Maik schreef:
De elektrische slagmoersleutel kreeg er geen beweging in, en mijn wringijzer met stalen pijp eroverheen ook niet.
Je draait wel de goede kant op en de splitpen is er uit he??
Op zich zitten ze 'maar' met een 220Nm of zo vast wat meestal wel goed los te krijgen valt.
Dat laatste ga ik nog een keer doen maar dan met nog meer kracht, maar ik was bang om mijn wringijzer te slopen
Dat kan altijd helaas. Zelf heb ik ooit een langer wringijzer gekocht met een handgreep van een metertje of zo en dat was niet echt een probleem om daarmee de zaak los te krijgen. Even horizontaal plaatsen, op het einde stappen en een klein sprongetje en los.
Zoals anderen al meldden is het wel belangrijk om de zaak goed te blokkeren, anders ben je een groot deel van je moment weer aan het verspelen in de flex/rotatie van het systeem. Als ik zoiets ga losmaken zet ik zelf meestal de auto weer even gewoon "op z'n wielen" met de handrem er op en in z'n versnelling en dan door het asgat van de velg de moer los maken.
Iets meer 'spannend' is om de remschijf te blokkeren, het wringijzer er op te zetten met zo'n 45 graden omlaag en dan de brug laten zakken zodat het gewicht van de auto deze effectief omhoog daat 'duwen'.. Kan vrij spectaculair *krak* gaan.. Dat wel..
Evt. kan je kijken naar zo'n krachtvermeerderaar die ze ook bij trucks en trekkers gebruiken om makkelijk een groter moment te maken.
Of je moet toch maar op zoek naar een 3/4 of 1" slagmoersleutel die 3500Nm doet of zo
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..