyester, is nog een litteken van een brok flinke pick up op Zandvoort (brok rubber opgepikt en teken de dorpel aangeslingerd). Uiteindelijk komt er een plaatje carbon voor wat daar sowieso nodig zal zijn, zie verder in het verhaal:
Dan aftekenen:
Dan de zaag (multi tool in dit geval, ging erg goed hiermee) erin:
Dit gat ga ik later weer dichtzetten met een stukje carbon.
Een cm of 40 boven dit grote gat komen twee kleinere waar de twee koelslangen uiteindelijk uit de dorpel gaan komen. Dat klusje ga ik van de week even doen...
De draadboom zit alweer voor de helft inelkaar, eerst moeten er meer zaken zoals compressor en gasklep en wat koelleidingen gemonteerd worden voordat ik daarmee verder kan.
Eerst het definitieve plan gemaakt van hoe ik de koelleidingen van de chargecooler ga laten lopen, zodat ik wat slangenspul en bochtjes kan gaan inslaan:
Een schetsje (mee eens Frank en Rob? )
Dan wat voorbereidingen om de koelslangen door de dorpel naar voren te kunnen geleiden. Het gat wat ik hieronder maak is alleen nodig om door twee schuimblokken in de dorpel heen te kunnen prikken.
Eerst deze hoek wat schoongemaakt:
Deze scheur kan ik gelijk even een beetje repareren met wat polyester, is nog een litteken van een brok flinke pick up op Zandvoort (brok rubber opgepikt en teken de dorpel aangeslingerd). Uiteindelijk komt er een plaatje carbon voor wat daar sowieso nodig zal zijn, zie verder in het verhaal:
Dan aftekenen:
Dan de zaag (multi tool in dit geval, ging erg goed hiermee) erin:
Dit gat ga ik later weer dichtzetten met een stukje carbon.
Een cm of 40 boven dit grote gat komen twee kleinere waar de twee koelslangen uiteindelijk uit de dorpel gaan komen. Dat klusje ga ik van de week even doen...
Laatst gewijzigd door Maik op 24 mei 2013 20:17, 5 keer totaal gewijzigd.