Nilfisk op z22se

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door Smiley »

Maik schreef:Eerst wilde ik het rubber vervangen zonder de as uit de versnellingsbak te trekken en zodoende de bakolie in de versnellingsbak te houden, maar het lijkt dan allemaal wel wat krap en omslachtig.
Dus dan moet maar de hele achteras eronder uit.
Als de linkerzijde zo ver mogelijk opgekrikt is, valt het mee wat eruit komt (mits je bak niet overvuld is).
Ten minste bij mij was het druppelwerk.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door Neetmans »

Ik heb er castrol smx-s in gedaan.
Uit mijn hoofd een 75w90 olie.
En smeert echt super!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door Exmantaa »


Das original Opel Getriebeöl ist ein Castrol MTF 0063 GL4, 75W-85. Farbe: ROT

Schijnt €8,- per liter te kosten bij de dealer...

Hier wat meer info over alternatieve oliesoorten: http://www.astra-g.de/showthread.php/90 ... echsel-F23

En dit; "Coat splines and bearing points with transmission fluid." slaat natuurlijk op het stuk homokineet-as wat je straks weer terug je bak in steekt. Effe schoonmaken en smeren met nieuwe olie... :bangin:
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door Maik »

Bedankt voor de tips en info.
Vandaag de krachtdop 30mm binnengekregen. Gelijk even de moer van de as geprobeerd los te draaien.
Dat valt niet mee :)
De elektrische slagmoersleutel kreeg er geen beweging in, en mijn wringijzer met stalen pijp eroverheen ook niet.
Dat laatste ga ik nog een keer doen maar dan met nog meer kracht, maar ik was bang om mijn wringijzer te slopen :roll:
Zou het zin hebben om er eerst een sloot roestschok op te spuiten? Iemand nog tips?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door Pipo »

De moer met een lasbrander gloeiend stoken. Komt daarna gemakkelijk los. Werkt altijd, maar is niet in alle situaties toepasbaar.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door S. Gonzales »

Met het heetstoken van de kroonmoer zou ik echt wachten, lees: niet doen! Met een lange(re) pijp op het wringijzer moet het lukken. Maar...... mag ik vragen op welke manier je de aandrijfas blokkeert? Grote kans dat het daar in zit. Iemand achter het stuur zetten met maat 45 en die op de rem laten trappen. Dan moet het zeker lukken.
Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door Neetmans »

niet de officiële manier misschien, maar het werkt bij mij prima :

flinke dikke schroevendraaier in de zijkant van de remschijf zetten, tegen de klauw aan rollen, en met een flinke momentsleutel jezelf een keer goed kwaad maken :wink:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door Smiley »

S. Gonzales schreef:Met het heetstoken van de kroonmoer zou ik echt wachten, lees: niet doen! Met een lange(re) pijp op het wringijzer moet het lukken. Maar...... mag ik vragen op welke manier je de aandrijfas blokkeert? Grote kans dat het daar in zit. Iemand achter het stuur zetten met maat 45 en die op de rem laten trappen. Dan moet het zeker lukken.
Zo ging het bij mij ook ja.
Was inderdaad een flinke stijgerpijp die nodig was.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door Maik »

Goeie tips allemaal weer!
Gloeiend heet stoken doe ik ook nog maar even niet, grote kans dat het wiellagervet er dan ook uit komt sijpelen :wink:
Iemand op de rem laten stampen en een 1 meter lange pijp moet het maar gaan doen dan...
Afbeelding
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1452
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door stefan »

maik.....ik ken een hele kleine kabouterbelg..die trekt dat los met één hand...lol
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door Arno »

Maik schreef: De elektrische slagmoersleutel kreeg er geen beweging in, en mijn wringijzer met stalen pijp eroverheen ook niet.
Je draait wel de goede kant op en de splitpen is er uit he?? :mrgreen:

Op zich zitten ze 'maar' met een 220Nm of zo vast wat meestal wel goed los te krijgen valt.
Dat laatste ga ik nog een keer doen maar dan met nog meer kracht, maar ik was bang om mijn wringijzer te slopen :roll:
Dat kan altijd helaas. Zelf heb ik ooit een langer wringijzer gekocht met een handgreep van een metertje of zo en dat was niet echt een probleem om daarmee de zaak los te krijgen. Even horizontaal plaatsen, op het einde stappen en een klein sprongetje en los.

Zoals anderen al meldden is het wel belangrijk om de zaak goed te blokkeren, anders ben je een groot deel van je moment weer aan het verspelen in de flex/rotatie van het systeem. Als ik zoiets ga losmaken zet ik zelf meestal de auto weer even gewoon "op z'n wielen" met de handrem er op en in z'n versnelling en dan door het asgat van de velg de moer los maken.

Iets meer 'spannend' is om de remschijf te blokkeren, het wringijzer er op te zetten met zo'n 45 graden omlaag en dan de brug laten zakken zodat het gewicht van de auto deze effectief omhoog daat 'duwen'.. Kan vrij spectaculair *krak* gaan.. Dat wel..

Evt. kan je kijken naar zo'n krachtvermeerderaar die ze ook bij trucks en trekkers gebruiken om makkelijk een groter moment te maken.

Afbeelding

Of je moet toch maar op zoek naar een 3/4 of 1" slagmoersleutel die 3500Nm doet of zo :lol:

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door S. Gonzales »

[quote="Arno"]Je draait wel de goede kant op [quote]

Heb daar nog wel even aan gedacht ..... :bag: Maar zo schat ik Maik niet in :roll: :wink:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door Maik »

Ik heb express nog zitten kijken naar het schroefdraad, en zag bv dat het fijn draad was, en volgens mij moest ik voor mijn linkerachterwiel gewoon tegen de klok in losdraaien, klopt hoop ik wel :bag:
En het splitpennetje is er uit natuurlijk :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Re:

Bericht door Maik »

Gelukt!

Afbeelding

Ik moest gewoon wat harder aan die pijp hangen, wringijzer gaf geen krimp gelukkig :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door Maik »

Daarnet even 2 flesjes versnellingsbakolie gescored bij de opel dealer hier beneden (handig als je boven de opel dealer werkt), lekker afgezet weer met 13euro per liter :)
Van het weekend maar even die as eruit trekken dan.
Afbeelding
Plaats reactie